UNITAT DIDÀCTICA: FEM POESIA
NIVELL EDUCATIU: 3R DE PRIMÀRIA
TEMPORALITZACIÓ: 2N TRIMESTRE
DURADA: 8 SESSIONS
ESPAI: -AULA ORDINÀRIA
– AULA INFORMÀTICA
– BIBLIOTECA
MATERIAL – SUPORT VISUAL ( PDI)
– ORDINADORS
– FITXES FOTOCOPIABLES OBJECTIUS:
- Fomentar el gust per la lectura del gènere poètic.
- Desenvolupar estratègies de lectura per millorar la competència lectoliterària.
- Introduir la traducció visual dels poemes com una estratègia potent de lectura comprensiva.
- Afavorir l’adquisició i el desenvolupament de l’intertext lector.
- Potenciar el treball comparatiu de textos com a base per desenvolupar la interpretació.
- Fomentar l’aprenentatge per projectes com un tipus d’aprenentatge significatiu de la lectura.
- Treballar en equip
CONTINGUTS DE L’ÀREA DE LLENGUA DE PRIMÀR:
DIMENSIÓ DE PARLAR I ESCOLTAR.
- Aportar informació, tan ordenada com sigui possible, sobre esdeveniments, experiències i punts de vista.
- Acompanyar l’expressió oral amb uns altres elements comunicatius no verbals, com ara la gesticulació, la mi-rada, la positura, el ritme, la intensitat de la veu, l’entonació, etc.
- Adonar-se de les possibilitats lúdiques i expressives del llenguatge en poemes, cançons, jocs de paraules, contes, publicitat i altres creacions literàries.
DIMENSIÓ DE LLEGIR
- Procurar mantenir una entonació, una velocitat, una pronunciació i un ritme adequats quan es llegeixen textos en veu alta.
- Controlar el procés lector per assegurar una lectura més correcta del que diu el text (preparar-se, mantenir l’atenció, controlar la velocitat, etc.).
- Llegir textos per plaer o per extreure’n informació concreta.
- Tenir uns objectius clars quan es llegeix un text, a fi d’aprofitar-ne més la lectura.
DIMENSIÓ LITERARIA
- Descobrir la importància d’altres tipus d’expressió gràfica, a més de l’escrita, per expressar idees i sentiments, per comunicar-se de manera més eficaç amb la gent (tècniques plàstiques, dibuixos, imatges, produccions audiovisuals, amb ordinador…).
- Donar valor a una presentació correcta de les produccions personals (llegibles, ordenades, netes, amb revisió prèvia, etc.)
CRITERIS D’AVALUACIÓ:
- Aplicar estratègies afavoridores del procés de comprensió abans, durant i després de la lectura
- Participar en lectures conjuntes per aprofundir en el senti del text, practicar algunes estratègies lectores i aprendre a interpretar el llenguatge literari.
- Escriure textos a mà i amb ordinador aplicant-hi els coneixements ortogràfics i textuals treballats.
- Revisar el text que s’ha escrit i millorar-ne la coherència i la cohesió, el lèxic i la puntuació.
EDUCACIÓ INCLUSIVA
- Es faran les adaptacions curriculars –ACI- en coordinació amb la mestra d’Educació Especial per tal que pugui treballar aquesta unitat durant alguna hora.
- Es partirà dels coneixements previs dels alumnes per tal que tingui més sentit per tot el grup classe.
- Es potenciarà la interdependència positiva entre els alumnes de la classe.
METODOLOGÍA
- Organitzar los continguts en unitats o parts assequibles per als alumnes, i presentar-los amb un ordre lògic, de manera que puguin ser fàcilment incorporats per l’alumne ( Sempre que sigui possible es presentarà el material a la PDI).
- Acompanyar i recolzar als alumnes en el procés de connectar els nous continguts com els ja adquirits.
- Adaptar el continguts al procés d’aprenentatge de cada alumne, repetint-lo de la mateixa o de diferent manera, amb recolzaments visuals, auditives, tàctils, etc., adaptant els tipus de lletra i els suports de la informació a aquells que millor percebi l’alumne.
- Entendre com vàlides diferents formes d’avaluació que donen cabuda a modalitats d’expressió o comunicació de lo après, ja siguin escrites, verbals, a través d’esquemes, cartells, fotos o imatges…
- Generar materials i activitats de recolzament, reforç i aprofundiment con els que tinguin en compte els diferents ritmes d’aprenentatges dels seus alumnes.
- Facilitar el recolzament tècnic necessari per fer mes senzill el treball de l’alumne i afavorir el seu èxit, com pot ser el cas d’us de , gravadores, ordenadors, etc.
- Experimentar amb els continguts, en lo possible.
- Investigar i tractar d’arribar a obtenir la informació que necessita per accedir als continguts.
SESSIÓ 0: ACTIVITATS INICIALS: –Contextualització, recerca de coneixements previs, explicitar les activitat que es realitzaran i explicitar l’avaluació que es farà.Llegirem diferents tipus de poemes per familiaritzar-nos amb aquesta tipologia.( introducció del vers, l’estrofa i la rima)
|
SESSIÓ 1: Pluja salvatge
|
| SESSIÓ 2. Paraules de poesia.4.Llegeix atentament el títol del poema que t’ha tocat i escriu totes les paraules que et vinguin al cap. (VER RECURSOS: FITXA 4)
5. Aprenem paraules noves: –Cerca totes les paraules de la poesia que no sàpigues què volen dir i copia-les a la columna titulada «Paraula desconeguda». .A continuació, pensa unes altres paraules de la mateixa família i anota-les a la columna central. -Rellegeix el vers anterior i el posterior de la paraula que no saps. -Entens ara el significat de la paraula desconeguda? Si és que sí, copia’l a la columna titulada«Definició». Si és que no, busca-la al diccionari i després copia-la també a la mateixa columna. 6.Subratlla en el poema les paraules que consideris importants per entendre’n el significat.( VER RECURSOS: FITXA 6) 7. Explica, amb les teves paraules, què diu el poema. Sempre que sigui possible, procura fer-ho per estrofes, perquè serà més fàcil. |
| SESSIÓ 3. Compta versos8. Copia l’última paraula dels quatre o sis primers versos del poema en el quadre que tens a sota
Escull un color clar i pinta’n la síl·laba tònica. Llegeix, a poc a poc, totes les síl·labes pintades i mira si hi ha rima o no..( VER RECURSOS: FITXA 8) 9. Copia els tres primers versos del poema i separa’n les síl·labes. ( VER RECURSOS: FITXA 9) 10.Completa el quadre següent sobre la mètrica: |
| SESSIÓ4. Quadres poètics.
11. Aquesta activitat consisteix a realitzar la traducció visual del poema, és a dir, explicar-ne el sentit a través d’imatges. Seguirem la línia d’un guió il·lustrat, igual que al cinema, com si fos un esborrany per ajudar-nos a pensar el que després dibuixarem a les làmines. . – A la columna de la dreta, copia-hi l’estrofa o els versos que decideixis traduir visualment. .A l’altra columna, dibuixa-hi o explica-hi les imatges per realitzar-ne la traducció ( VER RECURSOS: FITXA 11) |
| SESSIÓ 5. Altaveu de poeta12. Ara prepara la recitació del poema amb l’ajut de la teva mestra o del teu mestre.Per recitar un poema, l’hem de conèixer molt bé i saber què ens comunica en cada moment. La preparació de la recitació es pot realitzar en dues fases: (VER RECURSOS:FITXA 12) |
| SESSIÓ 6. Comparació de poemes13. Conjuntament amb els teus companys i companyes, treballeu en equip dos o tres dels poemes per explicar-ne breument el significat. (VER RECURSOS:FITXA 13)
14.Inventeu-vos un títol diferent per a cada poesia. (VER RECURSOS:FITXA 14) 15. Mireu i llegiu els dos poemes una altra vegada i fixeu-vos si coincideixen en algun dels punts que apareixen escrits a la columna central. Quan coincideixin, hi poseu un vist (v), i quan no coincideixin, una creu (x) (VER RECURSOS:FITXA15) |
| SESSIÓ 7. Llapis poètic16. Torna a mirar la teva traducció visual, realitzada a l’activitat 3, per reflexionar sobre el que has expressat en cada làmina i acaba les frases incompletes del quadre següent: (VER RECURSOS:FITXA 16) |
| SESSIÓ 8. Més poesia17. Busca informació sobre l’autor de la teva poesia i escriu una fitxa que contingui la informació següent: nom i cognoms, fotografia, estudis, feina i el títol d’algunes obres que hagi escrit que et cridin l’atenció. Pots consultar aquestes adreces per trobar-hi informació:(VER RECURSOS:FITXA 17)
18. A part dels poetes anteriors, trobem uns altres escriptors catalans que han estat interessats a escriure sobre animals ben diversos, obres que, de manera general, s’anomenen bestiaris. Per aprendre’n una mica més, et proposem que cerquis algun poema : (VER RECURSOS:FITXA 18) 19. Com és el so d’un elefant? Escolta’l a la pàgina web següent, imita’l i procura d’escriure’n el so:presencias.net/indpdm.html?http://presencias.net/paseo/animal.html. Un dels poemes diu que s’assembla a una trompeta. Hi estàs d’acord? Recorda que, quan imitem el so dels animals o uns altres sons a través de les lletres que fem servir per escriure, construïm onomatopeies. En un dels poemes de l’elefant en surten, busca-les! (VER RECURSOS:FITXA 19) 20. Tu ets poeta! Escriu una poesia sobre l’animal que has treballat en el poema. Inventa’t una estrofa de quatre versos que tinguin rima. Si ho vols, hi pots afegir onomatopeies. (VER RECURSOS:FITXA 20) 21. Tria la traducció visual d’un company o d’una companya que hagi treballat el mateix poema que tu, escriu una frase amb el que més t’hagi agradat del que ha fet i una altra amb el que en canviaries. (VER RECURSOS:FITXA 21) 22. Enric Larreula comença el seu llibre Bestiesari fent una dedicatòria als nens i nenes. Llegeix-la i subratlla’n les coses que t’han passat durant les sessions de poesia. (VER RECURSOS:FITXA 22) |
EL TEXT POÈTIC
| CARACTERÍSTIQUES | FORMESLITERARIES | SINTAXI I GRAMÀTICA | ESTRUCTURA INTERNA | FUNCIONS | ||
| POÈTIC | Poemes | Creació de llenguatge elaborat a partir de figures retòriques | Ús freqüent de formes retòriques: metàfores, cacofonies, jocs de paraules | – lliureicreatiu | Metalingüística | |
FEM EL DICTAT:
| TÍTOL DE L’ACTIVITAT: FEM IUN DICTAT | |
| EINA EMPRADA: PDI | |
| NIVELL: 3R | CICLES: 2N |
| IMPLICACIÓ D’ÀREES CURRICULARS: Llengua catalana | |
| TEMPORITZACIÓ: | 2 Sessions |
| OBJECTIUS | CONTINGUTS |
| – Treballar l’ortografia- Llegir un poema de forma expressiva. | -Diàleg |
| COMPETÈNCIES | |
| – Aprendre a aprendre.- Competència sobre el tractament de la informació i la competència digital. (1.1)– Competència en comunicació lingüística. | |
| METODOLOGIA | |
| Treball en grup classe, i de forma individual. | |
| PROPOSTA | |
| L’activitat consisteix a treballar la poesia. El primer que es farà serà:1. Es presenta el text que després es dictarà.2. Els alumnes faran una lectura individual i silenciosa.3. A continuació l’alumne/a intervé per assenyalar les grafies en les quals troba dificultat i es marquen amb un canvi de format(color, tipus de lletra…)4. A continuació s’apaga la pantalla i es dicta el text.5. En acabar cada alumne/a corregeix el seu text i en valora les errades.Es poden fer més propostes ( en una sessió addicional) con ara:· Contar i marcar els versos i les estrofes· Demanar que busquin i seleccionin el tipus de rima· Seleccionar i buscaren google, el significar de les paraules que no s’entenen, així com altres paraules que poden rimar· Buscar en el diccionari de rimes(http://www.rimador.net/index-ca.php altres paraules que rimin..· Llegir amb entonació la poesia. | |