El text argumentatiu

El text argumentatiu té la funció de convèncer i la seva estructura bàsica consta de tres parts:

  1. Introducció és la part que situa, enuncia un tema i dóna l’opinió a favor o en contra de l’emissor respecte al tema.
  2. Motius o arguments, s’exposen els fets. Per cada fet presentat, es desenvolupa un argument principal i d’altres de secundaris o de suport, si és el cas.
  3. Conclusió, recull la idea principal (tesi) del qui parla a favor o en contra del tema, és la síntesi dels continguts i pot ser només argumental o també retòrica. S’expressa habitualment en l’últim paràgraf.

En el text argumentatiu l’emissor està normalment implicat en el missatge del text. Això es pot mostrar mitjançant l’ús de la primera persona.

Per introduir els diferents arguments s’usen els ordinals o altres marques d’ordre, com en primer lloc, d’una banda, per començar, d’altra banda, finalment, per acabar, etc.

Per fer una contraargumentació cal analitzar el text, tenint en compte: el receptor a qui s’adreça el que argumenta, els arguments que fa servir, les premisses de què parteix, l’estructura dels arguments, el seu propòsit i les seves estratègies. A l’hora de construir els contraarguments, cal valorar: els caràcter i circumstàncies del receptor, els contraarguments més idonis per ales seves premisses, els possibles dubtes del contrincant, les respostes a aquests dubtes, el nostre propòsit general en relació a aquest receptor concret i les estratègies més adequades de cara a aquest propòsit.

 

Els recursos lingüístics

Alguns dels principals recursos lingüístics utilitzats en les diferents classes de textos argumentatius són:

  • La utilització de la ironia. De vegades alguns arguments són reforçats per frases o expressions iròniques.
  • Contar un relat. En alguns casos, quan volem convèncer algú, abans preparem el seu estat d’ànim per tal de predisposar-lo favorablement respecte d’allò que li volem exposar. Una manera d’aconseguir-ho és relatant alguns fets colpidors que es relacionen directament amb les opinions que volem defensar.
  • La utilització de la repetició, és a dir, de la insistència i del bombardeig d’arguments.
  • Posar de manifest determinats valors. Per exemple, quan es fa al·lusió a valors com la solidaritat i la llibertat per defensar determinades opinions a favor dels drets humans, etc.
  • L’argument d’autoritat. Quan l’emissor es recolza en els seus coneixements respecte del tema a què es refereix, o bé, en el seu estatus social.
  • Les qüestions retòriques. Ens referim als jocs de paraules, als recursos gràfics i al recurs que anomenem la interrogació retòrica, que consisteix a formular una pregunta de la qual no s’espera obtenir resposta i que serveix, com en el cas dels altres recursos retòrics, per centrar l’atenció i l’interès del receptor cap a allò que exposa l’emissor.
Publicat dins de General | Deixa un comentari

L’article d’opinió

DOSSIER SOBRE ELS ARTICLES D’OPINIÓ

L’ARTICLE D’OPINIÓ és un gènere argumentatiu.

Hi ha diversos gèneres d’opinió: l’editorial, l’article, la columna, les cartes al director, la crítica, el dibuix, l’acudit…

ACTIVITAT 1

Què és un text argumentatiu?

ACTIVITAT 2

Defineix cadascun dels gèneres d’opinió i busca un exemple de cada en la premsa d’avui.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Les notícies

Sempre hi ha notícies més sorprenents, algunes que ens interessen i d’altres que ni tan sols ens miraríem per sobre.

Avui us proposem la lectura d’aquestes dues notícies (1 i 2) i, després, l’article d’opinió que va generar aquest fet.

A banda de la notícia en si, què creus que hi ha més enllà? Quines problemàtiques “greus” s’hi veuen reflectides?

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Què és notícia?

QUÈ ÉS NOTÍCIA?

  1. LA NOTÍCIA
    1. Escriu la definició de notícia
  2. COM HAN DE SER ELS TITULARS?
    1. Quines condicions han de reunir els titulars?
    2. Estructura dels titulars (3cat24)

i.      Copieu set titulars. Encercleu el verb. Assenyaleu el subjecte i el predicat.

ii.      Actitivat: “Escrivim titulars”. Escriu un titular per a cadascuna de les notícies.

  1. COM S’ORGANITZA LA INFORMACIÓ DINS D’UNA NOTÍCIA?
    1. Per què diem que la información dins d’una noticia s’organitza en forma de pirámide invertida?
    2. A quines sis informacions ha de respondre una noticia?

 

  1. COM S’ORGANITZA LA INFORMACIÓ EN UN DIARI?
    1. Quines són les parts d’una noticia?
    2. Busca una notícia a un dels diaris i copia-la. Després has de:

i.      Assenyalar les seves parts.

ii.      Contestar les preguntes: què passa? Quan? A qui? On? Per què?

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Benvinguts!

Un nou trimestre, noves il·lusions i moltes ganes d’aprendre!

Benvinguts a “Fem de periodistes”!

Publicat dins de General | Deixa un comentari