3. Sol·licituds i termini de presentació
3.1 Presentació.
3.1.1 A través de la pàgina d’Internet: ensenyament.gencat.cat /Professors/Oposicions/Ingrés i accés a cossos docents, els aspirants tenen a la seva disposició la sol·licitud que han de formalitzar mitjançant procediment telemàtic.
La sol·licitud es considera presentada i registrada davant l’Administració en el moment en què sigui tramesa per via telemàtica.
L’aspirant, una vegada realitzada la tramitació telemàtica, rep un correu electrònic de confirmació on hi ha l’identificador de la sol·licitud. Aquest correu electrònic és la confirmació de la presentació telemàtica.
El DNI, NIE o passaport i l’identificador de la sol·licitud serveixen per accedir a la sol·licitud a través de la pàgina d’Internet del Departament d’Ensenyament abans esmentada, consultar l’estat, obtenir el resguard i la carta de pagament i accedir al pagament electrònic dels drets de participació.
En la mateixa pàgina d’internet també pot consultar la llista d’admesos i exclosos i l’actuació del tribunal on estigui assignat.
Així mateix també es considera presentada davant l’Administració la sol·licitud en paper que es presenti en qualsevol dels llocs que preveu l’article 25 de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.
3.1.2 L’aspirant, després d’haver rebut el correu electrònic amb l’identificador de la sol·licitud pot fer efectiu l’abonament dels drets de participació en aquesta convocatòria. Tot i la presentació, la sol·licitud no tindrà efectes fins que no s’hagi comprovat el pagament efectiu d’aquests drets.
3.1.3 Únicament es pot presentar més d’una sol·licitud de participació quan l’aspirant opti a més d’una especialitat del mateix o de diferent cos, però en cap cas pot optar a una mateixa especialitat per procediments de selecció diferents. No obstant això, la presentació de més d’una sol·licitud no implica que l’aspirant pugui assistir a l’acte de presentació o a la realització de la prova de tots els tribunals on hagi estat assignat.
3.2 Instruccions per emplenar la sol·licitud.
3.2.1 Formalització de la sol·licitud.
Cadascun dels aspirants ha d’emplenar els diferents apartats de la sol·licitud telemàtica d’acord amb les instruccions que aniran apareixent en el formulari electrònic i que corresponen a:
Dades de la convocatòria: cos, especialitat i procediment.
Dades personals i de contacte.
Adaptació a les proves i/o del lloc de treball.
Dades acadèmiques.
Exempció o bonificació de la taxa d’inscripció.
Realització de les proves.
Els codis corresponents als diferents cossos, especialitats i procediments són els que consten a la base 1.1.
3.2.2 Aspirants amb discapacitat.
Els aspirants amb discapacitat, tant si concorren per les places reservades per a aspirants amb discapacitat com per altres procediments, han de fer constar a l’apartat corresponent de la sol·licitud de participació aquesta condició, si el grau de disminució és igual o superior al 33%, sempre que això sigui compatible amb l’acompliment de les funcions corresponents al cos i especialitat a què s’opta. Així mateix, en qualsevol cas, han de fer constar el tipus i motiu d’adaptació que puguin necessitar per tal que puguin actuar en igualtat de condicions que la resta dels participants.
Una vegada hagin estat assignats al tribunal que els correspongui, aquest podrà requerir a l’interessat, mitjançant una entrevista personal o per altres mitjans adients, la informació que consideri necessària per a l’adaptació sol·licitada.
3.2.3 Formació acadèmica i didàctica.
Per al cos de professors d’ensenyament secundari i cos de professors d’escoles oficials d’idiomes els aspirants han d’informar si tenen el títol oficial de màster universitari, o una dispensa de la seva possessió, a l’apartat corresponent de la sol·licitud de participació. Aquestes dispenses consten detallades a les bases 2.2.2 i 2.2.3.
3.2.4 Exempts de la prova oral i escrita de la llengua catalana.
Els aspirants que posseeixin algun dels requisits per quedar exempts de la prova oral i escrita de la llengua catalana a què es fa referència a la base 6.3 han d’indicar a l’apartat corresponent de la sol·licitud la denominació del document acreditatiu corresponent, per a poder quedar exempts de la realització d’aquesta prova.
Al fer la presentació telemàtica de la sol·licitud, el Departament d’Ensenyament comprova en el seu registre informàtic si consta l’acreditació d’estar exempt de la prova de llengua catalana.
Entre la informació que consta al registre informàtic del Departament d’Ensenyament hi ha els aspirants que en convocatòries anteriors de proves per a la provisió de places de funcionaris docents realitzades a Catalunya a partir de l’any 1989 per al cos de mestres i de l’any 1991 per a la resta de cossos, van ser exempts o aptes d’aquesta prova.
Si en el registre informàtic del Departament d’Ensenyament no consta l’acreditació d’estar exempt de la prova de la llengua catalana, l’aspirant, dins del termini de presentació de sol·licituds pot presentar el document acreditatiu al Consorci d’Educació de Barcelona, a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà de Girona o al servei territorial on desitja fer les proves, de manera presencial o a través de correu certificat, en ambdós casos indicant les dades identificatives i la data de tramitació telemàtica de la seva sol·licitud. També s’admetrà que els documents acreditatius es presentin davant del tribunal per tal que aquest resolgui sobre la seva procedència.
Els aspirants als que no consti aquesta acreditació al registre informàtic del Departament d’Ensenyament i que no presentin cap documentació acreditativa als llocs previstos al paràgraf anterior no poden ser declarats exempts i, en conseqüència, han de realitzar la prova prèvia d’acreditació del coneixement de la llengua catalana, d’acord amb el que estableix la base 6.3.
3.2.5 Exempts de la prova oral i escrita de llengua castellana.
Els aspirants que posseeixin algun dels requisits per quedar exempts de la prova oral i escrita de la llengua castellana a què fa referència la base 6.3 han d’indicar a l’apartat corresponent de la sol·licitud la denominació del document acreditatiu corresponent, per a poder quedar exempts de la realització d’aquesta prova.
Al fer la presentació telemàtica de la sol·licitud, el Departament d’Ensenyament comprova en el seu registre informàtic si consta l’acreditació d’estar exempt de la prova de llengua castellana.
Si en el registre informàtic del Departament d’Ensenyament no consta l’acreditació d’estar exempt de la prova de la llengua castellana, l’aspirant, dins del termini de presentació de sol·licituds, pot presentar el document acreditatiu al Consorci d’Educació de Barcelona, a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà de Girona o al servei territorial on desitja fer les proves, de manera presencial o a través de correu certificat, en ambdós casos indicant les seves dades identificatives i la data de tramitació telemàtica de la seva sol·licitud. També s’admetrà que els documents acreditatius es presentin davant del tribunal per tal que aquest resolgui sobre la seva procedència.
Els aspirants als que no consti aquesta acreditació al registre informàtic del Departament d’Ensenyament i que no presentin cap documentació acreditativa als llocs previstos al paràgraf anterior no poden ser declarats exempts i, en conseqüència, han de realitzar la prova prèvia d’acreditació del coneixement de la llengua castellana, d’acord amb el que estableix la base 6.3.
3.2.6 Exempts de la prova d’acreditació del coneixement de la llengua castellana pels aspirants que no posseeixin la nacionalitat espanyola.
Queden exempts de la realització de la prova prevista en la base 6.2 els aspirants que presentin el document acreditatiu d’alguns dels títols o certificats que s’indiquen a continuació:
Diploma d’espanyol (nivell intermedi o superior) o certificació acadèmica que acrediti haver superat totes les proves dirigides a l’obtenció d’aquest, d’acord amb el que s’estableix al Reial Decret 264/2008, de 22 de febrer, pel qual es modifica el Reial decret 1137/2002, de 31 d’octubre, pel que es regulen els diplomes d’espanyol com a llengua estrangera.
Certificat de nivell avançat o d’aptitud d’espanyol per a estrangers expedit per les escoles oficials d’idiomes.
Títol de llicenciat en filologia hispànica o romànica.
Certificació acadèmica en la qual consti que s’han realitzat a l’Estat espanyol tots els estudis conduents a l’obtenció de la titulació al·legada per l’ingrés al cos.
L’aspirant, dins del termini de presentació de sol·licituds, pot presentar el document acreditatiu corresponent al Consorci d’Educació de Barcelona, a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà de Girona o al servei territorial on desitja fer les proves, de manera presencial o a través de correu certificat, en ambdós casos indicant les seves dades identificatives i la data de tramitació telemàtica de la seva sol·licitud.
Així mateix, queden exempts els aspirants que hagin superat o hagin estat declarats exempts en aquesta mateixa prova o en la de les dues llengües en convocatòries anteriors de proves per a la provisió de places de funcionaris docents realitzades a Catalunya, convocades pel Departament d’Ensenyament.
3.2.7 Funcionaris de carrera.
Els aspirants que participin pels procediments d’accés que s’especifiquen a les bases 2.4 i 2.5 d’aquesta convocatòria han d’indicar a l’apartat corresponent de la sol·licitud de participació el cos o escala del qual són funcionaris de carrera, així com l’especialitat de la qual són titulars en el cos d’origen.
Els aspirants que participin pel procediment d’accés a un cos de grup superior que ocupin amb caràcter definitiu, a Catalunya, places del cos i especialitat a què vulguin accedir, poden declarar participar sense consumir plaça a la sol·licitud.
Aquesta declaració implica optar per continuar en la plaça que ocupen amb caràcter definitiu i que el nombre de places per aquest procediment s’augmentarà en el mateix nombre que els aspirants amb aquests requisits que superin totes les proves i siguin seleccionats.
3.3 Pagament dels drets de participació en el procediment selectiu.
3.3.1 Import dels drets de participació.
Els drets de participació són, d’acord amb el que s’estableix a l’Ordre GAH/83/2017, de 9 de maig, els que es detallen tot seguit:
Cos: mestres.
Import dels drets: 54,50 euros.
Cos: professors d’ensenyament secundari.
Import de drets: 69,25 euros.
Cos: professors d’escoles oficials d’idiomes.
Import dels drets: 69,25 euros.
Cos: professors d’arts plàstiques i disseny.
Import dels drets: 69,25 euros.
Les persones que tramitin per mitjans telemàtics la inscripció tenen una bonificació del 20% en el pagament d’aquestes taxes, d’acord amb el que s’estableix a l’annex de l’Ordre GAH/83/2017, de 9 de maig. D’acord amb aquesta bonificació els drets de participació seran els següents:
Cos: mestres.
Import dels drets: 43,60 euros.
Cos: professors d’ensenyament secundari.
Import de drets: 55,40 euros.
Cos: professors d’escoles oficials d’idiomes.
Import dels drets: 55,40 euros.
Cos: professors d’arts plàstiques i disseny.
Import dels drets: 55,40 euros.
A més, les persones membres de famílies nombroses de categoria general i les persones membres de famílies monoparentals (tant les de categoria general com les de categoria especial) tenen una bonificació addicional del 30% sobre les taxes, i les persones membres de famílies nombroses de categoria especial una bonificació addicional del 50%, de manera que les taxes que corresponen a sol·licituds telemàtiques són les següents:
Famílies nombroses de categoria general i famílies monoparentals.
Cos: mestres.
Import dels drets: 27,25 euros.
Cos: professors d’ensenyament secundari.
Import de drets: 34,65 euros.
Cos: professors d’escoles oficials d’idiomes.
Import dels drets: 34,65 euros.
Cos: professors d’arts plàstiques i disseny.
Import dels drets: 34,65 euros.
Famílies nombroses de categoria especial.
Cos: mestres.
Import dels drets: 16,35 euros.
Cos: professors d’ensenyament secundari.
Import de drets: 20,80 euros.
Cos: professors d’escoles oficials d’idiomes.
Import dels drets: 20,80 euros.
Cos: professors d’arts plàstiques i disseny.
Import dels drets: 20,80 euros.
En aquests casos, dins del termini de presentació de sol·licituds, han d’acreditar la seva situació mitjançant la presentació del títol de família nombrosa o monoparental, atorgat a Catalunya pel Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, o equivalent. La presentació s’ha de fer al Consorci d’Educació de Barcelona, a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà de Girona o al servei territorial on desitja fer les proves, de manera presencial o a través de correu certificat, en ambdós casos indicant les seves dades identificatives i la data de tramitació telemàtica de la seva sol·licitud. No obstant això, si l’aspirant dóna el seu consentiment al Departament d’Ensenyament perquè comprovi les seves dades a la Plataforma d’Integració i Col·laboració Administrativa (PICA) de la Generalitat de Catalunya que acreditin el compliment d’aquest requisit, el Departament d’Ensenyament realitzarà aquesta gestió.
3.3.2 Forma de pagament.
El pagament dels drets de participació s’ha de fer de manera presencial en qualsevol de les oficines de CaixaBank,“la Caixa” o mitjançant transacció electrònica.
El pagament presencial es fa mitjançant la transacció RIN, que valida mecànicament la carta de pagament i s’estampa el segell de l’entitat, de manera que l’interessat, amb el full que li correspon, pugui acreditar l’abonament. Així mateix pot fer-se utilitzant els terminals ServiCaixa.
També es pot fer el pagament amb targeta de crèdit o de dèbit de qualsevol entitat bancària, mitjançant transacció electrònica a través de la pàgina d’Internet: ensenyament.gencat.cat / Professors / Oposicions / Ingrés i accés a cossos docents, o a través dels terminals ServiCaixa.
El pagament s’ha de fer dins del termini de presentació de sol·licituds, sense ultrapassar la data que consta a la carta de pagament.
La manca de pagament o l’abonament fora del termini establert a la carta de pagament determina l’exclusió de l’aspirant.
3.3.3 Exempts del pagament dels drets de participació.
Estan exempts del pagament dels drets de participació els aspirants següents:
– Els que acreditin una discapacitat igual o superior al 33%. D’aquests aspirants, els que participin per la reserva per a aspirants amb discapacitat, han de manifestar que es troben en aquesta situació en la sol·licitud de participació i l’acrediten mitjançant el dictamen que han de presentar al Consorci d’Educació de Barcelona, a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà de Girona o al servei territorial on desitgin fer les proves, durant el termini de presentació de sol·licituds o durant el termini de reclamacions contra la llista provisional d’aspirants admesos i exclosos, indicant les seves dades identificatives i la data de tramitació telemàtica de la seva sol·licitud. Posteriorment també podran presentar el dictamen en els mateixos llocs, sempre que ho facin abans de la realització de la primera prova selectiva. La manca d’aportació del dictamen dins d’aquests terminis comporta la no-admissió de l’aspirant per optar a places reservades, tot i mantenir-lo dins del procediment d’ingrés lliure, per la qual cosa dins del mateix termini ha de fer el pagament dels drets de participació, per tal de no ser exclòs per aquest motiu, a no ser que pugui acollir-se al que estableix el paràgraf següent.
Els altres aspirants amb una discapacitat igual o superior al 33% que participin pel procediment d’ingrés lliure han de manifestar que es troben en aquesta situació en la sol·licitud de participació i l’han d’acreditar mitjançant la presentació del document que correspongui. La no-presentació d’aquest document comporta l’obligació de fer el pagament dels drets de participació per tal de no ser exclòs per aquest motiu.
L’aspirant ha de presentar el document acreditatiu de la discapacitat al Consorci d’Educació de Barcelona, a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà de Girona o al servei territorial on desitja fer les proves, dins del termini de presentació de sol·licituds o dins del termini de reclamacions contra la llista provisional d’aspirants admesos i exclosos, indicant les seves dades identificatives i la data de tramitació telemàtica de la seva sol·licitud.
No obstant això, si l’aspirant dóna el consentiment al Departament d’Ensenyament perquè comprovi les seves dades a la Plataforma d’Integració i Col·laboració Administrativa (PICA) de la Generalitat de Catalunya que acreditin el compliment d’aquest requisit, el Departament d’Ensenyament realitzarà aquesta gestió.
– Els que es trobin en situació d’atur, inscrits al Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies i/o, si escau, al Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE) i que no percebin cap prestació econòmica.
Els aspirants que estiguin exempts del pagament dels drets de participació perquè estan a Catalunya en situació d’atur sense percebre cap prestació econòmica han d’esmentar-ho a la sol·licitud de participació en la convocatòria i poden donar el consentiment al Departament d’Ensenyament perquè comprovi les dades que acreditin el compliment d’aquest requisit a la Plataforma d’Integració i Col·laboració Administrativa (PICA) de la Generalitat de Catalunya.
No obstant això, si l’aspirant ho desitja, també pot presentar un certificat expedit pel Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies o, si escau, pel Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE) on consti que està en situació d’atur i que no percep cap prestació econòmica. Aquest certificat ha d’estar expedit en una data inclosa dins del termini de presentació de sol·licituds, o bé, si està emès en una data posterior, ha d’estar referit a una data inclosa dins del termini de presentació de sol·licituds, i s’ha de presentar al Consorci d’Educació de Barcelona, a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà de Girona o al servei territorial on desitja fer les proves, indicant les seves dades identificatives i la data de tramitació telemàtica de la seva sol·licitud.
Si el certificat acreditatiu abans esmentat és emès per l’òrgan competent d’una comunitat autònoma de l’Estat espanyol o d’algun estat membre de la Unió Europea té la mateixa consideració que l’emès per l’Oficina de Treball de la Generalitat (OTG).
– Els que es trobin jubilats, sempre que presentin la documentació que acrediti aquesta circumstància, emesa per l’òrgan competent. La presentació s’ha de fer al Consorci d’Educació de Barcelona, a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà de Girona o al servei territorial on desitja fer les proves, dins del termini de presentació de sol·licituds, indicant les seves dades identificatives i la data de tramitació telemàtica de la seva sol·licitud.
– Els que tinguin la condició de víctimes de terrorisme, els seus cònjuges o parelles de fet, així com els seus fills, han de presentar la documentació que acrediti aquesta circumstància, emesa per l’òrgan competent. La presentació s’ha de fer al Consorci d’Educació de Barcelona, a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà de Girona o al servei territorial on desitja fer les proves, dins del termini de presentació de sol·licituds, indicant les seves dades identificatives i la data de tramitació telemàtica de la seva sol·licitud.
3.4 Termini de presentació.
El termini de presentació de sol·licituds serà de l’1 al 20 de desembre de 2017 ambdós inclosos.
3.5 Preferència d’àmbit territorial on realitzar les proves.
En formalitzar la sol·licitud, l’aspirant ha d’indicar l’àrea territorial on vol fer les proves per tal que, sempre que això sigui possible, es pugui tenir en compte la seva preferència.