13.2 Els alumnes que no passin de curs han de romandre un any més en el mateix curs. Aquesta mesura haurà d’anar acompanyada d’un pla especíic personalitzat, orientat a superar les dificultats detectades en el curs anterior.
13.4 Dels cursos en què l’alumne/a segueixi un pla individualitzat, cal deixar-ne constància en l’historial acadèmic de l’alumne/a.
14.1 En el quart curs, en la sessió d’avaluació final, l’equip docent ha de decidir sobre l’acreditació de l’etapa.
14.2 L’alumnat que en finalitzar l’educació secundària obligatòria hagi assolit les competències bàsiques i els objectius de l’etapa obté el títol de graduat/graduada en educació secundària obligatòria.
graduat/graduada en educació secundària obligatòria. L’equip docent, considerant la maduresa de l’alumne/a i el seu grau d’assoliment de les competències bàsiques, així com les seves possibilitats de progrés, pot decidir que un alumne o alumna que té una o dues i, excepcionalment, tres matèries no superades, obtingui el títol. A aquests efectes es comptabilitzen com una sola matèria les cursades amb el mateix
nom en diferents cursos. Per prendre aquesta decisió cal el vot favorable de la majoria dels membres de l’equip docent presents. En qualsevol cas, per obtenir el títol de graduat/graduada en educació secundària obligatòria cal haver assolit la capacitat d’utilitzar normal-ment i correctament les dues llengües oicials a Catalunya.
14.4 Per fer efectives les decisions sobre superació de l’etapa de l’alumnat, excepcionalment, de manera raonada i un cop escoltat el professorat corresponent, l’equip docent pot acordar la superació d’alguna matèria, tenint en compte la maduresa, les actituds i els interessos de l’alumne/a, l’anàlisi global dels seus aprenentatges i les possibilitats de progrés en estudis posteriors. Per prendre aquesta decisió cal el vot favorable d’un mínim de dos terços dels membres de l’equip docent presents en la sessió. La qualificació d’aquestes matèries serà de suficient i s’indicarà a l’acta
14.5 Per a l’obtenció del títol, l’avaluació de l’alumnat que cursi un programa de diversificació curricular ha de tenir com a referent l’assoliment de les competències bàsiques i els objectius de l’etapa, i també
els criteris d’avaluació específics del programa.
14.6 A l’alumnat que no obtingui el títol de graduat/graduada en educació secundària obligatòria se li ha d’expedir un certificat d’escolaritat, on han de constar els anys d’escolarització, les matèries cursades i les qualificacions obtingudes.
de cinc matèries pendents d’avaluació positiva.
Article 17
Orientació final d’etapa
En finalitzar l’educació secundària obligatòria el centre ha d’elaborar un document orientador per a l’alumne o alumna sobre les opcions més adequades per al seu futur acadèmic i professional, que ha de tenir caràcter confidencial i el seu contingut no pot ser prescriptiu.
Article 18
Documents oicials d’avaluació
18.1 Són documents oicials del procés d’avaluació: les actes d’avaluació finals, l’expedient acadèmic i l’historial acadèmic d’educació secundària, així com l’informe personal per trasllat en el cas previst en el punt 1 de l’article 21. Aquests documents s’han d’ajustar als models i a les característiques que estableix l’annex d’aquesta Ordre.
18.2 EI director/a, com a responsable de totes les activitats del centre, ho és també de les d’avaluació i amb la seva signatura ha de visar els documents oicials.
18.3 Els documents esmentats han de romandre al centre i la persona que exerceixi les funcions de secretari/ària és la responsable de la seva custòdia, tant en format imprès com en suport electrònic, així com de les certificacions que se sol·licitin.
En el cas que se suprimeixi algun centre, els Serveis Territorials d’Educació han d’adoptar les mesures corresponents per conservar-los o traslladar-los.
18.4 Les signatures dels documents han de ser autògrafes i a sota hi ha de
constar el nom i els cognoms dels signants. A mesura que s’implementi la signatura electrònica, aquests documents es poden substituir pels seus equivalents en format electrònic.
Article 19
Actes d’avaluació finals
19.1 Les actes d’avaluació finals s’estenen per a cadascun dels cursos de l’educació secundària obligatòria. Hi ha de constar la relació nominal de l’alumnat amb les qualificacions de les matèries del curs i de les
matèries no superades de cursos anteriors. També han d’incloure les decisions de pas de curs i, si escau, la proposta per a l’expedició del títol de graduat/ada en educació secundària obligatòria.
19.2 S’han d’omplir en la darrera sessió d’avaluació del curs i tancar al final
del mes de juny.
19.3 Les ha de signar tot el professorat que componl’equip docent i han de tenir el vistiplau del director o la directora del centre.
Article 20
Expedient acadèmic
20.1 L’expedient acadèmic de l’alumne/a és un document que té la funció de recollir de manera acumulativa els resultats de l’avaluació obtinguts per l’alumne/a al llarg de l’educació secundària obligatòria i totes les dades personals i acadèmiques rellevants.
20.2 L’expedient acadèmic conté: les dades d’identificació del centre, les dades personals de l’alumne/a, les dades i la documentació d’incorporació de l’alumne/a a l’etapa, els resultats de les avaluacions finals, les decisions de pas de curs i titulació, les observacions que l’equip docent consideri oportú de fer-hi constar, les dades i la documentació d’acabament o de sortida de l’etapa i qualsevol resolució administrativa de caràcter singular que afecti l’alumne/a i, si es cau, els plans individualitzats.
Article 21
Historial acadèmic de l’educació secundària obligatòria
21.1 L’historial acadèmic de l’educació secundària obligatòria és el document oficial que reflecteix els resultats de l’avaluació i
les decisions relatives al progrés acadèmic de l’alumnat al llarg l’etapa i té valor acreditatiu dels estudis cursats. La seva custòdia correspon al centre educatiu en què l’alumnat estigui escolaritzat.
21.2 L’historial acadèmic de l’educació secundària obligatòria s’ha de lliurar
a l’alumnat a l’acabament de l’ensenyament obligatori i, en tot cas, en finalitzar la seva escolarització en l’ensenyament bàsic en règim
ordinari. Aquesta circumstància s’ha de reflectir en el corresponent expedient acadèmic.
21.3 L’historial acadèmic de l’educació secundària obligatòria ha de contenir les dades identificatives de l’alumne/a, les matèries o àmbits cursats en cada un dels anys d’escolarització i els resultats obtinguts en
l’avaluació, les decisions sobre si passa al curs següent i sobre la proposta d’expedició del títol de graduat/graduada en educació secundària obligatòria, junt amb la data en què es van adoptar aquestes
decisions, així com la informació relativa als canvis de centre. Hi ha de figurar, així mateix, la indicació de les matèries que s’han cursat amb plans individualitzats.
Article 22
Trasllat de centre
22.1 Quan l’alumne o una alumna es traslladi a un altre centre per continuar els estudis, el centre d’origen ha de trametre al centre de destinació, i a petició d’aquest, l’historial acadèmic de l’educació secundària obligatòria i, si escau, l’informe personal per trasllat, acreditant que les dades que conté concorden amb l’expedient que es custodia al centre.
22.2 El centre receptor ha d’obrir el corresponent expedient acadèmic.
22.3 La matriculació de l’alumne/a adquirirà caràcter definitiu un cop rebut
l’historial acadèmic degudament formalitzat.
22.4 En el cas que, per trasllat de l’alumne/a, els documents oficials d’avaluació hagin de tenir efecte fora de Catalunya, les qualificacions s’han de codificar així:excel·lent (SB), notable (NT), bé (BI), suicient (SU), insuicient (IN) i també hand’anar acompanyades de la corresponent qualificaciónumèrica.
22.5 En el cas de l’alumnat que es traslladi a centres d’altres comunitats autò nomes en què el català no sigui llengua oficial, cal redactar l’historial acadèmic il’informe personal per trasllat en català i castellà.
Article 23
Informe personal per trasllat
23.1 A fi de garantir la continuïtat del procés d’aprenentatge de l’alumnat que es trasllada a un altre centre sense haver conclòs el curs, s’ha d’emetre un informe personal on es farà constar la informació recollida
de l’equip docent necessària per a l’adequada continuïtat del procés d’aprenentatge. Com a mínim, s’hi han de consignar els elements següents:
a) Resultats parcials de l’avaluació, en cas que ja hagi tingut lloc alguna sessió d’avaluació.
b) Aplicació, si escau, de mesures educatives complementàries de reforç i suport,així com dels plans individualitzats aplicats.
c) Totes les observacions que es consideren oportunessobre el progrés general de l’alumne/a.
23.2 L’informe personal per trasllat, que només s’ha d’emetre en el cas previst en l’apartat anterior, l’ha d’elaborar i firmar la persona que exerceix la tutoria, amb el vistiplau del director o la directora, a partir
de les dades facilitades pels professors de les matèries o àmbits.
Article 24
Altres documents d’avaluació
24.1 Les actes de les sessions d’avaluació no finals, el full de seguiment acadèmic i els butlletins de qualificacions són documents obligatoris del procés d’avaluació.
24.2 Correspon a cada centre, en el marc de la seva autonomia, adoptar els
models més adequats per a aquests documents.
24.3 Les signatures dels documents han de ser autògrafes i a sota hi ha de
constar el nom i els cognoms dels signants.
24.4 En tots els documents elaborats s’hi ha d’incorporar un ús no sexista ni androcèntric del llenguatge.
Article 25
Full de seguiment acadèmic
25.1 La persona tutora ha de disposar d’un full deseguiment acadèmic de cada alumne/a, en el qual haurà de fer constar les observacions pertinents respecte al seu procés d’aprenentatge.
25.2 Els fulls de seguiment acadèmic s’han de conservar en el centre ins que l’alumne/a finalitzi l’escolarització. Les persones tutores han de guardar aquests informes i posar-los a disposició dels altres professors de l’alumne/a.
Article 26
Comunicació amb les famílies
26.1 EI centre educatiu, per mitjà d’informes escrits, entrevistes individuals i reunions col·lectives, ha d’establir comunicació periòdica amb els pares, mares o representants legals de l’alumnat per tal de mantenir-los informats del procés de l’ensenyament, de l’aprenentatge i de l’avaluació.
26.2 La persona tutora ha d’informar per escrit l’alumnat i els seus pares, les seves mares o els representants legals, almenys un cop per trimestre, després de cada sessió d’avaluació, del desenvolupament general del procés d’aprenentatge dels i les alumnes en les diverses matèries.
26.3 En finalitzar cada curs s’ha d’informar per escrit a l’alumne/a i als pares o representants legals respecte als resultats de l’avaluació final. Aquesta informació contindrà, almenys, les qualiicacions obtingudes per l’alumne/a en les diverses matèries, la decisió respecte a l’accés al curs següent o a la superació de l’etapa i, si escau, les mesures previstes per a l’assoliment dels objectius educatius. S’hi inclouran, si s’escau, les indicacions dels professors respecte a activitats que l’alumne/a
hauria de realitzar durant el període de vacances.
26.4 La periodicitat i l’organització de les entrevistes individuals i reunions
col·lectives amb els pares, les mares o representants legals de l’alumnat les ha deixar cada centre en la seva programació general. S’ha de garantir, com a mínim, una reunió col·lectiva durant el primer trimestre cada curs i una entrevista individual en cada curs.
Article 27
Supervisió de la Inspecció d’Educació
Correspon a la Inspecció d’Educació supervisar el procediment d’avaluació
de cada centre, vetllar per la seva adequada integració en el procés educatiu de l’alumnat i la seva correcció formal, així com per les mesures adoptades d’atenció a la diversitat, i proposar les mesures que contribueixin a millorar-lo.
Article 28
Custòdia de la documentació
Tots els documents oicials de l’avaluació s’han de conservar en el centre a disposició de la Inspecció per a possibles comprovacions.
També, amb aquesta finalitat, cal mantenir en el centre fins a l’inici del curs següent el material que hagi pogut contribuir a atorgar la qualiicació en l’avaluació extraordinària i els documents de registre de l’avaluació continuada. L’alumnat ha de conservar fins a final de curs el material que se li lliuri i que hagi contribuït a la seva avaluació continuada (proves
escrites, treballs, quaderns de pràctiques, etc.).
Article 29
Dades personals de l’alumnat
Pel que fa a l’obtenció de les dades personals de l’alumnat, a la seva cessió d’uns centres a uns altres i a la
seguretat i
confidencialitat d’aquestes dades, cal ajustar-se al que disposa la legislació vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal i, en tot cas, el que estableix la disposició addicional 23 de la
Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA ÚNICA
Validesa del llibre d’escolaritat de l’ensenyament bàsic
Els llibres d’escolaritat de l’ensenyament bàsic tenen els efectes d’acreditació que estableix la legislació vigent ins a la inalitz
ació del curs 2006-2007. Quan l’obertura de l’historial acadèmic de l’educació secundària obligatòria comporti la continuació de l’anterior llibre d’escolaritat de l’ensenyament bàsic, cal consignar-ne
la sèrie i el número en l’historial acadèmic. Aquestes circumstàncies també s’han de reflectir en el expedient acadèmic corresponent.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA ÚNICA
Queden derogades les ordres següents:
Ordre de 3 de juny de 1996, per la qual es desplegal’organització i avaluació
dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria (DOGC núm. 2215, de 7.6.1996).
Ordre de 24 de novembre de 1998, per la qual s’esta
bleix el procediment per a l’autorització de modificacions d’elements prescriptius del currículum de l’etapa d’educació secundària obligatòria (DOGC núm. 2807, de 18.1.1999).
Qualsevol altra norma de rang igual o inferior en el que s’oposi al que estableix aquesta Ordre.
DISPOSICIÓ FINAL
Aquesta Ordre entrarà en vigor l’endemà de la publicació al
Diari Oficial de la
Generalitat de Catalunya.
Barcelona, 13 de juny de 2008
ERNEST MARAGALL I MIRA
Conseller d’Educació
ANNEX —1Actes d’avaluació finals
En les actes s’ha de fer constar la qualificació obtinguda per l’alumne/a en cada matèria d’acord amb l’escala establerta en aquestaOrdre.
Si la distribució de matèries per cursos decidida pel centre docent no coincideix amb l’establerta de manera general, cal adaptar el
model a l’oferta del centre.
Per a l’alumnat escolaritzat en centres d’Era Val d’Aran les actes han d’incloure, entre les qualificacions de llengua catalana i les de
llengua castellana, les qualificacions obtingudes en la matèria de llengua aranesa.
En les matèries que permetin diverses opcions (llengua estrangera, religió, matèries optatives) s’ha d’identificar quina opció ha cursat l’alumne/a.
En cas que s’utilitzin codis o abreviatures, han de quedar explicitats en algun apartat de l’acta.
Atenc. div.: en aquesta casella s’ha de fer constar si l’alumne/a ha estat objecte d’alguna adaptació del currículum. Cal aplicar la c
odiicació següent:
PD: programes de diversificació curricular.
PI: pla individualitzat.
EE: escolarització compartida amb un centre d’educació especial.
EC: escolarització compartida amb altres tipus de centres.
–: l’alumne no ha estat objecte de cap adaptació.
Accés al curs següent: cal expressar-ho amb la codiicació següent:
SI: accedeix al curs següent en haver superat el curs.
SL: accedeix al curs següent per impossibilitat legal de repetir (aquesta opció no és possible a 4t curs).
SD: accedeix al curs següent d’acord amb el pla individualitzat aplicat, tot i no haver superat el curs actual, per continuar amb el pla.
NO: no accedeix al curs següent.
Prop. div.: en aquesta casella s’ha de fer constar la proposta d’atenció especíica que l’equip d’avaluació formula per al curs següent, d’acord amb la codificació abans esmentada (PD, PI, EE, EC, –) o PQ si es proposa que l’alumne/a cursi un programa de qualificació professional inicial.
En l’acta final de 4t curs, a la casella de superació de l’etapa, s’ha d’indicar aquesta circumstància amb “sí” o “no”.