ANNEX 6
Currículum de l’educació secundària obligatòria
Àmbit social (ciències socials: geografia i història; cultura clàssica; economia; emprenedoria;economia i emprenedoria)
ÀMBIT SOCIAL
CIÈNCIES SOCIALS: GEOGRAFIA I HISTÒRIA (matèria comuna)
CULTURA CLÀSSICA (matèria optativa)
ECONOMIA (matèria optativa de 4t)
EMPRENEDORIA (matèria optativa de 1r a 3r i matèria optativa de 4t)
ECONOMIA I EMPRENEDORIA (matèria compactada de 4t)
CIÈNCIES SOCIALS: GEOGRAFIA I HISTÒRIA (matèria comuna)
COMPETÈNCIES DE LA MATÈRIA
Les competències bàsiques de la matèria de ciències socials: geografia i història es refereixen a aquelles capacitats que permeten als alumnes analitzar fets i situacions a partirde l’aplicació dels coneixements i de les metodologies que proporciona la matèria. Ser competent en aquesta matèria implica que els nois i noies han adquirit les eines necessàries
per entendre el món i per esdevenir persones capaces d’intervenir activament i crítica en la societat plural, diversa i en canvi. Suposa disposar d’uns coneixements que són útils en la mesura que permeten la construcció de conceptes i procediments, i la seva transferència per
interpretar problemes a diferents escales espacials i temporals i, alhora, per situar-se en el món i desenvolupar una consciència ciutadana que els permeti intervenir en un futur en la vida laboral, social, cívica i política. En la comprensió dels fenòmens socials que requereix la societat del coneixement esdevenen determinants les destreses d’obtenció i tracta
ment de la informació facilitada per les xarxes i els entorns digitals.
Aquestes competències comporten plantejar-se quins coneixements han de tenir els estudiants d’ESO perquè puguin utilitzar-los com a ciutadans. Les competències avaluen la capacitat de recordar coneixements factuals, el grau d’assimilació de diferents tipus de continguts i la capacitat d’interrelacionar-los en situacions i contextos nous, amb fonament
científic.
S’han identificat quatre grups de competències que corresponen a quatre dimensions de les ciències socials: dimensió històrica, dimensió geogràfica, dimensió cultural i artística i dimensió ciutadana. Aquestes dimensions s’han fet atenent a criteris epistemològics, de funcionalitat didàcticai d’intencionalitat educativa. Les ciències socials no disposen d’una referència disciplinària única, si bé tradicionalment per a l’etapa obligatòria s’han consideratespecialment rellevants els coneixements que proporcionen la geografia i la història. Cal afegir, a més, els continguts d’altres ciències socials, com la demografia, la sociologia, la
història de l’art o l’economia, que han de ser usats en la mesura que proporcionen llum per entendre el món i contribuir de manera responsable i crítica a la seva millora. D’altra banda, en alguns casos les disciplines no són suficients per avançar en l’assoliment de les competències que tenen una dimensió més personal i social com, per exemple, les que
estan lligades a l’exercici responsable i crític de l’autonomia personal o a la participació activa en la societat, les quals d’altra banda no són alienes als objectius de les ciències socials.
La dimensió històrica fa referència a coneixements que ajuden l’alumne a desenvolupar la consciència històrica pròpia i d’identitat col·lectiva que li permeti construir la seva historicitat,com a conseqüència de la comprensió de les relacions entre passat, present i futur. La dimensió geogràfica permet que l’alumne s’apropiï dels espais i medis on desenvolupa la
seva vida quotidiana, els apreciï i s’hi identifiqui territorialment i culturalment. La dimensió cultural i artística implica desenvolupar una mirada intercultural, crítica i oberta, per interpretar i gaudir del fet artístic i cultural. Finalment, la dimensió ciutadana recull les competències que afavoreixen la construcció del compromís personal i les habilitats
necessàries que contribueixin a l’assoliment d’una societat més lliure, justa, equitativa i cohesionada.
Per a la matèria de les ciències socials: geografia i història s’han establert trenta continguts clau (CC) que es distribueixen en funció de la seva relació amb cada competència. També es relacionen continguts clau de l’àmbit digital (CCD).
Dimensió històrica
Els aprenentatges vinculats a la dimensió històrica comporten conèixer i comprendre críticament el temps passat per entendre el temps present i així constatar que el món en què vivim s’ha configurat a partir de les accions de les generacions que ens han precedit. De lamateixa manera, els homes i lesdones d’avui han de prendre consciència que les seves
actuacions condicionaran el món que heretaran les generacions futures.
Les competències d’aquesta dimensió tenen com a finalitat el desenvolupament del pensament i la consciència històrica en l’alumnat mitjançant les capacitats que possibiliten donar sentit al passat i comprendre els fets i els fenòmens històrics, situar-se en el present i
prendre decisions de futur.
El conjunt de les competències de la dimensió històrica es vincula amb:
El coneixement científic de la història i d’altres ciències socials, que tenen per objectiu l’estudi de les societats del passat a partir de l’ús i l’anàlisi crítica de fonts primàries i secundàries, i la presa de decisions vers el futur.
La situació dels esdeveniments en el temps i un marc que els expliqui des d’una perspectiva dinàmica.
Les habilitats intel·lectuals pròpies del pensament abstracte i formal, com
l’observació, la comprensió, l’anàlisi, la síntesi, l’argumentació, la interpretació i la valoració sobre les estructures i els processos dels diversos entorns socials.
La participació en la vida democràtica d’un país, amb la conscienciació que això suposa en la transformació i la millora de la pròpia societat.
La formació del propi pensament, la consciència històrica i la construcció de la pròpia identitat.
La preservació de les memòries plurals dels protagonistes del passat, i de totes aquelles evidències que faciliten comprendre millor com eren, com vivien, com pensaven els homes i les dones que ens han precedit en el temps i han tingut un paper en la construcció del present.
A partir de la pàgina 192 trobaràs totes les competències i continguts claus de socials: http://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/6945/1441278.pdf