Annex 5. Criteris per a l’elaboració i presentació de la programació didàctica i per a la preparació i exposició oral de la unitat didàctica. RESOLUCIÓ ENS/2742/2017, de 21 de novembre.

Annex 5

Criteris per a l’elaboració i presentació de la programació didàctica i per a la preparació i exposició oral de la unitat didàctica.

 

A) Programació didàctica.

La programació didàctica ha de fer referència al currículum vigent a Catalunya d’un àmbit, àrea, matèria, crèdit, mòdul professional, nivell o assignatura o mòdul professional relacionats amb l’especialitat per a la qual es participa, i ha de contenir, almenys, els objectius, les competències o capacitats, o resultats d’aprenentatge que es desenvolupen, els continguts, els criteris d’avaluació, la metodologia, incloent-hi l’ús pertinent de les tecnologies de la informació i de la comunicació, l’enfocament globalitzador amb altres àrees relacionades i la distribució temporal, així com les mesures i suports addicionals o intensius que es preveuen utilitzar per a l’atenció a la diversitat, referides a la programació que es presenta.

La programació inclou el desenvolupament d’un esquema de cada una de les unitats didàctiques, que també es poden presentar com a projecte, corresponents a un curs escolar, que com a mínim n’han de ser 6.

La programació didàctica, que ha de tenir caràcter personal, ha de ser elaborada de forma individual per l’aspirant i tenir una extensió màxima de 60 fulls, sense comptabilitzar en aquesta xifra els annexos, en format DIN-A4, escrits per una sola cara, d’un interlineat d’1,5 o 2 espais, i amb un cos de lletra de 12 punts, sense comprimir. Ha de tenir una portada amb les dades d’identificació de l’aspirant i el cos i l’especialitat pels quals es presenta i incloure-hi un índex en què es relacioni la seqüència numerada de les unitats didàctiques o les activitats d’ensenyament-aprenentatge de què consta.

S’entén per annexos tant el material didàctic proposat en les unitats didàctiques o les activitats d’ensenyament-aprenentatge, com les proves o instruments d’avaluació, els instruments organitzatius o qualsevol altra documentació que no formi part del cos principal de la programació. En el cas d’utilitzar taules, el cos de la lletra podrà reduir-se a 9 punts, sense comprimir.

El referent temporal de les unitats didàctiques o les activitats d’ensenyament-aprenentatge es pot dur a terme de forma continuada en el temps o en diferents moments del curs.

 

B) Unitat didàctica.

Als efectes d’aquesta convocatòria, poden considerar-se com a unitats didàctiques les seqüències o parts en què es pot dividir i concretar la programació d’un àmbit, àrea, matèria, crèdit, mòdul professional, nivell o assignatura relacionada amb l’especialitat per la qual es participa. En aquest sentit, els projectes inclosos dins de la programació didàctica presentada poden considerar-se també com a unitats didàctiques.

El referent temporal de la unitat didàctica es podrà dur a terme de forma continuada en el temps o en diferents moments del curs.

Els aspirants han de concretar la unitat didàctica desenvolupant, almenys, els objectius d’aprenentatge que es pretenen assolir, les competències o capacitats que es desenvolupen, els continguts, la descripció de les activitats d’ensenyament i d’aprenentatge, la selecció i l’ús dels recursos didàctics, la gestió de l’alumnat, del temps i de l’espai i altres aspectes organitzatius i metodològics, els criteris, procediments i instruments d’avaluació i la relació amb altres àmbit, àrea, matèria, crèdit, mòdul professional, nivell o assignatura, així com les mesures i suports addicionals o intensius que es preveuen utilitzar per a l’atenció a la diversitat. Es prestarà especial atenció a la coherència de tots els elements de la unitat didàctica amb les activitats d’ensenyament i d’aprenentatge programades.

 

Criteris específics corresponents a la programació i a la unitat didàctica

 

Especialitats del cos de mestres

La programació didàctica haurà de fer referència al currículum d’una àrea relacionada amb l’especialitat docent per a la qual es participa segons el currículum vigent a Catalunya de l’educació primària

En l’educació primària es poden programar les àrees de l’Annex 2 del Decret 119/2015, de 23 de juny, relacionades amb l’especialitat docent per la qual es participa.

La programació didàctica per a l’educació primària ha de fer referència al currículum vigent a Catalunya d’una àrea relacionada amb l’especialitat per la qual es participa, i ha de contenir, almenys els objectius, les competències pròpies de cada àmbit que es desenvolupen, els continguts, els criteris d’avaluació, la metodologia, incloent-hi l’ús pertinent de les tecnologies de la informació i de la comunicació, l’enfocament globalitzador amb altres àrees relacionades, si s’escau, i la distribució temporal, així com les mesures i suports per a l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, referides a la programació que es presenta

Als d’aquesta convocatòria, poden considerar-se com a unitats didàctiques les seqüències o parts en què es pot dividir i concretar la programació d’una de les àrees de l’àmbit corresponent. o l’elaboració d’un projecte amb un enfocament globalizado i competencial

Es poden consultar entre altres, les publicacions del Departament d’Ensenyament:

Programar per competències a l’educació primària. Una eina per a la reflexió pedagògica i la presa de decisions dels equips docents. Aquesta publicació del Departament d’Ensenyament és una eina que facilita als equips docents de les escoles la realització de processos de reflexió pedagògica i la formalització de les programacions.

Competències bàsiques de l’àmbit artístic. Educació Primària

Competències bàsiques de l’àmbit lingüístic. Llengües estrangeres. Educació Primària

Competències bàsiques de l’àmbit lingüístic. Llengua catalana i llengua castellana. Educació Primària

De l’escola inclusiva a un sistema inclusiu. Una escola per a tothom un projecte per a cadascú. Aquesta publicació del Departament d’Ensenyament va adreçada a tota la comunitat educativa i té com a objectiu compartir els marcs conceptuals i normatius en relació amb el sistema educatiu inclusiu, així com proporcionar elements per a la presa de decisions en la concreció de mesures i suports cap a la igualtat d’oportunitats.

 

Concrecions de la programació per a les especialitats

 

1. En l’especialitat d’audició i llenguatge

La programació consistirà en un pla d’actuació propi de l’especialitat, prenent com a referència les funcions atribuïdes als mestres d’aquesta especialitat en la resolució de la secretària general relativa als Documents per a l’organització i la gestió dels centres: Personal docent dels centres públics d’educació infantil i primària i d’educació especial i haurà de contenir, necessàriament, les competències, els objectius, els continguts, les activitats d’aprenentatge, les orientacions metodològiques (els materials i/o recursos, la temporització i la gradació de mesures i suports per a la personalització de l’aprenentatge) i les orientacions per a l’avaluació (els criteris i els instruments que permeten valorar l’assoliment de les competències pròpies de l’àmbit lingüístic) per garantir l’atenció als alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu per a la comunicació, la parla i/o el llenguatge, relacionades amb retard del desenvolupament, associades a discapacitat o derivades de trastorns que afecten l’adquisició i l’ús funcional del llenguatge. Les programacions es concretaran en programes d’intervenció en grups d’alumnes o en atenció individual, a partir dels plans de suport individualitzat (PI), amb un nombre d’aquestes no inferior a 6.

 

2. En l’especialitat de llengua estrangera: anglès

L’objectiu de la prova és comprovar la capacitat de l’aspirant en l’ús de la llengua anglesa com a eina educativa.

La programació consistirà en un pla d’actuació propi de l’especialitat, prenent com a referència les funcions atribuïdes als mestres d’aquesta especialitat en la resolució de la secretària general relativa als Documents per a l’organització i la gestió dels centres: Personal docent dels centres públics d’educació infantil i primària i d’educació especial. Haurà de contenir, necessàriament, les competències, els objectius, els continguts, les activitats d’aprenentatge, les orientacions metodològiques (els materials i/o recursos, la temporització i les mesures personalitzades per atendre la diversitat) i les orientacions per a l’avaluació (els criteris i els instruments que permeten valorar l’assoliment de les competències pròpies de l’àmbit lingüístic, llengües estrangeres).

Aquesta programació s’haurà d’organitzar en unitats didàctiques amb un nombre d’aquestes no inferior a 6.

 

3. En l’especialitat de música

Aquesta àrea està inclosa a l’àmbit artístic, per la qual cosa la resolució de la prova es pot plantejar de manera transversal.

La programació consistirà en un pla d’actuació propi de l’especialitat, prenent com a referència les funcions atribuïdes als mestres d’aquesta especialitat en la resolució de la secretària general relativa als Documents per a l’organització i la gestió dels centres: Personal docent dels centres públics d’educació infantil i primària. i d’educació especial. Haurà de contenir, necessàriament, les competències, els objectius, els continguts, les activitats d’aprenentatge, les orientacions metodològiques (els materials i/o recursos, la temporització i les mesures personalitzades per atendre la diversitat) i les orientacions per a l’avaluació (els criteris i els instruments que permeten valorar l’assoliment de les competències pròpies de l’àmbit)

Aquesta programació s’haurà d’organitzar en unitats didàctiques amb un nombre d’aquestes no inferior a 6.

 

Especialitats del cos de professors d’ensenyament secundari.

La programació didàctica ha de fer referència al currículum d’una matèria relacionada amb l’especialitat docent per a la qual es participa segons el currículum vigent a Catalunya de l’educació secundaria obligatòria, del batxillerat, de la formació d’adults o de la formació professional.

En educació secundària obligatòria es poden programar les matèries de l’Annex 1 del Decret 187/2015, de 25 d’agost, relacionades amb l’especialitat docent per la qual es participa.

La programació didàctica per a l’ESO ha de contenir, almenys, les competències, les dimensions, els continguts clau, els continguts curriculars, els objectius d’aprenentatge, els criteris i els instruments d’avaluació, la relació amb els àmbits transversals (digital i personal i social), la metodologia i la distribució temporal, així com les estratègies per a l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, referides a la programació que es presenta.

En el batxillerat es poden programar matèries comunes o de modalitat, relacionades amb l’especialitat docent, recollides als Documents per a l’organització i la gestió dels centres. Concreció i desenvolupament del currículum del batxillerat, annex a la Resolució de 22 de juny de 2017, per la qual s’aproven els documents per a l’organització i la gestió dels centres per al curs 2017-2018.

La programació didàctica per al Batxillerat ha de contenir, almenys, les competències, la contribució a les competències generals del batxillerat, els objectius, els continguts, les connexions amb altres matèries, els criteris d’avaluació, la metodologia i la distribució temporal, així com les estratègies per a l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, referides a la programació que es presenta.

En el cas d’una programació referida als cicles formatius de formació professional LOE, en els que es pugui impartir docència des de l’especialitat per a la que s’opta, s’ha d’incloure el desenvolupament d’un esquema d’un mínim de 6 activitats d’ensenyament-aprenentatge d’una o diverses unitats formatives (UF) del mòdul professional seleccionat per fer la programació.

 

Concrecions de la programació per a algunes especialitats o matèries d’ensenyaments secundaris.

Per a l’especialitat d’orientació educativa la programació consistirà en un pla d’actuació propi de l’especialitat, prenent com a referència les funcions atribuïdes al professorat d’aquesta en un institut o les establertes per a aquest en un equip d’assessorament psicopedagògic i haurà de contenir, almenys, les competències, els objectius, els continguts, la metodologia i les orientacions, els criteris i procediments per al seguiment i avaluació i els recursos materials.

Per a l’educació secundària obligatòria, atès que el Decret 187/2015 agrupa les matèries en àmbits, també s’admetran programacions que incloguin matèries d’un mateix àmbit o matèries d’àmbits diversos degudament raonats. En qualsevol cas, com a mínim una de les matèries ha de correspondre a l’especialitat a la que s’opta.

En aquesta situació, quan la programació inclogui diferents matèries l’esquema haurà de contenir les unitats didàctiques proporcionals al nombre de matèries. Així, si inclou dues matèries, l’esquema abastarà mig curs escolar, i si en conté tres, la programació serà per un trimestre. En qualsevol cas, contindrà un mínim de 6 unitats.

A continuació es detallen algunes opcions a tall d’exemple i sense ànim de llistar totes les possibilitats, tant pel que fa a combinacions entre matèries d’un àmbit com d’àmbits diferents.

En l‘àmbit lingüístic, s’admetrà una programació global de l’àmbit lingüístic, que pot incloure la llengua catalana i literatura, la llengua castellana i literatura, i/o la llengua estrangera.

No obstant això, quan es presenti una programació referida només a alguna de les llengües, s’haurà de fer referència a les relacions que puguin tenir les diferents llengües entre si, si s’escau.

En l’àmbit cientificotecnològic, s’admetran programacions que incloguin ambdues matèries de Ciències de la Naturalesa (Biologia i Geologia, Física i Química), o bé Tecnologia i una d’elles o ambdues.

En l’àmbit social, s’admetran programacions que incloguin, per exemple ciències socials i economia, o economia i emprenedoria o altres opcions raonades.

En l’àmbit artístic, s’admetran programacions que incloguin Música i Educació Visual i Plàstica, o Música i Arts Escèniques i Dansa, o qualsevol altra combinació raonada.

Per a l’especialitat d‘orientació educativa la programació consistirà en un pla d’actuació propi de l’especialitat, prenent com a referència les funcions atribuïdes al professorat d’aquesta en un institut o les establertes per a aquest en un equip d’assessorament psicopedagògic i haurà de contenir, almenys, les competències, els objectius, els continguts, la metodologia i les orientacions, els criteris i procediments per al seguiment i l’avaluació i els recursos materials. Atès que a la segona part de la prova s’ha de defensar algun dels aspectes de la programació del pla, cal que s’agrupi el pla en blocs, com a mínim 4, per exemple: (1) competències i objectius, (2) continguts, (3) metodologia i orientacions, (4) criteris i procediments per al seguiment i avaluació, (5) recursos materials i professionals. En aquest cas els blocs són els equivalents a les unitats didàctiques de la resta d’especialitats especificades en el punt 6.4.1.2 de la convocatòria.

Pel que fa a la formació de persones adultes, en les especialitats del cos de professors d’ensenyament secundari, s’entén que per a l’ensenyament de persones adultes s’admetrà tant una programació global de tres mòduls comuns d’un àmbit, del nivell I o II, com de tres mòduls que n’incloguin de comuns i d’opcionals que formin part d’un àmbit, relacionat amb l’especialitat a què es presenti l’aspirant, fent referència, si és el cas, a la globalització necessària de les activitats entre els tres mòduls. Cada mòdul ha de contenir, com a mínim, 2 unitats didàctiques.

 

Concrecions de la unitat didàctica per a les especialitats del cos de professors d’ensenyament secundari.

En el cas de l’ESO, la programació d’una unitat didàctica fa referència a la programació d’activitats d’ensenyament-aprenentatge d’una matèria o d’un projecte amb un enfocament globalitzador i competencial.

En l’exposició de la unitat o projecte, s’han de concretar almenys les competències, les dimensions, els continguts clau, els continguts curriculars, els objectius d’aprenentatge, els criteris i els instruments d’avaluació, la relació amb els àmbits transversals (digital i personal i social), la metodologia i la distribució temporal, així com les estratègies per a l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, referides a les activitats d’ensenyament-aprenentatge.

En el cas del batxillerat, la programació d’una unitat didàctica fa referència a la programació d’activitats d’ensenyament-aprenentatge d’una matèria.

En l’exposició de la unitat didàctica del batxillerat s’han de concretar, almenys, els objectius d’aprenentatge, les competències específiques de la matèria, capacitats que es desenvolupen, els continguts, les activitats d’ensenyament i d’aprenentatge i els aspectes organitzatius i metodològics bàsics, l’avaluació, la temporització, les connexions amb altres matèries i la contribució de la matèria a les competències generals del batxillerat, així com les consideracions sobre el desenvolupament del currículum i l’atenció a la diversitat.

En el cas d’Orientació educativa, en l’exposició oral es presentarà les línies bàsiques del pla general d’actuació que haurà de contenir, almenys, les competències, els objectius, els continguts, la metodologia i les orientacions, els criteris i procediments per al seguiment i avaluació i els recursos materials i es concretarà en el bloc triat a l’atzar.

En el cas de l’educació d’adults, la programació d’una unitat didàctica fa referència a la programació d’activitats d’ensenyament-aprenentatge d’una matèria.

En l’exposició de la unitat didàctica s’han de concretar, almenys, els objectius d’aprenentatge, les capacitats que es desenvolupen, els continguts, les activitats d’ensenyament i d’aprenentatge i els aspectes organitzatius i metodològics bàsics, l’avaluació, la temporització, les connexions amb altres matèries i la contribució de la matèria a les competències bàsiques, així com les consideracions sobre el desenvolupament del currículum i l’atenció a la diversitat.

 

Especialitats del cos de professors d’escoles oficials d’idiomes.

La programació didàctica haurà de fer referència al currículum fet públic pel Decret 4/2009, de 13 de gener, pel qual s’estableix l’ordenació i el currículum dels ensenyaments d’idiomes de règim especial o al currículum del nivell C1 fet públic per la Resolució ENS/1365/2012, de 20 de juny, per la qual s’organitzen els cursos d’actualització i especialització equivalents al nivell C-1 per al perfeccionament de competències en els estudis d’alemany, d’anglès i de francès.

La programació didàctica inclourà la planificació d’un curs escolar d’un dels cursos atribuïts a l’especialitat emmarcada en el nivell corresponent i la seva elaboració s’ajustarà al que es disposa en aquest annex i haurà d’incloure:

Explicitació de la/les teories de la llengua i dels aprenentatges de llengües estrangeres que sustenten la programació.

Desenvolupament del contingut general de la programació (objectius generals, objectius per destreses, continguts, metodologia, criteris i activitats d’avaluació, recursos, etc.).

Contextualització i destinataris.

Referència a les fonts bibliogràfiques escaients.

 

Especialitats del cos de professors d’arts plàstiques i disseny.

La programació didàctica haurà de fer referència al currículum vigent a Catalunya en correspondència a l’especialitat docent per la qual es participa a partir d’un dels quatre supòsits següents:

– Una de les matèries de modalitat del batxillerat en la modalitat d’arts (via d’arts plàstiques, imatge i disseny).

– Un mòdul dels cicles de formació específica d’arts plàstiques i disseny.

– Una matèria (que es pot organitzar en una o diverses assignatures) de formació bàsica o obligatòria d’especialitat d’ensenyaments artístics superiors de disseny.

– Una matèria de formació bàsica o obligatòria d’especialitat d’ensenyaments artístics superior/Títol Superior en disseny i/o en conservació i restauració de béns culturals.

La programació didàctica inclourà la planificació d’un curs escolar d’un dels cursos atribuïts a l’especialitat emmarcada en el nivell corresponent i la seva elaboració s’ajustarà al que es disposa en aquest annex i haurà d’incloure:

 

Batxillerat d’arts

En el cas de programacions del batxillerat d’arts, la programació d’una unitat didàctica fa referència a la programació d’activitats d’ensenyament-aprenentatge d’una matèria.

En l’exposició de la unitat didàctica del batxillerat s’han de concretar, almenys, els objectius d’aprenentatge, les competències específiques de la matèria, capacitats que es desenvolupen, els continguts, els criteris d’avaluació, les activitats d’ensenyament i d’aprenentatge i els aspectes organitzatius, metodològics i d’avaluació, la temporització, les connexions amb altres matèries i la contribució de la matèria a les competències generals del batxillerat, així com les consideracions sobre el desenvolupament del currículum i l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, referides a la programació que es presenta.

 

Cicles formatius LOGSE

En el cas de programacions de cicles formatius LOGSE, la programació d’una unitat didàctica fa referència a la programació d’activitats d’ensenyament-aprenentatge d’una unitat de programació (UP).

En l’exposició de la unitat didàctica dels cicles formatius LOGSE s’han de concretar, almenys, la ubicació de la unitat de programació en relació amb el conjunt d’unitats de programació en què s’organitza el mòdul, amb la durada de cadascuna i la seqüència en què s’imparteix; especificant, les capacitats clau que es desenvolupen, els continguts, convenientment contextualitzats, els objectius terminals, els criteris i instruments d’avaluació, i l’enunciat de les activitats d’ensenyament-aprenentatge que cal desenvolupar; les connexions amb altres mòduls i la contribució del mòdul a l’adquisició dels objectius generals del cicle formatiu i les competències professionals, així com les estratègies metodològiques, les consideracions sobre el desenvolupament del currículum, mesures per a l’adaptació del currículum i l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, referides a la programació que es presenta.

 

Cicles formatius LOE

En el cas de programacions de cicles formatius LOE, la programació d’una unitat didàctica fa referència a la programació d’activitats d’ensenyament-aprenentatge d’una unitat formativa (UF).

En l’exposició de la unitat didàctica dels cicles formatius LOE s’han de concretar, almenys, la ubicació de la unitat formativa en relació amb el conjunt d’unitats formatives en què s’organitza el mòdul, amb la durada de cadascuna i la seqüència en què s’imparteix; especificant, les estratègies metodològiques i d’organització, la durada i la seqüència d’impartició, el desenvolupament dels resultats d’aprenentatge, els continguts i els criteris d’avaluació contextualitzats; l’enunciat de les activitats d’ensenyament i aprenentatge en relació amb els resultats d’aprenentatge, els continguts i els criteris d’avaluació corresponents, juntament amb les activitats d’avaluació i qualificació; les connexions amb altres mòduls i la contribució del mòdul a l’adquisició dels objectius i les competències generals, transversals i professionals, així com les consideracions sobre el desenvolupament del currículum, mesures per a l’adaptació del currículum i l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, referides a la programació que es presenta.

En els cicles formatius de grau superior LOE, el desenvolupament curricular de la programació ha fer referència al tractament dels crèdits ECTS assignats al mòdul i a la unitat formativa, que inclouen les classes lectives (presencials), teòriques o pràctiques, i les hores no presencials d’estudi i de treball, dedicades a la realització de seminaris, treballs, pràctiques o projectes, i les exigides per a la preparació i realització dels exàmens i proves d’avaluació de l’alumne.

 

Ensenyaments artístics superiors/Títol Superior de disseny i/o en conservació i restauració de béns culturals LOE

En el cas de programacions dels ensenyaments artístics superior de grau/títol superior de disseny i/o en conservació i restauració de béns culturals LOE, la programació d’una unitat didàctica fa referència a la programació d’activitats formatives d’una assignatura o d’un projecte.

En l’exposició de la unitat didàctica dels ensenyaments artístics superiors/títol superior de disseny i/o en conservació i restauració de béns culturals LOE, s’han de concretar, almenys, la ubicació de l’assignatura en relació amb el conjunt d’assignatures en què s’organitza la matèria; especificant, les estratègies metodològiques i d’organització, la durada i la seqüència d’impartició, el desenvolupament dels resultats d’aprenentatge, els continguts i els criteris d’avaluació contextualitzats; la tipologia i l’enunciat de les activitats formatives en relació amb els resultats d’aprenentatge, continguts i criteris d’avaluació corresponents, juntament amb les activitats d’avaluació i qualificació; la contribució de l’assignatura a l’adquisició dels objectius i les competències generals, transversals i específiques, així com l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, referides a la programació que es presenta.

En el desenvolupament curricular de la programació del ensenyaments artístics superiors s’ha fer referència al tractament dels crèdits ECTS de l’assignatura, que inclouen les classes lectives (presencials), teòriques o pràctiques, i les hores no presencials d’estudi i de treball, dedicades a la realització de seminaris, treballs, pràctiques o projectes, i les exigides per a la preparació i realització dels exàmens i proves d’avaluació de l’alumne.

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *