AVUI PARLEM DE CONTRACTE SOCIAL

 

AVUI PARLEM DE CONTRACTE SOCIAL.

COM HA DE SER L’ORGANITZACIÓ POLÍTICA DE L’ESTAT?
per JAUME de QUINTANA
Mediador: Per respondre a la pregunta de com s’hauria de governar una societat avui assistirem a un debat entre els pensadors més representatius pel que fa el fet de la governabilitat i de la definició del poder polític. Tenim avui amb nosaltres a John Locke, ideòleg protestant i considerat pare del liberalisme, Thomas Hobbes, autor de l’obra Leviatan considerat el màxim exponent de l’absolutisme polític i finalment  el convidat especial de la nit Jean- Jacques Rousseau revolucionari defensor del nacionalisme i també vist com a pare de l’humanisme
La paraula és per el senyor Thomas Hobbes.
Hobbes: Bé, bona tarda senyors, voldria començar esmentant el fet del contracte social, no es pot entendre el que és el contracte social sense aclarir abans el que és l’home en el seu estat natural. És clar que l’home en el seu estat natural és clarament un llop per a si mateix, per tant la vida d’aquest en l’estat natural es una vida solitària, pobra i ruïnosa on s’hi aplica la llei del més poderós. Per això l’home s’ha d’ajuntar en comunitat i signar un contracte social.
Locke: Perdoni la interrupció senyor Hobbes, però considero que la seva afirmació no acaba de ser adequada ja que l’egoisme es el que fa que es creïn conflictes entre els individus en l’estat natural que vostè considera estat de guerra constant. Així doncs els homes s’adonaran de la importància de protegir la seva propietat i per això signaran un contracte social que els hi en tingui cura.
Hobbes: No considero que aquest sigui el motiu, més aviat és necessari un enteniment entre els individus ja que, en l’estat natural som un mal per a nosaltres mateixos i hem de proporcionar el poder a una persona a partir del contracte social per a que aquesta tingui domini sobre nosaltres i es creï una societat feliç.
Mediador: D’aquesta manera senyor Hobbes vostè presenta la seva visió de com hauria de ser el contracte social, m’equivoco?
Hobbes: No senyor mediador, té raó estic presentant la meva interpretació de com ha de dur-se a terme el contracte social. El fet és que quan els individus signin el contracte social hauran de cedir el poder polític a un governant al que anomenaré leviatan que englobarà tots els poder en la seva persona.
Locke: Aquest fet senyor Hobbes no és res més que un atac a la llibertat de la persona, no creu? El contracte social s’ha de crea per aconseguir unes circumstancies diferents, si més no des del meu punt de vista.
El contracte social ha de portar-nos a una societat on existeixi una llei natural on ningú es diferent, on no es pot atemptar contra la vida, la salut, la llibertat ni les possessions dels altres. Els individus propietaris signaran el contracte social amb l’afany d’aconseguir la protecció de la seva propietat i renunciaran a la seva llibertat absoluta per cedir-la a l’estat.
Mediador: Semblant, doncs, a la teoria que esmentava el senyor Hobbes , quina creu que és la diferencia entre els dos conceptes dels quals debaten?
Locke: És evident que no renunciaran a la seva llibertat sense obtenir res a canvi, els ciutadans mantindran el dret a la resistència, és a dir a la defensa dels seus propis drets fonamentals ja que els formants de la societat tindran la capacitat de revocar la seva confiança al governant, que primerament hauran elegit en consens, si aquest no compleix amb la seva funció de la protecció de la propietat privada.
Mediador: Per tant, el gaudí que els propietaris tinguin dels seus propis bens és el que l’estat haurà de protegir per sobre de tot?
Locke: Si, exactament, però també dels conceptes de llibertat, salut i dret a la vida.
Hobbes: No crec que sigui coherent el fet que hi pugui haver-hi una revolta sobre el sobirà, no veuen que han sigut els propis ciutadans que li han atorgat el poder, discrepo en aquest sentit. A més aquest governant com he esmentat abans haurà de comprendre tot els poders de l’estat en la seva persona i..
Mediador: Perdoni senyor Hobbes!, sembla ser que un oient vol fer una observació, donem pas al senyor Montesquieu.
Montesquieu: Si, …se’m sent?
Mediador: Si senyor digui’ns
Montesquieu: Bé, jo estava escoltant el debat i he volgut intervenir perquè considero que el que ha dit el senyor Hobbes sobre que el seu leviatan englobi tot els poders en la seva persona és força incoherent.
Porto força temps pensant-hi i els vull presentar avui el concepte de la divisió de poders, del qual el senyor Locke ja n’ha fet alguna esmena en els seus escrits.
Locke: Si, dividir els poder de l’estat en poder legislatiu, executiu i federatiu veritat? Per evitar la tirania, hi estic totalment d’acord.
Montesquieu: Si exacte, però amb una petita diferencia que crec que és essencial. El poder del governant es dividirà en poder legislatiu, poder judicial i poder executiu i també es crearà un estat federal per tal d’evitar la Tirania.
Hobbes: Déu meu, quina aberració!
Mediador: tranquil·litzis senyor Hobbes.
Rousseau: Bé crec que per trenar aquesta intervenció del senyor Montesquieu podria fer la meva pròpia intervenció.
Mediador: Evidentment senyor Rousseau! Estava molt callat.
Rosseau: Si, té Raó. Bé, estic totalment d’acord amb el fet del contracte social. Tots aceptem aquesta idea, però crec que la societat no ha de crear-se com a eina de protecció del perill de que l’home sigui dolent per a si mateix com considera el senyor Hobbe, ni tampoc crec que l’egoisme sigui el fet que fa que els ciutadans cedeixin la seva llibertat al poble, realment la societat s’ha d’interpretar com un bé per a l’home, un home que comparteix un projecte moral amb altres homes amb els quals s’ajuntarà per formar una comunitat, una comunitat basada en uns valors comuns com la solidaritat i el patriotisme, a partir dels bons sentiments que se torben en l’home comú i senzill, ja que l’home és bo per a l’home.
Hobbes: Molt emotiu senyor Rousseau, molt romàntic, com es possible que s’imagini una societat on l’home es bo per naturalesa amb tot el mal que hi ha en el món?
Rousseau: Perquè és la mateixa societat la que el corromp.
Locke: I així doncs com és que accepta el contracte social?
Rousseau: Bé…no puc respondre-li-ho ara mateix.
Locke: Molt bé doncs deixem-ho aquí.
Mediador: Ara voldria introduir un nou tema que crec que és molt important. Que passaria si algun ciutadà incomplís la llei natural? Senyor Locke té la paraula.
Locke: Si, aquest fet es soluciona amb el concepte del dret d’apel·lació. Aquest dret implica que qualsevol persona pot imposar la llei natural, la qual és imposada per els jutges.
Hobbes: El dret de jutjar el durar a càrrec el leviatan.
Mediador: Molt bé, per concloure, podríem resumir  els ideals del senyor Hobbes en quatre aspectes en el tipus de poder, poder indivisible, obediència absoluta dels súbdits, sobirà absolut fins i tot sobre la llei i negació de la llibertat i al dret a revelió.
Hobbes: exactament senyor mediador.
Mediador: i el pensament sobre com ha de ser el poder també el podríem resumir de la mateixa manera.
Poder fraccionat, llei per governat i governants, no restricció de la llibertat i tolerància. És així senyor Locke?
Locke: Si, és així.
Mediador: també donar les gràcies al convidat el Senyor Rousseau i també al senyor Montesquieu per la seva intervenció.
Rousseau: moltes gracies a vostè, un plaer.
Fins aviat que tinguin una molt bona….Perdonin un moment senyors espectadors perquè sembla que tenim una trucad entrant.
De Quintana: Hola molt bona nit senyors, soc un alumne de l’institut  Montgrí, Tinc disset anys m’està tocant patir una època en la qual la societat pateix les conseqüències d’una política deshonesta que s’ha dut a terme durant molts anys.
Tant és així que la corrupció és cada dia portada dels diaris i molt present en tot tipus de col·lisions i partits polítics. No hem sembla correcte que hi hagi tanta desigualtat entre les persones amb poder i més riques que amb les que no tenen tants recursos, no crec que existeixi una democràcia justa i en la que es pugui tenir confiança, crec que és necessari un canvi, per que com a ciutadà tinc el dret a estar en desacord amb la situació portem vivint ja fa uns anys. Només volia dir que els sistemes que vostès plantejaven fa segles segueixen sent utilitzats, però d’una manera degenerada.
Per tant voldria obtenir una resposta a la pregunta de que si és possible un canvi, si es possible una societat justa per a tothom la qual castigués als responsables d’aquest conflicte.
Espero, encara que sigui amb el temps, obtenir una resposta, Fins aviat!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *