MOZART ÉS UN COMPOSITOR QUE LI AGRADAVA MOLT FER BROMES.
UN DIA VA DECIDIR COMPOSAR UNA SIMFONIA MUSICAL ON FA APARÈIXER DIFERENTS JOGUINES MUSICALS QUE ES COMBINEN AMB ELS INSTRUMENTS DE L’ORQUESTRA.
EN AQUESTA AUDICIÓ HEM TREBALLAT L’ESTAR ATENT I TOCAR QUAN EL COMPOSITOR MOZART FA APARÈIXER LES JOGUINES MUSICALS I FER SILENCI I ESCOLTAR QUAN TOQUEN ELS INSTRUMENTS DE L’ORQUESTRA.
AQUÍ TENIU EL MUSICOGRAMA I L’AUDICIÓ: “SIMFONIA LES JOGUINES”MOZART.
AUDICIÓ: PERE I EL LLOP DE SERGEI PROKOFIEV
EN PERE I EL LLOP ÉS UNA AUDICIÓ BEN ESPECIAL JA QUE ENS EXPLICA EL CONTE D’EN PERE I EL LLOP AMB INSTRUMENTS.
CADA PERSONATGE EL REPRESENTA UN INSTRUMENT AMB LA SEVA MELODIA CORRESPONENT:
-L’ANEC: L’OBOÈ
-EL GAT: EL CLARINET
-EL LLOP: LES TROMPES
-L’AVI: EL FAGOT
-EN PERE: VIOLÍ, VIOLA, VIOLONCEL I CONTRABAIX
-ELS CAÇADORS: LES TIMBALES I EL BOMBO
AÍXÍ QUE RECONEIXENT LES DIFERENTS MELODIES DELS PERSONATGES I ESCOLTANT EL SEU CARÀCTER: TRIST, ALEGRE, ENÈRGIC…SABREM QUIN PERSONATGE APAREIX I PODEM SABER JUNTAMENT AMB LA IMATGE EL QUE ESTÀ PASSANT.
AQUÍ TENIU UN FRAGMENT DEL CONTE REPRESENTAT PER “La Fera Ferotge teatre i la Banda Lira Almussafense d’Almussafes” SOTA LA DIRECCIÓ DE Fernando Tébar i Josep Lluis Escandell.
PER UNA ORQUESTRA I UN GRUP DE TEATRE.
http://www.symbaloo.com/out.do?smarkId=82911825&desktopId=1000006003772292&url=http%3A%2F%2Fwww.euskadikoorkestra.es%2Fweb%2Fjuegos%2Faula_musica%2Fes%2Fjuego05.html
LES BANDES SONORES: SHREK
Les bandes sonores són les músiques que es composen expressament per a películes com a finalitat de fer entendre els sentiments, emocions dels actors o actrius, crear els ambients per a entendre el que età passant…
Per a portar a terme tots aquests efectes, el compositor ha de fer prèviament un estudi de l’argument de la película, dels caràcters dels personatges així com pensar en quins instruments pot anar bé per interpretar les melodies composades entre d’altres.
A través de l’audició de diferents fragments de la película d’Shrek hem treballat:
-A quina escena correspon aquell fragment musical
-El caràcter, intensitat, tempo i instruments principals i secundaris que intervenen.
LA MÚSICA JAZZ I BLUES A LES PELÍCULES DISNEY
Aquest trimestre estem treballant com a les películes de Disney hi podem escoltar diferents gèneres musicals.
Aquest és el cas del jazz i el blues, un gènere musical que va sorgir del treball dels esclaus negres i que Walt Disney ens ha volgut acostar posant cançons d’aquest estil a les seves produccions.
Els fragments de les películes on clarament s’hi veu aquest gènere són:
-EL libro de la Selva
-Los Aristogatos
-Aladin
L´ÒPERA
A la fi del Renaixement, durant els primers anys del S. XVII (1600), va sorgir amb força un nou estil musical, L´ÒPERA.
L´òpera és un gènere dramàtic musical apassionat, en el que l´argument de la història, les emocions i els sentiments dels protagonistes ens són transmesos mitjançant la veu, acompanyada pels instruments de l´orquestra. Diem que és apassionat perquè el motor de l´òpera és l´expressió dels sentiments més extrems: amor i desamor, venjança, enveja, ambició, traïció, gelosia, passió, tendresa, compassió, …
A partir de les valoracions expressades pels nostres alumnes de siè, aquesta és la selecció de les àries, duets, quartets i cors que més els han agradat:
LA BOHÊME
Che gelida manina –> Rodolfo
Quando men vo –> Mussetta
O Mimí tu piu non torni –> Rodolfo/Marcello
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rpxXlhTP8os[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IrC7zvVwtDo[/youtube]
Turandot
Gira la cote! –>Cor
Fermo, che fai? –> Ping, Pang, Pong i Calaf
Signore, ascolta! –> Liù
Nessum dorma! –> Calaf
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lDMEmYuDmFE[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=O0Sx5lbVlQA[/youtube]
NABUCCO
Obertura –> ——–
Va pensiero –> Cor
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DzdDf9hKfJw[/youtube]
Si, després de tot el que hem parlat i escoltat a classe voleu una altra mirada sobre les dues òperes que més ens han ocupat aquest trimestre, us deixo els enllaços a dos dels capítols del programa Òpera en texans dedicats, precisament, a Turandot i La bohême.
http://www.tv3.cat/videos/3786990/Turandot
http://www.tv3.cat/videos/4523251/La-Boheme
LES BANDES SONORES
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DcWCROXKY4I[/youtube]
Quan el cinema era mut, a les sales de cine hi havia un piano o una petita banda de música que tocava alhora que es projectava la pel•lícula. Aquestes músiques no tenien intenció de reforçar l´acció que es veia a la pantalla si no que servien per a amortiguar, tant com fós possible, el soroll que feien les bobines de les cintes.
Han passat els anys i el paper otorgat a la música dins d´una pel·lícula ha evolucionat molt: ja no concebim una pel·lícula sense banda sonora. La música és l´encarregada d´expressar els sentiments i emocions dels personatges i reforçar l´acció en cada escena de la pel·lícula, fins al punt de fer-nos vibrar més enllà de la interpretació, el guió i la posta en escena de la història.
A partir de les bandes sonores de Pirates del Carib, Tròia, Braveheart i Gladiator,ens hem endinsat en l´anàlisi d´audició: caràcter, tempo, intensitat, mètrica, plans sonors i les paraules utilitzades per a definir-los ja no ens són uns termes desconeguts. Aquest treball ens permet passar d´una escolta passiva a una escolta activa i analítica.
[youtube][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Xh7jbn0itRE[/youtube][/youtube]
ELS MISERABLES
“Els Miserables va ser escrit per a un públic universal.
No sé si serà llegida per tots, però per descomptat
està dirigida a tots”.
Victor Hugo
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NAVrm3wjzq8[/youtube]
Aquest musical està basat en la novel•la de Victor Hugo Les Misérables publicada el 1862. Posteriorment, Claude-Michel Schönberg (compositor) i Alain Boublil (lletrista) van transformar la novel·la en un gran musical.
La novel•la està emmarcada en la França de la primera meitat del S. XIX, durant les Revoltes Liberals, un moment històric molt important per a la història de França i també d´Europa.
L´esperit de la Revolució Francesa (1789) està present i pobres, miserables i bona part dels burgesos més joves busquen assolir una societat en què tothom tingui uns drets bàsics assegurats: dret a menjar i dur una vida digna.
En bona mesura, la societat del benestar que ara podem gaudir a bona part dels països desenvolupats és fruit de la lluita i sacrifici de milers de persones d´aquells temps.
Aquí teniu algunes de les peces que més ens han agradat, en la gran versió cinematogràfica estrenada el Nadal passat.
Grans actors i actrius per a un gran musical.
Jean Valjean: Hugh Jackman
Fantine: Anne Hathaway
Javert: Russell Crowe
Marius: Eddie Redmayne
Cosette: Amanda Seyfried
Mr Thénardier: Sacha Baron Cohen
Mm Thénardier: Helena Bonham Carter
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7k6uqhKEAOM[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eqqSa9n2ZQk[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SOrEsTezgqc[/youtube]
Si en teniu l´ocasió, no us perdeu la pel·lícula sencera!!!
ELS NENS/-ES DE P-4 HEM ESCOLTAT “LA SIMFONIA LA SORPRESA” DE HAYDN
ELS NENS I NENES DE P-4 ENS HEM DEIXAT SORPRENDRE AMB LA SIMFONIA LA SORPRESA DE HAYDN. UNA OBRA EXPRESSAMENT COMPOSADA PER HAYDN PER A DESPERTAR ALS CONVIDATS QUAN S’ADORMIEN EN ELS SEUS CONCERTS.
AUDICIÓ: “EL TRENCANOUS” TXAIKOVSKY
ELS NENS DE 2N HEM TREBALLAT UN GÈNERE MUSICAL NOU: EL BALLET.
EL BALLET ENS EXPLICA UNA HISTÒRIA AMB MOVIMENTS, GESTOS I MÚSICA.
HEM VIST I TREBALLAT EL BALLET DEL TRENCANOUS.
AQUÍ PODEM VEURE UN FRAGMENT D’AQUEST BALLET
AUDICIÓ: “Ah vouz dir je maman” W.A.Mozart
ELS NENS I NENES DE 1R HEM CONEGUT UN NOU COMPOSITOR: W.A.MOZART, QUE VA SER UN NEN PRODIGI JA QUE A L’EDAT DE 4 ANYS VA FER LA SEVA PRIMERA COMPOSICIÓ.
AQUESTA AUDICIÓ ÉS UN TEMA AMB VARIACIONS I A PARTIR D’UN TEMA SENZILL I CONEGUT: “QUAN TRES OQUES VAN AL CAMP” O “CADA DIA AL DEMATI”, MOZART VA ANAR CANVIANT ELS RITMES I MELODIES FINS A 4 VEGADES I AIXÍ FER AQUESTA ADUCIÓ MÉS DIVERTIDA