ELS NENS I NENES DE P-5 HEM ESCOLTAT LA NOSTRA PRIMERA ÒPERA BASADA EN EL CONTE DELS GERMANS GRIMM. HEM POGUT ESCOLTAR-LA PER FRAGMENTS I HEM MEMORITZAT ALGUNA CANÇO I DANSA.
AQUEST FRAGMENT PERTANY A LA DANSA DE HÄNSEL I GRETTEL.
“EN UN MERCAT PERSA” KETELBEY
ELS NENS DE P-4 HEM ESTAT ESCOLTANT I TREBALLANT AQUESTA AUDICIÓ DESCRIPTIVA D’UN MERCAT PERSA DEL COMPOSITOR KETELBEY. ENS DESCRIU A TRAVÉS DE LA MÚSICA L’AMBIENT, L’ARRIBADA DELS MERCADERS AL MERCAT, UNS MENDICAIRES QUE DEMANEN QUE ALGÚ ELS DONI DINERS O QUELCOM PER MENJAR, UNS MALABARISTES, SALTIMBANQUIS, ENCANTADORS DE SERPS, A LA PRINCESA I EL REI QUE PASSEN A SALUDAR I VEURE AQUEST PRECIÓS MERCAT.
PODEU TORNAR A VEURE I ESCOLTAR AQUESTA AUDICIÓ TOT RECORDANT LES ESCENES I LA MÚSICA QUE L’ACOMPANYA.
EL SOUL
El soul és un gènere musical que prové de la combinació del gospel, el blues i el Rhythm and blues (R&B) i va aparèixer als Estats Units d’Amèrica a la dècada del 1950. El terme soul significa ànima en anglès.
El soul sorgeix en temps de lluita pels drets civils, marcats per líders com Martin Luther King, en els que estava naixent la consciència racial i els motins al carrer eren molt freqüents.
En aquests temps, la música soul adquireix un valor simbòlic dins del context social ja que representa la revalorització de la identitat negra i de la seva cultura.
En la música soul la veu del cantant és molt important, ha de ser vigorosa i expressiva, ha de comunicar i transmetre sentiments.
Si tens el sentiment, pots cantar soul. Només has de cantar des del cor. Ottis Redding
Des dels seus inicis (fa 60 anys) fins a l´actualitat molts són els artistes que han interpretat soul. A destacar, Ray Charles, Aretha Franklin, The Temptations, The Jackson Five, James Brown, Barry White, Stevie Wonder, Tina Turner, Whitney Houston, Seal, Amy Whinehouse, Alicia Keys, Duffy, Beyoncé, Adele …
Algunes de les actuacions de les que hem gaudit a classe són:
Summertime: Ella Fitzgerald i Louis Armstrong
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=MIDOEsQL7lA[/youtube]
What a wonderful world Louis Armstrong
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=ZfHTsmodwQw[/youtube]
Allellujah, I love her so: Ray Charles
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Cf0X7QuK4LI[/youtube]
I feel good. James Brown
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7Q9sS6W9iQc[/youtube]
Ain’t no mountain high enough: Marvin Gaye
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=IC5PL0XImjw[/youtube]
What´s going on: Marvin Gaye
Ain´t no sunshine. Michael Jackson
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=z8E03-9yB_U&list=RDz8E03-9yB_U[/youtube]
Mercy: Duffy
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=y7ZEVA5dy-Y[/youtube]
Turning tables: Adele
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=bsFCO8-oCEQ[/youtube]
Lets stay together: Robin Thicke
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=OwM2IG9POB0[/youtube]
Happy: Pharrell Williams
I´m not the only one. Sam Smith
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=pXrmZJNMdwk[/youtube]
RAY CHARLES: EL GENI
En Ray Charles, nascut a Albany (Georgia) el 1930, ho tenia molt difícil per a viure dignament en un món fet per als blancs. Va néixer en una família molt pobre, era negre en un país on els negres gairebé no tenien drets i va quedar cec als 7 anys, per un glaucoma.
En aquells temps pocs nens anaven a l’escola, la majoria havien de treballar per a ajudar a l’economia familiar i els nens discapacitats normalment eren sobreprotegits per la família i apartats de la societat.
La mare d´en Ray es va proposar que el seu fill pogués sortir-se’n tot sol i per això el va encoratjar per a lluitar per la seva autonomia i aprofitar totes les seves qualitats per a fer-se valer.
Durant tota la seva vida, en Ray es va esforçar de valent per a fer-se un lloc en el món de la música, tot i les seves limitacions (socials i racials) i l´ambivalència entre discapacitat visual i talent musical.
A en Ray Charles l’anomenaven El geni, ja que va ser capaç de compondre cançons en diferents gèneres i ser genial en tots ells: blues, country, rhythm and blues, jazz, pop i ser el creador d’un gènere nou, el soul i precursor del rock and roll.
Però en Ray Charles va influir també en la vida social i política de la seva època, l’any 1961 va suspendre un concert programat al Bell Auditorium d´ Augusta (Georgia) perquè el públic havia d’estar segregat, tot i que aquesta decisió el va comportar greus represàlies econòmiques i socials.
Us penjo unes quantes actuacions, per a tornar a gaudir de la seva genial i atemporal música.
Hit the road, Jack
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Q8Tiz6INF7I[/youtube]
Mess around
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=T3T8dJk8LjE[/youtube]
What I´d say
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=HAjeSS3kktA[/youtube]
Georgia on my mind
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=IumnmhnPJKQ[/youtube]
Concert de l´any 1981
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=40BpaypwA7o[/youtube]
ROMEU I JULIETA
És aquesta una història d´amor impossible entre un noi i una noia pertanyents a dues famílies fortament enfrontades: els Capuleto i els Montesco.
En William Shakespeare és l´autor de la història, font d´inspiració del compositor Sergei Prokofiev per a la suite simfònica del mateix nom i que Rudolf Nureyev va coreografiar de forma esplèndida per al Ballet de l´Òpera de París.
Pots tornar a disfrutar dels moments que més tan agradat o tornar a veure aquest ballet sol/a o bé acompanyat de la resta de la família en aquest enllaç.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=dasIWoazkXA[/youtube]
Algunes de les peces musicals més rellevants d´aquest ballet són:
Màscares –> Masks (28´02´´-30´50´´)
Dansa dels cavallers –> knights dance (30´55´´-37´20´´)
Escena del balçó –> Balcony scene (52´51´´-1h 03´00´´)
Lluita –> Fight (1h 25´38´´-1h 29´50´´)
Mort de Tybalt –> Tybalt death (1h 29´50´´-1h 33´53´´)
Mort de Julieta –> Julieta death (2h20´30´´-2h 23´24´´)
“CONCERT PER A TROMPETES”. DELALANDE
CONTINUEM AMB ELS COMPOSITORS!
EL COMPOSITOR DELALANDE ( AQUEST ÉS EL SEU COGNOM I TAL I COM NOSALTRES EL CONEIXEM) LI VAN FER UN ENCÀRREC QUE ES TRACTAVA DE FER UNA MÚSICA PER A UN SOPAR D’UNS REIS.
DELALANDE VA ESTAR RUMIANT QUINS INSTRUMENTS PODRIEN QUEDAR BÉ PER A FER AQUELLA MÚSICA I VA TRIAR 3 DE DIFERENTS FAMÍLIES: UN DE PERCUSSIÓ, UN DE VENT I UN DE CORDA.
PRIMER DONCS VA FER SONAR LA TIMBALA (INSTRUMENT DE PERCUSSIÓ)
SEGON VA TRIAR LES TROMPETA (INSTRUMENT DE VENT)
TERCER VA TRIAR EL VIOLÍ (INSTRUMENT DE CORDA)
ELS VA FER SONAR PRIMER SOLS, DESPRÉS JUNTS, I FINALMENT COM EL VIOLÍ FEIA UNA MÚSICA MOLT DOLÇA EL VA FER APARÈIXER SOL.
AIXÍ ÉS COM A POC A POC VA CREAR AQUESTA FANTÀSTICA COMPOSICIÓ QUE PODEU TORNAR A ESCOLTAR.
També hem treballat el musicograma i hem representat amb moviment el so de :
LA TIMBALA, LA TROMPETA I EL VIOLÍ
“LA FLAUTA MÀGICA” WOLFANG AMADEUS MOZART
“LA FLAUTA MÀGICA” WOLFANG AMADEUS MOZART
Els nens de 1r hem estat treballant la fascinant OPERA que va composar el conegut Wolfang
Amadeus Mozart: “LA FLAUTA MÀGICA”
Hem après que l’òpera és un gènere musical que ens explica una història a través de cançons, diàlegs o monòlegs parlant i està acompanyada d’una música d’orquestra. El director és la persona més important que ha de fer que els instruments i els cantants facin la seva feina. També tenim la part artística que s’encarrega de fer tots els decorats, llums etc.
Per a poder fer una òpera hem vist que es necessita fer molta feina i molt ben coordinada.
EL FANTASMA DE L´ÒPERA
Aquest musical, compost per Andrew Lloyd Webber, va ser estrenat l´onze de gener de 1988 a Broadway, Nova York. Fa poc s´ha celebrat el seu 26è aniversari en cartellera, de forma ininterrompuda, i encara segueix atraïent milers d´espectadors que es desplacen a Londres, Nova York, Japó… per gaudir-ne.
Tot i que es tracta d´un musical pensat per a ser interpretat en un teatre, hem vist la seva versió cinematogràfica. Amb ella, podeu fer-vos una idea de com era un teatre d´òpera per dins, la feina que feia cadascuna de les persones que intervenien, com era la preparació de l´espectacle a tots nivells, els diferents espais, les relacions entre els diferents protagonistes (músics, cantants, ballarines, productors,… i un fantasma). Gaudiu de la història i, sobretot, de la música i les veus increïbles dels seus protagonistes: Emmy Rossum (Christine), Gerard Butler (Fantasma) i Patrick Wilson (Raoul), Minnie Driver (Carlota), entre altres.
Tal i com veiem en l´òpera, el motor d´aquesta història són els sentiments (amor, ambició, enveja,…), que, en funció del caràcter de cada personatge motiven accions adequades o completament desafortunades. Però, fins i tot el personatge més maquiavèlic està mogut per un gran amor, no correspost, per Christine i per un passat en el que la víctima va ser ell.
THINK OF ME
ANGEL OF MUSIC
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7lG2zPKo9e4[/youtube]
THE PHANTOM OF THE OPERA
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=-JaeBxYCI9k[/youtube]
THE MUSIC OF THE NIGHT
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=77umP7IRxD4[/youtube]
NOTES
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=N2iU8XGaEx8[/youtube]
PRIMA DONNA
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=p08aplisemU[/youtube]
MASQUERADE/WHY SO SILENT
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=mON5dbdm63M[/youtube]
ALL I ASK OF YOU
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=yfPLh_6ckzI[/youtube]
WISHING YOU WERE SOMEHOW HERE AGAIN
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=74S7EMUAKFs[/youtube
DON JUAN
THE POINT OF NO RETURN
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=xeNnSm4uzGA[/youtube]
THE POINT OF NO RETURN (reprise)
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=qlKJMdlYZJw&list=RDUE7lj-uA1V0[/youtube]
NO ONE WOULD LISTEN
[youtube]think of me phantom of the opera[/youtube]
COM ÉS I COM ES FA LA MÀSCARA DEL FANTASMA
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=zVUkZ8GjNMs[/youtube]
LA MÚSICA GOSPEL
El gospel és un gènere musical relativament nou, té uns 80 anys. Va sorgir de la barreja de la música religiosa occidental (aportada pels colons europeus que van anar arribant a Amèrica) i els ritmes i melodies africans (aportats pels esclaus negres que els colonitzadors van dur fins a Amèrica).
Al S. XVIII, els països colonitzadors d´ Amèrica, van utilitzar la mà d´obra més barata per a construir aquell nou món: els esclaus. Per això, van anar a Àfrica,on hi havia moltes tribus poc desenvolupades que van oferir poca resistència en ser assaltades.
Els amos blancs van prendre els homes negres la llibertat, la família, el país, els costums i, fins i tot, els van fer canviar de religió. Els diumenges al matí, els negres tenien festa per anar a l´ofici religiós. Allà van aprendre els himnes i cançons que lloaven Déu però els van donar el seu toc musical, convertint-los en càntics plens de ritme, força i alegria. De fet, la paraula gospel significa evangeli.
Les pel·lícules A sister act 1 i 2 ens mostren clarament la diferència entre un himne religiós a l´europea o la seva versió gospel.
OH HAPPY DAY
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Pr7wcHTzcTg[/youtube]
OH MARIA
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Pr7wcHTzcTg[/youtube]
Però algunes cançons gospel servien per a alguna cosa més que lloar a Déu, ens les seves lletres, es trobaven les indicacions bàsiques per a poder fugir de l´esclavitud i aconseguir arribar fins a Canadà.
I WILL FOLLOW HIM
Substituint Déu pel riu que els durà fins a la llibertat, les instruccions són clares.
EL BLUES
El blues és potser el gènere musical vocal i instrumental que més ha influït en la història de la cultura popular occidental, ja que és l´antecessor de molts estils musicals del S. XX: ragtime, jazz, bluegrass, rhythm and blues, rock and roll, heavy metal, hip-hop, country, pop,… Sense ell, no haguessin existit The Beatles, Elvis Presley, Jimi Hendrix, Led Zeppelin, Nirvana, James Brown, Stevie Wonder, Pink Floyd, Queen, Rolling Stones i tants d´altres.
El blues va sorgir a finals del segle XIX i principis del XX i coincideix amb la emancipació dels esclaus i la transició de l´esclavitud cap a l´agricultura a petita escala al sur dels Estats Units.
El blues recull l´herència musical de generacions d´esclaus afroamericans: Cantar era la forma en què els esclaus intentaven oblidar les seves dificultats quan es sentien deprimits o blue, de fet el significat de la paraula blues és tristesa.
Bessie Smith: Nobody knows you when you´re down and out
The Blues Brothers:Sweet home Chicago
Big Mamma Thorton: Hound dog
I del blues al rock and roll i va haver només un pas.
HOUND DOG. Elvis Presley