La nostra metodologia

La nostra metodologia es basa en vivenciar la música

La música ens envolta des de l´inici de la nostra vida. L´escola ha d´abastir d´elements suficients per tal que el nen percebi, experimenti, expressi i pugui analitzar el fet sonor i musical durant tota la seva vida, no només en l´àmbit escolar, per tal que en sigui un bon consumidor i/o productor.

Això implica que hem de proposar a l´infant situacions d´aprenentatge que l´acostin a la realitat musical actual i anterior (històricament parlant) de forma propera i motivadora, utilitzant els elements necessaris per atreure´l de forma afectiva.

La metodologia que utilitzem a les classes està centrada en projectes o unitats didàctiques més o menys extenses basades en una audició o sèries d´audicions relacionades entre elles. No utilitzem llibres de text, ja que no s´ajusten a aquest tipus de treball i així disposem de més llibertat a l´hora de proposar i seqüenciar les activitats i continguts d´una forma més global a partir d´un centre d´interès i aconseguim millorar la motivació dels nens/es envers els aprenentatges.

A l´hora de seqüenciar els continguts dels cinc blocs musicals (audició, cançó, llenguatge musical, ritme i moviment i oïda) i de la pràctica instrumental, busquem interrelacionar-los a partir d´un eix que els englobi a tots o gairebé tots. Les activitats proposades des dels diferents blocs potencien la significativitat i funcionalitat de l´aprenentatge, ja que complementen els aprenentatges iniciats des de la resta de blocs.

A Educació Infantil i Cicle Inicial
, les propostes poden estar centrades en sèries d´audicions que parteixin d´un conte, cançó, llegenda o història. No es tracta de presentar un breu fragment d´un dels temes musicals que les formen sinó de treballar-les de forma global. N´hi ha un gran ventall de possibilitats i abasten tots els gèneres i èpoques musicals: El carnaval dels animals (suite), El trencanous (ballet), La Bella i la Bèstia (musical), Peer Gynt (suite simfònica), La flauta màgica (òpera), Quadres per a una exposició (suite), Hänsel i Grettel (òpera), La Blancaneus (ballet), Les quatre estacions (concert), Música d´ hivern, Música de primavera, … A partir d´elles, ens acostem al moment històric en què va viure el compositor i als diferents estils musicals i, seqüenciant-les de forma adequada, podem introduir l´aprenentatge dels diferents elements del llenguatge musical (pulsació, figures rítmiques i notes), els instruments i les seves famílies, podem plantejar multitud de propostes d´expressió corporal ja sigui lliure o dirigida i aprendre cançons relacionades amb el tema de l´audició, els elements de llenguatge treballats o els instruments.

A Cicle Mitjà i Cicle Superior podem treballar a partir de temes tant dispars com les bandes sonores, l´òpera i el musical, el ballet, Cantània, les agrupacions musicals clàssiques i modernes, la fusió entre la música clàssica i moderna, el blues, el R&B, el soul, el rock and roll, el rock, el pop, el hip-hop i el rap… Com en el cas dels petits, cal seleccionar quines seran les peces musicals a tractar, en quin ordre es presentaran per tal que ens permetin presentar i reforçar els diferents elements de llenguatge musical corresponents del PCC (figures rítmiques, notes, mètriques, intervals, escales, tonalitats,…), lectura i/o interpretació de partitures rítmico-melòdiques amb veu i instruments de percussió de so indefinit i/o definit a una o més veus, anàlisi de les audicions (fraseig, estructura, plans sonors, intensitat, tempo, caràcter,…), cançó, expressió corporal… i elements de cultura musical (coneixement i reconeixement de diferents estils i èpoques musicals, agrupacions instrumentals, obres literàries, compositors, evolució històrica de la música, …).

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *