3a Fase: Informe final i exposició oral

Una vegada ja hem obtingut els resultats que volíem hem de preparar l’informe final i la presentació a la classe.

INFORME FINAL

A continuació es detallen els diferents elements que ha de tenir:

Portada: Ha de portar el Títol del projecte, nom dels autors, data, i curs.

Introducció o presentació: És on es dóna una visió panoràmica del treball, s’explica quines motivacions heu tingut per fer aquest treball, quins objectius preteníeu assolir i quins realment, heu aconseguit, quines preguntes clau us heu formulat. També cal explicar com heu planificat la feina, com heu abordat el o els problemes. Si voleu es pot afegir alguna anècdota.

Recollida de dades: S’ha de justificar quines dades necessitàveu i explicar com les heu aconseguit, per exemple consultant taules, mesurant, observant.. També cal dir quan i a
on s’han obtingut. Cal dir alguna cosa sobre l’exactitud de les dades obtingudes. Aquest apartat és especialment important.

Tractament de les dades: A partir de les dades obtingudes s’ha d’explicar el que s’ha fet amb elles, per exemple s’han deduït noves dades, quins càlculs heu fet i per què? Les justificacions no han de perdre de vista que s’ha de donar resposta a les preguntes clau
del començament. Recordeu de fer servir els diferents tipus de llenguatge natural, algèbric, taules, i gràfics. No oblidis tampoc que sempre que facis un càlcul digues primer què és el que vols calcular. També és important si podeu fer prediccions a partir de les dades obtingudes. És a dir si amb el que heu fet podeu dir què passaria en altres situacions similars pero que no coincideixen exactament amb la que heu estudiat.

Conclusions: Aquesta és una de les parts més importants. Repasseu què us havíeu plantejat, què heu fet i què heu obtingut. Expliqueu què heu aprés en relació al problema que us havíeu plantejat. Segurament us trobareu que el vostre treball és incomplet, per limitacions de temps o perquè si es fes millor es complicaria moltíssim. Expliqueu com el podríeu completar, suggeriu altres treballs relacionats amb el vostre i què seria interessant de plantejar-se en aquests.

Les matemàtiques emprades: Digueu breument quines parts de la matemàtica heu fet servir i en concret quins continguts d’aquestes parts de la matemàtca heu aplicat en el vostre projecte. Fixeu-vos que se us demana que identifiqueu els conceptes. Dir que heu fet multiplicacions no és el que es demana, sinò en quin concepte matemàtic intervenia aquesta multiplicació per exemple en la relació de proporcionalitat directa.

Diari: Mostreu la seqüència de treball que heu seguit. Simplement dieu quins dies heu treballat quanta estona i què heu avançat. (Són dos o tres línies per cada sessió de treball).

Fonts de consulta: S’han de citar els llocs d’on s’ha obtingut informació: llibres, adreces d’internet, CD-rom etc.

Agraïments: És costum posar en algun lloc del treball agraïments, si és que ho heu de fer. Agrair a aquella gent que no tenia perquè donar-vos un cop de mà i ho han fet. Per exemple si heu anat a demanar dades a alguna entitat o alguna persona us ha facilitat l’accés a algun lloc.

PRESENTACIÓ ORAL A LA CLASSE

Una vegada fet el projecte s’ha de comunicar als vostres companys de classe. Serà suficient fer servir de 5 a 10 diapositives (power-point) o transparències. Tota la presentació no pot durar més de 10 minuts i per tant s’ha de fer un esforç de síntesis.
Precisament el que es valora és la vostra capacitat de seleccionar el que és important del que no ho és tant i com ho presenteu de manera coherent. Com orientació us proposo la següent distribució de les diapositives:

1a diapositva. Títol i autors. Si voleu podeu posar una foto com si es tractés d’un titular d’un diari. A la presentació s’ha d’explicar la idea que motiva socialment el treball. No val dir “hem fet tal… perque és important”. Cal dir l’interès del tema “…voliem saber perquè…”
2a / 3a diapositiva. Problema. El problema s’ha d’enunciar en una o dues frases ben enunciades. Penseu-les dues vegades abans d’escriure-les. Si n’hi ha subpreguntes es poden posar aquí. Es valora la capacitat de saber distingir el problema no matemàtic del problema matemàtic.

4a, 5a i 6a  diapositiva. Contingut matemàtic i procés. Resalteu les idees més importants que heu tingut per resoldre el o els problemes. Elaboreu un breu llistat de 3 ó 4 continguts bàsics i procediments generals emprats. No s’ha de dir hem fet operacions. Sí que s’ha de dir que s’han calculat proporcions, àrees, volums, relacions funcionals o que s’han fet servir procediments diversos (geomètrics, aritmètics, gràfics, estadístics). Es valorarà molt si sou capaços d’explicar per a què s’han fet servir.  “Hem utilitzat proporcions per a …” o bé “Hem representat… per tal de que es vegi”

7a i 8a diapositiva. Exemple: Exemplifiqueu algun moment clau de tot el procés que heu seguit. Es tracta de destacar un càlcul, un raonament, una taula de valors una predicció… que sigui rellevant en el treball.

9a i 10a diapositiva. Conclusió. Han de posar-se una o dues frases per tornar al problema social inicial i se li dona resposta. Si arribeu a alguna conclusió important a nivell social, cal dir-ho. Per exemple: “amb el que hem trobat com a resultat, pensem que es podria fer…”
Com veieu, el que s’espera d’aquesta presentació no es pot improvisar. Cal preparar-ho i pensar que s’ha de fer en 10 minuts. Aquesta presentació també s’avalua, val la pena fer-la bé.

 

Podeu descarregar-vos alguns documents:

Guio_Dossier
Consells preparació presentació
Consell presentació oral

Tornar al principi de la pàgina
Menú Projectes

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *