Orientacions per a formular-se bones preguntes pel projecte matemàtic
Quan ja tingueu decidit el tema que voleu treballar heu de plantejar-vos alguns problemes, que us interessi resoldre, tot i que no us sembli que tenen a veure amb les matemàtiques. És la part més delicada de tot el procés ja que uns problemes ben plantejats asseguren un bon projecte, i al contrari uns problemes mal formulats faran molt difícil realitzar el projecte. Per això us en facilitarem alguns exemples a continuació:
El primer enunciat la procedència de l’aigua no és una bona formulació per a fer un projecte perquè la resposta és simplement dir que del riu Ter o de les mines pròpies de Vilassar. Aquesta informació s’obté consultant la xarxa o a l’Ajuntament i no intervenen processos matemàtics.
En canvi la tercera, Quan consumiria una familia de 4 persones per dia sí que és una bona pregunta per a fer un projecte. Per respondre-la hem de recollir dades, fer estimacions, mesurar, i calcular, en definitiova podem donar un model del consum de l’aigua per a una família. Per tant aquesta única pregunta ja serveix per a fer un bon projecte.
Si vols més ajuda per a formular bé les preguntes et suggerim que contnuis mirant aquesta pàgina.
Per saber plantejar-se bones preguntes cal saber fer una mirada matemàtica de la situació que t’interessa. Això significa observar formes, mesures, quantitats, patrons, variacions, optimitzacions. Has d’observar i ressaltar alguns elements importants dels que intervenen i a partir de aquí que propossar algunes preguntes. Para ajudar-te a descobrir aquest costat matemàtic de las situaciones reals et suggerim algunes preguntes per a descobrir els aspectes més rellevants de la situació triada i facilitar-te la formulació de preguntes pel teu projecte:
- Quines coses varien (formes, tamanys, quantitats) de què depenen?
- Quines coses no varien.
- Podem saber el seu valor màxim? i el seu valor mínim?
- En totes les circumstàncies els canvis es proidueixen sempre de la mateixa manera? De què depèn?
- Hi ha algun procés que es repeteix sempre igual?
- Pots esbrinar algun patró matemàtic?
- Quines dades heu de decidir vosaltres? entre quins valors han de estar? amb quin criteri prens aquestes decisions?
- Quin tamany tenen? es pot mesurar? Es pot calcular? Es pot estimar?
- Quina quantitat hi ha? Es pot comptar?
- Per què és interessant?
- Existeixen condicions en las que sigui més interessant? Quines? Per què?
- Pots suposar alguna cosa, (forma, quantitat, tamany)?
- Quines milloras de la realitat us proposeu de fer a partir del vostre estudi? (Es pot millorar l’espai, el temps, les quantitats, les formes)
- Pots fer comprovacions?
- Quines variables intervenen a la situació?
- Què coneixes d’aquestes situacions, quines experiències heu tingut anteriorment?
- Pots reconèixer relacions entre objectes de la realitat (formes, tamanys, quantitats)?
- Es pot disenyar algun indicador?
- Pots dissenyar algun objecte?
- Què voleu descobrir?
