Exercici Mòdul 2

       Molt lligat per la programació com per incloure una activitat no programada en un principi, i donat que per part de la coordinació de 4art d’ESO del col·legi, se’m demanava que plantegés tres activitats des de l’àrea optativa de visual i plàstica a desenvolupar en grup com a “Projecte de Recerca” a portar a terme en un viatge proper a Madrid, he pensat que podria treballar i programar una d’aquestes propostes en el àmbit de la fotografia i que em servis per l’exercici del mòdul 2.

Hi ha un inconvenient, que les activitats dels alumnes no les tindria fins que es realitzes el viatge (Projecte de Recerca), i per tant inclouré a tall d’exemple possibles fotogràfies comparades extretes per mi de la xarxa.

PAUTES PEL PROJECTE DE RECERCA  DE L’ÀREA DE VISUAL I PLÀSTICA 4rt d’ESO 

Introducció

El projecte de recerca consta d’una sèrie de tasques que es poden construir a partir de situacions, problemes o preguntes inicials, sobre les quals l’alumnat, en grups reduïts, ha de plantejar una hipòtesi o objectiu, planificar el mètode de resolució, integrar informació procedent de diverses fonts i, finalment, arribar a unes conclusions argumentades per mitjà d’un informe escrit i una breu exposició oral. Aquestes situacions inicials proposades a l’alumnat poden tenir un caràcter transversal però també es poden emmarcar dins un àmbit de coneixement determinat. 

A diferència del treball de síntesi dels cursos de primer a tercer, que sol ser comú per a tot alumnat, en el cas del projecte de recerca de quart, es poden dissenyar diferents models o propostes segons la tipologia de l’alumnat i els seus interessos. No es tracta, com succeeix als tres primers cursos, de comprovar fins a quin punt l’alumnat ha assolit les capacitats formulades en els objectius generals establerts en les diferents matèries curriculars, sinó que el projecte de recerca es pot focalitzar en un àmbit concret del currículum. També ha de tenir un caràcter més obert, que permeti comprovar el grau d’autonomia de l’alumnat en la planificació de les accions a emprendre per assolir els objectius previstos i donar resposta als problemes plantejats, per mitjà del treball en equip. 

L’objectiu del projecte de recerca és contribuir al desenvolupament de les competències bàsiques de l’ESO i, especialment, de la competència d’aprendre a aprendre, i la competència d’autonomia i iniciativa personal. Pel que fa a la primera competència esmentada, el projecte de recerca suposa la posada en acció de les pròpies capacitats i potencialitats orientades a satisfer uns objectius, tot manejant de manera eficient recursos i tècniques del treball intel·lectual i demostrant capacitat per cooperar. Pel que fa a la segona competència, implica diverses actituds personals interrelacionades, com la responsabilitat, la perseverança, la creativitat, la capacitat de prendre decisions i de transformar les idees en accions per tal de tirar endavant projectes individuals i col·lectius.També es posen en acció les competències comunicativa lingüística i audiovisual (amb la presentació escrita del treball i l’exposició oral); la competència en el tractament de la informació i la competència digital (amb la cerca i gestió d’informacions en diversos formats); i la competència social i ciutadana (participació, responsabilitat, presa de decisions i capacitat dialògica en el treball en equip).

Continguts

Explorar i percebre

  • Anàlisi de fotografies utilitzant els elements conceptuals propis del llenguatge de la fotografia com a elements de descripció, tenint en compte conceptes de la representació fotogràfica: punt de vista, enquadrament, il·luminació, nitidesa, enfocament, clarobscur i color.

Interpretar i crear 

  • Representació personal d’idees utilitzant les càmeres fotogràfiques i els recursos TIC, i manifestant iniciativa, creativitat i imaginació.

Dimensió social i cultural 

  • Reconeixement i valoració del paper discursiu de la fotografia documental en la societat actual.

Hipòtesi de treball

Hi ha “diferències visuals” entre Barcelona i Madrid?

Podem aconseguir captar i comparar aquestes diferencies a través de la fotografia?   

Objectiu

Aconseguir argumentar a través de l’imatge fotogràfica que, tot i ser Barcelona i Madrid molt semblants, hi ha diferències visuals a vegades subtils que podem apreciar a través de la comparació de diverses fotografies sobre els mateixos temes. 

Temporització i Organització del projecte de recerca El projecte de recerca es concentra en un període de 6 dies durant el viatge que es portarà a terme a Madrid.Prèviament al viatge hi haurà dues classes (2 h.) per plantejar el Projecte de recerca i els alumnes es podran documentar a la biblioteca del centre, per Internet a aula del centre, a la biblioteca del barri i a casa.El Projecte de recerca es desenvoluparà en grups que formarà el professor.  Avaluació del projecte de recercaEs valorarà principalment el procés global del treball realitzat i la perseverança en la consecució de les fites proposades, i no únicament els resultats obtinguts. La qualificació final, que és individual, contemplarà la capacitat d’autonomia per gestionar la pròpia feina, així com l’actitud de cooperació i responsabilitat en el treball en grup. La nota final del Projecte de recerca de 4art sortirà de: Procés 20 %, Actitud 10 %, Versió escrita 40 %, Exposició oral 30 %  Fases

1. Cerca i recuperació de la informació

És el primer pas en el procés de recerca. Què busco? On ho busco? Com ho busco?

Investigar sobre aquestes diferencies visuals en els àmbits següents:

·        Paisatge (mar, riu, cel, arbres,…)

·        Urbanisme (edificis, carrers, avingudes, museus, mobiliari, escultures, parc automobilístic,…)

·        Gent (tipologies, maneres de vestir,…)

·        Gràfiques urbanes ( rètols, menús, graffiti’s, senyals,…)

·        D’altres…

Confeccionar un guió dels àmbits que tractarem, quines imatges podem agafar, com distribuirem les feines en els integrants del grup,…Documentar-se amb fotògrafs i llibres de fotografia. 

2. Treball de camp

Recollir fotos PROPIES de Barcelona a partir d’un guió (aproximadament un mínim de 15) i després anar a buscar l’imatge “homòloga” (intentant captar la diferència en el contingut però amb el mateix punt de vista i enquadrament) en el viatge de Madrid. 

3. Elaboració del treball

Seleccionar i acabar de valorar les imatges recollides.Posteriorment es podran retocar aquestes imatges amb el programa GIMP però sols per millorar l’enquadrament o errors de llum o color.Redactar títols i text que acompanyarà a les imatges.Redactar les conclusions del treball. Es realitzarien dues versions de presentació:

Primera versió:

Una impressa a format A4 amb els següents apartats:

– Portada (Títol del treball, integrants del grup, centre i curs)

– Índex (apartats i pàgines)

– Introducció al Projecte de recerca (on indicarem la hipòtesi de treball i l’objectiu)

– Les diferents imatges a comparar, amb peus de foto titulant les imatges i un text on es justifiqui i s’expliqui l’aspecte comparat.

– Conclusions extretes del treball.– Bibliografia si fos el cas.

Segona versió:

Versió PowerPoint per fer l’exposició oral.

EXEMPLE

Una de les possibles fitxes comparatives podria ser com aquesta: 

exemple

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà