Symbaloo: organitzador de marcadors

Treballar amb marcadors o amb adreces d’interès a primària no sempre és fàcil.

Guardar les adreces al navegador t’obliga a utilitzar el mateix ordinador cada vegada que les vols fer servir; per altra banda, eines com Delicious o Mister Wong no sempre són prou senzilles per a l’alumnat de primària.

Aquests dies estic preparant la recerca per a fer una descoberta del barri amb els nois i noies de 6è i he optat per organitzar els enllaços amb Symbaloo.

Es tracta d’un sistema molt visual, que, només amb un registre gratuït, permet crear tantes llistes de marcadors com vulguis. Les adreces s’organitzen en cel·les que es poden personalitzar amb imatges que facin més fàcil el reconeixement per part dels infants.
Es pot enllaçar fedds de notícies, pàgines web, vídeos, àudios… que s’obriran a la mateixa pàgina.

També es pot navegar entre els “webmix” d’altres usuaris i afegir els que vulguis a la teva pròpia llista.

El resultat pot ser privat o  públic i es pot compartir per correu electrònic, mitjançant un enllaç o incrustar-ho en una pàgina web o un bloc.

 

Malgrat el funcionament és molt intuïtiu, aquí podeu trobar un tutorial en castellà per a treure-li tot el suc.



Glogster:posters digitals

Ja  fa un temps que treballem amb els alumnes del cicle superior el tema de les presentacions.

Les presentacions acostumen a ser la conclusió del treball cooperatiu, una de les maneres de fer arribar a la resta de companys tot allò que  hem après amb un determinat projecte o tema.

Fins ara hem treballat tant amb el programari de Microsoft (PowerPoint) com amb el programari lliure (OpenOffice), però ara us vull parlar d’una eina que hem començat a utilitzar amb els nois i noies de 6è. Es tracta de Glogster, una eina on-line per a l’elaboració de posters digitals.

És una eina que permet, amb un simple registre gratuït, elaborar posters on podem incrustar só, imatge, vídeos, text…

El funcionament és molt intuïtiu i permet compartir el resultat tant a través de les xarxes socials com per correu electrònic. També genera un codi per incrustar-ho a qualsevol pàgina web o bloc.

A més a més, si ets mestre et pots registrar a l’opció EDU, que permet crear, de manera gratuita, fins a 50 comptes per alumnes visibles i controlables pel professor.

Ara l’estem utilitzant per a que cada equip de treball cooperatiu es presenti als companys, digui quins són els seus objectius, les coses que els hi agraden… De moment no planteja cap dificultat i, malgrat que la interfície  està en anglès, el seu funcionament és tan intuïtiu que el poden utilitzar els nois i noies de 6è  sense gaires problemes.

 



5-0 i la feina a l’aula

8,30 del matí; informàtica a una classe de 6è.
Només entrar per la porta, em reben dues samarretes del Barça i un munt de preguntes demanant la meva opinió sobre el partit d’ahir. Un 5-0 espectacular motiva a tota la classe.
En 5 minuts decideixo canviar d’activitat.

* Els he presentat la pàgina http://kiosko.net

* Hem mirat les portades de diferents diaris europeus i americans

* Hem discutit el significat de cada titular (en castellà, català, anglès, francès i italià);  la brevetat dels titulars permet entendre’ls sense un gran domini del idioma.

* Deduim el significat de les metàfores periodístiques (Que vol dir que el Barça va fer un monòleg sobre el terreny de joc?)

* Valorem les actituds dels jugadors dels dos equips durant el partit i davant el resultat (educació en valors)

* Per parelles, fem una o dues diapositives amb OpenOffice que expressi com ens sentim.

* Per acabar, fem una presentació conjunta que recull el que ha fet cada parella.

D’una victòria espectacular del Barça ha sortit una activitat rica en competències.

A vegades només cal estar atent a la realitat que ens envolta.



La competència digital segons Jordi Adell

Sempre són interessants les reflexions d’en Jordi Adell al voltant de les noves tecnologies i l’educació.
Aquest cop, gràcies a Josi Sierra i el seu bloc ConoCity: una ciudad de conocimento, conec la seva intervenció a les 24 Jornadas Pedagógicas de Barakaldo.
Resulten molt interessants totes les entrevistes que en Josi li fa, però jo em quedo amb a quest vídeo sobre la competència digital, aquella que potser encara ens costa més de tenir en compte a les nostres escoles i que encara és una assignatura pendent.
Gràcies Jordi per les teves reflexions i Josi per compartir-les amb tots nosaltres.

(Actualització: Josi Sierra ha passat a net i ha penjat el mapa conceptual de la competència digital. Una vegada més, moltes gràcies)



TypeWith.me, una eina per a l’escriptura col·laborativa

Ja fa temps que vaig deixar de ser una escèptica amb el tema Twitter. En poc temps vaig passar de no entendre per a que servia i no trobar-li cap gràcia, a entrar cada dia i seguir cada cop a més gent.

Aquesta és, crec, una de les grans possibilitats de Twitter. Si segueixes a gent interessant, aprens moltíssim cada dia i, com diu Narcís Vives, “Twitter m’ha canviat la manera d’aprendre”. Una de les persones que segueixo és en Ramon Barlam, ànima d’Espurna, mestre d’Aula Oberta a un institut de Manresa i activista convençut del treball cooperatiu.

A través del seu Twitter conec una eina on-line  (TypeWith) molt útil per a realitzar un text col·lectiu, amb colors diferents per a cada autor, que es modifica a mida que s’escriu i amb un xat incorporat.

Es poden desar els canvis i, clicant “Time Slider”, es pot veure una animació espectacular del procès d’escriptura.

Aquest és un dels treballs dels alumnes d’en Ramon:

TypeWithme

i el podeu veure en aquest enllaç http://typewith.me/GH7CsDI6n3. No us perdeu el “Time Slider”!



Educaplay

Mitjaçant l’Anna Pérez descobreixo Educaplay.

Es tracta d’un recurs on-line, molt fàcil d’utiltzar, que premet crear activitats per als nostres alumnes de manera molt ràpida.

Es poden fer endevinalles, mots encreuats, dictats, sopes de lletres, etc…i permet afegir fitxers d’imatge i de so, a més a més del text. Només cal registrar-se de manera gratuïta, fer l’activitat i linkar-la o incrustrar-la a la nostra web o blog. També podem accedir a activitats que han realitzat altres usuaris.

I en 5 minuts, no és broma, queden activitats com aquesta:



Les Intel·ligències Múltiples al Canal 33

El programa “Singulars”, dilluns al vespre al Canal 33, ens regala sovint unes entrevistes pausades, tranquiles, gens estridents, que destaquen en l’actual món televisiu.
A mi m’han reconciliat amb les entrevistes, amb el plaer d’escoltar als que en saben per a poder aprendre. Sempre són SAVIS, així, amb majúsqules; gent que sovint no ocupen la portada dels diaris ni obren els telenotícies, però que sempre et deixen la sensació de que, per una vegada, no has perdut el temps davant el televisor.
Ahir al vespre la convidada era Montserrat del Pozo, introductora al nostre país del treball a partir de les Intel·ligències Múltiples i membre de WebQuestCat, la comunitat catalana de WebQuest.
Per si us vau perdre l’entrevista, aquí la teniu.



Escola i punt…zero

A través de l’Anna Pérez i la seva Bitàcola de MestraTic m’arriba el vídeo que ha fet l’Aníbal de la Torre per la trobada de blocs educatius a EAB10, a Andalusia.

El vídeo és una delícia. Reflexiona sobre l’escola 2.0, sobre l’escola d’ara, de demà, de sempre. Davant de la disjuntiva llàpis o ordinador, hi ha la base de l’escola: la il·lusió el treball, la metodologia…..

L’escola 2.0 no és només l’escola dels ordinadors, és, sobretot, l’escola d’una determinada actitud i això ho expressa l’Aníbal de la Torre en aquest vídeo ple de sentiment i de delicadesa.



Fotobabble: imatge i audio

Via Twitter m’arriba una entrada del Bloc del Seminari Permanent en TIC per a la Formació de persones adultes.
Ens presenta Fotobabble, una aplicació en línia que permet pujar una imatge i gravar-hi un text que hi faci referència. El resultat el podem compartir utilitzant la URL associada o incrustant-l’ho allà on volguem. També el podem enviar per e-mail, via Twitter, Facebook o una infinitat de xarxes socials més.
El resultat és semblant a aquest:


Els passos a seguir són fàcils i ràpids:
* registrar-se a la web
* pujar una fotografia
* gravar el text.
Les possibilitats didàctiques són infinites i ja tinc ganes de començar a descobrir-les.



L’ús del ratolí a Educació Infantil

Treballar a una aula de P3 implica grans satisfaccions, però també nombrosos reptes. No faré ara una reflexió sobre el treball a Educació Infantil i la seva importància, que ja hi ha altres llocs més qualificats per fer-ho, però si que voldria reflexionar sobre la introducció de les TAC.

Un cop passat el temps de l’adaptació, quan han deixat de plorar, quan han guanyat una mica d’autonomia, és un bon moment per introduir el treball amb l’ordinador. Tot jugant, com un racó més de la classe, podem començar a utilitzar-ho i no només per veure coses, sinó d’una manera activa.

El primer pas és dominar el ratolí; pot ser bona idea comprar ratolins de portàtil, molt més adients al tamany de les mans dels infants i que facilitaran la bona postura de la mà i evitaran agafar vicis difícils de corregir.

Un altre punt a tenir en compte són les activitats que facilitaran el domini i l’agilitat en l’ús del ratolí. A la xarxa hi ha diferents aplicacions amb diferents graus de dificultat. Jo he utilitzat una aplicació de Carlos Abarca, Juan José Romero, Félix Vallés que es troba a la web del Instituto de Tecnologías Educativas del Ministerio de Educación.

ratoli

Es tracta d’una aplicació que es pot descarregar o bé utilitzar en línia i, que malgrat estar en castellà, el contingut textual és mínim i es pot utilitzar sense problemes a les aules d’educació infantil.

En la mateixa línia, María Jesús Rodríguez ha publicat aquests dies un interessant post a educ@conTIC on recull moltes més activitats i a més a més fa un anàlisi dels moviments que es realitzen amb el ratolí. Es tracta de recursos que han de facilitar el control dels moviments del ratolí.

Jo he provat algunes de les aplicacions que es poden utilitzar en línia; resulten senzilles, divertides i tenen diferents graus de dificultat que permeten utilitzar-les a tots els cursos d’Educació Infantil. També hi ha altres aplicacions que s’ha de descarregar. Al costat de cada aplicació la María Jesús fa una explicació de com funciona l’activitat.