L’ADN

Fem una mica d’història:

L’ADN o àcid desoxiribonucleic va ser aïllat per primera vegada per Fiedrich   Miescher l’any 1869 treballant amb l’esperma del salmó i el pus extret de les gases de ferides obertes infectades.L’any 1914 Robert Fulgen va aplicar un mètode de tinció basat en la fucsina que el tenyia, aquest,  es trobava als cromosomes del nucli de totes les cèl·lules eucariotes. Als anys 20 Levene va descobrir els components bàsics de l’estructura de l’ADN, els nucleòtids.L’any 1953 James Watson i Francis Crick van determinar la seva estructura en forma de doble hèlix, i de com eara possible la seva lectura i còpia. Chargaff el 1959  va obsetrvar que la proporció de bases timina- adenina, per una bada, i guanina- citosina per l’altra era la mateixa, parells de bases.

Però què és l’ADN?

cromosom_adn01

És una macromolècula constituïda per dues llargues cadenes de nucleòtids complementàries i antiparal·leles formant una doble hèlix. Els nucleòtids, alhora, estan formats per tres molècules: un àcid fosfòric, un glúcid ( desoxiribosa ) i una base nitrogenada. Els nucleòtids es diferencien entre ells, precisament, en la base nitrogenada. N’hi ha 4 diferents: Timina (T), Adenina (A), Citosina (C), Guanina (G).

Les dues cadenes de nucleòtids de l’hèlix es mantenen unides gràcies a què es formen enllaços entre les bases mitjançant ponts d’hidrogen. L’aparellament, tal com va assenyalar Chargaff, és condicional ja que a una Adenina només se li pot unir una Timina i a una Citosina una Guanina. L’estructura d’un determinat ADN està definida per la seqüència de bases nitrogenades dins la cadena lineal de nucleòtids. És en aquesta seqüència on es troba la informació genètica, i per tant, les característiques que els éssers vius transmeten als seus descendents. L’ordre en què es troben les quatre bases nitrogenades al llarg de la cadena d’ADN és determinant ja que constitueix les instruccions del programa genètic d’aquell organisme.

El genoma humà conté, aproximadament, 3000 milions de parell de bases per fer un total de 33000 gens aproximadament.

[youtube=http://es.youtube.com/watch?v=i-ATJ1FwYps]

Activitats:

  1. Què és un nucleòtid? Quines molècules els formen?
  2. Com s’uneixen els nucleòtids?
  3. Què determinen els 4 tipus de nucleòtids que formen l’ADN?

 

20 thoughts on “L’ADN

  1. Eloi Mirambell

    1- Un nucleòtid és l’unitat estructural bàsica de l’ADN, és a dir, les dues cadenes en forma d’hèlix que formen l’ADN, estan compostes per nucleòtids. Aquests estan formats per tres molècules: l’àcid fosfòric, el sucre (glúcid) i una base nitrogenada.

    2- Els nucleòtids distribuits per les dues cadenes d’ADN súneixen mitjançant ponts d’hidrogen entre les bases nitrogenades de cada cadena.

    3- Primer de tot formen l’ADN, però la seqüència de nucleòtids d’un determinat ADN és la que porta la informació genètica, i les característiques que l’ésser viu tranmetrà als seus descendents. I l’ordre en què els nucleòtids estan distribuits al llarg de les cadenes també és molt important ja que aquest ordre també determina l’espècie d’ésser viu que seràs.

  2. Sergi Vila

    1. Un nucleòtid és la unitat bàsica de l’ADN i de l’ARN. Aquests es troben en la cadena en forma de doble hèlix. Estan compostos per les molècules d’àcid fosfòric, sucre i les bases nitrogenades.

    2. Els nucleòtis s’uneixen mitjançant les dues cadenes d’ADN i s’hi troben ponts d’hidrogen que les mantenen unides.

    3. Els quatre tipus de nucleòtids determinen la informació genètica, per tant les característiques dels éssers vius.

  3. Diana

    1- Els nucleòtids són les unitats estructurals bàsiques dels àcids nucleics. Estan compostos per molècules d’àcid fosfòric, un glúcid de 5 carbonis. Es troben en la cadena de doble hèlix que forma l’ADN.

    2- Els nucleòtids s’uneixen amb ponts d’hidrogen, que podriem dir que són enllaços molt febles, ja que només amb la calor ja es poden separar.

    3- Els quatre nucleòtids (Ademina, Timina, Guanina, Citocina) serveixen per determinar, entre altres coses, l’espècie de l’individu. Per tant podem dir que és la base de l’informació genètica, així que, depèn de com estiguin organitzats i situats, l’espècie serà d’una manera o d’una altra.

  4. Núria Bascuñana

    1- Un nucleòtid és l’unitat bàsica i estructural de l’ADN, és a dir, les dues cadenes en forma d’hèlix que formen l’ADN, estan compostes per nucleòtids.
    Els nucleòtids alhora estan formats per tres molècules: l’àcid fosfòric, el sucre (glúcid) i una base nitrogenada.

    2- Els nucleòtids, es troben distribuits per les dues cadenes d’ADN i súneixen mitjançant ponts d’hidrogen entre les bases nitrogenades de cada cadena. Aquests enllaços consisteixen en una interacció atractiva entre molècules molt febles.

    3-En els quatre nuclèotids: Ademina, Timina, Guanina i Citocinae s troba la informació genètica, i per tant, les característiques que els éssers vius transmeten als seus descendents.
    L’ordre en què els nucleòtids estan distribuits al llarg de les cadenes també és molt important, ja que aquest ordre també determina l’espècie d’ésser viu que seràs.

  5. Bruna

    1) Un nucleòtid és la unitat bàsica i estructural de l’ADN. Els nucleòtids estan formats per tres molècules: àcid fosfòric, sucre i una base nitrogenada per la qual es diferencien els nucleòtids.

    2) Els nucleòtids estan distribuïts de forma complementària en un doble cadena formant una doble hèlix i es mantenen units perl enllaços entre les bases nitrogenades i els ponts d’hidrogen.

    3)En la seqüència de les bases nitrogenades s’hi troba la informació genètica i les característiques que es transmetran a la descendència. L’ordre en què es troben les quatre bases nitrogenades és important perquè determina el tipus d’ésser viu que és.

  6. Laura

    1- Els nucleòtids, com ja han dit tots els que han contestat, són la base estructutral de l’ADN.
    Aquests estan formats per tres mol·lècules: un àcid fosfòric, un glúcid i una base nitrogenada, la qual fa que aquests nucleòtids siguin diferents.

    2- Els nucleòtids s’uneixen a través de ponts d’oxigen, que són com una mena d’enllaç químic.

    3- Els 4 tipus de nucleòtids que formen l’ADN (Ademina, Timina, Guanina, Citocina), serveixen per determinar un codic genèti a través del qual s’hi determinen les característiques d’un individuu i per tant també serveixen per transmetre aquesta informació genètica als descendents.

  7. Aleix Capdevila Franquesa

    1.Què és un nucleòtid? Quines molècules els formen?
    Un nucleòtid és l’unitat estructural bàsica de l’ADN. Les dues cadenes en forma d’hèlix que formen l’ADN, estan compostes per nucleòtids. Aquests alhora estan formats per tres molècules: una d’àcid fosfòric, una altre és un sucre (glúcid) i finalment, una base nitrogenada.

    2.Com s’uneixen els nucleòtids?
    Els nucleòtis s’uneixen mitjançant les dues cadenes d’ADN, on hi situem els ponts d’hidrogen (que les mantenen unides).

    3.Què determinen els 4 tipus de nucleòtids que formen l’ADN?
    Els quatre tipus de nucleòtics (Ademina, Timina, Citocina i Guanina) determinen un codi genètic, en el qual consten els caràcters de l’individu (Que es transmetran a la descèndia.) L’ordre d’un codi genètic, també determina cada espècie.

  8. Mateu Colom Serra

    1- Els nucleòtids són estructures bàsiques dels Àcids desoxiribonucleics (ADN). Està format per un àcid fosfòric (H3PO4), un glúcid (desoxiribosa 5C) i una base nitrogenada (A, T, G, C).

    2- Els nucleòtids s’uneixen mitjançant l’àcid fosfòric que uneix un nucleòtid amb un altre. D’aquesta manera s’obtenen sèries que van pujant en forma d’espiral i recordant la forma d’una escala de cargol.

    3- Els 4 tipus de nucleòtids que formen l’ADN són determinats per les bases nitrogenades. N’hi ha quatre: A (Adenina), T (Timina), G (Guanina) i C (Citosina). La Adenina es complementa amb la Timina, i la Guanina amb la Citosina. Cada parell s’uneix mitjançant ponts d’Hidrogen.

  9. Mireia Villafáñez Cano

    1. Els nucleòtids són petites unitats per les quals està format l’ADN. Es formen per la unió de tres molècules: un monosacàrid -desoxiribosa 5C-, un àcid fosfòric -H3PO4- i una base nitrogenada que pot ser de quatre tipus -A, T G, C-.

    2. Els nucleòtids s’ajunten mitjançant un àcid fosfòric (H3PO4). Formen cadenes llargues on les bases estan disposades de forma lateral i és llavors quan formen l’estructura que coneixem com a doble hèlix, que ens recorda una escala de corda torçada.

    3. Els quatre tipus de nucleòtids que formen l’Àcid Desoxiribonucleic estan determinats per les quatre bases nitrogenades que es complementen entre si de la següent forma:
    A (Adenina) – T (Timina)
    G (Guanina) – C (Citosina)
    S’uneixen entre elles amb ponts d’hidrogen (H).

  10. Maria Font

    1- són les estructures que estan formades per àcid fosfòric, sucre i una base nitrogenada. Aquestes són les estructures en les quals l’ADN està fomat.

    2- S’uneixen per ponts d’oxigen i adopten la forma d’un espiral la qual anomenem la doble hèlix.

    3- Les quatre bases nitrogenades determinen les característiques de cadascun dels induvidus, és a dir que contenen la informació genètica que transmetran al seus descendents.

  11. Montserrat Valero

    1-Són les estructures bàsiques que formen l’ADN.
    Són compostos formats per:
    -una base nitrogenada
    -un sucre de cinc àtms de carboni
    -àcid fosfòric

    2-Dos nucleòtids s’uneixen mitjançant ponts d’hidrogen.

    3-Al llarg de la cadena, es determinen les instruccions biològiques de cada individu.

  12. Marc Alcantara i Prades

    1-Són les unitats estructurals bàsiques dels àcids nucleics, és a dir que els àcids nucleics estan formats per l’encadenament de nucleòtids. Està format per un àcid fosfòric, un glúcid i una base nitrogenada.

    2-Els nucleòtids s’uneixen mitjançant l’àcid fosfòric que uneix un nucleòtid amb un altre.

    3-Determinen característiques de els individus, conte informacio genètica.

  13. Jordi kornmayer

    1, 2 i 3
    ls nucleòtids són les unitats estructurals bàsiques dels àcids nucleics, és a dir que els àcids nucleics estan formats per l’encadenament de nucleòtids. També es poden trobar lliures a totes les cèl·lules.

    Estan compostos per molècules d’àcid fosfòric, un glúcid de cinc carbonis, és a dir, una pentosa, i bases nitrogenades. La pentosa pot ser una ribosa o el seu derivat, la 2-desoxiribosa. La ribosa apareix en els nucleòtids que constitueixen les molècules d’ARN,i la desoxiribosa forma part de les d’ADN.

  14. Guillem Puigdomènech Clot

    1.Els nucleòtids són les unitats estructurals bàsiques dels àcids nuclèics,Estan compostos per molècules d’àcid fosfòric, un glúcid de cinc carbonis

    2. S’uneixen mitjensant els ponts d’hidrògen

    3. sÓN: Adenina, Citocina, Guanina, Timina

  15. Jaume Parés

    1. Són les unitats estructurals bàsiques dels àcids nucleics. Els àcids nucleics estan formats per l’encadenament de nucleòtids. Està compost per molècules d’àcid fosfòric, un glúcid de 5 carbonis i una base nitrogenada.

    2. S’uneixen mitjançant bases nitrogenades.

    3. Les 4 bases nitrogenades determinen la cadena d’ADN del descendent, i les “instruccions del programa genètic de l’organisme.

  16. Raquel Leal

    Què és un nucleòtid? Quines molècules els formen? Un nucleòtid és una unitat estructural bàsica dels àcids nucleics. Un encadenament de nucleòtids forma l’àcid nucleic.
    Estan formats per molècules d’àcid fosfòric, un glúcid de cinc carbonis (una pentosa: ribosa o desoxiribosa) i bases nitrogenades.
    Com s’uneixen els nucleòtids? La unió entre els nucleòtids es realitza enre el carboni 5′ d’un nucleòtid amb el carboni 3′ del següent, mitjançant un enllaç covalent. Sempre està format per nucleòtids de timina, adenina, guanina i citosina. Les dues cadenes complementaries que formen es complementen a través de les unions no covalents mitjançant ponts d’hidrogen.
    Què determinen els 4 tipus de nucleòtids que formen l’ADN? La informació genètica es troba en la sequència que formen aquests nucleòtids.

    Ho he hagut de fer molts cops perquè no se’m publicava, per últim cop intento enviar-te’l. No està tan treballat com el primer, però esta fet.

  17. Carla Crivillé

    ADN:

    És la molècula de la vida.
    En ell hi ha tota la informació que va passant de generació en generació, i que porta tota la informació per la formació d’un nou organisme, ésser.

    Nucleòtids:

    Els nucleòtids són les unitats estructurals bàsiques dels àcids nucleics. Estan formats per àcid fosfòric H3PO4, desoxiribosa (5c) i una base nitrogenada.
    Hi ha 4 tipus de bases nitrogenades:
    -Adenina
    – Guanina
    – Citosina
    – Timina
    Els nucleòtids s’uneixen a partir de ponts d’hidrogen.
    Els quatre tipus de nucleòtids determinen les característiques del nou ésser.

  18. Clàudia Cabrera

    1. Què és un nucleòtid? Molècula més simple que l’ADN formada per altres molècules, que constitueix les dues llargues cadenes complementàries i antiparal•leles (doble hèlix) de l’ADN. Quines molècules els formen? Els nucleòtids estan formats per un àcid fosfòric, un glúcid (desoxiribosa) i una base nitrogenada.
    2. Com s’uneixen els nucleòtids? Les dues cadenes de nucleòtids s’uneixen gràcies a què es formen enllaços entre les bases mitjançant ponts d’hidrogen.
    3. Què determinen els 4 tipus de nucleòtids que formen l’ADN? L’adenina, la guanina, la citosina i la timina constitueixen les instruccions del programa genètic de l’organisme en què es troben, per això es troben en un ordre determinat al llarg de la cadena d’ADN.

  19. Nil Rodriguez

    Activitats:

    1Què és un nucleòtid? Quines molècules els formen? Són les unitats basiques del àcids nucleics, i estan formats per bases nitrogenades.

    2.Com s’uneixen els nucleòtids?
    S’uneixen amb enllaços de proteines.
    3.Què determinen els 4 tipus de nucleòtids que formen l’ADN?Determnen el caracter de la molecula d’ADN.

  20. Nil Rodriguez

    1Què és un nucleòtid? Unitats basiques dels àcids nucleics.Quines molècules els formen?Estan formats acid a fosfòric, desoxiribosa o ribosa i per bases nitrogenades.
    2.Com s’uneixen els nucleòtids?
    S’uneixen mitjançant els ponts d’hidrogen.

    3.Què determinen els 4 tipus de nucleòtids que formen l’ADN? Determinen ´la Guanina, Citosina, Timina i Adenina, que porten l’informació dels diferents caracters de l’individu.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *