Demà els alumnes de 4t faran una pràctica al laboratori on hauran de seguir el procediment descrit a continuació per tal d’observar algunes de le fases del procés de divisió cel·lular: profase, metafase, anafase, telofase, citocinesi. La fotogràfia annexa correspon a les pràctiques realitzades l’any passat.
Conceptes bàsics:
A les arrels joves d’una ceba, hi trobem un teixit adequat per poder observar diferents fases de la mitosi, ja que és una zona de ràpid creixement i per tant de contínues divisions cel·lulars. El colorant que farem servir és específic per a la tinció del material genètic, és a dir, dels cromosomes que volem observar en aquesta pràctica.
Tècnica de treball:
1.Amb unes estisores talla els últims 5mm de la punta de les arrels.
2.Col·loca les puntes de les arrels sobre un vidre de rellotge ben net i afegeix-hi 2 ó 3 gotes d’orceïna A. Agafa’l amb unes pinces i escalfa’l lentament fins que surtin vapors ( cal evitar que bulli, per tant realitzeu moviments continus sobre el foc ).
3.Amb les agulles amb mànec o pinces agafeu els talls d’arrels i poseu-los sobre el portaobjectes i posa-hi unes gotes d’orceïna B
4.Posa, seguidament, un cobreobjectes i amb el mànec de la llanceta dóna uns copets sobre el cobreobjectes (VÉS AMB COMPTE DE NO TRENCAR-LO ). Amb això aconseguiràs fer una extensió de cèl·lules.
5.Agafa un paper de filtre, doblega’l una mica i posa’l sobre la preparació. Amb els dits polzes, pressiona el paper de filtre sobre la zona del cobreobjectes; fes-ho primer suaument i després amb més força (SQUASH). Has de procurar que no rellisqui el cobreobjectes durant aquesta operació. Fes-ho sempre sobre una superfície plana per evitar trencar el cobreobjectes.
6.Observa preparació al microscopi.
Contesta a les següents preguntes:
1.Fes un dibuix , esquema de les imatges que has pogut observar al microscopi i relaciona-les amb les diferents fases de la mitosi.
2.Què són aquestes estructures que s’han tenyit d’un color blavós, rosat ?
3.Es veu el nucli cel·lular? Raona la teva resposta.
4.Per què creus que fem servir els colorants? Raona la resposta.
5.Per què només aprofitem les cèl·lules de la punta de l’arrel?
Raonaments i conclusions:
Ei Manel, tal com vam quedar a classe, no he col·locat una ceba nova amb aigua, sinó que he tallat força arran les arrels de la ceba que ja tenia, per veure aviam si així li costava menys arrencar i fer créixer arrels. Les arrels que he tallat han crescut força ràpid, aviam si aquest cop surt bé la pràctica al laboratori.
Manuu!
Havia deixat un comentari amb un link d’un vídeo xilíssim, però no el trobo… Torno a deixar el link. El vídeo és una passada!!!!! L’han fet unes quantes persones de la Universitat de Hardvard, i ensenya un esquema de les funcions de la cèl·lula. Mireu-lo, de veritat;)
Fins demà!
http://aimediaserver.com/studiodaily/harvard/harvard.swf
Bé, Diana d’això es tracta de col·laborar, d’aportar, de compartir aquelles notícies, vídeos, dubtes, inquietuds que creiem convenient de caire científic. El col·locaré directament al bloc. Ànims a tots i endavant!
Hola, Manel!
Aquest vídeo és molt bo, m’ha deixat impressionat. La pràctica que hem fet ha anat més bé que l’altra vegada. Hem vist alguna anafase i una citocinesi clara.
Aquí et deixo la web d’una notícia de la Vanguardia sobre un laboratori genètic.
Fins demà.
http://www.lavanguardia.es/free/edicionimpresa/res/20081121/53584276283.html?urlback=http://www.lavanguardia.es/premium/edicionimpresa/20081121/53584276283.html
Ha costat veure aguna fase, però n’hem vist unes quantes!
El vídeo de la Diana està molt bé.
Et deixo el link d’un video, el d’aquell nen de Sevilla que va néixer seleccionat per curar el seu germà, i que tu ens havies comentat!
Segurament ja l’has vist, però si a algú li interessa, aquí està. Està força bé perquè explica una mica el que li passa al seu germà, quina malaltia té…
http://es.youtube.com/watch?v=N2co6mpNvOs
Hola, Manel!
Nosaltres en la pràctica de veure fases de la mitosi, (gràcies a tu) vam poder veure algunes citocinesis però el més important va ser que la mostra era molt clara i vam veure cèl·lules que l’altre cop ni això.
Ua de les causes de que era molt clara la mostra i que es veien molt fàcilment les cèl·lules va ser que com que la cèl·lula pràcticament no havia crescut i el poc que ho va fer, va ser en el últims dies abans de la pràctica, això va fer que la cèl·lules encara estiguéssin en fase de creixament i no com l’altre que ja devien haver parat perquè feia molts dies que no augmentava el tamany de la arrel.
De la pràctica, ha anat una mica més bé que l’altre, hem pogut observar citocinesis i alguna anafase, però tot hi així estem molt satisfets d’aquesta experiència. I ara us deixu el link d’una notícia extreta del Periódico de Catalunya, que tracta sobre un Gran Hermano no gaire normal. És la versió de la grip, que consisteix en què uns científics estudien la vida de 6 persones dintre una casa. Una persona tindrà la grip, i els científics hauran d’observar com es transmet, afectes, etc. Mireu-la.
http://www.elperiodico.com/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAS&idnoticia_PK=567232&idseccio_PK=1021&h=
La pràctica aquest cop ha anat molt més bé. En la nostra mostra vam poder veure clarament una citocinesi i alguna metafase, tot i que les metafese ja costaven més de distingir. En Sergi Mas i el seu grup també ens van deixar mirar una estona la seva, vam fer un canvi de mostes, i vam poder observar una profase molt clara i alguna altra metafase. També vam veure alguna anafase d’algun altre grup.
Manel, he trobat una web on hi ha notícies de genética molt interessants. Com per exemple una que parla de la creació de cèl·Lules que maten el virus VIH:
Un grupo de científicos estadounidenses aseguran haber creado un tipo de células que rastrean el VIH y lo sacan del sistema.
Según publica la revista Nature Medicine lo más destacable es que estas células manipuladas son capaces de reconocer el virus en su complejo proceso de mutaciones y estiman que las pruebas con portadores de VIH en estado avanzado comenzaran en 2009.
La mayoría de los virus pueden ser eliminados por las defensas del propio cuerpo, en parte debido a las “células-T asesinas“, que aprenden a reconocer al intruso y a eliminarlo. Sin embargo, el poder del VIH se origina en su habilidad para mutar rápidamente para evitar ser detectado y destruido.
Para lograr que las células reconozcan estos cambios, los científicos agregan más versiones de la “célula-T receptora”, que es la parte de las responsables del escaneo y remoción de las células infectadas, y que ha sido programada para identificar varias mutaciones del virus. En los estudios de laboratorio, las células-T modificadas pudieron destruir a las células de VIH.
A pesar del gran avance, los científicos advierten que esto podría no ser aplicable a todas las personas portadoras. “La creación genética de estos receptores varía con los diferentes tipos raciales”, señalaron.
També n’hi ha d’altres que són molt interessants, et deixo el link perquè les puguis mirar avia que et semblen:
http://www.novaciencia.com/category/genetica/
Hola Manel!
Sobre la pràctica volia dir que, tot i que ens va anar millor que l’altra vegada no vam veure gaires coses, segurament perquè li vam tirar massa orseïna o vam esperar massa poc per treure-la del foc ja que la primera prova se’ns va cremar.
Manel!
Respecte a la pràctica que vam fer, he de destacar que aquest últim cop si que hem pogut observar algunes fases que en la primera pràctica no vam aconseguir veure. Els casos que més es donaven eren els d’algunes citocinesis. Crec que això del laboratori és qüestió d’anar insistint i anar provant.
M’he llegit la notícia de l’Aleix. És impressionant com està evolucionant la medicina. Si seguim així d’aquí poc podrem parlar del VIH pràcticament com un grip… és fantàstic.