Dissenya el teu propi projecte i fes-ne difusió
Com fer un disseny experimental?
EXEMPLE.
- De què depèn que un objecte suri a l’aigua?
- Dissenyar un nano-invent
- Investigar al voltant de l’astronomia
- Observar un fenomen natural
- Participar en un concurs de biofotografia
- Observar les variables de creixement de les plantes d’un hort escolar
- …
Quins passos s’han de seguir?
- Identificar les variables que es volen investigar. Identificar variables com: el tipus de material, el tipus de líquid, la quantitat de líquid, la massa de l’objecte o la forma de l’objecte.
- Seleccionar el material que necessitarem.
- Recollir les dades, a través de les manipulacions, observacions i/o mesures que s’hagin decidit.
- Representar les dades. Això implica decidir quin tipus de representació (taules, gràfics, dibuixos, etc.)
- Analitzar les dades, intentant identificar patrons.Identificar els possibles patrons de relació que apareguin entre les variables que s’han analitzat en l’experiment. Normalment,una bona anàlisi de les dades permet veure com es relacionen dues variables,i no només si es relacionen.
- Avaluar la fiabilitat del nostre disseny experimental, per determinar quines limitacions té.
- Comunicar els resultats.
- Presentació oral amb suport digital
- Mural de suport
- …
El disseny experimental amb control de variables (DECV) és una estratègia de recollida de dades molt útil per a la ciència escolar, encara que no totes les investigacions empíriques que es poden arribar a plantejar a l’escola s’han de resoldre utilitzant aquesta estratègia.
a) En un bon disseny experimental, només podem canviar la variable que posem a prova, i hem de controlar les altres perquè no interfereixin en les conclusions.
b) La validesa de les conclusions que extraiem d’un experiment depèn de si l’hem plantejat correctament o no.
Documentació: