Iniciem l’activitat d’història amb un ESCAPEROOM on ens proposen crear una CÀPSULA DEL TEMPS.
Robòtica i tecnologia al Bloc de Ciències
Ens iniciem a la robòtica amb els…
MEET-EDISON
[youtube]https://youtu.be/Hz3OR5odHno[/youtube]
BLUE-BOT
Experimentem amb els colors
Els nois i les noies de 2n hem experimentat a l’aula de Ciències amb els colors.

Hem fet barreges amb líquids

Hem experimentat amb la llum

Hem fet una mandala amb Lacasitos

Hem comprovat que les bombolles gegants tenen tots
els colors de l’Arc de St. Martí.

Què hem après?
- Que els colors i la llum es poden barrejar
- Que les bombolles gegants tenen els colors de l’Arc de St. Martí
Estudiem la meteorologia
Avui, els nens i les nenes de 4t hem tingut el primer contacte amb els instruments i les experiències de mesurar els fenòmens meteorològics.
En pati de 4t A hi ha una estació meteorològica digital i registra les dades via WIFI.
Els instruments que hi ha són:

- El termòmetre. Mesura la temperatura en graus centígrats (ºC)
- L’higròmetre. Mesura la humitat en %
- El pluviòmetre. Mesura la pluja i la neu en litres/m2

- El baròmetre. Mesura la pressió atmosfèrica (en mi·llibars o hectoPascals).
- El penell. Que mesura la direcció del vent (nord, sud, est, oest)
- L’anemòmetre. Mesura la velocitat del vent (en metres/segon o km/h)
Al laboratori hem fet unes experiències relacionades amb l’aigua i l’ou.
- La Iria ha ficat un globus dins un pot només amb ajuda de la mirada. Màgia!
En Biel ha ficat l’ou dur, que en Manel s’havia de menjar, dins un potet de vidre amb forma triangular (erlenmeyer). Ho ha fet només amb el poder de les seves ulleres. Sense fer servir les mans. Eureka! Com és possible?

- L’Izan, que és un alumne molt fort, no ha pogut ficar un globus dins un potet. Però en Gaizka, que també té molta força, ho ha intentat més d’un cop i res de res. En Manel també ho ha provat i s’ha posat “vermell com un pebrot”. Per què passa això?
- També hem descobert que l’aire pesa. Ens hem ajudat d’una balança.

Hem après:
- Que els hectoPascals són una unitat de mesura (mil·libars)
- Que l’aire pesa.
- Que l’aire quan s’escalfa puja i quan es refreda baixa.
Ens ha agradat molt:
- Fer experiències amb l’aire i l’aigua
Les propietats dels materials
Avui a l’aula de ciències hem investigat algunes de les propietats físiques dels materials:

– Hem fet una previsió aproximada de la massa (grams i kg) d’alguns materials. Després de comparar-ho amb altres objectes, ho hem comprovat amb la bàscula.
– També hem fet una hipòtesi de quan mesuren (cm i metre) alguns companys i mestres, i després hem fet el mateix amb els objectes. Després hem comprovat si la nostra hipòtesi era correcta utilitzant el regle d’un metre. La majoria ens hem quedat una mica lluny.

Finalment hem pensat quanta aigua podria cabre dins dels objectes de tres dimensions, tenint en compte les dimensions de l’objecte (3 dimensions i volum). Desprès hem omplert unes provetes amb aigua, tenint en compte que desprès posarem tota el aigua de la proveta dins de l’objecte. Per veure si la nostre hipòtesi era correcte ens hem proposat un repte:
– En un CUB de 10x10x10 cm (1 decímetre cúbic) podrem ficar dins dues provetes de 500 ml senceres d’aigua? 
Amb aquest grup hem intentat endevinar les propietats físiques d’alguns objectes sense fer servir la vista. Només podíem utilitzar els sentits del tacte i de l’oïda.


QUÈ HEM APRÈS?
- Hem après a fer aproximacions de les dimensions dels materials i a calcular millor la massa. També a fer millor els nostres càlculs a partir de la comparació entre objectes.
- Hem après a calcular el volum: hem multiplicat altura per profunditat per alçada i el volum s’expressa en centímetres cúbics.
- Hem vist la relació matemàtica entre el volum i la capacitat : amb una proveta amb aigua. Hem posat una goma dintre de la proveta amb aigua i els centímetres que pujava l’aigua coincidien amb el pes de la goma.
- Hem aprés el nom i les característiques de diferents minerals com: calcita blava, quars ametista, heliotropi, hornblenda i aragonita.
QUÈ ENS PREGUNTEM?
- A tot arreu la massa té la mateixa densitat?
- L’aire pesa?
- Què és la gravetat?
Classifiquem els materials
AVUI HEM FET CIÈNCIES:
Avui les nenes i els nens de 5è i 6è hem anat a l’ aula de ciències amb l’objectiu de recollir materials i ordenar-los segons diferents criteris que nosaltres anàvem pensant.
Ens hem organitzat per grups de treball. Hem recollit objectes del pati i els hem classificat segons els següents criteris:
1. Grandària : De gran a petit, de petit a gran.

2. Naturalesa : Artificial (plàstic)
- Natural (vegetals, animals i roques)
- Vegetals -Fulles, Pals i Fruites
- Animals- Plomes i Llana
- Roques – Pedres


3. Color
4. Resistència: Fragilitat (fràgil i dur)
5. Duresa (Dur, tou)
6. Forma : ovalat, allargat, arrodonit i en punta 
7. Si són contaminants/ o no contaminant
8. Flexibilitat (elasticitat)
9. Nom
10. Pes (massa)
11. Tacte
12. Utilitat
13. Atzar
14. Flotabilitat (3r)

Fem un mapa conceptual
Amb ajuda dels nois i noies de 1r i 2n hem fet aquest mapa de conceptes

Amb l’ajuda dels alumnes de 3r i 4t hem fet aquest mapa de conceptes

Què hem après?
- Que hi ha moltes maneres d’ordenar i classificar els objectes (5è)
- Què significa la paraula “criteri de classificació” (6è)
- He après a treballar en grup cooperatiu
- Nous criteris de classificació com per exemple el pes (massa) (5è)
- Noves paraules com homogenis i heterogeni (5è)
Ens preguntem
- Quines altres maneres hi ha per classificar els objectes? (6è)
- Si podem fer experiments amb líquids i explosions, com ara un volcà (3r)
- Podem fer experiències de reaccions químiques?
- Podem separar els líquids? i de sòlids?
- Podem fer experiències amb el cos humà? (3r)
- I fer experiments amb aigua?
- I amb l’aire? (3r)
- I amb animals?
Què és el que t’ha agradat més?
- Sortir a pati a cercar objectes (5è i 6è)
- Jugar a classificar-nos entre nosaltres mateixos (3r)
- Trobar coses que de vegades ni ens hi fixem que hi són (5è)
Primer contacte amb el mètode científic: Observar i classificar
Iniciem l’activitat l’aula de Ciències fent servir les targes de treball cooperatiu i sortint a recollir i classificar mostres al pati de l’escola.
Realitzem la mateixa tasca adaptant-la als diferents cicles


PORTANTVEU: S’encarrega d’exposar públicament allò que s’acorda en el grup.
SECRETARI/A:És responsabilitat seva completar la fitxa de treball I redactor la notícia del bloc de Ciències conjuntament amb els altres secretaris.
GESTIÓ DEL TEMPS: S’assegura que la tasca a realitzar es fa en el temps que es dóna. Cal que vetlli perquè tota la tasca estigui feta abans de marxar de l’aula.
MATERIAL: És el responsable de repartir, recollir i tenir cura d’un ús correcte del material que es fa servir a l’aula. Informa al mestre en el cas que un material es faci malbé.
*IMPORTANT. Aquests càrrecs són rotatius. Cada sessió es canviaran i no es podrà repetir fins que tots els components del grup hagin fet tots els càrrecs. En el cas de repetició es negociarà amb el grup la persona que farà el càrrec.
Benvinguts al Bloc de Ciències i Laboratori!
Ciències a l’Escola Mestres Montaña

“Sóc de les que pensen que la ciència té una gran bellesa. Un científic en el seu laboratori no és només un tècnic: és també un nen enfrontat davant fenòmens naturals que l’impressionen com un conte de fades.”