Metodologia

Què passa si barregem en un laboratori el mètode científic amb la metodologia de treball per projectes cooperatius i l’afegim un pessic de Teoria de l’aprenentatge?

Resultat d'imatges de mètode cientific projectes cooperatius neurociencia Resultat d'imatges de mètode cientific projectes cooperatius neurociencia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cicle Inicial. 

Donades les característiques i interessos dels infants de l’etapa d’CI,

  • Afavorir l’observació, les classificacions, comparacions, seriacions i tot un seguit d’activitats matemàtiques com a conseqüència de les seves propietats físiques.
  • Propiciar la predicció, el plantejament de problemes, els canvis, les interaccions i l’anàlisi de la pròpia intervenció.
  • Desenvolupar capacitats (cognitives, motrius, d’equilibri personal, de relació i d’inserció social) tenint en compte els coneixements previs i el nivell de desenvolupament de cadascú.
  • Estimular l’activitat, tant física com mental, desvetllant al mateix temps la curiositat, la imaginació i l’esperit crític afavorint la consecució de la pròpia autonomia.
  • Adquirir procediments que facilitin l’obtenció d’informació, el seu processament i la seva interiorització.
  • Habituar-se a treballar experimentalment, de manera que s’afavoreixi l’activitat dels infants com a investigadors (observant, descrivint, anticipant, comprovant, etc.).
  • Utilitzar la imaginació per tal de descobrir i indagar els fenòmens físics i naturals que es desenvolupen al seu voltant.
  • Habituar-se a pensar i crear per compte propi, relacionant alguns fenòmens de la ciència i donant explicacions científiques o simbòliques.
  • Interessar-se en conèixer i intercanviar vivències i opinions amb els companys.
  • Adonar-se del propi progrés.
  • Extreure algunes conclusions com a resultat de les experiències.
  • Aplicar a noves situacions els conceptes i estratègies apreses anteriorment.

Cicle Mitjà i superior. 

  • Acompanyant l’alumnat en l’evolució de les seves idees, sobre els fets i fenòmens de l’entorn, per aproximar-los a les idees de la Ciència.
  •   Vinculant el pensament científic a:

– la solució de problemes
– al desenvolupament de la curiositat,
– a fer preguntes,a indagar…

  • Afavorint processos d’aprenentatges globals, en la mesura que generen interrelacions, entre diverses àrees de treball.
  • Diversificant les metodologies de treball.
  • Passant del fer experiments (saber fer coses) a fer treball experimental amb tot tipus de materials (saber per què es fa i integrar-ho a la pròpia vida) implementant les TIC, on i quan convingui.
  • Propiciant una organització d’aula que permeti la interacció del grup, el treball cooperatiu i el treball autònom individual.
  • Realitzant treball experimental que permeti desenvolupar processos d’ensenyament-aprenentatge significatius des de l’Educació Infantil.