Què passa si barregem en un laboratori el mètode científic amb la metodologia de treball per projectes cooperatius i l’afegim un pessic de Teoria de l’aprenentatge?

Cicle Inicial.
Donades les característiques i interessos dels infants de l’etapa d’CI,
- Afavorir l’observació, les classificacions, comparacions, seriacions i tot un seguit d’activitats matemàtiques com a conseqüència de les seves propietats físiques.
- Propiciar la predicció, el plantejament de problemes, els canvis, les interaccions i l’anàlisi de la pròpia intervenció.
- Desenvolupar capacitats (cognitives, motrius, d’equilibri personal, de relació i d’inserció social) tenint en compte els coneixements previs i el nivell de desenvolupament de cadascú.
- Estimular l’activitat, tant física com mental, desvetllant al mateix temps la curiositat, la imaginació i l’esperit crític afavorint la consecució de la pròpia autonomia.
- Adquirir procediments que facilitin l’obtenció d’informació, el seu processament i la seva interiorització.
- Habituar-se a treballar experimentalment, de manera que s’afavoreixi l’activitat dels infants com a investigadors (observant, descrivint, anticipant, comprovant, etc.).
- Utilitzar la imaginació per tal de descobrir i indagar els fenòmens físics i naturals que es desenvolupen al seu voltant.
- Habituar-se a pensar i crear per compte propi, relacionant alguns fenòmens de la ciència i donant explicacions científiques o simbòliques.
- Interessar-se en conèixer i intercanviar vivències i opinions amb els companys.
- Adonar-se del propi progrés.
- Extreure algunes conclusions com a resultat de les experiències.
- Aplicar a noves situacions els conceptes i estratègies apreses anteriorment.
Cicle Mitjà i superior.
- Acompanyant l’alumnat en l’evolució de les seves idees, sobre els fets i fenòmens de l’entorn, per aproximar-los a les idees de la Ciència.
- Vinculant el pensament científic a:
– la solució de problemes
– al desenvolupament de la curiositat,
– a fer preguntes,a indagar…
- Afavorint processos d’aprenentatges globals, en la mesura que generen interrelacions, entre diverses àrees de treball.
- Diversificant les metodologies de treball.
- Passant del fer experiments (saber fer coses) a fer treball experimental amb tot tipus de materials (saber per què es fa i integrar-ho a la pròpia vida) implementant les TIC, on i quan convingui.
- Propiciant una organització d’aula que permeti la interacció del grup, el treball cooperatiu i el treball autònom individual.
- Realitzant treball experimental que permeti desenvolupar processos d’ensenyament-aprenentatge significatius des de l’Educació Infantil.