EL MÈTODE CIENTÍFIC: “Un mètode és un camí que se segueix, manera ordenada de procedir, per a arribar a un fi.“

PROCEDIMENTS: “Conjunt explícit de regles, expressat en llenguatge de programació o natural, que permet de resoldre un problema fent servir un mètode”.
- analitzar
- aplicar
- associar
- avaluar
- classificar
- comparar
- contrastar
- extreure conclusions
- identificar
- indagar
- interpretar
- formar hipòtesi
- generalitzar
- jutjar
- observar
- organitzar
- predir
- provar
- resoldre
- resumir
- valorar
DESTRESES: “La destresa és l’habilitat que s’aprèn o es posseeix per actuar amb eficàcia i rapidesa davant d’un efecte o situació.”
- Observació
- Pluja d’idees
- Classificació
- Predicció
- Presa de decisió
- Opcions
- Conseqüències
- Evidència
- Valor
- Avaluació
- Resolució de problemes
- Quin és el problema
- Possibles solucions
- Conseqüències
- Pros i contres
- Importància
- La millor solució
- Nous problemes
- Explicació causal
- Fonts fiables i observació precisa
- Raonament,
- Conclusions
- Argumentació
- Generalització
- Raonament per analogia
- Raonament condicional i deduccions.
ESTRATÈGIES: “Art de coordinar les accions i de maniobrar per tal d’aconseguir una finalitat.”
- Fer una elecció.
- Quines coses puc fer
- Què succeirà si ho faig
- Què passarà si trio aquesta opció
- Escolta activa
- Escolta
- Espera que qui té la paraula acabi
- Repeteix el què ha dit la persona anterior.
- Anàlisi de les parts i del tot.
- Identificar les parts
- Determinar què passa si falta una part
- Determinar la funció de cada part en relació amb el tot
- Descriure cóm interactuen les diferents parts.
- Seqüenciar
- Quin és l’objectiu de la seqüenciació?
- Quina seqüència servirà millor per al meu objectiu?
- Quins criteris han de fer-se servir per ubicar els elements en aquesta seqüència?
- Com encaixa cada element de la seqüència seguint els criteris anteriors.
- Classificació ascendent
- Quines característiques tenen aquests objectes
- Quins altres objectes tenen aquestes característiques
- Com es poden classificar els grups d’objectes que comparteixen aquestes característiques
- Quines subclassificacions podem fer amb aquestes característiques
- Quina finalitat podria tenir classificar aquests objectes segons les seves característiques.
- Comparar i contrastar
- En què s’assemblen dues coses?
- En què es diferencien?
- Quines semblances i diferències són significatives?
- Quina interpretació o conclusió et suggereixen les semblances i diferències?
- Organitzadors gràfics
- Mapa conceptual
- Esquema
- Quadre de doble entrada
- Índex
- Mapa mental
- Pensar noves idees. La creativitat
- Per a què vull una nova idea?
- Quines idees tenim?
- Com podem agrupar-les
- Quina nova idea puc crear a partir del que hem discutit?
- Alguna d’aquestes idees es poden agrupar
- Què necessito per a decidir quina és la idea més adequada?
- Generar hipòtesi:
- Què he observat?
- Què em pregunto?
- Com ho puc saber?
- Què he trobat?
- Quina és la millor resposta?
- Com puc avaluar si la hipòtesi és correcta?
- Puc fer noves hipòtesi?
- Argumentació
- Què estic estudiant?
- Què ho pot haver causat?
- Quines pistes tinc? Són probables o improbables?
- On les puc trobar?
- Les pistes trobades em donen explicació a allò que vull saber?
HÀBITS: “Positura expressiva que correspon a una certa disposició de l’ànim“
- perseverança
- control d’impulsivitat
- escolta activa
- pensament flexible
- metacognició
- esforç
- expressa amb exactitud i precisió
- es pregunta i planteja problemes
- aplica coneixements ja adquirits a situacions noves
- pensa i es comunica amb claredat i precisió
- recull dades amb tots els sentits
- crea, imagina, innova
- respon amb curiositat i interès
- assumeix riscos responsables
- manifesta bon humor
- pensa de manera interdependent
- manté una postura oberta davant l’aprenentatge continuat.
- Fer bones preguntes
- Compara i contrasta
- Quina previsió tens sobre el què passarà?
- Com classificaries?
- Pots deduir què hauria passat si…?
- Quines conclusions pots treure d’aquesta hipòtesi?
- Quines alternatives se t’acudeixen?
- Com avaluaràs aquestes alternatives? Quins criteris aplicareu per avaluar el vostre treball?
- Quins objectius et marcaràs per fer l’exposició?
- Quines conseqüències preveus que succeiran ?
- En què et bases per afirmar aquesta idea?
- Què pots deduir de les teves dades?
- Quina generalització pots treure d’aquesta experiència?
- En què bases les afirmacions?
- Realitzar un procés de metacognició
- Prendre consciència del procés de pensament
- Per què és necessari prendre aquesta decisió?
- Quines opcions tinc?
- Quines conseqüències poden tenir cadascuna d’aquestes opcions?
- Quina importància tenen les conseqüències?
- Quina és la millor opció?
- Descriure el procés
- Avaluar-lo de manera eficaç
- Varietat de solucions proposades
- Anàlisi dels pros i contres
- Fiabilitat de les fonts i de les afirmacions
- Planificació
- Control del propi pensament
- Planificar l’execució per millorar el procés inicial.
- Prendre consciència del procés de pensament
- El portfolis
- Recull d’allò que pensa
- observa
- es pregunta
- esbrina
- Aprèn de manera autònoma
- Fixa objectius i els assoleix?
- Treballa amb perseverança?
- Realitza un treball de qualitat
- Col.labora amb els altres
- Treballa en grup de manera cooperativa
- Té present els punts de vista dels altres.
- Realitza correctament el seu càrrec
- Què pot incloure
- Objectius a assolir
- Treballs realitzats
- Documents que fonamentin el pensament de l’alumne
- Qualsevol altra evidència.
- Recull d’allò que pensa
Ventajas del aprendizaje basado en el pensamiento o Thinking-Based Learning (TBL)