Procediments, estratègies i destreses

EL MÈTODE CIENTÍFIC: “Un mètode és un camí que se segueix, manera ordenada de procedir, per a arribar a un fi.

Resultat d'imatges de FASES DEL METODE CIENTIFIC

PROCEDIMENTS: “Conjunt explícit de regles, expressat en llenguatge de programació o natural, que permet de resoldre un problema fent servir un mètode”.

  • analitzar
  • aplicar
  • associar
  • avaluar
  • classificar
  • comparar
  • contrastar
  • extreure conclusions
  • identificar
  • indagar
  • interpretar
  • formar hipòtesi
  • generalitzar
  • jutjar
  • observar
  • organitzar
  • predir
  • provar
  • resoldre
  • resumir
  • valorar

DESTRESES: “La destresa és l’habilitat que s’aprèn o es posseeix per actuar amb eficàcia i rapidesa davant d’un efecte o situació.”

  1. Observació
  2. Pluja d’idees
  3. Classificació
  4. Predicció
  5. Presa de decisió
    1. Opcions
    2. Conseqüències
    3. Evidència
    4. Valor
    5. Avaluació
  6. Resolució de problemes
    1. Quin és el problema
    2. Possibles solucions
    3. Conseqüències
    4. Pros i contres
    5. Importància
    6. La millor solució
    7. Nous problemes
  7. Explicació causal
  8. Fonts fiables i observació precisa
  9. Raonament,
  10. Conclusions
  11. Argumentació
  12. Generalització
  13. Raonament per analogia
  14. Raonament condicional i deduccions.

ESTRATÈGIES: “Art de coordinar les accions i de maniobrar per tal d’aconseguir una finalitat.”

  • Fer una elecció.
    • Quines coses puc fer
    • Què succeirà si ho faig
    • Què passarà si trio aquesta opció
  • Escolta activa
    • Escolta
    • Espera que qui té la paraula acabi
    • Repeteix el què ha dit la persona anterior.
  • Anàlisi de les parts i del tot.
    • Identificar les parts
    • Determinar què passa si falta una part
    • Determinar la funció de cada part en relació amb el tot
    • Descriure cóm interactuen les diferents parts.
  • Seqüenciar
    • Quin és l’objectiu de la seqüenciació?
    • Quina seqüència servirà millor per al meu objectiu?
    • Quins criteris han de fer-se servir per ubicar els elements en aquesta seqüència?
    • Com encaixa cada element de la seqüència seguint els criteris anteriors.
  • Classificació ascendent
    • Quines característiques tenen aquests objectes
    • Quins altres objectes tenen aquestes característiques
    • Com es poden classificar els grups d’objectes que comparteixen aquestes característiques
    • Quines subclassificacions podem fer amb aquestes característiques
    • Quina finalitat podria tenir classificar aquests objectes segons les seves característiques.
  • Comparar i contrastar
    • En què s’assemblen dues coses?
    • En què es diferencien?
    • Quines semblances i diferències són significatives?
    • Quina interpretació o conclusió et suggereixen les semblances i diferències?
  • Organitzadors gràfics
    • Mapa conceptual
    • Esquema
    • Quadre de doble entrada
    • Índex
    • Mapa mental
  • Pensar noves idees. La creativitat
    • Per a què vull una nova idea?
    • Quines idees tenim?
    • Com podem agrupar-les
    • Quina nova idea puc crear a partir del que hem discutit?
    • Alguna d’aquestes idees es poden agrupar
    • Què necessito per a decidir quina és la idea més adequada?
  • Generar hipòtesi:
    • Què he observat?
    • Què em pregunto?
    • Com ho puc saber?
    • Què he trobat?
    • Quina és la millor resposta?
    • Com puc avaluar si la hipòtesi és correcta?
    • Puc fer noves hipòtesi?
  • Argumentació
    • Què estic estudiant?
    • Què ho pot haver causat?
    • Quines pistes tinc? Són  probables o improbables?
    • On les puc trobar?
    • Les pistes trobades em donen explicació a allò que vull saber?

HÀBITS:Positura expressiva que correspon a una certa disposició de l’ànim

  • perseverança
  • control d’impulsivitat
  • escolta activa
  • pensament flexible
  • metacognició
  • esforç
  • expressa amb exactitud i precisió
  • es pregunta i planteja problemes
  • aplica coneixements ja adquirits a situacions noves
  • pensa i es comunica amb claredat i precisió
  • recull dades amb tots els sentits
  • crea, imagina, innova
  • respon amb curiositat i interès
  • assumeix riscos responsables
  • manifesta bon humor
  • pensa de manera interdependent
  • manté una postura oberta davant l’aprenentatge continuat.

 

  • Fer bones preguntes
    • Compara i contrasta
    • Quina previsió tens sobre el què passarà?
    • Com classificaries?
    • Pots deduir què hauria passat si…?
    • Quines conclusions pots treure d’aquesta hipòtesi?
    • Quines alternatives se t’acudeixen?
    • Com avaluaràs aquestes alternatives? Quins criteris aplicareu per avaluar el vostre treball?
    • Quins objectius et marcaràs per fer l’exposició?
    • Quines conseqüències preveus que succeiran ?
    • En què et bases per afirmar aquesta idea?
    • Què pots deduir de les teves dades?
    • Quina generalització pots treure d’aquesta experiència?
    • En què bases les afirmacions?

 

  • Realitzar un procés de metacognició
    • Prendre consciència del procés de pensament
      • Per què és necessari prendre aquesta decisió?
      • Quines opcions tinc?
      • Quines conseqüències poden tenir cadascuna d’aquestes opcions?
      • Quina importància tenen les conseqüències?
      • Quina és la millor opció?
    • Descriure el procés
    • Avaluar-lo de manera eficaç
      • Varietat de solucions proposades
      • Anàlisi dels pros i contres
      • Fiabilitat de les fonts i de les afirmacions
      • Planificació
      • Control del propi pensament
    • Planificar l’execució per millorar el procés inicial.

 

  • El portfolis
    • Recull d’allò que pensa
      • observa
      • es pregunta
      • esbrina
    • Aprèn de manera autònoma
      • Fixa objectius i els assoleix?
      • Treballa amb perseverança?
      • Realitza un treball de qualitat
    • Col.labora amb els altres
      • Treballa en grup de manera cooperativa
      • Té present els punts de vista dels altres.
      • Realitza correctament el seu càrrec
    • Què pot incloure
      • Objectius a assolir
      • Treballs realitzats
      • Documents que fonamentin el pensament de l’alumne
      • Qualsevol altra evidència.

 

Ventajas del aprendizaje basado en el pensamiento o Thinking-Based Learning (TBL)