REPÀS D’ORTOGRAFIA
Treballa exercicis de repàs d’ortografia a partir dels apartats “Vocalisme” i “Consonantisme” que trobaràs clicant l’enllaç:
https://aplicacions.llengua.gencat.cat/itineraris-aprenentatge/suficiencia/scl/scl5/scl53/scl53.htm
SINTAXI DE L’ORACIÓ SIMPLE
Els components de l’oració són el Subjecte i el Predicat, que s’uneixen respectant la concordança. Repassa aquest contingut clicant l’enllaç:
https://aplicacions.llengua.gencat.cat/itineraris-aprenentatge/suficiencia/scl/scl2/scl22/scl22.htm
EL VERB, NUCLI DEL SINTAGMA VERBAL (PREDICAT)
El verb és el nucli del SV i selecciona o tria els complements que l’acompanyen. Els elements necessaris per al verb reben el nom d’arguments, no sempre hi apareixen explícits, però es considera que sense ells l’oració no té sentit complet. Els elements que no són necessaris, però que contribueixen a precisar les informacions, reben el nom d’adjunts.
Els verbs impersonals no seleccionen cap argument: Plou, neva, fa sol, és tard…
Altres verbs seleccionen fins a tres arguments: El pare (1) porta entrepans (2) per als nens (3).
Tots els verbs pertanyen a la 1a, 2a o 3a conjugació. Aquesta conjugació condiciona com es flexiona o es conjuga el verb (p.38).
Hi ha verbs regulars, irregulars, defectius, impersonals, pronominals… però la classificació que ens ajudarà a identificar la majoria de les funcions sintàctiques és la següent:
- Verbs copulatius: SER ESTAR i SEMBLAR, tenen atribut.
- Verbs predicatius: LA RESTA, no tenen atribut. Es divideixen en:
- Transitius: Tenen CD.
- Intransitius: No tenen CD.
Practica aquest contingut clicant l’enllaç:
https://aplicacions.llengua.gencat.cat/itineraris-aprenentatge/suficiencia/scl/scl1/scl16/scl16.htm
EL SUBJECTE
És un argument necessari per als verbs personals i sovint és un SN. Concorda amb el verb en nombre:
L’infant juga? Els infants juguen
Arriba el paquet? Arriben els paquets
L’ATRIBUT
Repassa les oracions copulatives al llibre de text o clica l’enllaç i busca Oració ?Predicat? En oracions copulatives:
https://aplicacions.llengua.gencat.cat/itineraris-aprenentatge/suficiencia/scl/scl2/scl22/scl22.htm
El CD
Repassa els continguts clicant l’enllaç:
https://www.youtube.com/watch?v=I6ECztFG3Eo
Ves a l’apartat CD seguint els apartats: Oració. Predicat. En oracions predicatives. Complements demanats pel verb. Complement directe (CD)
https://aplicacions.llengua.gencat.cat/itineraris-aprenentatge/suficiencia/scl/scl2/scl22/scl22.htm
El CI
Repassa els continguts clicant els enllaços:
https://www.youtube.com/watch?v=lLWY6qJtdjE
Les combinacions binàries de pronoms febles (CD+CI)
Repassa els continguts clicant els enllaços:
https://www.youtube.com/watch?v=DEMPXoBzTes
EL C. PREDICATIU
El C. Predicatiu té característiques comunes amb el C. Atribut, amb el CRV i amb el CC. Manera (o Adjunt de Manera), però els podràs distingir si observes les indicacions de la graella:
C. Atribut | Valor adjectival | Verb copulatiu |
C. Predicatiu | Valor adjectival | Verb predicatiu |
CRV | Valor adverbial | Argument d’un verb predicatiu |
CC. Manera o Adjunt | Valor adverbial | Adjunt d’un verb predicatiu |
Tots poden respondre a la pregunta: COM? Però si observes la categoria gramatical del sintagma i el verb del qual depèn, veuràs les diferències. Prova-ho!
- La casa és blanca
- En Joan camina cansat
- La Joana vestia elegantment
- En Pere va respondre ràpidament
Mira el vídeo per acabar d’entrendre-ho:
https://www.youtube.com/watch?v=ueO2TmXLLDA
EL COMPLEMENT DE RÈGIM VERBAL (CRV)
El CRV és un complement necessari per al verb que acostuma a introduir-se amb una preposició. Es tracta d’estructures com:
Atrevir-se a… | Comptar amb… | Pensar en… | Recordar-se de… |
De vegades, les preposicions regides pel verb poden canviar o caure:
https://drive.google.com/file/d/1PGyTx8DRYhz1cyfSk6ZhhfK3PCiYKEo-/view?usp=sharing
Practica aquest contingut clicant l’enllaç:
https://aplicacions.llengua.gencat.cat/itineraris-aprenentatge/intermedi/icl/icl2/icl22/icl22.htm
Mira el vídeo per acabar de repassar aquest contingut:
https://www.youtube.com/watch?v=CPTmK3jzwJs
Els canvis de la nova gramàtica (2016) han ampliat el nombre de CRV. Ara s’han revisat els antics Complements Circumstancials i s’ha considerat que molts d’ells han de ser considerats arguments necessaris i no pas adjunts o circumstancials:
- Anirem a París (CRV) i no CC
- Baixa del tercer pis (CRV) i no pas CC
- Vesteix amb elegància (CRV) i no pas CC
- El concert comença a les deu (CRV) i no pas CC
Activitat global
Substitueix els sintagmes destacats pels pronoms febles adequats. Per evitar errades, cal que primer indiquis la funció sintàctica del sintagma:
- Els estudiants són l’esperança del futur.
- La professora va arribar sorpresa.
- Els alumnes van fer la feina diligentment.
- Vaig donar un llibre al meu germà.
- El meu germà va deixar un llibre a uns companys de classe.
- La mare va decorar el pastís per al seu fill.
- La directora de l’escola és molt amable.
- Els llibres de ciències són els més interessants.
- El gos va menjar tota la carn del plat.
- Vaig escriure una carta a la meva àvia.
- Vaig enviar una postal a les meves amigues de classe.
- Els nens van construir un castell de sorra a la platja.
- Els turistes inclouen la catedral de la ciutat al recorregut programat.
- El professor ens va explicar la teoria amb molta claredat.
- La pluja va regar els camps de blat abundantment.
- La dona va regalar una flor al seu marit.
- La mestra ens va proposar un exercici molt difícil.
- Els amics van comprar un regal per als bessons.
- Els pares van preparar una festa sorpresa per als seus fills.
- Els policies van aturar el cotxe robat.
- El gat es va asseure a l’ampit de la finestra a observar els ocells.
- Es van adonar de la complexitat de la pregunta.
- Sap caure sense fer-se mal.
- Quan arribem a l’edat adulta, tot es fa encara més complicat.