45 respostes a “31 maig 2015: 77è. ANIVERSARI BOMBARDEIG GRANOLLERS”
28052015
JOSEP (13:10:08) :
Nenes i nens de 5è.:
Tal i com hem parlat a la classe, estem commemorant aquests dies uns fets històrics terribles, d’aquells que n’hem de dir:
M A I M É S !
Ja haureu esbrinat que ens estem referint al bombardeig que va patir Granollers el 31 de maig de 1.938, en plena Guerra Civil.
La feina del Bloc d’aquest cap de setmana està relacionada amb aquest tema. Heu de buscar informació (textos, vídeos, documents històrics, opinions etc.) per explicar-la a l’escrit que heu de fer. També podeu parlar dels fets històrics, donar la vostra opinió, pensar què hem de fer perquè no tornin a passar. Ah, si trobeu pàgines interessants, podeu escriure l’enllaç.
El vostre text podria tenir uns 3 paràgrafs (entre 10 i 15 línies) Recordeu que heu de revisar l’escrit, consultant el full dels imperdonables. Els mestres de 5è. els llegirem, i podríem fer-los repetir si hi ha faltes d’ortografia greus.
El termini serà fins les 6 de la tarda del diumenge 31-5.
Si algú/una no el pot fer per Internet, haurà de presentar-lo el dilluns escrit a mà en un full.
Esperem i desitgem que feu una bona feina.
Bon cap de setmana!
Mestres de 5è. (Gregori, Anna, Josep)
29052015
Marcos ruiz muñoz (18:08:50) :
Hola a tutom.
jo vull dir que, va ser una cosa molt greu per granollers una cosa que va surti fins els periodics, jo no savia res d’això, però és una injusticia que en mitj d’una guerra vinguin amics de Hitler per atacar a un poble que nomes tenia por.
Van morir 224 persones i la tercera part de població va sar ferida, en aquell any nomes i vivien 14.000 persones, aquestes persones que van morrir les van enterra el cementiri i ara es pot anar a veure.
Això va pasar fa 77 anys un dia normal com sempre però no savian que a les 9:5 del matí sofririen un bombordeig que derrrumbaria i mataria a granollers.Va començar un dimarts a les 8:0 5 avións italians van fer camí cap a Granollers van arribar per les 9:0 i van començar l’atac van dunar la alarma tard i llavors molta gent no va arribar el refugi va morir, en surti van veure la moyoria de Granollers destruida.
Això va passar el 31 de maig que seria diumenge, el selebran obrin les portes dels refugis per fer una visita i també a les 9:0 en els cementiri fan una commoració a tota la gent que va morir.
29052015
Biel Garcia Tasias (19:50:31) :
El 31 de maig de 1938, 5 avions italians amb base a Mallorca i el servei del General Franco van bombardejar Granollers. L’atac va durar 1 minut i va causar molts morts i ferits i la destrucció de la ciutat.
Van bombardejar Granollers amb el adjectiu de destruir les centrals elèctriques,les estacions de tren,camps de aviació i el pont sobre el riu Congost.
Tot hi això el bombardeig es va fer sobre el centre de Granollers. Va començar a les 9:05h del matí i a la ciutat i havia molt moviment comprant als comerços i al mercat de la Porxada. També hi havia molta gent que anava a treballar i molts nens que anaven cap a la escola.
Va haver 224 morts, molts d’ells dones i nens, a més de molts ferits.Mesos més tard van haver-hi més bombardejos.
Penso que no es just que morin tantes persones que no tenen culpa de res i això no ha de tornar a succeir mai més. A mi no m’agraden les guerres.
El dia 31 de maig de 1938 a les 8:00 del matí cinc avions van sortir d’Italia amb 60 bombes de 14,20 i 100 quilos.
A les 9:05 de matí van començar a bombardeixar granollers.
Granollers va quedar en ruies, i de 14.000 habitants hi havien més de 224 morts i centenars de ferits.
Granollers va ser la tercera població de Catalunya amb major nombre de víctimes.
Hi havia un vuitantena d’edificis sinistrats.
Aquell an Granollers va sortir amb molts diaris anuncian la noticia.
A mi hem sembla una injusticia que gent de Granollers que no havia fet res hagues de morir sense ninguna raó.
Aquest cap de setmana recordarem un fet istoric que va pasar a 31-5-1938 a Granollers.
Aquet dia a les 8:00h de el mati va comenca com un dia normal.Homes i dones anaven a trbellar els nens anaben a l’escola.
Granollers en aquella epoca vivia amb por perquè etaben en plena guerra civil.
Aquest dia 5 avions van sortir de italia.Ales 9:05h de el mativa bombardeja Granollers amb 224 morts la tercera part de Granollers ferits i centenas de eificis destruits.
adeu nens i nenes de 5é
bon cap de setmana
30052015
Helena (12:50:20) :
Hola Josep,
Ara fa setanta-set anys que, en un dimarts normal i corrent, els Granollerins i les Granollerines anaven a les fàbriques a treballar o a l’escola, quan, a les 9:05 del matí, cinc avions italians d’acord amb Hitler van bombardejar Granollers amb bombes de quinze, vint i cent quilos.
la porxada va quedar en runes, i hi va haver més de dos cents-cinquanta morts i centenars de ferits.
Aquí hi ha un pàgina amb informacions del bombardeig:
Un 31 de maig de 1938 que era un Dimarts, va haver un bombardeig d’uns Italians que eran el etgercit de Francha Granollers, però no només Granollers també ha tota Catalunya. Doncs van vindrà ha atacar a Granollers 5 avions que ortaven bombas i van haberi 224 morts, per ami aquesta tragèdia espero que mai mes passi ho mateix i tota la porxada estava derrumbada i el objectiu que volien era destruir les centrals elèctriques i adames tota aquesta tragèdia va passar a les 9:05 del mati molt d’esprevenit.
30052015
Brais (20:43:16) :
El dimarts 31 de maig de 1938, cinc avions italians enviats per Musoline que ere amics de Franco i de Hitler, van anar en direxio Espanya a destruir Granollers.
A les nou en punt ja havien arrivat i a les nou i cinc minuts comensen a caure bombes i al cap dun minut comensen a impactar les 60 bombes amb 750kg de metralla, destroeixen la porxada cases i el mes importani moren mes de 224 habitants inosents, la majoria nens i dones.
Hola nens i nenes de 5è:
Jo penso que el bombardeig va ser molt fort.Tot això que va passar va ser per culpa de Hitler,quan va morir va canviar tot les persones podien parlar Català però quan Hitler va veure que la gent d’aquest país o comunitat parlava
Català va dirli a Musoline qye envies cinc avións de Itàlia,van murir més de 224 persones,nens/nenes,dones/homes.Els avións anaven plens de bombes.Quan vam reflexionar sobre aquest tema a classe vaig pensar que no tenien ninguna culpa totes aquelles persones que van morir.Quan va morir Franco les perso nes eren més contentes.
MARINA
31052015
JOSEP (13:10:22) :
Hola, Marina (i a tothom):
El teu text té bones intencions, ja que el fas a partir del que hem parlat a la classe.
Això està bé, però hem d’anar alerta amb algunes coses que dius.
Granollers i altres ciutats de Catalunya no van ser bombardejades per ordre de Hitler ni tampoc perquè parlessin
el català. Del bombardeig va ser responsable Franco i l’exèrcit franquista. Van ser avions italians perquè tan Hitler
com Mussolini van ajudar en Franco, amb armament i persones. I el van ajudar perquè tots tres eren de la mateixa
ideologia, la ideologia feixista, de caire dictatorial, antidemocràtica.
En aquells moments, Granollers estava controlada pels republicans. La República era el govern que hi havia abans que
Franco donés el cop d’estat i pretengués fer-se amb el poder. El govern republicà havia estat escollit de manera
democràtica, mitjançant unes eleccions.
D’altra banda, és cert que quan Franco va morir, molta gent se’n va alegrar, perquè era el cap del govern espanyol i
amb ell hi havia una dictadura i molta misèria. No hi havia gens de llibertat i va manar assassinar molta gent, gent
que lluitava per una societat més lliure i més justa.
Espero haver aclarit els dubtes. Ja ho comentarem a la classe.
Josep
31052015
ayah (10:30:25) :
Hola a tots i a totes,
a mi no m’ha sablat gaire just que hagin bombardejat Granollers, i no els hi havien fet res. Que hagi estat la tercera ciutat amb més nombres de morts és molt fort.
A Granollers els van bombardejar un dimarts 31 de maig de 1938, però a Gernika els van bombardejar un 26 d’abril de 1937. Van morir 300 persones i van ser ferides 126.
Els avions que van bombardejar Granollers eran d’Italia, els misils de alemanya i els cinc avions venien de Mallorca. Els tres dictadors més importants de aquella època eren d’aquests països, Mousulini d’italia, Hitler d’alemanya i per últim Franco d’Espanya. Eran molt amics i per això els hi van deixar els avions i els misils per la Guerra Civil Espanyola.
M’agradaria que hi refleccionessim i que no torni a passar.
31052015
Alice 5èA (11:45:44) :
Hola nens i nenes de 5è
El dia 31-5-1938 van bombardegar Granollers.
Va ser el pitxor dia que van tenir els nens, la gent gran i la gent jove, més de 224 morts que eren inocents, centenars de ferits, el que no magrada és la gent que no els i preocupa jo avui anire a l’esglesia per un comunio i em ficare davant del text del bombardeig i el llagire tot.
El bombardeig va ser a les 9:05 del matí.
Fins el dilluns.
ALICE
31052015
marc alcón (12:01:26) :
Hola class de 5è.:
El Bombardeig de Granollers de 1938 fou l’atac aeri realitzat el 31 de maig de1938 per avions de l’Aviació legionària de la Regia Aeronautica (les forces aèries italianes) durant la Guerra Civil Espanyola. A les nou i cinc minuts del matí i durant un minut, l’aviació feixista va bombardejar el centre de la ciutat vallesana. Llocs com la Porxada, en aquells moment plena de gom a gom de gent que feia cua per aconseguir menjar, la Fonda Europa, l’Hospital de Granollers o l’escola Lluís Castellà van ser afectats pel bombardeig, que va sinistrar una vuitantena d’edificis de la ciutat. Tot i que les dades varien en funció dels estudis històrics realitzats, el nombre de morts i ferits es calcula que
fou de 224, 124 dones i 84 homes. El nombre de ferits greus, s’alçaria a 165, la majoria dels quals moririen durant el transcurs d’aquell dia. Es calcula, que el mateix dia del bombardeig moririen 195 persones (68 homes i 111 dones) de les quals 16 persones no pogueren ser identificades. Entre els mesos de juny i octubre, 29 persones perdrien la vida com a conseqüència de ferides provocades per les bombes
31052015
Alex.F (13:08:58) :
Hola a tots i totes:
31 de maig de 1983 a Granollers, en plena guerra ( la guerra Civil Española, a les nou i cinc minuts del matí durant un minut,van caure una pluja de bombes fetes
per avions de l’Aviació legionària de la Regia Aeronautica(les forces aèries Italianes).
L’aviació feixista va bombardejar el centre de la ciutat vallesana. Llocs com la Porxada, en aquells moment plena de gom a gom de gent que feia cua per aconseguir menjar, la Fonda Europa, l’Hospital de Granollers o l’escola Lluís Castellà van ser afectats pel bombardeig.
Siusplau si llegiu aquest comentari o esteu veien això ( sigui qui sigui) siusplau feu un minut de silencipel bombardeix de Granollers pel bombardeix d’Iraq per les guerres que s’han fet, s’estan fent i espero que no,les que
es faran
31052015
Alex.F (13:09:42) :
PERDO.
Adeu, Alex.f
31052015
Alex.F (13:14:12) :
UI,
S’he m’ha oblidat dir-vos qui va ser el que va bombardejar Granollers ni menys ni més: Franco i `Hittdler´.Sol per una raó dominar.
FI
PERDÓ PERÒM’HABIA OBLIDAT
31052015
Alex.F (13:16:55) :
Josep, Anna o Gregori:
podeu treu-re el segon i l’ultim missatge que he enviat
GRACIES (AQUEt també
31052015
JOSEP (13:19:25) :
Ah, Alex, ja sé per què ho dius!
No et preocupis, cap problema!
Josep
31052015
Martí (13:42:18) :
Hola a tots i totes
encara no entenc perque ho van fer pero trobo que no calia matar a 33 nens i nenes i 181 dones.Us deixo aquest vídeo on explica un testimoni com ho va viure quan van bombardejar granollers https://www.youtube.com/watch?v=dGmoWMw-_ec.
Les persones que ho van viure expliquen que era una injusticia perque va morir gent innocent que no van anar a la guerra.
Ara a granollers estan informant de la tragedia del 31 de maig de 1938.S’ha remodelat el refugi perque la gent el pugi observar i recordar.Per a tot granollers hi ha marcat amb rajoles vermelles i amb un simbol de una rosa.
Avui a les 09:00 del matí al cementiri de granollers s’ha recordat tots els nens, nenes, homes i dones que van morir en aquesta tragedia tan horrorosa.
31052015
alba (14:23:11) :
Hola, nois i noies
Per mi es una injustícia que vinguin a bombardejar un poble que nomes tenia por .
Van morir 224 persones i les van enterrar al cementiri i avui dia es pot anar a veure.
Això va passar fa 77 anys ,era un dia normal però no sabien que sufririen un bombardeig.
Això va passar quan cinc avions italians es van dirigir cap a Granollers,quan van arribar van començar a llençar totes les bombes que portaven.
Molta gent no va poder anar al refugi , per això van morir.
El recorden obrin les portes del refugi
31052015
María 5è.A (14:44:01) :
Hola a tothom!!
Per a mi aquest bombardeig va ser una gran injustícia, ja que va ser pel fet de dominar Granollers. A més es van aprofitar de que en aquells temps la gent tenia molta por al cos.
Aquí us deixo informació dels fets i la pàgina web, per si la voleu mirar:
El Bombardeig de Granollers de 1938 va ser l’atac aeri realitzat el 31 de maig de 1938 per avions de l’aviació legionària de la Regia Aeronàutica (les forces aèries italianes) durant la Guerra Civil Espanyola. A les nou i cinc minuts del matí i durant un minut, l’aviació feixista va bombardejar el centre de la ciutat de Granollers. Llocs com la Porxada, en aquells moment plena de puna a punta de gent que feia cua per aconseguir menjar, la Fonda Europa, l’hospital de Granollers o l’escola Lluís Castellà van ser afectats pel bombardeig, que va sinistrar una vuitantena d’edificis de la ciutat. Tot i que les dades varien en funció dels estudis històrics realitzats, el nombre de morts i ferits es calcula que va ser de 224, 124 dones i 84 homes. El nombre de ferits greus, s’alçaria a 165, la majoria dels quals van morir durant el transcurs d’aquell dia.
Avui dia 31 de Maig fa 77 anys va passar una gran desgràcia i es que en plena guerra guerra civil uns avions italians aliats de Franco van bombardejar Granollers.
Aquest bombardeix va ser especialment cruel per què ho van fer a les 9 i cinc del matí dia d’un dia de mercat, a aquesta hora hi havien al carrer molts nens que anaven a escola i dones al mercat, van morir 209 persones, i molts ferits, nens i persones inocents.
Això demostra que les guerres no serveixen per res, no més per destruir vides.
No hem d’oblidar el que va passar a Granollers per que avui continuen morint moltes persones a guerrres igual de cruels.
El 31 de maig del 1938 va haver un bombardeig a Granollers d’uns Italians(egercit de Franco).
Van vindrà 5 avións que portaven bombes i van haberi 224 morts(homes,dones,nens,avis,avies…)
Jo això que va pasar jo ho veig una maldat perqué va matar a 224 persones mortes i centenars de persones ferides.
I ha sobre a les 9:05 del matí que tots els nens i nenes estaven a l’escola i les dones… al mercat. Ho veig una tontería el que van fer i que tots no tenien la culpa.
Fins demá!
I perdó per el retart
Laura
31052015
alex hino (20:53:20) :
Avui dia 31 de Maig, per 77ª vagada commemorem el bombardeig de Granollers.Va passar en una de les aviacions en plena guerra civil espanyola.
Aquest és el fet, el 31-5-1938 cinc avions italians aliats de Franco, van sortir de Mallorca per atacar Granollers. Granollers estava de part de L’exèrcit Popular de la república. Van lliurar 60 bombes de 15, 20 i 100 Kg, uns 750
Kg de metralla. Clarament la Porxada va quedar en runes i moltes altres parts de la ciutat, però el més afectant, és que es calcula que van morir unes 224 persones.
La meva opinió és que JO crec que matar sense motiu, no té ningun benefici. Però, això si, el més pertorbant ( crec que s’escriu així ) és que això està passant a tot arreu, a Irak, amb el vídeo que ens vas ensenyar, a Japó, amb la bomba atòmica d’Hiroshima i Nagasaki, i a molts altres llocs d’arreu del món.
1062015
raul (10:49:11) :
Hola companys:
El bombardeig de granollers
Passaven cinc minuts de les nou del matí, i la capital del Vallès Oriental es trobava en el moment de més moviment, amb infants que anaven a l’escola i molta gent a la plaça de la Porxada i als carrers propers fent cua per obtenir menjar mitjançant les cartilles de racionament. De sobte, els avions italians sobrevolaren la ciutat, i en poc més d’un minut deixaren caure vora 750 quilograms d’explosius i metralla, provocant nombroses víctimes civils i esfondrant vora 80 edificis. La versió oficial, inclosa en els documents de l’operació de l’aviació italiana.
Jo crec que fer guerres no portan a cap lloc, si fem guerra per tonteries com la de Irak per armes que no existien.
Granollers va fer silenci durant molt de temps.
M A I M É S
1062015
ainhoa (10:51:28) :
AINHOA ROSENDO
El Bombardeig de Granollers de 1938 fou l’atac aeri realitzat el 31 de maig de 1938 per avions de l’Aviació legionària de la Regia Aeronautica (les forces aèries italianes) durant la Guerra Civil Espanyola. A les nou i cinc minuts del matí i durant un minut, l’aviació feixista va bombardejar el centre de la ciutat vallesana. Llocs com la Porxada, en aquells moment plena de gom a gom de gent que feia cua per aconseguir menjar, la Fonda Europa, l’Hospital de Granollers o l’escola Lluís Castellà van ser afectats pel bombardeig, que va sinistrar una vuitantena d’edificis de la ciutat. Tot i que les dades varien en funció dels estudis històrics realitzats, el nombre de morts i ferits es calcula que fou de 224, 124 dones i 84 homes. El nombre de ferits greus, s’alçaria a 165, la majoria dels quals moririen durant el transcurs d’aquell dia. Es calcula, que el mateix dia del bombardeig moririen 195 persones (68 homes i 111 dones) de les quals 16 persones no pogueren ser identificades. Entre els mesos de juny i octubre, 29 persones perdrien la vida com a conseqüència de ferides provocades per les bombes.La meba upinio es que u fan sense pensar.
1062015
ajay (19:57:54) :
hola companys i companyes:
El bombardeig va ser atacat aèria ment el dia 31 de maig de 1.938 per avions italians durant la guerra civil espanyola.A les nou i cinc minuts del matí i durant un minut, l’aviació feixista va bombardejar el centre de la ciutat vallesana.
Llocs com la Porxada, en aquells moment plena de gom a gom de gent que feia cua per aconseguir menjar,l’Hospital de Granollers o l’escola Lluís Castellà van ser afectats pel bombardeig.Que va sinistrar una vuitantena d’edificis de la ciutat.
El nombre de morts i ferits es calcula que van ser 224, 124 dones i 84 homes,el nombre de ferits greus, s’alçaria a 165.
1062015
ajay (20:03:49) :
A si,també el provocador del bombardeig va ser (Franco) i crec que també (hitdler).
Ajay
1062015
Germinal (20:10:36) :
Hola company@s jo he entrevistat als meus avis que eren petits i vivien a Granollers durant la guerra.Els meus avis i el bombardeig de Granollers.
El dia 27-10-1935 la meva àvia Assutzena Bruach va néixer a una caseta al costat del Museu de la Tela. Tenia 2 anys i mig quan va haver el bombardeig el dia 31-5-1938. Durant el bombardeig hi havia cues d’alimentació, hi havia la cua de les faves. Van arribar a la plaça de la corona la Rosa -la mare de la meva àvia- i ella, però van recular a buscar una bufanda. Gràcies a la bufanda no les va passar res. Molta gent voluntària va anar a ajudar a la gent afectada. Per exemple a la Porxada a un dels llocs on hi havia molts ferits la meva besàvia Rosa en un moment donat va trobar una nena morta que era petita com la meva àvia. En aquell moment no ho va poder suportar i va marxar de la Porxada. El primer lloc on va anar va ser la Creu Roja de Granollers, on hi havia molta gent. El segon lloc on va anar era, l’hospital. Hi havia tants ferits que faltaven mans. Els voluntaris estaven allà, preparant els llocs on tenien els ferits perquè els metges i infermeres poguessin atendre a la gent. Es va trobar amb dos senyors: un francès -el senyor Grumbac- i un anglès. El francès va comentar que el bombardeig de Granollers s’assemblava al de Guernica.
L’avi Pep Font m’ha explicat que quan va passar el bombardeig tenia un any, però el seu pare i el seu germà gran li van explicar el que va passar aquell dia. El meu besavi Esteve treballava a Barcelona i patia per anar a Granollers. Quan va arribar els va veure jugant a la vorera. El germà del meu avi, el tiet Esteve, durant el bombardeig tenia set anys. El besavi Esteve es va posar molt content al veure al meu avi jugant. Un nen que coneixia el meu avi hi va morir en el bombardeig i finalment el meu avi va anar a viure a casa seva perquè la seva família el va adoptar.
2062015
jordi (12:29:44) :
Hola
En la gerra Civil havia 3 avions en al cel que tiraven bombes a la terra de Granollers.
Van morir molta gent que no havia fet res de mal a ningú.
2062015
iman (17:46:17) :
A mi hem sembla una injusticia que vinguin a bombejar granollers per causar una mala situacio per a ells i també
que van matar a més de 224 persones.
El dia que van bombejar granollerrs va ser el dimarts 31 de maig de l’any 1938 a les 9:05 del matí quan la gent anava a treballar , a l’escola o al marcat aquell dia va ser huroros
i desitgo que mai tornes a passar.
Adéu
2062015
elisa (19:10:18) :
Hola
Al dia 31 de Maig del 1938 a les 9 del matí i 5 minuts va haver el bombardeig a Granollers, va durar un minut i va matar a moltes persones 195 morts 111 dones i 68 homes.Jo crec que va ser una cosa molt cruel matar a nens,nenes,avis,pares etc…
A més ells aquell dia van tenir molta mala sort, tothom estava ala porxada passejant i comprant els nens a l’escola i quan van arribar els avions no van tenir temps per reaccionar, perquè no els i va funcionar les sirenes per avisar i no tenien refugis preparats.
Després del bombardeig va quedar tot derruït i fet a miques.
2062015
albert 5è.B (22:00:46) :
Hola ha tots i totes.
El bobardeig de Granollers va ser el 31 de maig de 1938, començava a la base aèria de Sant Joan de Mallorca a les
8 del matí,faixistes Italians carregaven bombes a 5 aviòns
anomenats”els Falcons de les Balears”el tipus d’aviò era
un SAVOIA S-79 que a les 9:05 van arribar a Granollers.
Justament quan nens i nenes anaben a l’escola , molts aduls
anaven a la feina o al mercat de la Porxada…
A Granollers hi havia aproximadament 14.000 habitants
i en un minut hi van tirar 750 Kg de metralla.Això va
causar més de 224 morts,un centenar de ferits i una vuitantena d’edificis entre ells la porxada en ruïnes,la tercera població de catalunya
amb més vívtimes.Tots els diaris parlaven d’això ,”el Gernika català”.
Jo crec que aquell bombardeig va ser molt sanguinari i amb
molta violencia.No és just bombardeixar una ciutat amb
persones inocents per fer por i per guanyar la guerra.Espero
que això MAI MÉS passi perquè significaria que estariem en
guerra i petint molt . A més Granollers és una ciutat més
gran que a 1938 i també amb més habitants, això significaria
que hi haurien més morts , més ferits i més edificis en ruïnes. Així que això no passi MAI MÉS.
ADEU A TOTS I TOTES
ALBERT
3062015
ayman (17:24:33) :
ha mi em sab malament perqué si a granollers van mes avansats de la tecnologia no tenan que teni embega dels altres
3062015
David (18:05:09) :
Hola a tots/es
El dia 31 de maig del 1938 a les vuit del matí les forces aèries de Italia estaven carregan cinc avions amb bombés d’uns 750Kg i a les nou i cinc del matí van arribar a Granollers i van començar a tirar les bombes,va averi més de 224 morts i casi totes les demes persones ferides, també van quedar en ruïnes molts edificis, entre ells la porxada.
Jo crec que aquest fet no es tindria que repetir mai.
La causa d’aquest fet va ser culpa de (Franco) i alguns diuen que també (Hitler) però no ho se molt bé.
Espero que no es facin més guerres ni a Catalunya ni a ningun lloc.
El 31 de maig de 1938 a les 9 del mati les forces italianes van bombardejar Granollers.Pero quin objectiu tenien matar 224 persones innocents que no tenien res a veure amb hitler i franco.Per aixo aquest dia el 31 de maig ho fem en honor seu en totes les persones que van morir.
A mi em sembla que aquest fet tan dolent no s’a de repetir mai mes de la vida a Granollers pero no se perque van bombardejar Granollers.
3062015
Guillem Llorens López 5è.B (18:38:51) :
Hola a tots i a totes!!
El dia 31 de maig del 1938 a les vuit en punt, 5 avions trimotor de les forces aèries d’Italia van viatgar fis aquí Granollers i justament quan van arribar ens van començar a bombardeixar tot Granollers.
Ens van bombardeixar amb uns 750 quilos de metall, de els 14.000 havitans de Granollers 224 van ser morts i casi tot el restant van ser ferits .
Totes aquestes destroses i morts van ser provocades per Franco i Hitler per sort ja morts.
Guillem
3062015
Anna G, 5èB (19:35:40) :
Hola,
El 31 de maig es va commemorar el 77è aniversari del bombardeig a Granollers, un fet desastrós, catastròfic i desesperant. A les 9:05, a Granollers, hi havia: nens a l’escola, mares fent la compra, homes treballant, etc. Durant un minut van caure 60 bombes, més de 224 morts. En un sòl minut: sang, llàgrimes, desgràcies, cases destruïdes, ferits, tot això en un miserable minut. Quina pena fa saber que va passar això, saber que ni un ciutadà de Granollers va poder fer res, saber que dins d’aquells avions no es va sentir un: No, això no està bé, pareu.
Ara acumulem un sentiment, un desig, un pensament, una veritat, una paraula: ESPERANÇA. Per a un futur millor, per a no mirar cap a endarrere i mirar cap a endavant, per la prosperitat, per no repetir els fets que un dia van destruir el poble de Granollers. Mireu al cel, podeu mirar-lo sense veure avions i bombes. És bonic, oi? Ara mirem-nos a nosaltres, som els grans afortunats de poder mirar al cel sense bombes, de poder mirar el paisatge sense haver-se destruït, de poder mirar-nos a nosaltres. Tanqueu els ulls: escolteu crits i bombes? Respireu una gran por i desesperació? Torneu a obrir els ulls i sentiu-vos afortunats per estar en el minut i el lloc on esteu ara. Gràcies.
Adéu.
3062015
Anna jorge (20:23:37) :
El 31 de Maig 1938 a a Granollers 5 avions italians van bombardejar la ciutat indefensa a les 9 i 5 del matí llançant 60 bombes i 750Kg de metralla deixant 224 morts i 165 ferits . Aqull dia la ciutat va quedar coberta de pols ,runa i sang .La ciutat va quedar en un silenci ,el silenci dels morts i de la por . La meva pregunta es ¿perquè aquesta brutalitat contra una ciutat anquara donc tan petita que no tenia res a veurà amb el franquistianisma ni de les guerras?
3062015
oriol (20:47:59) :
Hola tots i totes.
El dia 31 de maig de 1938 a les 8 del mati, en Mallorca ja preparaven ja els avions i les bombes per anar a Granollers.Van arribar a les 9 i 5 minuts del mati cuan tots anaven a escola i a treballar van arribar i en un minut van tirar 750kg de metralla, mes de 224 persones van morir.
Jo crec que va ser una epoca molt i molt dura i que era injust.
Oriol
4062015
Xènia 5èB (23:31:10) :
El dimarts 31 de maig de 1938 a les 8 del matí, cinc avions italians es preparaven per a bombardejar el poble de Granollers. El bombardeig va durar un minut.
A les 9’05 del matíquan tots els nens anaven a l’escola i la gent passejava per el mercat van arribar els cinc avions i van tirar 750 Kgs. de metralla.
En aquell moment van morir 224 persones, la majoria nens i dones, i hi va haver una gran quantitat de ferits.
Jo crec que és molt injust matar aquelles persones innocents. Tot va ser molt dur i espero que MAI MÉS succeixi una tragèdia com aquella.
adéu
5062015
polm (08:36:56) :
Hola al 1938 a Granollers va haveri el bombardeig des de Mallorca van arribar cinc avions italians a les 9 i 5 del mati van descarregar 750 kg de metralla van morir 224 persones espero que aquest fet no torni ha passar mai mes perque va ser injust que matesin tantes persones inocens.
5062015
JOSEP (21:35:39) :
Hola, Santi:
Avui t’esperàvem, i no has vingut! Hem tingut una decepció anímica, però entenc que és la teva família qui ha de decidir sobre aquests temes.
Continuem confiant que abans que acabi el curs, ens podrem veure, que vindràs a la classe i podrem compartir una estona.
Nenes i nens de 5è.:
Tal i com hem parlat a la classe, estem commemorant aquests dies uns fets històrics terribles, d’aquells que n’hem de dir:
M A I M É S !
Ja haureu esbrinat que ens estem referint al bombardeig que va patir Granollers el 31 de maig de 1.938, en plena Guerra Civil.
La feina del Bloc d’aquest cap de setmana està relacionada amb aquest tema. Heu de buscar informació (textos, vídeos, documents històrics, opinions etc.) per explicar-la a l’escrit que heu de fer. També podeu parlar dels fets històrics, donar la vostra opinió, pensar què hem de fer perquè no tornin a passar. Ah, si trobeu pàgines interessants, podeu escriure l’enllaç.
El vostre text podria tenir uns 3 paràgrafs (entre 10 i 15 línies) Recordeu que heu de revisar l’escrit, consultant el full dels imperdonables. Els mestres de 5è. els llegirem, i podríem fer-los repetir si hi ha faltes d’ortografia greus.
El termini serà fins les 6 de la tarda del diumenge 31-5.
Si algú/una no el pot fer per Internet, haurà de presentar-lo el dilluns escrit a mà en un full.
Esperem i desitgem que feu una bona feina.
Bon cap de setmana!
Mestres de 5è. (Gregori, Anna, Josep)
Hola a tutom.
jo vull dir que, va ser una cosa molt greu per granollers una cosa que va surti fins els periodics, jo no savia res d’això, però és una injusticia que en mitj d’una guerra vinguin amics de Hitler per atacar a un poble que nomes tenia por.
Van morir 224 persones i la tercera part de població va sar ferida, en aquell any nomes i vivien 14.000 persones, aquestes persones que van morrir les van enterra el cementiri i ara es pot anar a veure.
Això va pasar fa 77 anys un dia normal com sempre però no savian que a les 9:5 del matí sofririen un bombordeig que derrrumbaria i mataria a granollers.Va començar un dimarts a les 8:0 5 avións italians van fer camí cap a Granollers van arribar per les 9:0 i van començar l’atac van dunar la alarma tard i llavors molta gent no va arribar el refugi va morir, en surti van veure la moyoria de Granollers destruida.
Això va passar el 31 de maig que seria diumenge, el selebran obrin les portes dels refugis per fer una visita i també a les 9:0 en els cementiri fan una commoració a tota la gent que va morir.
El 31 de maig de 1938, 5 avions italians amb base a Mallorca i el servei del General Franco van bombardejar Granollers. L’atac va durar 1 minut i va causar molts morts i ferits i la destrucció de la ciutat.
Van bombardejar Granollers amb el adjectiu de destruir les centrals elèctriques,les estacions de tren,camps de aviació i el pont sobre el riu Congost.
Tot hi això el bombardeig es va fer sobre el centre de Granollers. Va començar a les 9:05h del matí i a la ciutat i havia molt moviment comprant als comerços i al mercat de la Porxada. També hi havia molta gent que anava a treballar i molts nens que anaven cap a la escola.
Va haver 224 morts, molts d’ells dones i nens, a més de molts ferits.Mesos més tard van haver-hi més bombardejos.
Penso que no es just que morin tantes persones que no tenen culpa de res i això no ha de tornar a succeir mai més. A mi no m’agraden les guerres.
Informació estreta de la pàgina web de l’Ajuntament de Granollers. http://www.granollers.cat/can-jonch/18/granollers-bombardeo-del-31-mayo-1938
El dia 31 de maig de 1938 a les 8:00 del matí cinc avions van sortir d’Italia amb 60 bombes de 14,20 i 100 quilos.
A les 9:05 de matí van començar a bombardeixar granollers.
Granollers va quedar en ruies, i de 14.000 habitants hi havien més de 224 morts i centenars de ferits.
Granollers va ser la tercera població de Catalunya amb major nombre de víctimes.
Hi havia un vuitantena d’edificis sinistrats.
Aquell an Granollers va sortir amb molts diaris anuncian la noticia.
A mi hem sembla una injusticia que gent de Granollers que no havia fet res hagues de morir sense ninguna raó.
Hola nens i nenes de 5é:
Aquest cap de setmana recordarem un fet istoric que va pasar a 31-5-1938 a Granollers.
Aquet dia a les 8:00h de el mati va comenca com un dia normal.Homes i dones anaven a trbellar els nens anaben a l’escola.
Granollers en aquella epoca vivia amb por perquè etaben en plena guerra civil.
Aquest dia 5 avions van sortir de italia.Ales 9:05h de el mativa bombardeja Granollers amb 224 morts la tercera part de Granollers ferits i centenas de eificis destruits.
adeu nens i nenes de 5é
bon cap de setmana
Hola Josep,
Ara fa setanta-set anys que, en un dimarts normal i corrent, els Granollerins i les Granollerines anaven a les fàbriques a treballar o a l’escola, quan, a les 9:05 del matí, cinc avions italians d’acord amb Hitler van bombardejar Granollers amb bombes de quinze, vint i cent quilos.
la porxada va quedar en runes, i hi va haver més de dos cents-cinquanta morts i centenars de ferits.
Aquí hi ha un pàgina amb informacions del bombardeig:
http://www.websmuseugranollers.org/bombardejosdegranollers/index0.html
Adéu,
Helena
Un 31 de maig de 1938 que era un Dimarts, va haver un bombardeig d’uns Italians que eran el etgercit de Francha Granollers, però no només Granollers també ha tota Catalunya. Doncs van vindrà ha atacar a Granollers 5 avions que ortaven bombas i van haberi 224 morts, per ami aquesta tragèdia espero que mai mes passi ho mateix i tota la porxada estava derrumbada i el objectiu que volien era destruir les centrals elèctriques i adames tota aquesta tragèdia va passar a les 9:05 del mati molt d’esprevenit.
El dimarts 31 de maig de 1938, cinc avions italians enviats per Musoline que ere amics de Franco i de Hitler, van anar en direxio Espanya a destruir Granollers.
A les nou en punt ja havien arrivat i a les nou i cinc minuts comensen a caure bombes i al cap dun minut comensen a impactar les 60 bombes amb 750kg de metralla, destroeixen la porxada cases i el mes importani moren mes de 224 habitants inosents, la majoria nens i dones.
Hola nens i nenes de 5è:
Jo penso que el bombardeig va ser molt fort.Tot això que va passar va ser per culpa de Hitler,quan va morir va canviar tot les persones podien parlar Català però quan Hitler va veure que la gent d’aquest país o comunitat parlava
Català va dirli a Musoline qye envies cinc avións de Itàlia,van murir més de 224 persones,nens/nenes,dones/homes.Els avións anaven plens de bombes.Quan vam reflexionar sobre aquest tema a classe vaig pensar que no tenien ninguna culpa totes aquelles persones que van morir.Quan va morir Franco les perso nes eren més contentes.
MARINA
Hola, Marina (i a tothom):
El teu text té bones intencions, ja que el fas a partir del que hem parlat a la classe.
Això està bé, però hem d’anar alerta amb algunes coses que dius.
Granollers i altres ciutats de Catalunya no van ser bombardejades per ordre de Hitler ni tampoc perquè parlessin
el català. Del bombardeig va ser responsable Franco i l’exèrcit franquista. Van ser avions italians perquè tan Hitler
com Mussolini van ajudar en Franco, amb armament i persones. I el van ajudar perquè tots tres eren de la mateixa
ideologia, la ideologia feixista, de caire dictatorial, antidemocràtica.
En aquells moments, Granollers estava controlada pels republicans. La República era el govern que hi havia abans que
Franco donés el cop d’estat i pretengués fer-se amb el poder. El govern republicà havia estat escollit de manera
democràtica, mitjançant unes eleccions.
D’altra banda, és cert que quan Franco va morir, molta gent se’n va alegrar, perquè era el cap del govern espanyol i
amb ell hi havia una dictadura i molta misèria. No hi havia gens de llibertat i va manar assassinar molta gent, gent
que lluitava per una societat més lliure i més justa.
Espero haver aclarit els dubtes. Ja ho comentarem a la classe.
Josep
Hola a tots i a totes,
a mi no m’ha sablat gaire just que hagin bombardejat Granollers, i no els hi havien fet res. Que hagi estat la tercera ciutat amb més nombres de morts és molt fort.
A Granollers els van bombardejar un dimarts 31 de maig de 1938, però a Gernika els van bombardejar un 26 d’abril de 1937. Van morir 300 persones i van ser ferides 126.
Els avions que van bombardejar Granollers eran d’Italia, els misils de alemanya i els cinc avions venien de Mallorca. Els tres dictadors més importants de aquella època eren d’aquests països, Mousulini d’italia, Hitler d’alemanya i per últim Franco d’Espanya. Eran molt amics i per això els hi van deixar els avions i els misils per la Guerra Civil Espanyola.
M’agradaria que hi refleccionessim i que no torni a passar.
Hola nens i nenes de 5è
El dia 31-5-1938 van bombardegar Granollers.
Va ser el pitxor dia que van tenir els nens, la gent gran i la gent jove, més de 224 morts que eren inocents, centenars de ferits, el que no magrada és la gent que no els i preocupa jo avui anire a l’esglesia per un comunio i em ficare davant del text del bombardeig i el llagire tot.
El bombardeig va ser a les 9:05 del matí.
Fins el dilluns.
ALICE
Hola class de 5è.:
El Bombardeig de Granollers de 1938 fou l’atac aeri realitzat el 31 de maig de1938 per avions de l’Aviació legionària de la Regia Aeronautica (les forces aèries italianes) durant la Guerra Civil Espanyola. A les nou i cinc minuts del matí i durant un minut, l’aviació feixista va bombardejar el centre de la ciutat vallesana. Llocs com la Porxada, en aquells moment plena de gom a gom de gent que feia cua per aconseguir menjar, la Fonda Europa, l’Hospital de Granollers o l’escola Lluís Castellà van ser afectats pel bombardeig, que va sinistrar una vuitantena d’edificis de la ciutat. Tot i que les dades varien en funció dels estudis històrics realitzats, el nombre de morts i ferits es calcula que
fou de 224, 124 dones i 84 homes. El nombre de ferits greus, s’alçaria a 165, la majoria dels quals moririen durant el transcurs d’aquell dia. Es calcula, que el mateix dia del bombardeig moririen 195 persones (68 homes i 111 dones) de les quals 16 persones no pogueren ser identificades. Entre els mesos de juny i octubre, 29 persones perdrien la vida com a conseqüència de ferides provocades per les bombes
Hola a tots i totes:
31 de maig de 1983 a Granollers, en plena guerra ( la guerra Civil Española, a les nou i cinc minuts del matí durant un minut,van caure una pluja de bombes fetes
per avions de l’Aviació legionària de la Regia Aeronautica(les forces aèries Italianes).
L’aviació feixista va bombardejar el centre de la ciutat vallesana. Llocs com la Porxada, en aquells moment plena de gom a gom de gent que feia cua per aconseguir menjar, la Fonda Europa, l’Hospital de Granollers o l’escola Lluís Castellà van ser afectats pel bombardeig.
Siusplau si llegiu aquest comentari o esteu veien això ( sigui qui sigui) siusplau feu un minut de silencipel bombardeix de Granollers pel bombardeix d’Iraq per les guerres que s’han fet, s’estan fent i espero que no,les que
es faran
PERDO.
Adeu, Alex.f
UI,
S’he m’ha oblidat dir-vos qui va ser el que va bombardejar Granollers ni menys ni més: Franco i `Hittdler´.Sol per una raó dominar.
FI
PERDÓ PERÒM’HABIA OBLIDAT
Josep, Anna o Gregori:
podeu treu-re el segon i l’ultim missatge que he enviat
GRACIES (AQUEt també
Ah, Alex, ja sé per què ho dius!
No et preocupis, cap problema!
Josep
Hola a tots i totes
encara no entenc perque ho van fer pero trobo que no calia matar a 33 nens i nenes i 181 dones.Us deixo aquest vídeo on explica un testimoni com ho va viure quan van bombardejar granollers https://www.youtube.com/watch?v=dGmoWMw-_ec.
Les persones que ho van viure expliquen que era una injusticia perque va morir gent innocent que no van anar a la guerra.
Ara a granollers estan informant de la tragedia del 31 de maig de 1938.S’ha remodelat el refugi perque la gent el pugi observar i recordar.Per a tot granollers hi ha marcat amb rajoles vermelles i amb un simbol de una rosa.
Avui a les 09:00 del matí al cementiri de granollers s’ha recordat tots els nens, nenes, homes i dones que van morir en aquesta tragedia tan horrorosa.
Hola, nois i noies
Per mi es una injustícia que vinguin a bombardejar un poble que nomes tenia por .
Van morir 224 persones i les van enterrar al cementiri i avui dia es pot anar a veure.
Això va passar fa 77 anys ,era un dia normal però no sabien que sufririen un bombardeig.
Això va passar quan cinc avions italians es van dirigir cap a Granollers,quan van arribar van començar a llençar totes les bombes que portaven.
Molta gent no va poder anar al refugi , per això van morir.
El recorden obrin les portes del refugi
Hola a tothom!!
Per a mi aquest bombardeig va ser una gran injustícia, ja que va ser pel fet de dominar Granollers. A més es van aprofitar de que en aquells temps la gent tenia molta por al cos.
Aquí us deixo informació dels fets i la pàgina web, per si la voleu mirar:
El Bombardeig de Granollers de 1938 va ser l’atac aeri realitzat el 31 de maig de 1938 per avions de l’aviació legionària de la Regia Aeronàutica (les forces aèries italianes) durant la Guerra Civil Espanyola. A les nou i cinc minuts del matí i durant un minut, l’aviació feixista va bombardejar el centre de la ciutat de Granollers. Llocs com la Porxada, en aquells moment plena de puna a punta de gent que feia cua per aconseguir menjar, la Fonda Europa, l’hospital de Granollers o l’escola Lluís Castellà van ser afectats pel bombardeig, que va sinistrar una vuitantena d’edificis de la ciutat. Tot i que les dades varien en funció dels estudis històrics realitzats, el nombre de morts i ferits es calcula que va ser de 224, 124 dones i 84 homes. El nombre de ferits greus, s’alçaria a 165, la majoria dels quals van morir durant el transcurs d’aquell dia.
La pàgina web:
http://ca.wikipedia.org/wiki/Bombardeig_de_Granollers
Adéu, fins demà,
María
i Hola nens i nenes de 5é
Avui dia 31 de Maig fa 77 anys va passar una gran desgràcia i es que en plena guerra guerra civil uns avions italians aliats de Franco van bombardejar Granollers.
Aquest bombardeix va ser especialment cruel per què ho van fer a les 9 i cinc del matí dia d’un dia de mercat, a aquesta hora hi havien al carrer molts nens que anaven a escola i dones al mercat, van morir 209 persones, i molts ferits, nens i persones inocents.
Això demostra que les guerres no serveixen per res, no més per destruir vides.
No hem d’oblidar el que va passar a Granollers per que avui continuen morint moltes persones a guerrres igual de cruels.
Ui me he equibocat Josep no me he aseventat.
El 31 de maig del 1938 va haver un bombardeig a Granollers d’uns Italians(egercit de Franco).
Van vindrà 5 avións que portaven bombes i van haberi 224 morts(homes,dones,nens,avis,avies…)
Jo això que va pasar jo ho veig una maldat perqué va matar a 224 persones mortes i centenars de persones ferides.
I ha sobre a les 9:05 del matí que tots els nens i nenes estaven a l’escola i les dones… al mercat. Ho veig una tontería el que van fer i que tots no tenien la culpa.
Fins demá!
I perdó per el retart
Laura
Avui dia 31 de Maig, per 77ª vagada commemorem el bombardeig de Granollers.Va passar en una de les aviacions en plena guerra civil espanyola.
Aquest és el fet, el 31-5-1938 cinc avions italians aliats de Franco, van sortir de Mallorca per atacar Granollers. Granollers estava de part de L’exèrcit Popular de la república. Van lliurar 60 bombes de 15, 20 i 100 Kg, uns 750
Kg de metralla. Clarament la Porxada va quedar en runes i moltes altres parts de la ciutat, però el més afectant, és que es calcula que van morir unes 224 persones.
La meva opinió és que JO crec que matar sense motiu, no té ningun benefici. Però, això si, el més pertorbant ( crec que s’escriu així ) és que això està passant a tot arreu, a Irak, amb el vídeo que ens vas ensenyar, a Japó, amb la bomba atòmica d’Hiroshima i Nagasaki, i a molts altres llocs d’arreu del món.
Hola companys:
El bombardeig de granollers
Passaven cinc minuts de les nou del matí, i la capital del Vallès Oriental es trobava en el moment de més moviment, amb infants que anaven a l’escola i molta gent a la plaça de la Porxada i als carrers propers fent cua per obtenir menjar mitjançant les cartilles de racionament. De sobte, els avions italians sobrevolaren la ciutat, i en poc més d’un minut deixaren caure vora 750 quilograms d’explosius i metralla, provocant nombroses víctimes civils i esfondrant vora 80 edificis. La versió oficial, inclosa en els documents de l’operació de l’aviació italiana.
Jo crec que fer guerres no portan a cap lloc, si fem guerra per tonteries com la de Irak per armes que no existien.
Granollers va fer silenci durant molt de temps.
M A I M É S
AINHOA ROSENDO
El Bombardeig de Granollers de 1938 fou l’atac aeri realitzat el 31 de maig de 1938 per avions de l’Aviació legionària de la Regia Aeronautica (les forces aèries italianes) durant la Guerra Civil Espanyola. A les nou i cinc minuts del matí i durant un minut, l’aviació feixista va bombardejar el centre de la ciutat vallesana. Llocs com la Porxada, en aquells moment plena de gom a gom de gent que feia cua per aconseguir menjar, la Fonda Europa, l’Hospital de Granollers o l’escola Lluís Castellà van ser afectats pel bombardeig, que va sinistrar una vuitantena d’edificis de la ciutat. Tot i que les dades varien en funció dels estudis històrics realitzats, el nombre de morts i ferits es calcula que fou de 224, 124 dones i 84 homes. El nombre de ferits greus, s’alçaria a 165, la majoria dels quals moririen durant el transcurs d’aquell dia. Es calcula, que el mateix dia del bombardeig moririen 195 persones (68 homes i 111 dones) de les quals 16 persones no pogueren ser identificades. Entre els mesos de juny i octubre, 29 persones perdrien la vida com a conseqüència de ferides provocades per les bombes.La meba upinio es que u fan sense pensar.
hola companys i companyes:
El bombardeig va ser atacat aèria ment el dia 31 de maig de 1.938 per avions italians durant la guerra civil espanyola.A les nou i cinc minuts del matí i durant un minut, l’aviació feixista va bombardejar el centre de la ciutat vallesana.
Llocs com la Porxada, en aquells moment plena de gom a gom de gent que feia cua per aconseguir menjar,l’Hospital de Granollers o l’escola Lluís Castellà van ser afectats pel bombardeig.Que va sinistrar una vuitantena d’edificis de la ciutat.
El nombre de morts i ferits es calcula que van ser 224, 124 dones i 84 homes,el nombre de ferits greus, s’alçaria a 165.
A si,també el provocador del bombardeig va ser (Franco) i crec que també (hitdler).
Ajay
Hola company@s jo he entrevistat als meus avis que eren petits i vivien a Granollers durant la guerra.Els meus avis i el bombardeig de Granollers.
El dia 27-10-1935 la meva àvia Assutzena Bruach va néixer a una caseta al costat del Museu de la Tela. Tenia 2 anys i mig quan va haver el bombardeig el dia 31-5-1938. Durant el bombardeig hi havia cues d’alimentació, hi havia la cua de les faves. Van arribar a la plaça de la corona la Rosa -la mare de la meva àvia- i ella, però van recular a buscar una bufanda. Gràcies a la bufanda no les va passar res. Molta gent voluntària va anar a ajudar a la gent afectada. Per exemple a la Porxada a un dels llocs on hi havia molts ferits la meva besàvia Rosa en un moment donat va trobar una nena morta que era petita com la meva àvia. En aquell moment no ho va poder suportar i va marxar de la Porxada. El primer lloc on va anar va ser la Creu Roja de Granollers, on hi havia molta gent. El segon lloc on va anar era, l’hospital. Hi havia tants ferits que faltaven mans. Els voluntaris estaven allà, preparant els llocs on tenien els ferits perquè els metges i infermeres poguessin atendre a la gent. Es va trobar amb dos senyors: un francès -el senyor Grumbac- i un anglès. El francès va comentar que el bombardeig de Granollers s’assemblava al de Guernica.
L’avi Pep Font m’ha explicat que quan va passar el bombardeig tenia un any, però el seu pare i el seu germà gran li van explicar el que va passar aquell dia. El meu besavi Esteve treballava a Barcelona i patia per anar a Granollers. Quan va arribar els va veure jugant a la vorera. El germà del meu avi, el tiet Esteve, durant el bombardeig tenia set anys. El besavi Esteve es va posar molt content al veure al meu avi jugant. Un nen que coneixia el meu avi hi va morir en el bombardeig i finalment el meu avi va anar a viure a casa seva perquè la seva família el va adoptar.
Hola
En la gerra Civil havia 3 avions en al cel que tiraven bombes a la terra de Granollers.
Van morir molta gent que no havia fet res de mal a ningú.
A mi hem sembla una injusticia que vinguin a bombejar granollers per causar una mala situacio per a ells i també
que van matar a més de 224 persones.
El dia que van bombejar granollerrs va ser el dimarts 31 de maig de l’any 1938 a les 9:05 del matí quan la gent anava a treballar , a l’escola o al marcat aquell dia va ser huroros
i desitgo que mai tornes a passar.
Adéu
Hola
Al dia 31 de Maig del 1938 a les 9 del matí i 5 minuts va haver el bombardeig a Granollers, va durar un minut i va matar a moltes persones 195 morts 111 dones i 68 homes.Jo crec que va ser una cosa molt cruel matar a nens,nenes,avis,pares etc…
A més ells aquell dia van tenir molta mala sort, tothom estava ala porxada passejant i comprant els nens a l’escola i quan van arribar els avions no van tenir temps per reaccionar, perquè no els i va funcionar les sirenes per avisar i no tenien refugis preparats.
Després del bombardeig va quedar tot derruït i fet a miques.
Hola ha tots i totes.
El bobardeig de Granollers va ser el 31 de maig de 1938, començava a la base aèria de Sant Joan de Mallorca a les
8 del matí,faixistes Italians carregaven bombes a 5 aviòns
anomenats”els Falcons de les Balears”el tipus d’aviò era
un SAVOIA S-79 que a les 9:05 van arribar a Granollers.
Justament quan nens i nenes anaben a l’escola , molts aduls
anaven a la feina o al mercat de la Porxada…
A Granollers hi havia aproximadament 14.000 habitants
i en un minut hi van tirar 750 Kg de metralla.Això va
causar més de 224 morts,un centenar de ferits i una vuitantena d’edificis entre ells la porxada en ruïnes,la tercera població de catalunya
amb més vívtimes.Tots els diaris parlaven d’això ,”el Gernika català”.
Jo crec que aquell bombardeig va ser molt sanguinari i amb
molta violencia.No és just bombardeixar una ciutat amb
persones inocents per fer por i per guanyar la guerra.Espero
que això MAI MÉS passi perquè significaria que estariem en
guerra i petint molt . A més Granollers és una ciutat més
gran que a 1938 i també amb més habitants, això significaria
que hi haurien més morts , més ferits i més edificis en ruïnes. Així que això no passi MAI MÉS.
ADEU A TOTS I TOTES
ALBERT
ha mi em sab malament perqué si a granollers van mes avansats de la tecnologia no tenan que teni embega dels altres
Hola a tots/es
El dia 31 de maig del 1938 a les vuit del matí les forces aèries de Italia estaven carregan cinc avions amb bombés d’uns 750Kg i a les nou i cinc del matí van arribar a Granollers i van començar a tirar les bombes,va averi més de 224 morts i casi totes les demes persones ferides, també van quedar en ruïnes molts edificis, entre ells la porxada.
Jo crec que aquest fet no es tindria que repetir mai.
La causa d’aquest fet va ser culpa de (Franco) i alguns diuen que també (Hitler) però no ho se molt bé.
Espero que no es facin més guerres ni a Catalunya ni a ningun lloc.
Adeu.
Perdó he escrit malament adéu
El 31 de maig de 1938 a les 9 del mati les forces italianes van bombardejar Granollers.Pero quin objectiu tenien matar 224 persones innocents que no tenien res a veure amb hitler i franco.Per aixo aquest dia el 31 de maig ho fem en honor seu en totes les persones que van morir.
A mi em sembla que aquest fet tan dolent no s’a de repetir mai mes de la vida a Granollers pero no se perque van bombardejar Granollers.
Hola a tots i a totes!!
El dia 31 de maig del 1938 a les vuit en punt, 5 avions trimotor de les forces aèries d’Italia van viatgar fis aquí Granollers i justament quan van arribar ens van començar a bombardeixar tot Granollers.
Ens van bombardeixar amb uns 750 quilos de metall, de els 14.000 havitans de Granollers 224 van ser morts i casi tot el restant van ser ferits .
Totes aquestes destroses i morts van ser provocades per Franco i Hitler per sort ja morts.
Guillem
Hola,
El 31 de maig es va commemorar el 77è aniversari del bombardeig a Granollers, un fet desastrós, catastròfic i desesperant. A les 9:05, a Granollers, hi havia: nens a l’escola, mares fent la compra, homes treballant, etc. Durant un minut van caure 60 bombes, més de 224 morts. En un sòl minut: sang, llàgrimes, desgràcies, cases destruïdes, ferits, tot això en un miserable minut. Quina pena fa saber que va passar això, saber que ni un ciutadà de Granollers va poder fer res, saber que dins d’aquells avions no es va sentir un: No, això no està bé, pareu.
Ara acumulem un sentiment, un desig, un pensament, una veritat, una paraula: ESPERANÇA. Per a un futur millor, per a no mirar cap a endarrere i mirar cap a endavant, per la prosperitat, per no repetir els fets que un dia van destruir el poble de Granollers. Mireu al cel, podeu mirar-lo sense veure avions i bombes. És bonic, oi? Ara mirem-nos a nosaltres, som els grans afortunats de poder mirar al cel sense bombes, de poder mirar el paisatge sense haver-se destruït, de poder mirar-nos a nosaltres. Tanqueu els ulls: escolteu crits i bombes? Respireu una gran por i desesperació? Torneu a obrir els ulls i sentiu-vos afortunats per estar en el minut i el lloc on esteu ara. Gràcies.
Adéu.
El 31 de Maig 1938 a a Granollers 5 avions italians van bombardejar la ciutat indefensa a les 9 i 5 del matí llançant 60 bombes i 750Kg de metralla deixant 224 morts i 165 ferits . Aqull dia la ciutat va quedar coberta de pols ,runa i sang .La ciutat va quedar en un silenci ,el silenci dels morts i de la por . La meva pregunta es ¿perquè aquesta brutalitat contra una ciutat anquara donc tan petita que no tenia res a veurà amb el franquistianisma ni de les guerras?
Hola tots i totes.
El dia 31 de maig de 1938 a les 8 del mati, en Mallorca ja preparaven ja els avions i les bombes per anar a Granollers.Van arribar a les 9 i 5 minuts del mati cuan tots anaven a escola i a treballar van arribar i en un minut van tirar 750kg de metralla, mes de 224 persones van morir.
Jo crec que va ser una epoca molt i molt dura i que era injust.
Oriol
El dimarts 31 de maig de 1938 a les 8 del matí, cinc avions italians es preparaven per a bombardejar el poble de Granollers. El bombardeig va durar un minut.
A les 9’05 del matíquan tots els nens anaven a l’escola i la gent passejava per el mercat van arribar els cinc avions i van tirar 750 Kgs. de metralla.
En aquell moment van morir 224 persones, la majoria nens i dones, i hi va haver una gran quantitat de ferits.
Jo crec que és molt injust matar aquelles persones innocents. Tot va ser molt dur i espero que MAI MÉS succeixi una tragèdia com aquella.
adéu
Hola al 1938 a Granollers va haveri el bombardeig des de Mallorca van arribar cinc avions italians a les 9 i 5 del mati van descarregar 750 kg de metralla van morir 224 persones espero que aquest fet no torni ha passar mai mes perque va ser injust que matesin tantes persones inocens.
Hola, Santi:
Avui t’esperàvem, i no has vingut! Hem tingut una decepció anímica, però entenc que és la teva família qui ha de decidir sobre aquests temes.
Continuem confiant que abans que acabi el curs, ens podrem veure, que vindràs a la classe i podrem compartir una estona.
T’esperem!
Josep, tutor de 5è.A