Si ens demanen quina és la innovació més important en el transport durant els últims 200 anys, es podria dir que el motor de combustió, el transport aeri, el Model-T de Henry Ford, línia de producció, o fins i tot la bicicleta. La llista és interminable.
Ara bé, quina ha estat la innovació més gran al’educació?
L’Institut Tecnologic de Masa intenta explicar-ho en aquest article (en anglès) en el seu bloc Technology review.
L’estudi revela que és estrany veure a l’ensenyament l’aplicació dels avenços tecnològics. Avança que hi haurà grans canvis gràcies al caràcter global, barat i de gran abast de les tenologies. I jo em pregunto… quan? . Específicament ens auguren que els MOOC (cursos oberts en línia i massius) esdevindran aviat el pa de cada dia.
La conclusió, doncs, és que la formació en línea és i/o serà la innovació més important en educació.
Concretament, les 20 més vistes en el marc de TED.
Per a elaborar la llista han fet recompte del seguiment de les conferències TED a seva pròpia web, a Youtube, Hulu, ITunes i altres mitjans. El primer de la llista suma més de 13 milions de visualitzacionsi el vintè, 3 milions i mig.
El llistat està encapçalat Sir Ken Robinson plantejant si les escoles maten la creativitat. Al llistat també hi ha Steve Jobs parlant (l’any 2005) sobre Com viure abans de morir, al 15è lloc Stephen Hawking i l’amb grans qüestions sobre l’Univers,… conferències sobre medecina, tecnologia,…
Per als qui no la conegueu, us diré que TEDés una organització no lucrativa dedicada a Idees que val la pena compartir (Idees Worth spreading). Tot va començar (el 1984) com una conferència que reuneix persones de tres móns: Tecnologia, Entreteniment i Disseny. Des de llavors, el seu abast s’ha convertit cada vegada més ampli…
La majoria de les conferències publicades a TED són en anglès i estan subtitulades en diversos idiomes.
Com a mostra, la primera de la llista. Si, com jo, necessiteu els subtítols, vegeu-la a la web de TED per poder activar-los, abans de veure-la.
Si no sabeu de què va això de la realitat augmentada, us aconsello que no comenceu per veure aquest vídeo, comentat en aquest article de Periodista digital i del que he tingut notícia a través de Roger Rey, a Twitter (@genmagic):
Si us ha impressionat o si heu pensat que és ficció… de moment sí, però ja hi anem, ja. Estigueu al cas d’aquest tema: Realitat augmentada. I, si en voleu començar a saber-ne alguna cosa, us suggereixo algunes fonts:
Acabo de veure una interessant entrevista al 3/24 amb el títol Els riscos dels nens en la navegació a Internet. Entrevistaven Pere Cervantes i Oliver Tauste , del Grup d’investigació dels delictes tecnològics de la Policia Nacional.
Aquests dos policies, a més, han escrit el llibre Tranqui, papas, amb què pretenen donar consells a pares i educadors. Des d’un punt de vista de la prevenció.
Recentment vaig llegir un altre llibre, amb el mateix objectiu, tot i que amb un enfocament molt diferent: Técnicas de hacker para padres, de Mas Monsoriu Flor (Ediotrial Creaciones Copiright)
A voltes els canals comunicació esdevenen missatgers de males notícies. Com ho és en aquesta ocasió per la defunció d’una companya, mestra, de l’Escola La Mercè, de Martorell.
Des del record dels meus anys de martorellenc, des de la llunyania d’una infància compartida en un Martorell molt més petit que l’actual on tothom ens coneixíem -poc o molt-, descansa en pau, Núria.
Als que colaboren a la pervivència de qualsevol llengua de la millor manera possible: parlant-la.
A los que colaboran en la permanencia de cualquier lengua de la mejor manera posible: hablándola.
En Rajastán, en la India, una escuela extraordinaria prepara a mujeres y hombres del campo –muchos de ellos analfabetos– para que lleguen a ser ingenieros solares, artesanos, dentistas y médicos en sus propias aldeas. Se llama Barefoot College (Escuela de descalzos) y su fundador, Bunker Roy, explica cómo funciona.