P3

gotes de colors

Amb l’arribada de la calor l’aigua comença a ser protagonista en moltes activitats i aquest cop, els infants han pogut veure com la barreja de colorants alimentaris transformava el color natural de l’aigua. Han pogut experimentar amb les pipetes, i així, descobrir, experimentar per ells mateixos com pintar amb altres suports diferents.

Llegir, estimar

Aquesta setmana l’escola feia olor de rosa i a escata de drac.

Hem gaudit d’aprendre un poema i recitar-lo, d’escoltar la llegenda de Sant Jordi i pensar finals alternatius, descobrir què és un punt de llibre i qui volia fer-ne un, només li calia agafar la carxofa i estampar-la; ens hem engrescat jugant amb les lletres i pensant paraules encadenades i hem clausurat el dia reunint-nos amb els/les companyes de 2n per poder gaudir, compartir tot allò què hem fet durant la setmana. Ho voleu veure?

el calaix pedagògic

Ahir mentre pujàvem del pati, després d’una bona estona jugant, la germana de l’Amin es va apropar a mi i em va preguntar per què el seu germanet estava trist i mig plorant; jo li vaig explicar que estava mig enfadat perquè li havia dit que el temps de joc al pati tocava a la fi. Ella es va quedar pensativa i resignada em va preguntar: perquè vol jugar sempre i mai es cansa de fer-ho? Tot seguit va puntualitzar: es passa el dia jugant a l’escola i a casa, no ho entenc… La resposta la podreu trobar en aquest article i també en aquesta foto on les fustes es converteixen en les lletres.

multisentim

Durant la passada setmana als petits ens van visitar les noies que realitzen l’activitat MULTISENTIM i que consisteix a fer una fusió d’activitats on podem experimentar amb els 5 sentits. 

Els infants van gaudir d’una sessió plena d’aventures en el mar: caçar un peix gran com una pilota gegant, pescar peixos per descobrir múltiples formes i colors, escoltar el mar mentre eren acariciats per una medusa que feia pessigolles per relaxar-los i vivenciar un conte en el qual un estel tenia mil i una aventures per baixar del cel al mar. Fes clic a la foto per veure’n més…

la mona de pasqua

Llepar-se els dits, olorar la xocolata, pensar i repensar on posar les plomes, observar la forma del pa de pessic, utilitzar els estris, rentar-se les mans, negociar l’intercanvi d’ous de xocolata, repetir i repetir perquè aquest trosset de mona se’ls ha quedat petit, ilusionar-se, gaudir de compartir… i un llarg etcètera és el que vam viure l’últim dia d’escola d’aquest segon trimestre, mentre la fada de la primavera es presentava per sorpresa i es quedaven meravellats amb ella. 

feu clic per veure les fotos!

la riquesa del joc espontani

El dia a dia a l’escola de vegades passa tan de pressa que sentim que ens falten ulls i orelles per poder escoltar-ho i observar-ho tot. M’agradaria poder estar present en tots aquells instants que es donen simultàniament,  poder gravar la riquesa d’allò que succeeix entre els infants i l’entorn que els envolta, però resulta difícil ser-hi en tots els moments. De vegades apareix davant meu aquell instant, espontani, creat amb el joc, fruit del que aprenen; i no puc evitar emocionar-me en escoltar-los. Tal com veieu en aquestes imatges, la setmana passada un grupet van descobrir que el rocòdrom tenia números, els van nomenar, resseguir amb els dits… i finalment van improvisar una petita representació del que seria una escola on la mestra els ho ensenya. Les eines que van utilitzar a les imatges són la imitació, el joc simbòlic, l’exploració, el treball de la memòria, el grafisme… un desplegament absolutament necessari per anar descobrint allò que els envolta. 

8M

calaix pedagògic

És de bon matí a l’escola i asseguda en un espai escolto com l’Aleix i l’Èlia comparteixen aquesta estona de cura de les nines. S’expliquen que estan plorant i les acaronen, que tenen gana i els donen menjar, després diuen que ja arriba la nit i que com tenen por serà millor que dormin amb elles, per això l’Èlia estira el seu cap a la taula i tot seguit també ho fa l’Aleix; i de ben a prop capto el moment amb cap, cor i càmera i em duu a reflexionar sobre el llenguatge emocional i l’acompanyament emocional. Si en voleu saber una miqueta més, cliqueu per llegir aquest article.

 

hivern

Amb el canvi d’estació els colors i les propostes de l’aula han canviat, el rei de l’hivern ha vingut per quedar-se mentre duri el fred i el grup vivim aquests canvis amb curiositat i emocionant-nos amb cada descobriment que fem.

Aquesta setmana una de les propostes que hi havia era el modelatge de fang. El fang és un recurs ric, per la versatilitat que presenta i perquè desenvolupa la creativitat, la psicomotricitat, la imaginació i resulta ser facilitador d’aprenentatges de textures, volum, formes, connexions…

Tal com va dir Francisco Tonucci: “totes les joguines haurien de ser com el fang, al principi no és res, però pot arribar a ser-ho tot. La millor joguina per l’infant possiblement és el fang”.

tornar a compartir

“Aquest robot sembla una rentadora”

“Aquell robot és un lleó perquè té molt de pèl”

“El robot negre té cara de bruixa i també és un pingüí”

“Aquest robot té boca d’ànec”

“El robot sembla Wall·e”


Aquesta setmana hem visitat una exposició de Robots creats per les companyes i els companys de sisè amb material reciclat. Des de lluny, del final del passadís hem començat a deduir què podia ser allò que es veia pels forats de la tanca de fusta i a mesura que ens hem apropat caminant, hem descobert que hi havia un grup de robots agrupats al banc on cada dia seiem. Durant la visita es podien escoltar frases on els infants expressaven allò que els suggeria la creació que estaven observant. Ha estat enriquidor poder compartir els imaginaris, compartir els descobriments que feien mentre els observaven. Finalment, després de totes les reflexions han arribat a la conclusió que no eren reals perquè estaven fets de tubs, botons i caixes i per tant tot i tenir cames, no podien ni caminar com les persones…

 

 

per fi!!

Aquesta setmana ha estat molt especial, ens hem pogut reunir totes/s per primer cop i hem aprofitat per deixar constància en una foto on compartim un moment ple de calma, de conversa, d’observar, imitar, comptar, descobrir nous aliments, olors, de mirar-nos i de retrobament després de l’estona de joc lliure. Ho hem celebrat, perquè per primer cop no hi faltava ningú, era una bona notícia.

calaix pedagògic

Fa una setmana ens va arribar un paquet a l’escola en una caixa molt gran de cartó, en aquell moment, vaig decidir cedir-la als infants durant l’estona del pati perquè fessin amb absoluta llibertat el que volguessin amb ella, fora de tota previsió, i potser per les hores de la tarda que acompanyen a fer la migdiada, van decidir convertir-la en un llit i fer-se una manta amb les peces de construccions grans. Voleu descobrir perquè els infants transformen els objectes en materials de joc? cliqueu a la imatge i llegiu….

descobrir, relacionar, manipular

A poc a poc anem introduint propostes noves i a les fotos podeu veure observar un exemple del que ha suposat poder experimentar lliurement amb el material que se’ls hi oferia. En les imatges observem com d’una manera espontània s’han apropat a la taula i han iniciat el comptatge, l’associació quantitat/grafia o si així ho desitjaven, superar el repte de fer la pinça amb els dits i poder buscar, transportar estels de diferents mides al plat de fusta amb les pinces de bambú.

calaix pedagògic

Tenen dret a avorrir-se els infants? I a escollir amb el que volen jugar? Calen moltes joguines per gaudir del joc? En el següent article trobareu les respostes a aquestes preguntes i potser una reflexió més acurada sobre el joc lliure. Us convido a donar-ne una ullada i descobrir nous pensaments.

 

a enfangar-se!!

A la següent foto podeu veure una mostra de com fa uns dies la natura els va deixar gaudir del fang i la pluja a l’escola. Era emocionant veure les seves cares plenes de plaer i emoció per poder deixar-se dur per l’experiència que se’ls estava presentant. Va ser interessant poder observar les diferents reaccions dels infants i com alguns eren capaços d’autoregular-se, buscar els seus límits i en definitiva aprofitar l’instant per construir-se, pas a pas, assaborint la vida. 

 

calaix pedagògic

En les imatges podem apreciar com una simple activitat d’imitació pot proporcionar als infants una experiència nova per assumir petits riscos que fins ara no havia tingut l’oportunitat de gaudir. És un moment ple d’aprenentatges vivenciats en el que l’emoció  de la por pot aparèixer i ser vençuda. Us convido a reflexionar amb l’article sobre el joc de risc i la protecció als infants. Cliqueu la imatge!

 

l’homenet de la tardor

Aquesta setmana amb l’arribada del fred als carrers de la ciutat, com cada any, l’homenet de la tardor va decidir fer també la seva arribada a la nostra escola. Els va sorprendre a mig matí, assegut al cistell ple de sorpreses que reposava a sobre de la llitera i mentre esmorzàvem ens va cridar amb la seva veu fluixeta tant difícil d’escoltar. De seguida es van inquietar per saber sobre ell i els va dir que hi havia un conte Waldorf on podíem descobrir-lo una mica més. Cada matí abans d’esmorzar té algun missatge per nosaltres per ser escoltat a cau d’orella, això vol dir que hem d’estar fent molt de silenci per poder saber què ens diu… sempre és un misteri.

 

calaix pedagògic

Durant aquestes setmanes quan un infant ha deixat de plorar, sovint podem expressar contents, orgullosos i sentir dins nostre que ja ha finalitzat la seva adaptació i això segurament ens fa sentir més tranquils, però jo plantejo una qüestió, aquest pensament és real o només és per no sentir l’angoixa quan pensem en el procés que està vivint l’infant?
A continuació podrem fer-ne una reflexió sobre aquest tema amb la lectura del següent article. Feu clic a la imatge!

el pati, una conquesta més

Durant l’última setmana a poc a poc s’ha anat fiançant el joc espontani i lliure entre els infants del grup, se’ls veu com comencen a organitzar-se per poder compartir el seu imaginari sigui mitjançant paraules o bé amb la seva expressió corporal. Els hem vist invadint tot l’espai del pati, descobrint els raconets, plantes, pedres… i deixant de banda les pors a allò que desconeixien. Ara se senten més tranquils quan fem el recorregut cap a l’espai exterior, coneixen el camí i s’orienten. L’escola, ja és una mica més seva.

comencem a ser tribu

Ja fa uns dies que ens hem començat a conèixer, trobar-nos amb el gest dels nostres ulls, aprendre els nostres noms, a fer-nos abraçades, a compartir jocs, moments alegres i tristos en els que trobar una mirada còmplice que ens desperta el sentir que comencem a pertànyer a una petita tribu que a poc a poc anirà escrivint història dins l’escola Miralletes. I és en instants com el d’esmorzar on anem teixint converses, aprenem a escoltar i sentim el plaer de ser escoltat.

 

què sents?

A poques setmanes de l’arribada de l’estiu us ofereixo unes propostes on necessitarem tenir molt atents el sentit del tacte i la vista, però sobretot la imaginació.

Imaginació que ens ajudarà a endevinar què hi ha amagat dins de la caixa, a fer hipòtesis, a deduir… imaginació que ens ajudarà a veure en les bombolles de sabó allò que el nostre imaginari vol deixar sortir a la llum; imaginació per poder endevinar que hi ha amagat dins dels blocs de gel mentre esperem a que poc a poc, amb paciència, amb l’ajuda de les nostres mans, d’un martell, o del calor dels sol que ens enlluerna, es vagi desfent per descobrir-ho.

tresors de natura

Ja sé tal i com m’heu explicat quan us truco que molts visiteu espais on hi podeu trobar elements naturals, per tant us convido a que observeu, investigueu, busqueu entre allò que teniu a l’abast i construïu un espai al vostre gust de tresors als quals atribuir el valor que cada infant vulgui projectar. A mesura que passen els dies els podem canviar, buscar-ne de nous o deixar els que hi ha i veure quins canvis hi ha en ells amb el pas del temps…

Amb un mica de paper adhesiu podeu fer composicions en format quadre per decorar, us hi animeu?

Per una altra banda us faig un parell de propostes per a que deixeu anar la vostra creativitat  pintant en vertical sobre una superfície diferent de la del paper, ara toca forrar una taula amb film transparent i a expressar!! us aconsello que poseu diferents músiques de fons per fer afloar la inspiració… L’altra és per a que comenceu a practicar l’habilitat de retallar deixant aparcades  les pors… i pugueu fer pràctiques com a perruquers casi professionals!

un món multicolor

Estem en un moment en que l’arc de Sant Martí ha esdevingut un símbol d’esperança visible a molts llocs del nostre entorn més proper, per tant, aquesta setmana us ofereixo la possibilitat de poder tractar mitjançant diferents activitats els colors de l’arc de Sant Martí i si us animeu poder explicar-los l’origen de la llegenda entre altres dades. Potser els infants encara no l’han vist mai però els podem anticipar i apropar a aquest fet, fer-los coneixedors d’aquest fenomen tant encisador i màgic.

 En primer lloc us proposo fer transvasaments amb arròs tenyit de colors i utilitzant estris que tenim per casa. Us aconsello utilitzar bosses de congelació i barrejar l’arròs amb la pintura dintre de la bossa. Un cop sec podem fer un tipus de presentació com aquesta.

  Si ens quedem amb ganes de més podem plantejar-nos tenir un arc de Sant Martí únic i DIY amb material de desfeta que tinguem a casa.  

I per acabar us proposo fer un experiment amb 4 materials: aigua, paper de cuina, retoladors i un pot de vidre. I això si, tots els sentits actius per poder observar què passa i explicar-ho amb detall. Fes clic a la imatge!

viatgem?

 Aquesta setmana us proposo construir una caravana per poder fer una viatge allà on vulgueu, només us cal un llençol, un estenedor i un grapadet d’imaginació. Recordeu que per poder viatjar haureu de fer una llista de les coses que necessitareu posar a la maleta o motxilla (ja m’ho explicareu). Quan estigueu preparats us podeu fer una foto i enviar-me-la explicant on heu estat.

I si durant el viatge trobeu alguns objectes naturals com per exemple flors, fulles pedres… i teniu ganes de jugar amb els números us podeu construir amb un cartró un joc com aquest, us animeu? És ben fàcil i té moltes possibilitats.

 

 

Quan torneu del viatge podeu fer un dibuix d’allò que us hagi agradat més utilitzant uns materials fàcils de trobar a casa (escuma d’afeitar/iogur ben escampada/escampat) i que de ben segur que gaudireu manipulant-los, això si, després cal que ajudeu a recollir i netejar…

una sopa de lletres

Per poder continuar adquirint i consolidant lletres avui us proposo utilitzar material que teniu a casa per poder construir-les per fer el nom o algunes lletres de forma creativa, feu una foto i m’ho envieu, així quan les tingui totes us puc fer un llibre amb les vostres creacions. Us animeu?

Tot seguit us en deixo uns quants exemples i feu volar les idees… Jo ja he fet la meva primera lletra del nom amb espirals de pasta!!

 

 

També us proposo fer grafisme amb model de lletres, números o de dibuixos amb farina, sucre… i una safata! Com ho podem fer? Cliqueu a la imatge.

 

 

I per acabar una mica de lletres amb melodia per ballar aquesta cançó. Gaudiu-la!

estripa’m i respira

Potser amb el pas dels dies els infants comencen a sentir-se més continguts i aflora ja fa temps la necessitat de poder deixar-se anar, soltar impulsos. 

I com ho podem acompanyar? avui us ofereixo una proposta ben senzilla però que de vegades pot resultar ser molt eficaç en situacions amb molta necessitat expansiva, tant per a infants com per a adults, així que us convido a compartir aquesta experiència.

Només cal posar una música “animada”, que els agradi i convidar-los a estripar diaris, revistes, mentre ballen, dansen o si ho desitgen, estan asseguts… potser en acabar amb un estat més de calma es poden fer bocins de paper més petits, aprofitar-los i enganxar-los per fer un collage, això ja depèn dels desitjos o necessitats de l’infant.

Al mateix temps que intentem transitar diferents emocions, aquesta proposta també ens ofereix el poder exercitar la motricitat fina.

Així ho vam fer l’any passat…

I després de gastar tanta energia potser ens cal una mica de calma i respirar, lentament, amb energia… podeu fer-ho mentre ens divertim amb activitats com la que us proposo tot seguit… i si feu curses de cucs, m’ho explicareu?

A més a més si remeneu en aquesta caixeta podreu trobar un raconet amb vàries propostes més per practicar la respiració alhora que ens divertim…


i tu, vols ser explorador/a?

Amb l’arribada del bon temps podem endinsar-nos en la nostra imaginació i viatjar a un lloc on existien els dinosaures, un bosc ple plantes, insectes i animals, a la muntanya o a la platja… i dedicar-nos a observar i mirar el que ens envolta amb mirada d’explorador/a.

A la classe teníem un bon grup de rèpliques de dinosaures i animals en miniatura, petxines de la platja, plantetes… Fent memòria he recordat que eren de les joguines que més els agradaven i s’entretenien molt creant mini mons imaginaris, així que aprofitant aquest interès us envio una sèrie de propostes per crear dinàmiques i dur a terme activitats relacionades amb el tema central, els animals.

cliqueu a la imatge i trobareu un sac ple d’activitats…

i si voleu veure animals en 3D dins de casa, només cal que seguiu aquestes instruccionsaneu amb compte!!

o potser voleu que els dinosaures entrin a casa vostra? amb aquesta app de realitat augmentada és possible… sinó mireu quin susto em vaig emportar!!

Espero les vostres fotos!!

deixa que la primavera entri a casa

Com ja sabreu, des de l’inici del curs hem anat vivenciant les diferents estacions de l’any amb la taula de les estacions, on fins ara hem tingut present la tardor i l’hivern amb diferents elements, imatges i personatges. Continuant amb la idea de poder fer extensible aquelles rutines diaries que dúiem a terme a l’escola a casa us faig arribar un suggeriment de com realitzar l’assemblea. A continuació us deixo un vídeo on se’ns explica com dur a terme el ritual i crear l’espai tenint en compte la situació actual. Gaudiu-lo!

Rebuscant he trobat com li feien fotos a la taula d’estació…

per saber-ne més…

què son les taules d’estació?

Als infants els agrada tenir un lloc que els està reservat per dipositar els seus tresors. Tots els objectes que descobreixen a terra, en un passeig o en els seus jocs, són mostrats i valorats, en lloc de quedar en les seves butxaques o de perdre’s. Aquest racó és especialment important per als infants d’avui perquè mantinguin el contacte amb la natura i observin els canvis d’estació. Sempre ha de ser el mateix racó amb espai per a posar objectes i una paret darrera per enganxar robes o reproduccions. També es poden penjar coses al sostre: estels, ocells, papallones…

Aquest espai reflexarà el que està passant fora a la natura. Pot servir de punt de trobada quan celebrem alguna festa.

A les taules d’estació i posarem una representació dels diferents regnes: el mineral (amb alguna pedra preciosa), el vegetal (alguna planta), l’animal ( una espelma) i d’humà (amb uns ninets de peu o una imatge de postal).

El cicle de l’any és un cicle solar que ajuda a l’infant a arrelar-se al cicle de la terra.

Si tenim una capsa gran amb terra o un bancal i la cuidem durant tot l’any: plantem, traiem les males herbes, escampem les fulles seques per protegir la terra, recollim els fruit. Els infants prenen consciència, imitant i ajudant, a través de nosaltres, creant una relació profunda amb la naturalesa. Construïm llavors el contrapès necessari aquesta tendència actual que vol separar a l’ésser humà de la naturalesa.

els nostres noms també som nosaltres

Aprofitem aquest espai per posar al vostre abast els noms que fem servir a l’escola per reconeixe’ns a nosaltres mateixos i als altres, familiaritzar-nos amb les lletres i els seus sons i en definitiva entrar en contacte amb el món del llenguatge.  D’aquesta manera els infants podran tenir a prop seu un material que els hi és familiar i els vincula amb allò que feiem a diari al matí abans d’esmorzar, un moment/rutina de mirar els noms de cadascú i saludar-nos, dedicar-nos una mirada a l’assemblea . Cliqueu a la imatge si les voleu imprimir!!

calaix pedagògic

Aquest article ens ajudarà a comprendre aquells moments on els adults demanem als infants fer petons, abraçades, gestos afectuosos i ells es senten angoixats perquè no entenen la situació. Llegiu-ho!!

fent camí

Paral·lelament a a les activitats més específiques de motricitat fina duem a terme activitats prèvies i posteriors al moment de traslladar el grafisme en el paper en el que els infants poden vivenciar jugant amb el propi cos o amb materials les línies.

Això els permet resseguir amb la mirada, integrar la direccionalitat de la línia i identificant la seva forma per acabar transitant-hi.

+ fotos

caixes i fruita

Durant tres dies consecutius gràcies a estar dins del programa de “Consum de fruita i hortalisses a les escoles de la unió Europea” vam poder esmorzar i berenar mandarines, pomes i peres, activitat que ens va oferir la oportunitat de poder tractar aspectes com la higiene abans de menjar-nos els aliments i el poder provar de menjar la fruita amb pell i a queixalades… noves experiències per a alguns infants!!

Un cop acabada tota la fruita vam decidir entre tots quedar-nos les caixes de fusta; les vam pintar per aprofitar-les i poder organitzar materials de l’aula amb elles.

+ fotos

xip xap!!

La setmana passada vam veure per la finestra com a la ciutat de Barcelona plovia amb molta força i el pati de l’escola va quedar inundat. Uns dies més tard va sortir el sol i en baixar al pati els infants que duien botes d’aigua poc a poc van anar atrevint-se a entrar en un espai modificat per la pluja i els bassals d’aigua. Una estona plena d’emoció i sensacions, somriures amb olor a terra mullada i de sons fets amb cada salt.

mireu el vídeo i les fotos

ambients d’aula

Durant aquesta setmana hem anat presentant en gran grup algunes de les propostes que es van duent a terme en les estones dels ambients d’aula i que a mesura que avança el curs anirem modificant i canviant en funció dels avenços amb els aprenentatges i de les necessitats/interessos dels infants.

En primer lloc han pogut entendre i conèixer els materials que s’utilitzen a cadascuna d’elles, hem reflexionat sobre les possibilitats, la distribució i les normes per poder organitzar els diferents espais.

Un cop fetes les presentacions, només els faltava començar a gaudir fent variacions, investigant… i buscant de forma globalitzada totes les opcions que els ofereixen uns materials poc estructurats i senzills però plens de possibilitats per poder desenvolupar les 3 àrees: descoberta d’un mateix i dels altres, la descoberta de l’entorn i la comunicació i llenguatges. 

mira!

calaix pedagògic

Qui no ha tingut inseguretat a l’hora de posar un límit? totes i tots sabem que resulta difícil saber com fer-ho de manera respectuosa i el voler fer-ho bé, de vegades,  ens condueix a un mar de dubtes. En aquest article trobem una petita guia per ordenar algunes idees. Som-hi!

fulles enlluernades

Durant la setmana hem anat parlant de l’arribada del Nadal i de com sabem que ja ha arribat. El dilluns a la tarda el follet de la tardor els estava esperant per dir-los que havia arribat un paquet molt gran i un calendari d’advent ple de nombres. Aquest calendari ens ajuda a identificar nombres que ja coneixem i a descobrir-ne d’altres de nous… i també va carregat de monedes de xocolata per llepar-se els dits!!

A més a més ahir a la tarda l’aula de P3 es va pintar de purpurina de colors, un a un van decorar les fulles seques de la tardor que teníem a l’aula i les van transformar amb decoració nadalenca plena de llums i colors. Aviat la podreu veure lluint als passadissos de la comunitat.

mira!!

m’ajudes?

Resulta interessant navegar per la xarxa i trobar llistats de beneficis que té en els infants fer trencaclosques. Reforç del pensament lògic, millora del desenvolupament motriu, estimula l’habilitat espacial i matemàtica, entrena l’autocontrol i la reflexió…

El primer dia que es va presentar la caixa de trencaclosques a l’aula vam aprofitar que estàvem en petit grup per poder treure´n de diferents tipologies i dificultats, cada infant va poder experimentar amb tots aquells que li atreien,  posant-se a prova, autoregulant-se només amb l’objectiu de gaudir i vèncer els reptes pels quals es sentia atret.

Va ser molt interessant observar que tots es van agrupar, en parella o petit grup i els van anar resolent, es buscaven entre ells i nosaltres com a observadores erem testimonis de com de manera espontània s’iniciaven en el treball cooperatiu mitjançant una proposta on també es buscava provocar aquests tipus d’interaccions.

Buscar-se, compartir, imitar-se… mitjançant activitats lliures són fets que en definitiva ens condueixen a que el grup s’aferri i continuï creixent el vincle que va iniciar-se fa uns mesos enrere.

mira!

calaix pedagògic

Aquesta setmana us convido a reflexionar amb aquest article sobre el cervell imitador i els models que presentem com a eina d’aprenentatge.

més que pintar una fulla

Durant la setmana passada vam decidir pintar les fulles de paper que el Roc ens va portar a la classe. Aquesta activitat els va ajudar a practicar la psicomotricitat fina, tant important per poder arribar a tenir l’habilitat necessària i agafar correctament el llapis, cordar botons, agafar el coberts… Vam estar d’acord que els color que havíem d’utilitzar eren els de la tardor, i això en va permetre poder fer el joc d’identificar cadascun d’ells o aprendre com es diuen. Va ser el primer dia que vam fer pintura, per tant, es va dur a terme una rutina nova per quan realitzem activitats plàstiques, que inclou treure’s i posar-se la bata, apujar-se les mànigues, guardar la bata al seu calaix i rentar-se les mans en acabar; una seqüència que els implica adoptar un grau d’autonomia en funció de la maduresa de cada infant, i a nosaltres com a referents, el saber acompanyar-los sense interrompre el seu procés i ritme.

mira!!

l’arribada de la tardor

Aprofitant l’arribada de la festa de la tardor i l’expectació que això comportava en els infants, vam decidir recollir aquestes emocions per focalitzar-es en crear un moment màgic i poder presentar mitjançant objectes de la natura i de la pedagogia Waldorf un passeig per les quatre estacions que durem a terme a mesura que avança el curs escolar i anem vivint els canvis que comporten cadascuna.

Dilluns passat els infants van anar a buscar la caixa dels esmorzars i es van trobar que hi havia una caixa gran… la van obrir i es van trobar tots els elements que podeu observar a la foto. Els vam anar descobrint un a un, observant-los, olorant-los i fent-nos preguntes sobre com eren. Tots plegats vam buscar un lloc resguardat, calmat per poder fer el racó de les 4 estacions i on poder anar a mirar-lo quan en tinguin la necessitat.

Dins la caixa hi havia dos papers molt grans i es van reutilitzar per fer dibuixos, pintar amb la selecció de retoladors dels colors de la tardor que havíem fet al matí.

mira!!

calaix pedagògic

Un dia a l’hora del pati dos infants mentre xerraven van descobrir una mosca al terra i de seguida em van cridar per avisar-me de la seva troballa. Aquella situació em va recordar un article que vaig llegir fa poc, i em va ajudar a respectar aquell moment de descobriment i auto-aprenentatge.
Us convido a llegir-lo per apropar-nos més al món interior dels infants.

comencem a enfilar una nova història…

Ja han passat unes quantes setmanes i podem sentir que poc a poc al grup de P3 es van creant i teixint nous vincles, els infants comencen a sentir l’escola com un espai on poder compartir estones plenes de noves experiències. L’entrada al matí resulta ser més relaxada i plena de confiança, han guanyat seguretat. 

Voleu veure els nostres primers dies? cliqueu a la foto

Música!!

Aquesta setmana hem jugat amb els cercles i els Boomwhackers! Ens ho hem passat pipa!

Podeu veure fotos aquí

També hem explicat el conte “El cargol i l’herba de Poliol”. Hem après la cançó del conte! Aquí la podeu escoltar!

[youtube]https://youtu.be/WOgisuwSukU[/youtube]

__________________________________________2/06/19

 juguem amb trens?________________

En aquestes imatges tenim un exemple del que és l’aprenentatge globalitzat, de com un joc pot derivar en una activitat de lectoescriptura i de comptatge espontània, viscuda des del plaer del gaudir, descobrint les lletres, comptant els trens per construir la lletra i posant-se un repte de buscar l’estratègia necessària per aconseguir allò que en un principi és una il·lusió.

mira-ho!!

l’espai al pati____________________

Un dia qualsevol el pati es pot convertir en l’espai  infinit i la taula de picnic amb  unes caixes en una nau espacial que viatja sense destí  determinat.

Aquestes imatges ens ajuden a fer una reflexió de la importància de la presència de materials poc estructurats, que no tinguin una finalitat concreta. Ens ajuden a desenvolupar la imaginació, la creativitat;  i si es realitza en grup, les relacions interpersonals i el treball en equip.

Oferir els recursos adequats és essencial per poder despertar les diferents potencialitats i intel·ligències dels nostres infants.

la nau tenia un volant per poder triar la direcció on anar…

i un ordinador per controlar el seu funcionament!!

calaix   pedagògic __________________

A vegades, en el dia a dia costa decidir qui es queda una joguina, un conte o una boleta de plastelina. No resulta fàcil i els falten paraules per expressar què i com senten.

El següent article ens ajuda a ordenar idees i ens proporciona eines per poder enfrontar-nos a situacions com aquesta.

https://www.imageneseducativas.com/actuar-frente-ninos-muerden-pegan/

el meu nom_____________________

Fa uns mesos vam introduir el nom a l’hora de l’assemblea per poder anar-se identificant amb ell i representant mentalment les lletres que el composen. A diari realitzem petits jocs de rondes de reconeixement visual del propi nom i dels altres infants. Paral·lelament, es va realitzant un treball individualitzat i progressiu per poder exercitar l’habilitat grafomotriu que requereix l’escriptura i la identificació de les lletres.

Escriure a la sorra és un exercici que realitzem previ al grafisme amb llapis,  ja que per poder fer la pinça i agafar el llapis és imprescindible  una maduresa de l’habilitat òcul manual i la pràctica d’exercicis de motricitat fina.

grafisme i traç_____________________

Poc a poc els infants de p3 es van acostumant a fer un treball més específic alhora que lliure del traç utilitzant els materials proporcionats per nosaltres, bé sigui per interès propi o perquè els atreu veure a altres infants fer-ho;  ho acaben descobrint i es llencen al repte, tot sortejant les diferents dificultats de cada model. És interessant poder observar com atenent a les esmentades dificultats es van autoregulant per saber quin repte es plantegen.

calaix   pedagògic __________________

Us convido a endinsar-vos en el  món de l’ordre extern i intern de les persones mitjançant aquest article que ens ho explica d’una manera senzilla i basat en la pedagogia Montessori.

mini mons_______________________

La creació de Mini Mons és una proposta de joc lliure, espontània i sense instruccions, que permet que els infants creïn petits escenaris en miniatura, petits mons diversos, fantàstics, realistes o inventats.

Al nostre mini món sembla que els animals han decidit reunir-se…

calaix   pedagògic __________________

Aquest 2019 encetem una nova secció dins del bloc.

Durant el que resta de curs us guiaré per descobrir articles relacionats amb l’acompanyament dels infants i el món que els envolta.

Desitjo que us ressonin els temes i en pugueu treure una mica de suc.

Avui el tema va de pors

MÚSICA!

Fort/fluix

Audició “In taberna” de l’obra Carmina Burana de C.Orff.

[youtube]https://youtu.be/YJ5ifVrqCPI[/youtube]

__________________________________________8/02/19

Música!

L’agut i el greu

Qui té raó? 

[youtube]https://youtu.be/_XZsj2iczz0[/youtube]

Acabem la classe amb el joc de la campaneta!

[youtube]https://youtu.be/MVzu0ylExwc[/youtube]

Vídeos de classes passades:

So i silenci

Mireu els meus ànecs

Fem nedar “l’ànec” pel llac!

El pollet i la gallina

_______________________________________________________01/02/19

anem amb tren a fer grafisme al pati____

Dimecres passat vam aprofitar la tarda que no va ploure per poder sortir al pati gran, espontàniament vam aconseguir fer un tren llarg per primer cop!!! Era un fet rellevant i ho vam celebrar fent dibuixos utilitzant com a base horitzontal el terra del pati. Alguns infants van poder tocar (i provar…) els guixos per primer cop.

taller de collage______________

Divendres passat vam començar a fer tallers, i un d’aquests consisteix en fer collage utilitzant lliurement diferents materials i construint-lo sobre la foto de la cara en blanc i negre. Cada infant  conjuga el seu imaginari i gust estètic per dur a terme una creació personal i única tot compartint aquesta estona amb altres companys/es de la comunitat. És una espai de temps, ric en aprenentatges compartits entre diferents edats.

fem collage!!

Música!

Avui a la classe de música hem seguit aprenent la cançó de l’aranyeta xica i hem après un nova cançó amb instruments de percussió: el pollet i la gallina!

L’aranyeta xica

[youtube]https://youtu.be/AC_xKBBfCfI[/youtube]

El pollet i la gallina

[youtube]https://youtu.be/7QEACBMiVLg[/youtube]

___________________16/11/2018

Música!

El rectangle del silenci!

[youtube]https://youtu.be/1LTlB0XF5xE[/youtube]

L’aranyeta xica

[youtube]https://youtu.be/oQvvna-5U-4[/youtube]

fa olor de panellets______________

Ahir la mare de la Leyre ens va portar un grapat de panelletes a la classe , ella que és una gran cuinera i pastissera ens va fer llepar-nos els dits durant una estoneta…

Moltes gràcies!

un cuc al pati__________________

La setmana passada quan vam baixar al pati vam descobrir i que el compartim amb altres éssers vius els quals  no veiem si no anem amb els ulls molt oberts.

Al principi el vam mirar de ben lluny però poc a poc la confiança es va apoderar de nosaltres i ens vam apropar més a ell.

mireu quina aventura!!

Música!

Avui, a l’hora de música, hem fet un popurri de cançons!

[youtube]https://youtu.be/UgjxN8JcbOM[/youtube]

____________________________________________5/10/18

el nostre dia a dia al pati de l’escola______

Les estones de pati són espais de temps on també aprofitem per dur a terme l’activitat espontània i explorar les diferents possibilitats que ens donen els materials que ens trobem allà.

Aquella tarda els infants de la classe van organitzar-se per fer un circuit, primer amb les

taules de pícnic i la caseta i després amb les caixes de fruita.

en voleu veure més?

hem començat a fer psicomotricitat____

La setmana passada  per la tarda vam baixar en petit grup a fer psicomotricitat durant una bona estona a la sala.

Descobrir un nou espai de l’escola, baixar moltes escales per poder arribar al lloc i gaudir de tot el material que hi havia de forma lliure va ser una experiència molt enriquidora.

comença una nova aventura________

Benvinguts al nostre bloc!!

Aprofitarem aquest espai per compartir amb vosaltres tot allò que duem a terme a l’aula que sigui d’especial rellevància mitjançant fotos i textos.

De moment, us deixem un recull d’algunes fotos on es veu el nostre moment d’adaptació a nous espais i noves persones que entren a la vida d’aquests petits infants.

mireu-nos!!