Dates d’interès. Proves!!!

Moltes felicitats per les notes de CMNSC. ÀNIMS!!!

Encara trobem alumnes que no aproven l’examen de matemàtiques dels divendres. És necessari estar amb ells/es fins que sorti les operacions. Ànims!!!

Per la propera setmana tenim les següents proves i dibuixos:

Dilluns 27 de febrer el verb parlar i témer (  recorda estudia sense FALTES!!! )

També aquest dilluns 27 de febrer cal presentar els dos dibuixos de la  cèl.lula.

Dimarts 28 de febrer tema 8 angles ( portar els estris!!! ) Estudieu els requadres ( surt teoria ) de les pàgines: 102, 103, 106 i 107. Pràctica de les pàgines: 100,101, 104 i 105. També mireu de nou els vídeos de la bisectriu/mediatriu.

Divendres 2 de març portar el llibre llegit.

Divendres 2 de març teniu el dictat i ja saps que cal portar tot el que hem dit ( classe/bloc )

Aquest cap de setmana cal mirar els vídeos de CMNSC i de matemàtiques.

Bon cap de setmana. Dolors.

VERB DORMIR (  aquest dilluns el penjo al bloc ) I SERVIR:

Del 28 ( dimarts ) de febrer al 4 ( diumenge ) de març estudiar el verb dormir.

Del 5 ( dilluns ) de març al 11 ( diumenge ) de març estudiar el verb servir.

Examen dia 12 ( dilluns ) de  març dels verbs dormir i servir. 

Aquells alumnes que no ha aprovat  les proves dels verbs llavors el 21 ( dimecres ) de març es farà un examen de recuperació.

 

 

 

Tema 9. LES FIGURES PLANES.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0vAiyDy8Dh0[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QsmFsl0kXM8[/youtube]

Què és un polígon? és una figura plana limitada per segments.

Els elements del polígon: angles, costats, vèrtexs i diagonals. Un polígon té el mateix

nombre d’ angles, de vèrtex i de costats.

Classes de polígons: triangle ( 3 costats) quadrilàter ( 4 costats ) pentàgon ( 5 costats )

hexàgon ( 6 costats ) heptàgon ( 7 costats ) octàgon ( 8 costats ) eneàgon ( 9 costats )

decàgon ( 10 costats )

                                                              Clases de triangles:

 Segons els costats:

equilàter ( 3 costats iguals ) isòsceles ( 2 costats iguals) escalè ( 3 costats desiguals)

Segons els angles:

acutangle ( 3 angles aguts) rectangle ( 1 angle recte ) obtusangle

( 1 angle obtús)

Construcció de triangles ( el compàs i el regle ) En un triangle, la suma de les longituds

de dos costats sempre ha de ser més gran que la longitud del costat més gran.

Classificacio dels quadrilàters:

Trapezoides.- No tenen costats paral.lels.

Trapezis.- Tenen dos costats paral.lels.

Paral.lograms.- Tenen els costats oposats paral.lels i iguals.

Els paral.lelograms s’agrupen.- Rectangles ( costats oposats iguals i 4 angles rectes )

Romboides ( costats i angles oposats iguals )  Quadrats (4 costats iguals i 4 angles rectes)

Rombes ( 4 costats iguals i angles oposats iguals )

El rectangle és un romboide que té els 4 angles iguals.

El quadrat es un rombe que té els quatre angles iguals.

Els polígons regulars tenen tots els costats i tots els angles iguals. Tobem: el triangle

equilàter, el quadrat, el pentàgon regular, l’ hexàgon regular i l’ octàgon regular.

La circumferència.- És una línea corba tancada que té tots els punts a la mateixa

distància del centre.

Parts.- L’arc, la corda, el radi, el diàmetre i la semicircumferència.

El cercle.- És la figura plana limitada per una circumferència.

Parts.- El semicercle, el sector circular, el segment circular i la corona circular.

Tema 5 de CMNSC. ELS ÉSSERS VIUS.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BmuZFp53MI8&feature=related[/youtube]

TEMA 5.- ELS ÉSSERS VIUS

 Característiques dels éssers vius:

Formats per CÈL.LULES. Realitzen 3 funcions:

1.- Nutrició.

2.- Relació.

3.- Reproducció.

Què és la cèl.lula? És la part més petita d’un organisme capaç d’actuar de manera independent. Té TOTES les característiques d’un ésser viu.

CÈL.LULA.- Unitat estructural i funcional de TOTS els éssers vius.

FORMATS:  * Una sola cèl.lula parameci= UNICEL.LULARS.

                         * Milers de cèl.lules= PLURICEL.LULARS.

Com són? Petites ( microscopi ) Formes:  esfèriques,  allargades i prismàtiques.

Les cèl.lules tenen TRES constituents:

1.- Membrana plasmàtica.

2.- Citoplasma amb orgànuls.

3.- Nucli.

Estructura de la cèl.lula.

Microscopi òptic: Té sistema òptic i part mecànica.

TIPUS DE CÈL.LULES:

Segons l’estructura cel.lular diferencien entre:

1.- Cèl.lules eucariotes.- És present a la majoria dels éssers vius. Els organismes EUCARIOTES poden ser: UNICEL.LULARS ( per exemple els protozoos ) i PLURICEL.LULARS ( per exemple la granota )

La cèl.lula eucariota té un nucli i el material hereditari sempre es troba a l’interior del nucli.

Els animals i els vegetals formats per cèl.lules eux¡carides DIFERENTS.

Les cèl.lules vegetals tenen:

a).- Paret cel.lular.- Situada sobre la membrana. Formada per cel.lulosa. FUNCIÓ donar rigesa als vegetals.

b).- Els cloroplast.- Dins el citoplasma. Contenen la clorofil.la la que dóna el color verd i poden realitzar la FOTOSÍNTESI.-Procés que permet a les plantes obtenir ENERGIA a partir de la LLUM.

 2.- Cèl.lules procariotes.- Senzilla. Són unicel.lulars. Una sola cèl.lula. No tene un nucli ben definit i el material hereditari es troba en contacte directe amb el citoplasma.

LES FUNCIONS VITALS DELS ÉSSERS VIUS:

TROBEM TRES:

1.- NUTRICIÓ.- Funció:processos que permet l’ésser viu de prendre substàncies del medi que l’envolta i retornar-n’hi d’altres.

Què és la nutrició? Conjunt de processos mitjançant els quals els organismes obtenen LA MATÈRIA I L’ENERGIA per mantenir l’activitats de les cèl.lules.

2.-RELACIÓ.-

Què és la relació? És la capacitat que tenen els éssers vius de donar RESPOSTA o de reaccionar davant els estímuls que reben.

Per exemple els animals fugen quan hi ha perill i la mimosa ( vegetal) s’obre de dia es tanca a la nit.

3.- REPRODUCCIÓ.-

Què és reproducció? La capacitat de produir descendència (infantaments)

Segons el nombre de cèl.lules que formen un ésser viu:

* Éssers vius unicel.lulars.- Senzilles. Una sola cèl.lula. Viuen soles (independent) però en ocasions s’ajunten=COLÒNIES.

* Éssers vius pluricel.lulars.- Moltes cèl.lules. Poden ser:

SIMPLES.- Algues.Cèl.lules molt semblants.

COMPLEXOS.- Plantes/animals.

Les cèl.lules cooperen entre elles per seguir vives i per això estan especialitzades a desenvolupar una funció concreta dins l’organisme.

Cèl.lules, teixits, òrgans, aparells i sistemes.

TEIXIT.- Conjunt de cèl.lules que tenen les mateixes característiques i desenvolupen una funció determinada.

TROBEM:

1.- Teixit epitelial.- Format per cèl.lules que recobreixen la superfície del cos LA PELL, les cavitats internes i l’interior de molts òrgans.

FUNCIÓ.- Protegeix davant l’efecte dels agents externs. També permet l’ABSORCIÓ I L’EXCRECIÓ DE SUBSTÀNCIES.

2.- Teixit nerviós.- Format per les neurones.

Els teixits s’associen entre ells per formar els òrgans  que són estructures complexes encarregades de realitzar una funció concreta.

ORGANITZACIÓ DELS TEIXITS

1.- SISTEMES.-

Què és? Conjunt d’òrgans format per un mateix tipus de teixit i amb una funció determinada.

En el nostre organisme trobem el sistema nerviós i el sistema muscular ( conjunt de músculs )

Si unim tots els sistemes i els aparells=UN ÉSSER VIU COMPLET!!!

2.- APARELLS.-

Què és? Conjunt d’òrgans formats per teixits diferents. Treballen de manera coordinada per dur a terme una funció concreta. En el nostre organisme trobem:

1.- Aparell digestiu.

2.- Aparell circulatori.

3.- Aparell locomotor.

Què són les espècies? Conjunt d’éssers vius que tenen característiques semblants. Poden reproduir-se entre ells i tenir descendència fértil.

VIRUS ( paràsits ).-Estructures que es troben a la frontera entre la matèria interna i la matèria viva.

La cèl.lula afectada acaba morint.

Els VIRUS NO es poden considerar éssers vius? NO FAN CAP DE LES FUNCIONS QUE ELS CARACTERITZEN.

NO FAN LA FUNCIÓ DE NUTRICIÓ NI RELACIÓ NI TAMPOC DE REPRODUCCIÓ(???)

Per fer la reproducció han de penetrar a l’interior d’una cèl.lula i aprofitar-se’n dels seus orgànuls.

Moneres.- Organismes molt primitius. 1 cèl.lula procariota. No nucli diferenciat.

Protists.- Algues/protozous. Organismes aquàtics. Els trobem a les aigües dolces i salades. També en els sòls humits, en els líquids corporals d’altres éssers vius en animals=PARÀSITS.

Fongs.- Inclou organismes unicel.lulars o colonials: bolets.

Funció del fong.- Transformació de la matèria orgànica del bosc en nutrients per a les plantes.

Segons els científics trobem CINC regnes: les moneres, els protists, els fongs, el regne animal i el vegetal.

 

Aquest dilluns festa però hem d’estudiar molt CMNSC i altres assignatures!!!

Encara trobem a un munt de gent que no ha presentat feines i no treballa a classe/casa!!! Parlem del mòbil, l’escrit de l’hort ( a ordinador, dibuix i pintat ) els escrits de l’Antic Egipte, mapes fets/pintats/l’escala ( elements del relleu i rius ) de CMNSC.

Demano més control per part vostra ja que no es conclouen les feines a casa i jo a classe deixo molt temps per FER-HO!!!

Ja sabeu que cada divendres i fins a final de curs, farem una prova d’operacions amb decimals ( suma, resta, multiplicació, divisió amb prova i multiplicacions/divisions amb zeros )

Recordeu que aquest dilluns 20 de febrer tenim FESTA!!!

DATES I APUNTADES A L’AGENDA:

El dimarts  21 entregar l’escrit del rei Carnestoltes: copiat sense faltes, decorat i explicar

sense faltes que faries tu amb el Carnestoltes del Marià Galí i Guix.

Prova de CMNSC divendres 24 de febrer del tema 4 del relleu de Catalunya.

Prova d’operacions decimals divendres 24 de febrer.

Prova el dilluns 27 de gener del verb parlar i témer.

Dimarts 28 de febrer tema 8 angles.

Divendres 2 de març portar el llibre llegit.

Divendres 2 de març dictat i ja saps que cal portar tot el que hem dit ( classe/bloc )

BON LLARG CAP DE SETMANA DE CARNESTOLTES!!! Dolors.

Escrit del rei CARNESTOLTES!!!

Aquí teniu el text següent que cal copiar en un full de color (pauta) explicar una miqueta que t’agradaria fer amb el carnestoltes del Marià Galí i Guix i decorar el full. Com podeu veure trobem a gent que ja ho ha fet i a CLASSE!!!

El rei carnestoltes, el rei de la festa o el rei del carnaval és un personatge fictici carnavalesc el qual és el centre de les festes. Mana.

La seva història és… Cada any apareix (depenent del municipi, el dijous, divendres o el dissabte) sota l’aparença d’un animal o d’una persona i llegeix el pregó amb el qual s’inaugura la celebració.

En el seu pregó, el rei dóna permís per passar-s’ho bé sense limitacions. Moment de ballar i desfilar disfressat. Però el caos i la bogeria només duren fins el dimarts. Aquest dia la gent s’adona que tant desordre no és bo.

En un judici públic, el rei és declarat culpable de tot i se’l condemna a mort. Després de llegir el seu testament, se’l crema en públic. A partir de la mitjanit del dimarts s’acaba la festa i comença la quaresma ( quaranta dies abans de Pasqua/Setmana Santa ) el dimecres de Cendra i acaba el diumenge de Pasqua.

Per la meva opinió el rei del Marià Galí i Guix…

 

 Quin raconet més maco ha quedat. OI?

 

2 de març aquest dictat i fer les següents activitats per presentar.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=49-wCBRiLLE[/youtube]

Aquest text el trobareu a la pàg 143 exercici nº 2.

Cal estudiar i copiar el dictat. Buscar al diccionari paraules i fer una frase amb aquestes. En algunes definicions pot sortir també paraules que no sabeu el significat doncs llavors cal consultar també i escriure.

Diccionari i una frase amb les següents paraules:

Llòbrega.

Abruptes.

Cavernoses.

Sinistres.

Paorosos.

DICTAT:

Quan parlem de la nostra Costa Brava amb algú que no la coneix, veiem passar pels seus ulls l’ombra d’una idea llòbrega . El nom de la Costa Brava sol suggerir la imatge d’unes ribes poc hospitalàries, abruptes, cavernoses, sinistres, despullades de verdor, amigues de multiplicar tots els sons paorosos de la naturalesa i més ben avingudes amb la tempesta que amb la serenitat.

Dubto que enlloc del món hi hagi una mar més plàcida i atractívola, una atmosfera més serena i una naturalesa que expressi amb més claredat l’ alegria i la dolçor. Sobretot a l’estiu, no és possible aquí la tristesa.

RECORDA el dia 2 de març cal presentar el dictat copiat, copiar sense faltes el significat de les paraules i les frases.

 

Consignes de Carnestoltes i al dia l’estudi/pràctica.

Recorda les consignes i el

divendres la disfressa lliure.

D’ acord? Mireu el gos com va de simpàtic. Veritat?

El dilluns 13 de febrer arriba a les 4:10 el Carnestoltes al Marià Galí i Guix.

Recorda les seves consignes: dimarts una pastanaga, dimecres una regadora i el dijous un collaret amb verdures. El divendres a la tarda portar la disfressa… i el dilluns 20 de febrer FESTA!!!

Avui divendres ja hem començat… cada divendres es farà una prova d’operacions amb decimals i sortirà SEMPRE: una suma, una resta, una multiplicació, una divisó ( un model però cal fer pràctica A CASA dels quatre models ) amb prova i multiplicacions/divisions amb zeros. Durant tot el curs faré aquest tipus d’examen cada DIVENDRES!!!

Cal portar fet aquest dilluns: el mòbil, l’escrit de l’hort ( a ordinador, dibuix i pintat ) els escrits de l’Antic Egipte, mapes fets/pintats/l’escala ( elements del relleu i rius ) de CMNSC, les activitats de CMNSC ( llibre socialitzat i quadernet ) exercicis de matemàtiques ( llibre socialitzat i quadernet )

De nou cal dir que cal més control ja que no es conclouen les feines a casa i jo a classe deixo molt temps per FER-HO!!!

Dimarts 14 farem una activitat amb bus ( viatgem amb tu ) de 9 a 12 del matí. Esmorzar a casa, portar el xandall de vestimenta  i la cartera amb la bata.

Estudieu MOLT el verb parlar i témer. Prova el dilluns 27 de gener.

Prova de CMNSC  divendres 24 de febrer del tema 4 del relleu de Catalunya. En aquest examen sortirà el següent:

El mapa conceptual del quadernet ( pàg 32 )

Els indrets del quadernet ( pàg 26 )

Preguntes de la pàg 33 del quadernet.

Pàg 56 del llibre socialitzat de CMNSC els elements del relleu i els rius de Catalunya pàg 58.

Del resum només sortirà els tipus de paisatge a Catalunya segons la zona.

ANEU ESTUDIANT!!!

Tot això s’ha fet a classe en fulls d’aquesta assignatura. Encara trobem a gent que no es molesta en concloure les activitats portades a classe!!!

Dimarts 28 de febrer tema 8 angles ( pràctica!!! ) Recordeu que cal portar els estris per fer la prova.

Divendres 2 de març portar el llibre llegit.

Tot això està apuntat a l’agenda dels/de les vostres fills/es.

BON CAP DE SETMANA!!! Dolors.