La mirada d’un infant a través de les càmeres digitals

El treball amb les càmeres digitals dins de l’aula és una tasca molt interessant. Ja que a través d’ella podem veure la percepció dels infants del món. Ens posem en els seus ulls.  Podem veure quins són els seus interessos i a partir d’aquí estirar dels seus aprenentatges.

Us presento la meva experiència a través d’una tasca que vaig fer amb alumnes de P5 molt interessant amb càmeres. Vam fer un veritable treball cooperatiu.

Havien de fer amb grups de 4 una fotografia d’una cosa que els interesses del pati (estem al costat de la muntanya i el pati s’aclimata). Podia ser un detall (com el pom d’una porta,…), una part (com una part de la caseta, la tirolina, el tobogan,…) o un tot. Desprès faríem una obra d’art, passant del 2D de la fotografia al 3D, faríem l’obra a volum amb diferents tècniques (fang, reciclatge,…). Cada grup escolliria com fer-ho.

A partir d’aquí vam fer tot de tasques inspirant-nos en Reggio Emilia i també molt de l’estil de Tonucci, apropant-nos a la mirada dels infants i per tant partint dels seus interessos pels aprenentatges.

Primer van exposar la seva fotografia i el que seria la seva obra a la PDI. Treballant així el llenguatge oral, fent una exposició.

Desprès van fer el dibuix (al natural) i van resseguir a la PDI la silueta de la fotografia i el que seria la seva obra. Treballant així la grafomotricitat i el llenguatge plàstic.

Desprès van pensar el disseny, com ho reproduirien en volum i quina tècnica utilitzarien. Havien de dibuixar i escriure explicant (material que utilitzaries i com ho volien fer). Ho vam fer a  racons.

Tant fent les fotografies com fent el disseny en volum van plasmar la seva mirada, sentiments i manera de ser i de fer, és a dir, la seva mirada des d’una proposta engrescadora. A l’hora que aprenien ( a expressar des de diferents àmbits com el llenguatge oral, el digital, el plàstic, el matemàtic…). Amb la guia de l’adult, però partint dels seus interessos i aprenent al seu ritme. Van fer un veritable treball matemàtic treballant les dimensions i passant a volum.

El treball amb les càmeres permet focalitzar la mirada, aprendre dels detalls, expressar (emocions, realitat, bellesa,…). Vam visionar obres d’autors que treballaven amb la fotografia (alguns a partir d’elements naturals com el land art, altres que es fixaven en els detalls com trossos de façana o de poms d’una porta o de botons, per crear art,…). A partir d’aquí van descobrir tot un món a través de la càmara i la realitat que els hi proporcionava.

Vam utilitzar el gran grup per fer les explicacions de les dinàmiques i les exposicions orals, però també el petit grup a racons, a plàstica i sessions on erem dos mestres a l’aula per portar a terme les diferents dinàmiques.

El pati de l’escola

Bona tarda,

Fa uns anys que anem remodelant el pati de l’escola. Hem fet diversos projectes i hem anat recaudant diners per ampliar el nostre pati d’infantil i també el de primària. Tenim tirolina, tipis, gronxadors, llocs per fer equilibris, pissarres, cuineta i moltes coses més. Us ensenyo una petita part. Espero que us agradi.

Si voleu veure més, a instagram surt un video. Us passo l’enllaç:

Hola, món!

Bona tarda,

Sóc la Sara Ginesta i sóc mestre d’educació Infantil i psicopedagoga des de fa uns anys. Sempre he estat entre infantil, primària i educació Especial. Actualment estic a l’etapa d’infantil i porto 10 anys a una escola pública de Gavà. Penso que les noves tecnologies són molt importants a l’educació.