Els RACONS ens permeten organitzar l’aula en petits grups, cadascun dels quals realitza una tasca determinada i diferent. Poden ser de treball o de joc: racó de llengua, de matemàtiques, de plàstica i de joc lliure.
Segons el tipus d’activitat alguns racons necessiten ser dirigits pel mestre. En d’altres els nens/es poden funcionar amb força autonomia.
Organitzats en grups reduïts, els nens i nenes aprenen a treballar en equip, a col·laborar i a compartir coneixements. Els racons també potencien la seva iniciativa i el sentit de la responsabilitat.
Els/les mestres portem un control de manera que cada nen/a vagi passant al llarg de la setmana per tots els diferents racons de treball.
Treballar per racons ens permet dedicar una atenció més individualitzada a cada nen/a, planificant activitats d’aprenentatge adaptades als seus coneixements previs.
RACÓ DE LA BIBLIOTECA I DE LLENGUA
Al racó de la biblioteca i de llengua el que es promou és la familiarització significativa dels nens i nenes amb la llengua escrita.
Al RACÓ DE LA BIBLIOTECA, els nenes i nenes tenen unes cadires per poder seure tranquil·lament i un petit sofà (muntat amb un sac de dormir i dos coixins). I un munt de contes, on tots els nens i nenes poden mirar els contes, explicar-se’ls els uns als altres, ens adonarem del títol dels contes, dels personatges, de com comencen i com acaben… Un cop han mirat un conte, saben que l’han de tornar a deixar al seu lloc i que han de tenir cura de no fer-lo malbé, perquè els contes són de tots els nens i nenes de la classe.
Al RACÓ DE LLENGUA, els nens i nenes comencen a interessar-se pel codi escrit i a expressar-se correctament de manera oral; a partir de lletres magnètiques, imatges variades, pissarres amb retoladors vileda, abecedaris de fusta, titelles… També es farà un treball sobre el propi nom i el dels seus companys i companyes i un treball sistematitzat de la Consciència Fonològica (associar paraules que comencen pel mateix so, comptar les lletres de les paraules, comparar paraules llargues i curtes, relacionar paraules que rimin, picar els cops de veu de les paraules i l’escriptura de les paraules). Els nens i nenes gaudeixen amb el treball que van realitzant amb les lletres.
RACÓ DE LA CASA
Al RACÓ DE LA CASA, els nens i nenes recreen experiències quotidianes i assumeixen rols diferents als habituals. També es treballen actituds de col·laboració i de respecte, i per refusar actituds i prejudicis de tipus sexista. Igualment, permeten un ús diversificat del llenguatge i exigeixen la distribució de rols, la planificació compartida de l’acció i el respecte per unes normes mínimes. Els nenes comparteixen i juguen, i un cop han acabat, han de recollir tot el material i deixar-lo al seu lloc corresponent.
RACÓ DE MATEMÀTIQUES I CONSTRUCCIONS
Al RACÓ DE LA MATEMÀTIQUES I DE CONSTRUCCIONS, els nens i nenes observen els números, els agrupen, juguen amb ells, els escriuen… Organitzen històries amb un inici, un nus i un final. Observen les formes que tenen les figures en el nostre entorn. Fan construccions, fent-les més altes, més baixes, més grans, més petites, més llargues, més curtes…pots posar peces a sobre, a sota, a dins, a fora…. Organitzen el seu pensament. Un cop han acabat l’activitat, han de recollir el material i deixar-ho tot endreçat al seu lloc.
RACÓ DE PLÀSTICA
Al RACÓ DE PLÀSTICA, els nenes i nenes utilitzen diferents materials (pintura, ceres, plastilina, cola, pinzells, retoladors, tisores…) amb els quals poden reproduir diferents tècniques (collage, dibuixos, figures amb volum, pintar…). En aquest racó es potencia la creativitat i la imaginació dels nostres infants. Un cop han acabat l’activitat, han de recollir tot el material i netejar-ho tot.