Bon dia,
Gràcies pels comentaris i perdoneu que haguem tardat tant en publicar-los (encara estem agafant el ritme).
Ahir, després d’un parell d’experiències amb l’electricitat estàtica i aconseguir fer flotar agulles de cosir sobre l’aigua durant el matí; a la tarda vam iniciar un repte relacionat amb l’aire.
Observant com girava una espiral de paper sobre una olla d’aigua bullint vam veure que l’aire pot fer força contra els objectes i que la forma d’aquests determina l’efecte d’aquesta força. Tenint en compte aquestes premisses vaig facilitar a cada alumne un retall de bossa de plàstic d’uns 20×20 cm aproximadament i 4 retalls de llana i els vaig presentar el repte:
– Amb el material que teniu hem d’aconseguir fer el millor paracaigudes que puguem. El paracaigudes el provarem amb un “click” dels que tenim a l’aula.
El procés posterior va ser el següent:
– Vam acabar triant 3 figures geomètriques: el triangle, el cercle i el rectangle.
– 2 infants s’encarregaven de cada figura geomètrica i es van posar d’acord en com farien la seva versió per tal de tenir triangles, cercles i rectangles diferents que ens permetessin veure si a més de la forma general hi havia alguna altra característica que afectés a la efectivitat del paracaigudes. Durant el procés alguns van tenir idees interessants per millorar els seus dissenys.
– Decidir quants trossos de llana havien de fer servir, en quins punts del plàstic era millor enganxar-los i aconseguir fer els nusos en els punts adequats va ser tot un repte!
– El mateix dilluns a la tarda, després de tanta feina, no volíem marxar sense posar a prova les nostres creacions, així que vam anar al pati i prenent com a punt de llançament la part superior de les escales exteriors d’accés el primer pis de l’escola vam començar les proves.
– Primer una prova de control per veure quant temps tardava el Click sense paracaigudes
– Vam tenir temps de fer un únic llançament i vam adonar-nos que necessitaríem fer-ne alguns més per tal de tenir uns resultats més encertats.
– Avui dimarts hem fet aquests llançaments afegint un paracaigudes fet per mi amb el retall sencer de plàstic i que ens serveix com una referència adicional.
– Les diferents formes ens fan molt difícil poder comparar les mides dels diferents paracaigudes, així que el que hem fet ha sigut calcar els paracaigudes sobre papers quadriculats i contar quants quadrats sencers ocupava cada paracaigudes.
– Ha sigut molt interessant veure com aquestes ments inquietes s’han posat les piles per aconseguir resultats correctes i s’han ajudat entre elles amb paciència, dedicació i respecte fins que tots han arribat a un resultat que hem anotat en una taula a la pissarra.
D’esquerra a dreta hi figuren els noms dels infants, l’esquema del paracaigudes que ha dissenyat (les creuetes són els punts on han fixat les tires de llana), T1, T2 i T3 són els temps que ha obtingut aquell disseny en les respectives tirades, TM és el temps mitjà (part que he calculat jo sense intervenció seva de moment) i l’àrea de cada disseny (que ha calculat cada infant).
Si us hi fixeu veureu que hi ha alguna cosa que no és correcte a les àrees. Aquesta tarda intentarem trobar-la amb els infants i corregir-la.
Quina feinada que heu fet!! Us felicito.
Una forta abraçada!
Pingback: Setmana Cultural de les ciències i les matemàtiques | ESCOLA VILADEMÀGER