ARRIBA EL NADAL

 

BON NADAL SOSTENIBLE!

 

 

 

Comissió de Medi Ambient

CEIP Lluçanès

Cada vegada més, el Nadal més tradicional s’ha convertit també en un temps de consum, no sempre ben controlat. L’adquisició de menjar i beure, la compra de regals per Nadal o Reis, l’augment de la mobilitat a causa dels desplaçaments als comerços o a casa dels familiars, l’increment de la despesa energètica en il·luminació i calefacció o la utilització d’elements ornamentals naturals, com ara els avets i la molsa, són, totes elles, algunes de les situacions que ens poden fer oblidar el respecte pel nostre medi ambient.

 

Què podem fer nosaltres?

 

 

 

    1. Des de sempre, les festes de Nadal han estat associades als avets, al grèvol, al galzeran, a les molses per als pessebres o al vesc. En l’actualitat, cal que modifiquem aquests hàbits tradicionals per tal de garantir una adequada protecció dels ecosistemes (cal recordar que moltes d’aquestes espècies estan protegides).

 

    1. Les festes de Nadal estan íntimament associades a la celebració, i la celebració, als dinars. Avui, la nostra societat del benestar ha de prioritzar la qualitat del menjar més que no pas la quantitat. El menjar que es llença a les escombraries no l’aprofita ningú. A més, cal seleccionar els aliments que comprem, per tal d’evitar els embolcalls innecessaris i per fomentar una producció local que redueix els desplaçaments i el consum d’energia.

 

    1. El Nadal és temps de compres, de regals i de consum, tres fenòmens que immediatament es tradueixen en generació de residus: restes de menjar, ampolles buides, envasos, paper d’embolicar i, fins i tot, els mateixos elements decoratius nadalencs: l’avet, els ornaments, etc. I, si ens animem, per fer nosaltres els guarniments de Nadal amb materials reciclables?

 

    1. Nadal és temps de regals, molts d’aquests regals a l’hora de la veritat, no ens serveixen per a res: aquella corbata, aquell joc de copes de licor, aquella figureta per a sobre de la tauleta de centre… Heu pensat mai en la possibilitat de fer regals no materials? I regals conjunts per a tota la família? Reflexionem també amb els nostres fills i filles a l’hora de fer la carta als Reis sobre les joguines o jocs que demanem, amb molts no hi arriben a jugar mai. Informeu-vos dels materials i seguretat de les joguines. Penseu quan escolliu les joguines i els jocs què no tinguin un consum excessiu d’ energia. Cal que s’adeqüin a l’edat de l’infant i a les funcions que han de fer. Les joguines no són sempre com surten als anuncis.

 

    1. Un dels impactes més grans de les festes de Nadal sobre el medi ambient és el del gran consum energètic que es produeix a causa de la il·luminació i la calefacció. Acostumen a ser dies on s’abusa de la temperatura de la calefacció i es produeix una despesa elèctrica molt més elevada que l’habitual. La utilització de bombetes de baix consum o , per exemple, de piles recarregables per a les joguines, pot contribuir a fer un Nadal energèticament més sostenible.

 

 

RECORDEU QUE EL MÉS IMPORTANT DEL NADAL ÉS GAUDIR DE LA COMPANYIA DE LA GENT QUE ENS ESTIMA, NO LA QUANTITAT DE REGALS ACUMULATS.

 

EL RACÓ VERD

El racó Verd és un espai de debat i d’intercanvi d’opinions i reflexions sobre un tema relacionat amb l’educació medi ambiental, per aquest motiu us animem a participar-hi a través dels comentaris.

Què és una escola verda?

Un espai on…

– No utilitzar paper de plata.

– Gastar l’aigua justa que necessitem.

– Vindran tres famosos verds a plantar l’hort.

– Tenir arbres verds i un hort.

– No llençar l’esmorzar a terra.

– Tenir gespa al pati.

– Pintar l’escola de verd.

– Tenir una mascota verda: tortugues, granotes,

– Ser amics amb els companys per anar a l’hort.

– Portar menjar sa.

– Que el color de les classe sigui el verd.

– Ser molt nets i l’escola també.

– Menjar enciam.

– Ser naturals.

– Escola verda amb naturalesa.

– Estar al voltant del bosc.

– Avui la lluna serà verda.

– Fer els treballs de color verd.

– Tenir-ho tot verd.

i un lloc on millorar aquests aspectes…

– No portar paper de plata.

– No llençar res a terra, que contamina.

– Tenir l’escola molt neta i ben cuidada.

– Plantar molt a l’hort.

– Cuidar la natura de l’escola per tal que ens doni oxígen.

– Seguir les normes del reciclatge i fer la recollida selectiva.

– No gastar massa aigua, paper ni llum.

– Gastar el mínim d’energia possible.

– Si fa sol no obrir els llums.

 

CASETA METEOROLÒGICA

 

Les normes bàsiques d’ús de la caseta meteorològica són les següents:

  • No tocar-la per jugar
  • Guardar els aparells després d’utilitzar-los.
  • No utilitzar-la sense la supervisió d’un adult.

A la caseta meteorològica hi podeu trobar:

  • El termòmetre: Que ens indica la temperatura actual, la màxima assolida i la mínima.
  • El pluviòmetre: Per mesurar el litres caiguts a cada metre quadrat.
  • L’anemòmetre: Per mesurar la velocitat del vent.
  • El baròmetre: Per mesurar la pressió atmosfèrica.

El curs passat des de la Comissió de Medi Ambient es va elaborar una programació de la Caseta Meteorològica per a Cicle Superior per tal d’aprofitar al màxim aquest recurs.

 

 

L’HORT

 

A l’escola tenim un hort ecològic.

El nostre hort està obert un pati a la setmana perquè els nens lliurement hi puguin participar.

Des de les diferents classes també es participa a l’hort escolar tot lligant-lo a les programacions de l’aula.

 

Plantació d'hivern d'aquest any per cicles

EI

CI

CM

CS

  • Alls
  • Raves
  • Porros
  • Enciams
  • Escaroles
  • Bròquil
  • Pèsols (Tots Sants)
  • Col-i-flor
  • Bledes
  • Julivert
  • faves
  • cebes

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/gnwEuZeZ1yM" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

 

EL CANVI CLIMÀTIC

 

 [kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/4FICiChC1Fw" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

 [kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/v5DDLsszgzo" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

El canvi climàtic ocasionat per la gran despesa energètica que generem és un problema molt més greu del què ens pensem, per aquest motiu des de la Comissió de Medi Ambient volem conscienciar als nostres alumnes que són el futur de la nostra societat, per tal que siguin capaços de fer un canvi de rumb i respectar la mare terra tal i com es mereix.