En aquesta activitat treballarem des de l’àrea d’educació física i de matemàtiques.
Aprendràs què és el ritme cardíac i una manera de calcular-lo. T’adonaràs com afecta la realització d’una activitat física sobre el nombre de pulsacions i traurem conclusions.
Introducció
El cor és l’òrgan que bombeja la sang a tot el cos. D’aquesta forma l’oxigen i els nutrients poden arribar a totes les parts del cos. Aquesta funció és molt important quan fem exercici físic, perquè necessitem que arribi als muscles un extra d’energia.
El cor es relaxa i es contrau rítmicament, la fase de contracció s’anomena sístole (s’expulsa la sang fora de la cavitat) i la de relaxació diàstole.
[youtube]https://youtu.be/iefdODHsTfc[/youtube]
El cor és una màquina pràcticament perfecta, que s’adapta al nostre esforç físic en funció de la intensitat a la que es veu obligat a treballar. El nombre de vegades que és contreu el cor en un minut s’anomena Freqüència cardíaca.
Mètodes per calcular el nombre de pulsacions per minut o freqüència cardíaca.
[youtube]https://youtu.be/jwV34Bonbgg[/youtube]
Què li passa al nostre cos quan correm?
[youtube]https://youtu.be/iknbKlOHpkQ[/youtube]
Qué li passa al nostre cor quan realitzen exercici físic?
En general al fer esport augmenta la demanda d’energia als músculs que s’activen, en el cas de còrrer, s’activen el 70% dels músculs del cos, en especial els de les cames, que necessiten més aport d’energia que arriba a través de la sang. Per fer arribar més sang el cor augmenta la freqüència cardíaca, el cor batega més cops per minut, i així fa arribar l’energia necessària als músculs.
L’augment de bàtecs del cor per minut depèn de la intensitat de l’exercici, és a dir, si correm a poc a poc, necessitem solament una mica més d’energia, i l’augment de batecs per minut és petit, o sigui que la freqüència cardíaca augmenta poc. Si correm bastant ràpid, necessitarem més energia, per tant augmentarà més el nombre de batecs del cor. Aixó té límit? Evidentment sí, el límit s’estableix de manera general en un màxim de 220 batecs per minut restant-li la edat. Quin seria el teu màxim teòric?
És igual per tothom? El cor és un òrgan viu, és un múscul del mateix tipus que el del braç o la cama, es pot entrenar fent-lo més fort i més gran. Dues persones que fan el mateix exercici no tenen perquè tenir la mateixa freqüència cardíaca. Experimentant amb l’activitat que us proposem conseguirem esbrinar i raonar aquest punt, serà molt interessant descubrir-ho!
En aquesta activitat podràs comprovar l’efecte real de les variacions de la teva freqüència cardíaca en diferents activitats, i podràs comparar els resultats amb els teus companys.
Activitat
Ara que ja coneixes la importància que té fer exercici, i com pot variar a persones i segons la activitat que facis, fes unes activitats per calcular el teu ritme cardíac.
1- Et contaràs la freqüència cardíaca en repòs, això vol dir abans de començar a fer exercici. La has de mesurar tres cops i has de fer la mitjana aritmètica. Aquest valor serà el nombre de pulsacions per t=0
2- Corre pel pati a velocitat moderada durant 5 minuts. En acabar, mesura´t tres vegades les pulsacions i apunta-les. Calcula amb elles la mitjana aritmètica. Aquest valor serà el nombre de pulsacions per t=1.
3- Descansa durant 2 minuts. Procura no moura’t gaire i no parlis.Torna’t a mesurar les pulsacions tres vegades. Calcula la mitjana aritmètica. Aquest valor serà el de t=2
4- Ara, corre pel pati durant 3 minuts a velocitat ràpida. En acabar, mesura´t tres vegades les pulsacions. Calcula la mitjana aritmètica. Aquest valor serà el de t=3.
5- De nou, descansa durant 2 minuts. Procura no moura’t gaire i no parlis. Passat aquest temps, torna’t a mesurar les pulsacions tres vegades i calcula la mitjana aritmètica. Aquest valor serà t=4.
6- Després de 3 minuts de descans, procura estar en repòs. Passat aquest temps, torna’t a mesurar les pulsacions tres vegades i calcula la mitjana aritmètica. Aquest valor serà t=5.
7- Ara pots fer una taula, posa en una columna el temps (1,2,3,4,5) i al costat el nombre de pulsacions per minut.
8- Representa els resultats en una gràfica posant en l’eix horitzontal (abscisses) els temps i en l’eix vertical (ordenades) el nombre de pulsacions. Uneix els punts.
9-Ara ja has construït un gràfic o funció pots contestar a les següents preguntes:
a) Quin és el valor més gran de pulsacions?. Per què creus que es produeix?
b) Quin és el valor més petit de pulsacions.Per què creus que es produeix?
c) Mirant el gràfic, quantes pulsacions per minut tenies a t=2,5 minuts?
d) Calcula la mitjana aritmètica de les pulsacions durant tot l’exercici. Aquest valor s’anomena mitjana de pulsacions.
e) Fes en el gràfic una recta y=mitjana de pulsacions (Horitzontal). Escriu en quins moments el nombre de pulsacions ha estat superior a la mitjana i en quins moments ha estat inferior.
Entrega un dossier amb els gràfics realitzats i les conclusions obtingudes

Deixa un comentari