La nostra escola, és una escola viva que es va adaptant als canvis i ritmes de la societat actual, mantenint sempre el projecte que ens defineix. Seguim treballant per les necessitats d’ensenyament–aprenentatge del nen, entenent l’escola com una eina cohesionadora i constructiva de l’àmbit comunitari, partint d’una visió global i completa de l’infant.
L’escola des dels inicis aposta per un projecte d’educació ambiental amb la creació d’un hort ecològic com a suport didàctic pels alumnes però també com a mitjà per treballar l’Educació Ambiental com a instrument pedagògic integrador. Per això i entre d’altres coses importants que fem a l’escola, tenim una compostadora, un hivernacle, plaques solars, cuina de proximitat … que tot plegat ens apropa a una cultura de la sostenibilitat.
A partir del curs 2011-12 iniciem el projecte del 50×50, duent a terme una sèrie d’actuacions:
– Constituir l’equip energètic de l’escola
– Marcar un recorregut energètic per determinar protocols de bones pràctiques en regulació i usos a aplicar en el centre, i donar assessorament per a la seva implantació.
– Triar un encarregat energètic d’aula, que serà de tancar els llums quan sortim ( per anar al pati, a música, Educació física…)
– Identificar els diferents llums de les aules ( fila de la finestra, la del mig i la de la porta)
– Col·locar cartells a totes les portes d’accés exterior per recordar de tancar-les
– Desendollar els aparells de música de les aules
– Tancar els ordinadors
– Projectors: tancats i desendollats
– Proposar les funcions que pot fer l’encarregat energètic de cada aula
Després de fer aquestes actuacions hem aconseguit fer un estalvi d’electricitat i
gas. Estem molt contents de l’esforç que hem fet entre tots.
Cada curs escolar, fem un repàs les actuacions que han de dur a terme l’equip energètic :
- Passar per les classes a recordar què és el projecte 50×50 i a recordar les idees per respectar i millorar l’escola ( full groc). Si alguna classe que no té el full els encarregat els hi faran arribar.
- Els encarregats energètics passaran per les aules a comptabilitzar les regletes que calen per a què tots els espais de l’escola quan marxem no quedin aparells engegats, se n’han comptabilitzat 42 ( ja se n’han posat bastants)
- S’ha recordat que els ordinadors i les pantalles s’han de tancar bé.
- S’ha arreglat el suro que i el racó de medi ambient , del 50×50.
Des de l’Àrea de Medi ambient de l’Ajuntament ens han donat un gràfic on queda reflectit l’estalvi energètic que s’ha anat fent a l’escola , tant d’ electricitat com de combustible ( Gas Natural).
Aquest estalvi tal i com diu el projecte reverteix una part a l’Ajuntament i l’altra a l’escola.
El 50% de l’estalvi que revertiran a l’escola. Entre tots hem de decidir com volem invertir aquests diners.
L’equip energètic de l’escola any rera any es planteja:
Com fer la difusió d’aquest estalvi:
– Enviar un escrit a les famílies explicant l’estalvi aconseguit
– Posar-ho a la pàgina web de l’escola
– Elaborar en els tallers d’escriptura que fan els alumnes del cicle superior un escrit per a enviar a l’Ajuntament per què surti al Palau Obert
– Enviar tot el material que tenim ( fotos, cartells…) a l’Ajuntament per a què en puguin fer difusió.
2. En què podem invertir els diners que ens donen:
– Llums leds per les exposicions de l’entrada
– Posar leds als passadissos a la part que tenim oberta i als lavabos del CI
– Elaborar una revista amb els poemes finalistes de Sant Jordi 2.013
– Posar cortines al gimnàs per fer el teatre negre
– Projectors
– Càmares de fotografiar …
A l’inici de cada curs escolar, per tal de continuar la marxa del projecte es duen a terme les següents actuacions :
– Constitució de l’equip energètic.
- 4 alumnes 2 de 6è i 2 de 5è
- 1 representant de la direcció del centre,
- Un representant de la comissió de medi ambient i hort del claustre de mestres
- Dos representants dels pares i mares
- El conserge
- De l’Ajuntament de Santa Maria de Palautordera la regidora d’ensenyament, la tècnica d’ensenyament i la tècnica de medi ambient de l’ajuntament.
– Recorregut energètic :
Per determinar protocols de bones pràctiques en regulació i usos a aplicar en el centre, i donar assessorament per a la seva implantació.
Podeu llegir el Recorregut energètic al Matagalls
Per poder obtenir més informació podeu anar al contactes que us marquem aquí sota:
Articles: Recordem que som escola verda i l’estalvi energètic a l’escola Matagalls