ACTIVITAT 4: EL NOSTRE COS … A LA PDI

Si voleu treballar amb la PDI el cos, aqui teniu un bon enllaç.

http://alexandria.xtec.cat/mod/data/view.php?rid=483

Aquest recurs està pensat per complementar el treball del cos que es fa a l’aula d’educació infantil.Objectius:
– Treballar les diferents parts del cos amb el suport visual de la pissarra digital.
– Aprendre i identificar les parts del cos mitjançant contes, poemes, cançons i altres activitats.

S’hi pot trobar:
– Imatges de les diverses parts del cos.
– Contes, poemes i cançons.
– Activitats.
– Bibliografia.

PROJECTE: EL NOSTRE COS

Com a P5 es treballa El Cos, hem inclós a la programació activitats i recursos informàtics treballats durant el curs de Recursos i estratègies TAC per educació infantil.
De totes les activitats treballades he volgut incloure en aquest bloc cinc. Penso que poden ser un bon recurs per a altres mestres que vulguin tractar aquest tema amb els seus alumnes.

Adjunto graella amb els continguts i activitats possibles a treballar:

PROJECTE DE CURS

 

TÍTOL DEL PROJECTE

EL NOSTRE COS

ADREÇA DEL BLOC

http://blocs.xtec.cat/marlopez

DEFINICIÓ CONCEPTUAL (activitat, centre d’interès, etc.):

Durant tot el curs de P5, així com durant tot el cicle d’infantil, es treballa el COS. Per aquest motiu, conjuntament amb les tutores d’infantil, hem pensat afegir els recursos TAC treballats en el curset i així complementar la programació d’aula.

RECURSOS TIC que hi seran presents en el BLOC

1. IMATGE: A partir d’un imatge del cos fer i muntar el retallable. 

2. VIDEO: El país del cinc sentits

http://www.youtube.com/watch?v=XR4esbwA340&NR=1

3. SO: CANÇÒ DEL JOAN PETIT COM BALLA

4. ACTIVITAT PER LA PDI: El nostre cos http://alexandria.xtec.cat/mod/data/view.php?rid=483

5. ACTIVITATS DEL edu365: http://edu.365.cat/infantil/cos/index.htm

Activitats relacionades amb el cos:

            *Anem … (on han de vestir un nen i una nena amb diferents          peces             de roba).

            *Mil cares (On surt un personatge a qui li poden canviar totes les parts de la cara)

TEMA CURRICULAR que treballarà el projecte:

EL NOSTRE COS

ÀREA (O ÀREES) d’ensenyament que treballarà el projecte:

DESCOBERTA D’UN MATEIX I DELS ALTRES.

DESCOBERTA DE L’ENTORN.

COMUNICACIÓ I LLENGUATGES.

NIVELL a qui s’adreça:

P5

OBJECTIUS:

     Identificar i conèixer les parts de la cara i del cos.

     Reconèixer totes les parts del cos.

     Saber el nom correcte de les parts del cos.

     Escriure algunes parts del cos.

     Saber les funcions i característiques de les parts del cos.

     Discriminar el sexe: nen/nena.

     Conèixer les seves característiques físiques i compara-les amb les dels seus companys o d’altres nens i nenes.

     Saber dibuixar el seu cos.

     Discriminar parts del cos que en tenim una o dues.

     Conèixer les diferents possibilitats motrius del cos.

     Conèixer perquè serveixen els sentits.

     Memoritzar diferents estructures lingüístiques relacionades amb el cos.

     Usar el ratolí per assenyalar i clicar.

     Iniciar/tancar l’ordinador.

     Usar el teclat/tauleta sensible/PDI.

     Prendre consciència de la possibilitat d’obtenir informació a través de mitjans electrònics.

     Confeccionar una imatge utilitzant un programari de dibuix senzill.

     Explicar el procés de treball amb l’ordinador i indicar les eines utilitzades.

     Seguir instruccions.

     Realitzar les diferents activitats proposades amb els recursos TIC.

     Valorar els recursos TIC.

     Participar, de forma activa, en les activitats que es realitzen.

     Conèixer i respectar les normes de funcionament dels recursos i espais TIC.

     Adquirir una autonomia progressiva en la utilització dels recursos TIC. (ordinador, PDI…)

CONTINGUTS

     Identificació d’algunes parts del cos.

     Sentiments i emocions.

     Identificació dels trets físics propis, establint semblances i diferències amb la resta  de nens i nenes.

     Identificació de la imatge corporal global.

     Memorització de poemes, cançons, endevinalles…

     Plasmació en paper del dibuix del cos.

     Acceptació del propi cos i respecte als altres.

ALTRES ACTIVITATS TIC

     Amb la camera digital de l’escola realitzarem fotografies de tot el cos dels nens i nenes de la classe.

Primer les farem nosaltres i desprès deixarem que les facin els nens i les nenes.

Les passarem a l’ordinador, les imprimirem i les retallarem en 4 o 6 parts i les hauran de reconstruir (com un trencaclosques).

     Utilitzarem el programa TUX PAINT o PAINT… amb el que es dibuixaran la cara o tot el cos.

     Amb el programa l’AUDACITY gravarem unes endevinalles sobre les parts del cos, les escoltarem i intentarem endevinar-les entre tots.

·         També podem intentar gravar les endevinalles que es treballin a l’aula o que s’inventin.

     Utilitzarem l’ordinador i/o la PDI i visualitzarem i escoltarem els diccionaris visuals: http://weib.caib.es/Recursos/diccionaris_audiovisuals/catalina_serra/plantilla.html

            http://weib.caib.es/Recursos/diccionaris_audiovisuals/francisca_taltavu            ll/plantilla.html

     Tots els treballs que dibuixin sobre el seu cos, els escanejarem i els posarem dins del llibre digital d’aquest projecte i/o podem fer un powerpoint.

     Realitzar l’activitat del JCLIC del cos, en la que s’han de realitzar trencaclosques de diferents parts del cos, escoltar una paraula i relacionar-la amb el dibuix corresponent…

     Les endevinalles les copiaran, al tercer trimestre, en el word i faran un dibuix amb el paint. (també es posaran en el llibre digital).

     Escoltar, del GOEAR, o del YOUTUBE, altres cançons i poemes relacionats amb el COS.

     Visualitzar un conte relacionat amb el cos. www.unamadecontes.cat

 

*S’anirà fent un recull de fotos de les diferents activitats TIC i no TIC i es posaran en el llibre digital.

ACTIVITATS NO TICS.

     Vivenciació amb el cos.

     Activitats psico-motrius.

     Observació directa del propi cos i dels altres companys.

     Dibuix mensual de “COM SOC” – s’escanejaran i es posaran dins del llibre digital i també faran alguns amb el paint.

     Fer la silueta d’un o varis nens i nenes sobre un paper d’envelar gros i desprès enganxar-li a la cara uns ulls, un nas, dues orelles i al cos trossos de paper de revista  o d’altres tipus de paper i el posarem en una paret de l’aula o del passadís.

ATENCIÓ A LA DIVERSITAT:

     Adaptarem les activitats respectant el nivell individual de cada nen i nena.

     S’intentarà que les activitats TIC hi hagi dues mestres a l’aula o, si es possible, fer desdoblaments i així treballar amb un grup reduït.

PECULIARITATS que aporta el projecte:

El fet de treballar amb els recursos TIC els hi motiva i agrada, i , a part de treballar el projecte del cos van adquirint capacitats relacionades amb les TIC

Elements didàctics de millora –previsibles- amb l’aplicació del projecte:

Preveure amb antelació la descàrrega dels programes i/o activitats intentant evitar el treball en línia.

Reservar els espais necessaris (aula polivalent –PDI-, aula d’informàtica…)

Avaluació:

Continua.

 

 Justificació de les activitats:

He triat les activitats que he  cregut que més s’adequaven als continguts que les tutores estaven treballant. He volgut que fossin activitats que engresquessin als nens i que els fecin gaudir al màxim mentres aprenen. Aquest fet ens el donen les activitats TIC i penso que és molt important aprofitar-les sempre que ens sigui possible, amb elles els nostres alumnes poden interactuar amb les noves tecnologies, els hi fa raonar i relacionar conceptes nous amb els que ja en tenien.

Bàsicament he triat el conte (recurs molt utilitzat en infantil) en video, un poema, el retallable  i les activitats que podran observar i treballar amb la PDI, i els recursos trets de l’edu365. He volgut que les activitats no fossin tancades i els permetessin obtenir diferents resultats.

 

ENDEVINALLES DEL MAR

  

Enlloc d’anar endavant

sempre camina endarrera.
No badis ni un sol instant:
per pessigar té fal.lera.
(El cranc)
Té el do de la simpatia

i és fi i molt intel.ligent.
Aprèn els jocs que li ensenyen
i és delícia de la gent.
Suposo que ja saps qui és.
Jo ho he dit… i no et dic més.
(El dofí)
No tinc cap color,

no tinc cap olor,
no dono sabor,
i en temps de calor
us dono frescor.
(L’aigua)
No fa fulla ni fa flor

però el seu fruit és molt bo.
(La mar i els peixos)

RODOLINS SOBRE EL MAR

La mar i la seva gent

  • A barca vella tothom hi fa estella.
  • A bord del veler, després del patró, el cuiner.
  • A bord una dona, cosa poc bona.
  • A la mar i a la terra, el peix gros es menja el petit.
  • A nau espatllada, la mar plana li és temporal.
  • A nau foradada, tot vent li és contrari.
  • A pescador de canya i moliner de vent, no els cal pas notari per fer testament.
  • A port arribat, vot oblidat.
  • A ribera, gent de faixa; a la riba, mestres d’aixa.
  • Abans el mar per veí que senyor mesquí.
  • Al marit, barca; la muller, arca.
  • Al matí vent serè, a les deu la tramuntana, al migdia vent de dalt i a la tarda marinada.
  • Al pescador i al caçador, sempre se’ls escapen els més grossos.
  • Alta mar sense vent, no promet segur temps.
  • Amaina la gàbia, si el port et crida.