1. Trets d’identitat
1.1 Pluralisme ideològic i valors democràtics
L’escola bressol és respectuosa amb tots els trets diferencials de les famílies dins dels valors democràtics (diferències culturals, ètniques i religioses) i acull la diversitat, promou la no discriminació i valora la riquesa que aporta la pluralitat. Ofereix un ambient càlid i afectuós amb els infants i les famílies.
Dins els valors democràtics, l’escola prioritza aquells que van adreçats al respecte, solidaritat, cooperació, acceptació personal i creativitat. Aquest compromís amb el conjunt de valors democràtics s’emmarca amb el respecte als Drets Humans i als Drets dels Infants (Declaració Universal de Drets Humans, Assemblea General de les Nacions Unides. 10 de desembre de 1948 i convenció dels drets de l’infant adoptada per l’Assemblea General de les Nacions Unides, del 20 de novembre de 1989.
L’escola bressol Mar Blava es defineix com a aconfessional, tot i que es partícip del valors culturals més propers, celebrant així les festes populars més significatives i representatives de la nostra societat (Castanyada, Nadal, Carnestoltes, La Mona).
1.2.Llengua d’aprenentatge
El centre te com un dels seus objectius fonamentals de possibilitar d’una forma global l’accés dels infants i les seves famílies a la cultura catalana.
La llengua vehicular del centre és el català. Tanmateix, és intenció d’aquest equip donar suport a la comunicació escrita mitjançant vídeos, imatges, fotos, murals, per tal de facilitar la comprensió dels missatges.
1.3.Coeducació
Entenem la coeducació com a un principi fonamental i el concretem en intervencions educatives i relacionals dirigides a eliminar estereotips sexistes tant en el material, les activitats i la relació social, com en l’ús del llenguatge oral i escrit.
Així mateix, considerem essencial garantir la igualtat d’oportunitats per desenvolupar plenament les aptituds de les nenes i dels nens.
1.4.Atenció a la diversitat
Atendre a la diversitat, educar en la diversitat en definitiva, no vol dir adoptar mesures especials per a alumnes difícils, sinó organitzar els elements escolars i curriculars ordinaris per tal què facilitin l’aprenentatge de tots els alumnes. Cerquem criteris generals per poder ensenyar tots a tots, per poder aprendre tots de tots.
L’escola té per objectiu vetllar pel bon desenvolupament integral físic, afectiu, social i cognitiu de tots els nens i nenes, en un ambient de llibertat, autonomia i afecte.
5.2. Línia pedagògica
Globalització, escola activa, racons, atenció a les necessitats bàsiques, educació emocional, inclusió, participació de la família.
L’equip d’educadores d’aquesta escola es planteja l’educació dels nens i nenes des d’una vessant globalitzadora. Això permet entendre els infants com “un tot” i potenciar el desenvolupament dels diversos aspectes que hi intervenen: cognitiu, afectiu, social, psicomotriu i comunicatiu.
Com a escola activa que som, considerem l’infant protagonista del seu aprenentatge, i per tant facilitem i proposem totes aquelles situacions que fan possible que els nens i les nenes coneguin els objectes, les persones i el seu entorn mitjançant la manipulació, la descoberta, l’experimentació, les preguntes, etc.
Per aquesta raó, els espais de l’escola s’estructuren de manera que l’infant trobi diferents àmbits d’interacció. Els racons de joc col·laboren en aquesta proposta organitzativa.
A les aules, l’infant troba material i propostes diferenciades per respondre a la diversitat d’interessos, necessitats i capacitats.
L’escola considera prioritari atendre les necessitats bàsiques de l’infant (afecte, alimentació, higiene, descans) i per això les rutines quotidianes són l’eix vertebrador de les activitats que es realitzen al llarg del dia.
Considerem l’educació emocional com un aspecte fonamental dins del procés educatiu, continu i permanent, que pretén potenciar el desenvolupament maduratiu com a complement indispensable del cognitiu, ambdós elements essencials del desenvolupament integral de la personalitat.
Ens definim com a centre d’inclusió educativa per tal que els infants amb necessitats educatives específiques gaudeixin de l’atenció adequada, adoptant les mesures oportunes pel que fa a la formació de l’educadora i els recursos humans i materials necessaris, per tal de potenciar la qualitat de l’atenció i la coordinació estreta entre els serveis i professionals de diferents àmbits d’atenció primerenca.
Tanmateix, és molt important el paper de la família i la seva relació amb l’escola per a una major comprensió del nen/a. Per aquesta raó, el centre ofereix diferents canals de comunicació: entrevistes, reunions, xerrades, full diari, comunicació directa a les entrades i sortides.
Aquesta metodologia de treball facilita un bon clima que afavoreix, en primer lloc l’infant i, conseqüentment, les famílies i les educadores. També es considera convenient aproximar l’infant al seu entorn social, cultural i natural, mitjançant petites sortides, excursions, visites, passejades i la participació en activitats culturals. (sortida a les botigues del poble: al forn a coure els panellets, perruqueria, mecànic, ferrer, farmàcia…, sortida al teatre, sortida a la piscina del poble; excursió a la granja i a la platja; passejades pel camp del voltant de l’escola per veure els canvis estacionals; activitats culturals: castanyada, tió, reis, carnestoltes, la mona, sant Jordi…)
Les educadores, s’organitzen a partir del treball en equip i forma part de la línia de l’escola que aquest estigui obert a les innovacions del món educatiu.
Considerem fonamental la formació permanent de l’equip, mitjançant la participació en cursos, seminaris, jornades, intercanviant experiències, bones pràctiques, analitzant bibliografia especialitzada i portant a terme processos d’innovació permanent al propi centre.
5.3. Paper de l’educadora
Cal que l’educadora tingui un seguit de qualitats i valors humans que possibilitin una actitud afectiva, propera, acollidora, receptiva i respectuosa vers els infants, les famílies i els companys/es de l’entorn laboral.
També cal que sigui una professional amb capacitat i competència per tal d’organitzar, facilitar, observar i intervenir educativament al llarg del procés per tal de realitzar un intercanvi d’informació amb les famílies, així com per coordinar les tasques referents a l’atenció d’infants amb necessitats educatives específiques, amb ajuda i supervisió d’un professional adient a la discapacitat.
L’educadora funciona com a model i transmet uns valors culturals i, per tant, ha de ser conscient i respectuosa vers altres valors culturals i ha de tenir cura dels missatges que dóna tant als infants com a les seves famílies.
Ha de ser flexible davant la diversitat de situacions que se li presentin. Aquesta flexibilitat també és important de cara a un bon treball en equip, compartint idees i punts de vista diferents, aportant noves propostes, ajudant a crear un bon clima, valorant la pròpia feina i la dels altres, rescatant elements positius del treball quotidià.
5.4 Modalitat de gestió
L’escola Bressol Mar Blava està gestionada per l’Ajuntament del municipi.
A nivell econòmic l’escola bressol està finançada d’acord amb els pressupostos generals municipals i la participació econòmica de les famílies. Entenem que és necessari un treball en xarxa que permeti el coneixement de les necessitats de la petita infància i les seves famílies, coordinar i millorar la cooperació entre els serveis educatius, equipaments i entitats, tot aprofitant els recursos existents i influint en la innovació educativa i la cultura d’infància.
Les famílies també tenen un paper important dins el centre. Participen en el Consell de Participació.