Us deixem un llistat de recursos per seguir treballant des de casa!
https://www.ccma.cat/tv3/super3/una-ma-de-contes/
10 IDEES PER TREBALLAR LES MATEMÀTIQUES
- Llegir matrícules
- fer sèries amb objectes de dos, tres, quatre elements (joguines, objectes….)
- associar quantitat/grafia amb objectes de casa (coberts, colors…)
- Repassar la sèrie númerica ascendent i descendent (oral i escrit)
- resoldre petits problemes de treure i afegir.
- fer sumes amb els daus.
- Jugar al parxís, l’oca , domino, uno….
- Jugar a comprar i vendre.
- reconèixer i dibuixar figures geomètriques d’objectes que tenim per casa.
- Jugar amb el cos a EL REI VA DIR… amb conceptes espacials (davant, darrere, a dalt, abaix, al costat……)Diferenciar dreta i esquerra.
PSICOMOTRICITAT FINA
La psicomotricitat fina comprèn totes aquelles activitats realitzades per les criatures que necessiten una precisió, un alt nivell de coordinació visio-manual, una força controlada i una bona concentració; és a dir, que es treballen els moviments amb precisió realitzats per la mà, els dits, el canell, l’avantbraç i el braç.
Per treballar la motricitat fina moltes vegades utilitzem objectes quotidians, coses que els infants tenen molt a l’abast, per açò vos proposem una sèrie d’activitats lúdiques per exercitar-la.
- Col·locar pinces d’estendre la roba a les vores d’una capsa de cartró o un altre recipient o bé podeu crear un ninot amb cartró i anar posant les pinces al cap com si fossin els cabells.
- Fer collarets amb boles de fustes de diferents colors i grandàries o bé amb macarrons de cuinar. Enfilar en un pal rígid o en cordons.
- Omplir amb grans d’arròs canyetes: es pot enganxar la canyeta en una bola de plastilina i el fillet ha d’anar col·locant els grans d’arròs dintre de la canyeta.
- Modelar figures i formes amb plastilina, fang, pasta de sal, etc. Fer boles, fer xurros, esmicolar (es treballa molt la pinça, fer figures…)
- Amassar pasta de pa (fer coques, galletes…)
- Fer boletes amb paper de seda, de diari i fer un collage, omplir figures dibuixades en una paper amb llenties, arròs…
- Jugar amb xinxetes de colors fent seriacions
- Punxar dibuixos
- Omplir amb confeti una figura geomètrica o dibuixos
- Esbrinar objectes amb els ulls tapats (sols es pot tocar amb les mans!!!)
- Prémer amb força una pilota amb la mà
- Fer construccions amb blocs de fusta, plàstic, capses, pinces d’estendre roba…
- Obrir i tancar pots i botelles
- Recollir objectes petits (botons, fitxes, cigrons….) amb els dits i anar guardant-los a la mà.
- Passar pàgines d’un llibre d’una en una
- Esquinçar papers de diari, revistes…
- Esbrinar quins dits et toquen: tapar els ulls al infant, i passar una ploma per un dit i aquest a de dir quin dit hem tocat
- Aixafar bolletes de plastilina fent la pinça amb els dits
- Retallar amb les tisores, per exemple podem dibuixar una carretera en un full i el fillet ha de retallar pel mig; retallar dibuixos de revistes, propagandes …
- Cosir amb agulles de plàstic o també es poden fer forats en un cartró i passar-hi un llapis, simulant que està cosint
- Dibuixar figures unint punts marcats
- Fer puzles, encaixos
- Amagar objectes petits dins d’una bola de plastilina, dins una capsa gran amb farina (el fillet els ha de trobar cercant amb els dits)
- Agafar objectes petits amb pinces (botons, boles de cotó…)
- Prémer recipients de plàstic buits (per exemple de xampú) perquè surti aire i faci volar trossos de papers; fer carreres amb boles de cotó
- Arrugar paper i fer boles amb una mà i després amb l’altra
- Doblegar papers
- Fer trenes de llana
- Fer estampacions amb patata
- Jugar amb jocs de cartes
- Embotonar i desembotonar; cordar i descordar; obrir i tancar cremalleres
- Fer exercicis de mans: jugar a titelles de dits; fer la pinça amb el polze i índex; el polze va tocant un dit i després l’altre…
- Pintar amb els dits, tant en pla horitzontal com vertical
- Pintar dins una capsa: folrar una capsa (tipus capsa de camisa) amb un plàstic autoadhesiu de color i col·locar farina a dins. Aquesta capsa dóna peu a una gran quantitat d’activitats gràfiques (línies, figures, lletres, números…).
- Pintar amb pinzell, ceres, retoladors…
- Traslladar objectes petits d’un lloc a l’altre fent la pinça (sols amb el dit polze i índex)
- Fer moviments amb les mans: obrir i tanca les mans; dir adéu; fregar-se les mans; picar de mans; girar mans (palmell – dors) sobre la taula (primer una mà, després totes dues a la vegada, anar alternat les mans..)
- Fer moviments amb els dits: caminar sobre la taula amb dos dits; dir no amb el dit índex, moure per separat cada dit…
- Col·locar peces cada vegada més petites en espais determinats (dins d’un pot, apilant, dins una superfície plana, damunt una línia cada vegada més prima…)
- Enganxar gomets (lliurament, entre límits, dins d’espais delimitats, tapant creus, damunt línies…)
PROPOSTES PER TREBALLAR L’ESTIMULACIÓ DE LA LECTURA I ESCRIPTURA
- Jugar al penjat.
- Paraules encadenades orals (a p5 poden ser escrites). Consisteix en dir una paraula que comenci amb la última síl·laba de l’anterior.
- llistes de la compra, joguines, menú diari….
- fer dibuixos i explicar amb una frase(P5). A p4 poden escriure paraules senzilles que han dibuixat.
- escriure paraules i encerclar una lletra determinada. A p4 ho poden de paraules ja escrites en revistes, contes….
- Picar paraules i classificar-les segons quantes síl·labes té.
- Llegir, mirar contes….i també els poden representar.
- Dictat de paraules (poden ser a través dels ludigestos), traços o frases. Al principi les podem dictar so per so.
- composar paraules i/o frases amb lletres magnètiques, retalls de revistes….
- Fer de caçadors de paraules. Buscar paraules per casa i fer un llistat.