Ramon Llull a partir del moodle del Centre

Els alumnes han de contestar unes preguntes sobre la vida i obra de Ramon Llull que troben penjades al moodle i n’han de penjar les repostes a la wiki del grup. Posteriorment han d’exposar els resultats de la seva cerca a la classe, utilitzant el canó. Ja veurem com es reparteix la feina per grups, a l’hora de l’exposició.

Treballen en parella.

Aquesta activitat permetrà treballar la cerca a Internet, l’expressió escrita, l’expressió oral i el treball en grup.

Començant l’experiència…

De moment hem dedicat tres sessions a la tasca proposada:

Sessions 1 i 2:

Els alumnes han buscat vídeos de diversos programes, la majoria de TV3. N’han detectat les incorreccions expressives i n’han confeccionat un llistat. Cal que, en l’exposició posterior, en proporcionin l’esmena adequada. Aquesta tasca es pot realitzar en més o menys sessions, depenent de si es treballa fora d’aula o no.

Al final de la 2a sessió han penjat els seus vídeos a la wiki habilitada per fer aquest exercici.

Una remarca: és important tenir auriculars de reserva per si els alumnes s’obliden dels seus.

Sessió 3:

Hem projectat la wiki amb el canó i els diversos grups han començat a exposar les seves troballes. Em plantejo un dubte: Cal projectar la totalitat dels vídeos? De moment, algun grup els ha passat tots i d’altres només els moments en què es produïa alguna incorrecció. El fet de visiona tota la cinta permet que la resta d’alumnes pugui detectar errades que han passat per alt als autors del treball.

Encara no s’han acabat les exposicions, però crec que aquest exercici es pot millorar.

Una remarca: alguns vídeos estan ” protegits” i no es poden penjar a la wiki

L’observació dels models lingüístics

Un cop vaig haver decidit quin exercici volia fer, em vaig plantejar com es podia portar a terme l’observació amb mitjans TIC i com es podia posar en comú la feina dels diversos grups d’alumnes.

Em va semblar operatiu treballar amb els vídeos de programes de televisió (telenotícies, programes d’entrevistes o d’humor, etc) que es poden trobar a Internet. Algun alumne em va demanar d’examinar la retransmissió d’un partit de futbol i treballar a partir de l’enregistrament. També vaig acceptar aquesta proposta.

L’activitat que proposo consisteix a examinar el model de llengua més o menys estàndard que ens proporciona la televisió. A partir d’aquesta observació es poden assolir els objectius que em proposava en l’article anterior.A més d’aquesta primera tasca d’anàlisi, els diversos grups d’alumnes:

posaran en comú el resultat de la seva feina a la wiki: llenguacomunicaci.wikispaces.com

– prepararan una exposició oral amb suport power point.
Aquestes dues tasques es poden convertir en una segons com s’hagi confeccionat la conclusió de la feina.

La competència oral i escrita dels futurs estudiants universitaris

La meva proposta d’activitat a l’aula parteix de l’observació de dues realitats que s’esdevenen en la vida professional i acadèmica dels nostres estudiants universitaris:

– la necessitat del domini de l’expressió, tant oral com escrita. En aquest sentit, és interessant de llegir un article que ja vaig penjar al bloc-blogger: Ensenyar a comunicar.

– l a necessitat de connectar la teoria gramatical amb la competència lingüística. Sovint he observat que, en els controls, els alumnes poden resoldre correctament un exercici de detecció d’errors ( interferències morfosintàctiques, barbarismes, etc.) i, a continuació, en redactar la resposta de la pregunta següent, cometre els mateixos errors que acaben de remarcar.

– la necessitat de tenir uns model de registre estàndard operatiu i assequible, evidentment indispensable si pretenem assolir els objectius següents:

Objectius de l’activitat:

– connectar l’estudi teòric amb la competència lingüística.

– detectar falles en els models del registre estàndard català i, en conseqüència, desvetllar el mecanisme de correcció lingüística.

– dominar amb adequació i correció l’expressió tant oral com escrita.

Descripció del bloc

En aquest bloc es poden fer tot tipus d’intervencions relacionades amb la llengua des de diferents paràmetres. Es poden aportar qüestions i reflexions sobre l’ús de la llengua, sobre la capacitat de comunicació dels parlants, però també sobre la gramàtica i l’expressió en general. També hi tenen cabuda els temes de caire literari com reflexions sobre textos o autors concrets, representacions teatrals d’actualitat, etc.

bloc blogger