LA CARGOLERA

Durant la primera setmana d’adaptació, els infants de la llar, van descobrir que a les parets del pati hi havia molts cargols. A partir d’aquesta descoberta, els van començar a agafar,  mirar, tocar, ensenyar-los a les educadores i companys/es…

Passada una setmana, aquesta actuació es repetia freqüentment, i es va decidir “estirar el fil” i fer una sortida, amb els infants de llar 2, a la pista del costat, per buscar cargols i aliment per aquests (fulles, flors, herbes…) per tal de crear una cargolera.

Aquesta es va situar a l‘espai d’observació, del menjador, el qual es va modificant, el llarg del curs escolar, segons motivacions i interessos dels infants. El que pretén l’espai és que els infants puguin manipular, alimentar, tocar (amb cura i respecte), cuidar i observar, amb més deteniment i proximitat, diferents elements de la natura, animals, insectes, etc. que els hi cridin l’atenció. Gràcies a la col·laboració de les famílies, hem pogut trobar un espai on poder posar els cargols, i hem ambientat el recipient de tal manera que els cargols estiguin tan còmodes com sigui possible: tenen terra, herbes vàries, pedres, els infants els alimenten amb freqüència, i els hi tirem aigua per refrescar-los!

I ara, què? Doncs és el moment d’observar quin serà el seu cicle vital, com són, quins colors tenen, perquè s’amaguen, i intentar donar resposta a totes aquelles qüestions que sorgeixin dels infants.

Fins quan durarà? La cargolera durarà tant temps com els infants ho demanin i mostrin interès, pot ser un mes, dos mesos, una setmana… i un cop ja no cridi l’atenció es buscarà una nova proposta.

“L’art d’ensenyar, és l’art d’ajudar a descobrir”. Mark Van Doren.

 

 

ENS VISITEN!

Aquesta setmana hem tingut una visita molt especial a la llar, ens han vingut a veure els policies! Ha estat un dia de moltes emocions, alguns infants miraven els policies amb curiositat, els altres amb respecte, d’altres amb recel, alguns amb por… Però el cert és que ens ho han posat d’allò més fàcil, i la seva interacció amb els infants ha permès que els nens i nenes poguessin apropar-se als policies com també tocar, emprovar-se i manipular tot el material (gorres, armilles reflectants, llanternes, llums, cons, cascs antiavalots, proteccions, etc.), el qual havia estat prèviament seleccionat. A més, han pogut pujar a la furgoneta, moure’s amb total llibertat per aquesta, com també fer sonar la sirena, una experiència d’allò més enriquidora i engrescadora!

Per què apropem aquesta figura a la llar? Doncs per fer-los perdre la por envers aquesta i la normalitzin, perquè entenguin que és als qui ens hem de dirigir en cas que ens passi qualsevol cosa i no tinguem coneguts al voltant, com per exemple si ens perdem, establint així una relació de confiança i proximitat.

És important transmetre aquest missatge als infants: els policies són els nostres amics, i són els que sempre ens podran ajudar. Així, podrem defugir del fet que els vegin seriosos, autoritaris, i que s’amaguin d’aquests, convertint-los amb una figura reconeguda i amigable per a ells i elles.

Dit això, volem agrair la col·laboració als mossos d’esquadra per fer-ho possible!

NOU MURAL AL PATI

El sentiment de formar part de la llar va més enllà del dia a dia, ja que portar a terme propostes col·laboratives enforteix el vincle entre llar i famílies, coneixent-nos més enllà de les estones diàries.

Aquest curs, des de l’AFA dels Plançons, es va portar a terme una iniciativa, amb l’aprovació del centre, per realitzar un mural a les parets exteriors del pati, enriquint-les de colors i essent visualment més agradables i atractives pels infants. Gràcies a la seva implicació, l’artista Laura Olivas va ser coneixedora d’aquesta idea, i ens va elaborar una proposta de disseny que va agradar des d’un inici a tothom, ja que es va basar en l’entorn proper, usant els colors característics del Pla de l’estany.

Gràcies a l’Ajuntament de Fontcoberta, vàrem poder disposar de tot el material que havíem de menester, i un cop validat el disseny, ens vam posar mans a l’obra… de quina manera? Demanant la participació, durant un cap de setmana, de totes aquelles famílies que poguessin ajudar-nos. Així, amb la distància i mesures de seguretat establertes per protocol, i a l’aire lliure, tots i totes les participants, coordinats per l’artista, vam poder pintar el mural que havia dibuixat la Laura prèviament.

Imatges realitzades per  l’Oriol Palmada (@fotografilies)

Com podeu observar, el resultat és magnífic, i el dia que es va portar a terme, va permetre que algunes famílies es coneguessin i van poder posar en comú diferents vivències i sentiments, des d’un ambient més informal, però com sempre, de confiança.

PORTES OBERTES 2021-22

Esteu pensant a matricular el vostre fill i/o filla a la llar d’infants els Plançons? Us convidem que feu una fullejada als diferents apartats del bloc com també que vingueu a veure, de primera mà, els nostres espais i a conèixer l’equip educatiu. Tenim moltes ganes de conèixer-vos i poder gaudir junts, durant el curs 2021-2022, d’aquesta experiència, que de ben segur, serà inoblidable… Us hi esperem!

Si teniu ganes de visualitzar com és per dins la llar els Plançons: les seves infraestructures, el material que utilitzem, la seva organització, la distribució dels espais, entre d’altres, no us podeu perdre el nostre vídeo de presentació.

 

Fins aviat!

L’equip educatiu dels Plançons

LA SOCIALITZACIÓ

Qui sóc jo? qui ets tu? qui som nosaltres?

La socialització és una de les habilitats més importants que es desenvolupen des de les edats més primerenques amb els primers agents de socialització (grups de persones significatives pels infants). Així doncs, primer apareix la família, l’escola i finalment, la societat en general. Som éssers socials per naturalesa i necessitem la relació amb els altres per desenvolupar-nos íntegrament i desenvolupar capacitats per la interacció social com també per habitar al món que ens envolta. El procés és simple, permet als vostres fills i filles, a través de la interacció amb els altres (adults i entre iguals), aprendre a relacionar-se, a respectar i acceptar les idees i diferències dels altres, a comunicar-se, a tolerar la frustració, a tenir més empatia, els facilita d’estratègies per la resolució de conflictes, els permet diferenciar-se dels altres …

La cooperació entre iguals sorgeix a partir de la socialització, i des de la llar, facilitem entorns segurs, i moments, en què aquestes situacions puguin aflorar amb naturalitat. Alguns d’aquests moments s’han intentat plasmar en les següents imatges:

Esperem que hàgiu pogut gaudir, d’aquests moments màgics, en què se’n deriven aquests aprenentatges!

ADÉU DESEMBRE!

Deixem enrere el mes de desembre, i amb aquest, l’any 2020, un any de canvis, reptes i de superació personal. S’acosten unes dates de goig i màgia, les quals acostumem a gaudir amb les persones que més estimem… Aquest any la celebració d’aquests dies de festivitat seran, si més no, peculiars, però no vol dir que no es pugui gaudir d’ells com sempre, o més i tot!

Exprimiu el màxim el temps, els moments de joia, la companyia, les bones converses i deixeu enrere les preocupacions. Aprofiteu per compartir, conèixer-vos a vosaltres mateixos com també als altres… però sobretot, desconnecteu, i gaudiu d’aquestes dates tan assenyalades amb les mesures de seguretat adients per tal de reprendre l’any amb salut i joia.

Tot l’equip de la Llar d’Infants els Plançons us desitgem, de tot cor, unes molt bones vacances i una bona entrada a aquest 2021, que tot i que mirem amb recel, segur que ens aportarà grates sorpreses i esperem que somnis complerts…

 

ELS ÀPATS

De qui és aquest pitet?

Els hàbits i les rutines són un aspecte essencial a treballar en les etapes primerenques dels infants, ja que els permet adquirir (de manera progressiva) més autonomia, alhora que propicia la socialització com també la construcció positiva del seu autoconcepte.

A la llar, es dóna resposta als diferents hàbits i rutines com són: la higiene, la son i l’alimentació. Es vetlla doncs perquè quan sorgeixin aquests, es desenvolupin en entorns tranquils i segurs, esdevenint en moments plaents i facilitadors per establir vincles efectius entre educadores i infants.

Així doncs, i per establir vincles efectius més sòlids, a la llar els Plançons, els àpats es porten a terme amb les educadores de referència, les quals acompanyen els nens i nenes, en aquestes estones, involucrant alhora a l’infant, de forma activa, en aquest hàbit i rutina.

Els àpats es porten a terme en un espai específic i és un moment en què se’n deriven molts aprenentatges, com són:

  • Associacions.
  • La socialització entre iguals i adults.
  • L’autonomia personal.
  • La posada en pràctica d’habilitats motrius (motricitat fina i gruixuda), com són la correcta postura corporal -seure a la cadira, cames endavant- com també agafar els coberts per abastar-se d’aliment.
  • Normes de comportament social – no cridar a la taula, no donar cops, esperar el torn-.

Així doncs hem de considerar els hàbits i rutines no com a una seqüenciació de fets i accions automatitzades, sinó com procés d’acompanyament, respecte, estima i facilitadors del desenvolupament harmònic de l’autonomia infantil.

“Dime y lo Olvido, enseñame y lo recuerdo, involúcrame y lo aprendo” Benjamin Franklin.

LA CREATIVITAT I EL JOC

Una torre molt alta, un avió, un cotxe, un amagatall, un tresor, una sorpresa, … Què és? Una capsa de cartó.

Sovint caiem en l’error de pensar que els nens i nenes, com més joguines i variades tinguin,  més contents i millor s’ho passaran… però no us ha passat mai d’obrir un regal i que els vostres fills i filles juguin amb l’embolcall? Que es fascinin amb els colors, esquincin el paper, juguin amb la caixa, …

És a partir d’aquesta mirada reflexiva que, des de la llar, fem propostes amb diferent material per tal de descobrir les seves possibilitats. En aquest cas, és a partir d’introduir en diferents espais, unes capses de cartó.

El joc que se’n deriva a conseqüència de la descoberta i manipulació d’aquest material, entre d’altres, és la descoberta d’habilitats motrius (entrant i sortint de les caixes, arrossegant-les, pujant-hi a sobre, apilant-les, …), la socialització entre infants i la creativitat i imaginació que en sorgeix.

I com que una imatge val més que mil paraules, us adjuntem un petit recull d’aquests moments …

Us recomanem un conte d’Antoinette Portis, No és una caixa, que precisament, posa de manifest la creativitat i imaginació, que es desenvolupa en els infants, quan aquests interactuen i juguen  amb un material tan comú com és una caixa de cartó.

“S’haurien de tenir poques joguines però bones. Una joguina bona és aquella que, sense ser res concret pot ser-ho tot”. Francesco Tonucci.

Hola, món!

Ens enorgullim d’inaugurar la nova pàgina web dels Plançons, la llar d’infants de Fontcoberta. El canvi s’ha portat a terme per oferir una pàgina web més moderna, corporativa, intuïtiva, minimalista, simplificada, amb els continguts actualitzats i noves seccions. Aquests nous apartats pretenen facilitar la comunicació entre visitants i la llar d’infants els Plançons.

Així doncs, com a novetat, a la web trobareu “qui som”, que pretén presentar el personal actiu i actualitzat; els “horaris i serveis” com també el “menú mensual”, el qual s’actualitzarà mensualment.

Esperem que aquest canvi el visqueu amb la mateixa il·lusió que nosaltres i us invitem a participar mitjançant comentaris i/o aportacions!!

Atentament,

L’equip educatiu de la Llar d’Infants els Plançons.