L’AUTONOMIA

Setmanalment, amb l’equip educatiu, i amb l’acompanyament de l’equip pedagògic, reflexionem sobre les nostres pràctiques i com millorar, dia a dia, les accions, les dinàmiques i l’autonomia que porten a terme els infants a la llar. Les nostres reflexions ens inviten i provoquen a millorar la nostra pràctica, i per aquest motiu, i des del sentit comú, amb una mirada respectuosa, i davant de l’observació d’una necessitat per part dels infants, actuem d’unes maneres o altres.

Recentment, hem iniciat un canvi de plantejament caminant cap a aquesta adquisició d’autonomia, la qual s’adquireix des de les edats més primerenques i, des de la llar, intentem potenciar-la des de tots els àmbits. Aquesta vegada, ens hem centrat en un aspecte tan comú com pot ser l’acció de beure, ja que tot i tractar-se d’un canvi que podem considerar venal, a ells els acosta una mica més a la realitat que els envolta. Així, aquest procés s’inicia amb gots adaptats, i quan l’infant està preparat, s’introdueix el got de vidre, el qual el fa ser més conscient de la cura del material (el vidre es trenca), de la precisió de moviments (com em poso el got a la boca? Quins moviments he de portar a terme? Com he d’agafar el got?) i també permet visualitzar l’aigua que s’aboca (n’hi ha prou? Massa?).

L’acció s’inicia com un joc, però a poc a poc, esdevé en accions curoses i moviments delicats, precisos i amb intencionalitat.

Tanmateix, per arribar a fer-ho amb autonomia, caldrà prendre’s temps per: rebre ajuda de l’educadora; Identificar el got; controlar el moviment implicat; posar en pràctica les nostres habilitats, assajant i errant en les nostres accions; i finalment, adquirir precisió amb la pràctica.

Així un acte rutinari, esdevé en un acte ple de sentit.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *