Avui us volem explicar una de les propostes que portem a terme durant les estones de lliure circulació o bé de manera permanent a l’aula, com són les safates d’experimentació. I què són? Desglossem el nom:
Safates: Def. Plat gran, allargat i pla que serveix per portar, servir o presentar algunes coses.
Experimentació: A través d’aquesta els infants descobreixen el món que els envolta i les seves qualitats, les quals es poden adquirir a nivell sensorial (vista, oïda, tacte, olfacte i gust) o de manera perceptiva. Tanmateix, permet la manipulació i alteració de diferents elements de l’entorn, els permet estimular la motricitat fina i els comença a dotar d’unes bases que afavoriran la comprensió de diferents conceptes matemàtics (més/menys; dins/fora; buit/ple; molts/pocs; capacitats, etc).
Així, les Safates d’experimentació, són safates on, al seu interior, es troba diferent material que en facilita els aprenentatges propis de l’experimentació, el qual es presenta des d’una prèvia reflexió i planificació pedagògica, i cerca l’autònoma plena, com també la lliure elecció dels infants. D’aquesta manera s’estableixen uns fonaments sòlids mitjançant els quals podran anar construint i augmentaran els seus sabers. Tanmateix, el contingut de les safates s’acompanya de diferents utensilis o recipients els quals en permeten la seva manipulació, centrats a facilitar les accions i aprenentatges que inicialment s’ha previst que se’n derivin. Aquests elements poden ser pinces, embuts, coladors, pots d’alumini o de plàstic…
Quin material podem descobrir a les safates?
Dependrà dels interessos, possibilitats i capacitats del material facilitat i dels infants. Així s’hi pot trobar, per exemple, només un material (farina, pasta, arròs, cigrons, sorra fina i pedres, llenties, glaçons, etc.) com també de barrejats per tal de treballar diferents conceptes.
Per tots aquests beneficis, en el desenvolupament cognitiu i motor dels infants, esdevé una pràctica essencial pel seu desenvolupament, i des de la llar, facilitem moments on, aquesta experimentació i descoberta, es faci des del sentit, el respecte, el gust i el plaer.