Prioritzem les activitats vivencials, de descoberta, d’experimentació i manipulació, sense oblidar el treball dels hàbits i l’autonomia, presents a la vida quotidiana de l’escola. Potenciem l’ estimulació de la imaginació, a través d’activitats com el joc heurístic, la panera dels tresors, la caixa de les sorpreses, per als més petits, i els projectes, el joc simbòlic, l’estimulació de la creativitat i activitats de natura, per als més grans.
Deixem de banda activitats com realitzar fitxes de paper, que substituïm per la descoberta de materials i tècniques d’expressió artística i creativa, sempre en gran format i de manera lliure, mai dirigida, respectat el ritme de cada infant i les seves necessitats d’expressió.
En el joc, prioritzem les joguines de materials nobles i naturals: fusta, cotó, llana, … per tota la informació sensitiva i calidesa que en desprenen.
PROJECTES FIXES DURANT EL CURS ESCOLAR
– Festa de la Castanyada acompanyada de poemes, cançons, dites, rodolins… (Octubre).
– Festa de Nadal amb nadales, danses, la visita dels Reis Mags d’Orient i fem cagar el tió (Desembre).
– Rua de Carnaval pels carrers del poble i berenar a l’escola al acabar.(Febrer).
– Elaboració de la mona de Pasqua. (Març)
– Celebració de la Diada de Sant Jordi amb contes, cançons dites i elaboracions d’activitats manuals. (Abril)
– La familia. Es treballa la familia amb diferents activitats relacionades amb la familia i adequades a les edats dels nens i nenes, també s’elaboren diverses activitats manuals per a diferents membres de la familia. (durant tot l’any)
– Excursions i sortides. Es realitzen diverses sortides. (cap al bon temps)
– Jocs i activitats d’aigua. (juliol)
– Festa de final de curs amb berenar elaborat per les families, diferents activitats o tallers al pati i petita representació musical per part dels nens i nenes de l’escola. (Juny)
– Sessions de psicomotricitat. Cada aula realitza una sessió setmanal amb material divers. Aquestes sessions les realitzen els nens i nenes de la classe de les tortugues i la classe dels peixos amb les seves respectives tutores. (tot l’any)
– Panera dels tresors. El grup de la classe dels pollets dur a terme aquesta activitat una o dues vegades a la setmana. (durant tot l’any els nens i nenes que no caminen)
– Joc heurístic. Es desenvolupa aquesta activitat a nens i nenes de la classe de les tortugues, també de la classe dels pollets quan ja són capaços de desplaçar-se. (durant tot l’any)
– Manipulació. Tots els infants dediquen estones setmanals a la manipulació d’objectes, materials, aliments… Cada educadora desenvolupa l’activitat a la seva aula i ofereix les propostes més motivadores per el seu grup.
PROJECTE ALIMENTACIÓ SALUDABLE
Allò que els nens mengen influeix en el seu creixement i desenvolupament, afecta la seva salut tant a la infància com a l’adolescència i pot contribuir a la prevenció de malalties. Es per això que:
– Per esmorzar l’escola aposta per la fruita que porten setmanalment les families, cada tutora pela la fruita a la seva aula i es comparteix amb tots els nens i nenes de la classe indistintament de qui l’hagi portat.
– Per berenar es recomana entrepans o llesques de pa, evitant la bolleria industrial i els làctics. Mastegar reforça la mandibula i ajuda a estimular la parla.
PROJECTE REDUIR I REUTILITZAR
L’objectiu principal d’aquest projecte es sensibilitzar pel respecte al medi ambient. La llar realitza diverses actuacions per aconseguir-ho:
– Es recomanable utilitzar la carmanyola pels berenars i no embolcalls d’un sol ús que generen residus.
– Millor utilitzar bosses de roba que bosses de plàstic que generen residus.
– La sostenibilitat dia a dia: no malgastem energia elèctrica, no malgastem aigua, fulls en brut per aprofitar, compte amb la fotocopiadora.
– Reutilització de material. Les families sovint teniu elements al camp o a casa que l’escola podem aprofitar per descobrir, treballar, manipular… (animals, plantes, verdures, fruits secs, objectes de fusta, roba, taps, ampolles, pots, clauers, objectes de metall, … ) podeu depositar-los als contenidors de l’entrada de l’escola destinats a la reutilització i al desenvolupament de la creativitat d’alumnes i educadores.
PROJECTE LA NATURA
L’aire lliure, ofereix innombrables estímuls, la majoria d’ells, fruit de la casualitat del propi entorn. Però, si afavorim l’entorn i l’enriquim, els jocs secrets es multiplicaran.
L’expressió “sortir al jardí” conté la meravella del que representa: sortir de la rutina diària, de les activitats organitzades i del temps quadriculat. La veritable màgia és que tot apareix sense adonar-nos-en. Els infants que surten al jardí no estan obligats a res, només surten i gaudeixen. Els aprenentatges que es donen al jardí, sovint són fruit de les casualitats quotidianes, d’anècdotes que s’arriben a convertir en vertaders aprenentatges. Aprendre també vol dir esdevenir-se en el fet espontani.
PROJECTE EL RACÓ DE L’ART
Apropem l’art pictòric als nostres infants. Cada mes al vestíbul de la nostra escola hi haurà una petita exposició d’un pintor. Pretenem ampliar la mirada i els sentits, conèixer diferents formes d’expressió pictòrica, potenciar la imaginació i la creativitat.