L’any 1999, la UNESCO va establir el dia 21 de febrer de cada any com a Dia Internacional de les Llengües Maternes, jornada que s’inscriu en el marc dels esforços d’aquesta organització internacional per protegir les aproximadament sis mil llengües diferents existents arreu del món i, alhora, preservar la diversitat cultural.
La Conferència General, òrgan suprem de la UNESCO , va reconèixer el paper que té la llengua materna en el desenvolupament de la creativitat, la capacitat de comunicació i l’elaboració de conceptes, però també en el fet que les llengües maternes constitueixen el primer vector de la identitat cultural.
Cal entendre que la llengua materna no és un simple instrument de comunicació, sinó que el seu substrat ens condiciona la concepció de la manera de pensar, la percepció de la realitat que ens envolta i la construcció de les relacions socials. Per això, amb l’objectiu de fomentar la reflexió i la mobilització al voltant de la diversitat lingüística i el multilingüisme, la UNESCO va instaurar el Dia Internacional de les Llengües Maternes en memòria dels incidents esdevinguts a Bangladesh el 21 de febrer de 1952, quan la policia i l’exèrcit de l’estat pakistanès, que ocupava llavors aquest país, van obrir foc sobre la multitud dels parlants de Bengalí que es manifestava a favor dels drets lingüístics.
Els membres de la comunitat educativa del Joan Oró subscrivim el “Manifest a favor de la diversitat lingüística” elaborat per la UNESCO el 21 de febrer de 2006.
“…Sabem que, tot just ara, emergeix una nova consciència sobre el valor de la diversitat cultural i lingüística. Reconeixem que cada comunitat té unes característiques culturals pròpies, és a dir, referències simbòliques i formes de vida que constitueixen la seva identitat. Compartim el desig de construir un patrimoni cultural comú per al conjunt de l’espècie humana sobre la base del diàleg intercultural que permeti consensuar mite, coneixements i orientacions ètiques. Creiem que és necessària una harmonia entre la diversitat cultural i la universalitat.
Afirmem que la diversitat lingüística és l’expressió més valuosa de la diversitat cultural… Proclamem que totes les llengües són iguals en dignitat, que les polítiques lingüístiques han de lluitar contra la tendència a una jerarquització de les llengües que afavoreix els fenòmens de substitució lingüística i de conversió de les llengües minoritàries en llengües minoritzades. Demanem a totes les comunitats lingüístiques que reforcin la seva autoestima i que es mobilitzin per defensar els seus drets lingüístics.
… Desitgem una nova harmonia lingüística universal respectuosa amb el pluralisme com a contribució a la pau. En un món cada vegada més interrelacionat, el respecte a les identitats culturals i lingüístiques és una garantia pel pluralisme, la democràcia i la pau”.
L’INS Joan Oró s’afegeix a la celebració d’aquesta diada amb la lectura del manifest (amb acompanyament musical fet per alumnes del centre), un ball de bastons (que té com a protagonistes els/les alumnes de 1r B d’ESO) i un enlairament de globus. Aquest gest d’enlairament de globus ha servit per cloure aquesta commemoració del Dia Internacional de les Llengües Maternes. Cadascun del globus conté una de les dues paraules escollides : hola i gràcies en diferents llengües; dos mots molt importants per reforçar vincles en totes les relacions humanes.