COMPETÈNCIES COMUNICATIVES AUDIOVISUALS i DIGITALS

Nous currículums de llengües

http://www.xtec.cat/estudis/primaria/06_curriculum_2007/llengues_pri.pdf

http://www.xtec.cat/estudis/eso/curriculum_2007/llengues_eso.pdf 

“La competència audiovisual, cal atendre-la en totes les seves dimensions receptives, productives i crítiques; de comunicació i de creació, i amb una clara relació amb les interaccions orals que afavoriran un accés més conscient i eficaç a les informacions audiovisuals de tanta importància per l’impacte tan global que han aconseguit les tecnologies de la informació i comunicació. Els processos de recepció i creació són complexos i diversos segons el tipus i format triat i el contingut que s’hi vehicula, són processos que s’aprenen en la seva utilització en qualsevol àrea o activitat escolar. Cal motivar la seva utilització per aprendre i comprendre’ls com a globalitat, tot aplicant el seu aprenentatge a missatges cada cop més complexos i amb funcions més diversificades i amb formats i suports més variats.”

Alfabetització audiovisual i multimedia

Contra l’analfabetisme mediàtic

http://laxarxa.wordpress.com/videos/   

La fractura educativa

Sovint ens limitem a enumerar els mals dels mitjans i les TIC des d’una visió propera a la tecnofòbia. El que cal es tot el contrari:

Pensar l’eslògan i no pensar en eslògan. Pensament creatiu.

O sigui, ficar-nos a dins dels mèdia per saber conèixer les seves virtuts, paranys, potencialitats i limitacions com a eina de comunicació i fer-ne un ús crític.

L’audiovisual i el multimèdia

Documents que comuniquen utilitzant diferents elements: text, imatges, so, hipertext, vídeo, animacions, taules, gràfiques, emoticones, sovint textos multilingües…

Cal treballar cada un d’aquests elements, tant per separat com de forma conjunta, des d’un punt de vista comunicatiu, fent us de totes les destreses: receptives, productives i crítiques.

L’Hipertext. Una nova tipologia textual?

L’hipertext trenca la linealitat textual. Estructura les idees en forma de xarxa.

Comunicació sincrònica i asincrònica

Cal treballar gèneres sincrònics: xats, missatgeria instantània… i els asincrònics: e-mail, fòrums…

Activitats TIC de base socioconstructivista: activitats TAC

Webquests http://www.xtec.cat/recursos/webquests/index.htm

Caceres del tresor http://www.xtec.cat/~mlluelle/caceres/caceres.htm

Fem ràdio, video, tele, diaris digitals o tradicionals, blocs, … http://phobos.xtec.cat/audiovisuals/radio/

Utilitzem tota mena d’eines web 2.0: youtube, picasa, blocs, fotologs, …

Integrem les TIC als processos educatius de recerca i cooperació: projectes, grups de treball….

Altres plantejaments en relació a la comunitat educativa

És important també que els centres es plantegin donar orientacions a les famílies sobre educació en comunicació tal i com ho fan amb altres temes: límits, alimentació…

Altres referències

VILLATORO, Vicenç (2003). “Existeix la comunicació audiovisual?”. A: Inauguració del primer semestre del curs 2002-2003 dels Estudis de Ciències de la Informació i

de la Comunicació de la UOC (2002: Bellaterra) [conferència en línia]. UOC. [Data de consulta:5.5.08 ]. <http://www.uoc.edu/dt/20190/index.html>

http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/tdv35/m2/documents/villatoro.pdf

AUTORS diversos. (2007) Ensenyar i aprendre llengua en la societat digital. Actes del seminari. Eumo editorial. Barcelona.

Competències bàsiques en educació audiovisual

http://www.xtec.net/audiovisuals/competencies/index.html

Competència bàsica TIC

http://www.xtec.es/escola/tec_inf/tic/

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *