Mòdul 2. Proposta de treball a l’aula amb la fotografia
TÍTOL DE L’ACTIVITAT
|
Fotografiem la nostra maqueta
|
AUTOR/ O AUTORS/ES DE L’ACTIVITAT
|
Nom i cognoms
|
Joan Mola i Gibert
|
|
Centre i localitat
|
Salesians Badalona
|
GRUP ON S’APLICA L’ACTIVITAT
|
Curs i característiques del grup
|
4t d’ESO
Alumnes USEE (unitat de suport d’educació especial).
Grup de 7 alumnes que dins del grup/classe reben el suport d’un pedagog (Joan Mola) i fan activitats adaptades a les seves possibilitats.
|
QUÈ ES PRETÉN TREBALLAR SOBRE LA FOTOGRAFIA
|
Explica breument la seva ubicació dins la programació
|
Bàsicament és un activitat de llenguatge de la fotografia (ens informa de com poden ser els elements de la maqueta ) i també ens pot descriure el procés d’elaboració de la maqueta.
|
COM S’INSEREIX DINS LA PROGRAMACIÓ D’EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA
|
Explica breument la seva ubicació dins la programació
|
La programació de visual de 4t d’ESO la tenim dividida en tres blocs:
· Llenguatge Visual
· Formes tridimensionals
La nostra activitat serà interdisciplinària, doncs a part de treballar el llenguatge de la fotografia, realitzarem un treball en tres dimensions documentats amb les fotografies analitzades prèviament. En aquest treball tridimensional utilitzarem eines i materials que formen part de l’àrea tecnologia. També hauran d’escriure el procés d’elaboració del projecte mitjançant un text instructiu (àrea de llengua).
|
DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT
Descripció de l’activitat
|
Aquesta activitat consta de diferents sessions relacionades amb la fotografia, el procés de treball i la realització final de la maqueta.
|
Temporització.
Detalleu breument
el contingut
de cada sessió
(Si en falten n’afegiu)
|
S1. Recollida de dades. El alumnes porten fotografies sobre el tema que volem realitzar. Aquest any (Montserrat), el curs passat (paisatge oriental: oasis, piràmides, ruïnes…).
|
|
S2. Anàlisi de les fotografies. Bàsicament ens fixem amb el pla general i el pla de detall. 
|
|
S3. Distribuir els detalls en l’espai que hem de construir la maqueta.

|
|
S4. Una vegada dibuixada la maqueta distribuint els espais que volem fer, comencem a treballar les diferents parts. Abans i gràcies a les fotografies podem veure les formes i colors de les coses. (Com a proposta interessant podríem fer un seguiment fotogràfic de les diferents sessions i després fer una redacció (text instructiu), explicant a la resta de companys com ho hem fet.
|
|
S5.  
|
|
Procés d’elaboració de les palmeres.


Procés d’elaboració de les piràmides.
 
Pintant diferents elements de la maqueta. (Primer tot fosc i després aclarim per aconseguir més relleu)
 
Ja només quedava posar
el cel i juntar totes les
peces. També hi vam
posar tres bombetes
per aconseguir una bona
il.luminació
Finalment exposen el treball realitzat a l’església de l’escola. Un projecte de més de dos mesos de feina
|
Objectius
que es volen assolir
|
– Distingir el llenguatge propi de la imatge .
– Utilitzar un lèxic particular de la imatge, amb els seus codis, recursos i, tècniques.
– Valorar la importància de saber veure, mirar i interpretar les imatges.
– Utilitzar les imatges com a mitjà d’informació.
– Valorar el procés de treball i no només el resultat final.
– Obtenir una informació que després ens ajudi a realitzar un text instructiu
|
Continguts
que es treballaran
|
Tots aquests alumnes disposen de màquines fotogràfiques i les fotografies que habitualment fan són molt senzilles, només es fixen en la globalitat del que tenen davant. La seva capacitat d’abstracció és molt limitada i els objectius a treballar amb ells seran molt limitats i molt pocs. De totes maneres, poso alguns del grup classe que alguns del grup de la USEE podrien assolir.
– La teoria del camp.
– El camp i el pla.
– La presa: composició del camp o enquadrament.
– Les classes de pla: pla genera, primer pla i pla de detall.
|
|
– Coneixement dels recursos de la imatge, en particular, el de la creació.
– Coneixement de la teoria del camp i la seva contribució a la definició d’imatge.
– Distinció de les característiques que condicionen una imatge.
– Distinció entre els termes camp i pla.
– Reconeixement de les diferents classes de preses en funció de: la posició de la càmera, la posició de l’objecte o la llum, l’òptica utilitzada o la pel·lícula emprada.
– Reconeixement de les diferents classes de pla en funció de la porció del cos humà que hi apareix: pla general, primer pla i pla de detall.
|
|
– Només he posat els objectius referents a l’àrea de visual i relacionats amb la fotografia. Aquest projecte al ser interdisciplinari agafa molts altres objectius de visual, tecnologia, socials, llengua.
|
Recursos humans i materials necessaris
|
– Dos psicopedagogs .
– Màquina de fotografiar.
– Canó projector (per passar les fotografies que han fet o trobat a la web).
|
Organització del grup
(treball individual, sessió conjunta, treball per grups…)
|
– És un treball individual. Cada alumne aporta la fotografia segons els seus interessos. Simplement es demana la fotografia d’un indret concret. A partir d’aquí les imatges poden ser molt variades.
– Si féssim l’activitat del seguiment del projecte, cada dia un de diferent podria portar la màquina i anar recollint fotografies dels diferents dies. En acabar es podria fer un recull de tot el material i escriure el procés de treball. Cada any ho hem fet però sense el seguiment fotogràfic.
|
Dificultats d’aplicació o aspectes no previstos i solucions adoptades
(en cas de dur-la a terme)
|
– A vegades les fotografies que ens han portat no ens aporten pràcticament res. Però es valora molt l’hàbit de la participació i la responsabilitat de portar alguna cosa.
|
|
Activitats d’avaluació
|
– Presentació de les diferents fotografies.
– Explicació del que veuen. (Entre tots es valoren les millors fotografies per poder després portar a terme la maqueta). Cada alumne haurà de saber explicar les característiques de les fotografies que ha portat i la seva utilitat en la confecció de la maqueta.
|
|
Criteris d’avaluació
|
– S’han de presentar les feines el dia indicat. (si no és així s’han d’adonar que no es pot desenvolupar la classe, doncs aquest mateix dia es comenten en el grup-classe).
– Participació en els comentaris de les diferents fotografies exposades.
– Qualitat de les imatges.
– Informació que ens aporten les imatges.
Qualsevol alumne pel fet de presentar el material que se li demana té una qualificació positiva. Es valora molt la participació i la responsabilitat en fer la feina dins de les seves possibilitats.
|
|
|
|
|
VALORACIÓ COMPETENCIAL
|
Quins coneixements adquirits aplica?
– En aquesta activitat es treballa la qualitat de les imatges (resolució en Megapixels), formats (jpg, bmp, gif).
|
|
Quins nous coneixements fomenta?
– Tots els relacionats amb la teoria del Pla.
|
|
Té connexions amb alguna altra àrea? Quina?
– – Informàtica:
o Amb el GIMP realitzem modificacions i retoc d’imatges.
o Qualitat, mides i formats de les fotografies
– Tecnologia:
o Tota la maqueta ha estat realitzada gràcies a les fotografies que hem anat recollin. La pintura les proporcions… Hem utilitzat eines i materials que formen part del currículum d’aquesta àrea.
– Català, Castellà:
El text instructiu i la descripció. Hem utilitzat l’activitat de la maqueta i d’algunes fotografies per treballar les llengües.
|
COMPETÈNCIES BÀSIQUES QUE S’HI TREBALLEN
|
Detallar quins aspectes competèncial s’hi posen en joc (no cal de totes les competències si no es treballen):
– Competència social i ciutadana
o Expressar les pròpies idees i escoltar les alienes
– Competència d’autonomia i iniciativa personal
– Competència d’aprendre a aprendre
– Competència en el coneixement i interacció amb el món físic
– Competència matemàtica
– Competència en el tractament de la informació i competència digital
o Comunicar la informació amb organització i claredat
o Utilitzar les TIC com a vehicle d’expressió artística.
– Competència lingüística i audiovisual.
o Identificar els llenguatges visuals i entendre els seus missatges.
o Expressar idees de forma creativa i trencat estereotips
o Apreciar les qualitats estètiques dels missatges en els mitjans de comunicació.
|
BIBLIOGRAFIA I ENLLAÇOS D’INTERÈS
DATA
La fotografia és molt útil a nivell individual i col·lectiu per expressar idees, sentiments i preocupacions, però també per recollir la informació que ens dóna un paisatge; el color, les mesures, les distàncies… Amb els alumnes de n.e.e. hem utilitzat la fotografia com a eina motivadora per després poder fer una representació en tres dimensions d’un paisatge concret (aquest any les muntanyes i el monestir de Montserrat, l’any passat un oasis, piràmides i un desert). Cada any ens interessem per la fotografia, però no només com a simples fotògrafs, sinó també com a crítics de fotografia.
Les activitats realitzades estan explicades en els diferfents articles . Si voleu veure altres activitats amb fotografies realitzades amb els alumnes de 4t d’ESO les podeu trobar en aquesta adreça: http://sites.google.com/site/actitec/informatica/gimp