PROPOSTES PER A TREBALLAR AMB ELS ALUMNES DE LA USEE
Exercici 1
El treball consisteix en aprofitar tots els recursos possibles per motivar-los i portar a terme una representació teatral.
A continuació exposo una proposta per als alumnes de la USEE (de 1r a 4t de secundària). La intenció és introduir-los al llenguatge audiovisual, però també al musical, llenguatge verbal i no verbal…
La 1a. sessió consisteix en explicar i llegir un conte medieval que aquests hauran de representar.
La 2a. sessió analitzaran diferents versions cantades (Esquirols, Perrito’s Band, Corals…) buscant a Youtube. Una vegada trobades, aquests hauran d’escoltar i analitzar quins són els personatges que estan representant els cantants, com gesticulen, les expressions, el to de veu…
Després ells hauran de gesticular i cantar alguns fragments del conte.
3a. sessió repartir els diferents papers.
4a. a 10a. sessió aprendre cadascú el seu paper.
10a a 15a sessió consisteixen en anar preparant l’obra.
Cal explicar que el conte medieval ha estat adaptat amb un lèxic planer i senzill i té parts parlades i alguns petits fragments cantats.
16a i 17a sessió representació de l’obra davant de diferents cursos de l’escola. (Filmació de la mateixa)
Avaluació de la gravació. Ells s’observen i veuen com ho han fet. Fan una autoavaluació i comenten els seus errors.
Cal comentar que els decorats (castell), roba, espases, escuts… han estat construïts pels mateixos alumnes.
Exercici 2
Una vegada finalitzada l’obra, cada alumne ha interpretat un personatge diferent. Un simbolitza l’alegria i l’esperança (el joglar), el mal és el baró, la tristesa és el poble oprimit… Cada personatge simbolitza un valor o aspecte de la vida.
La proposta d’activitat consisteix en canviar-se els personatges i establir un diàleg entre ells, inventant-se situacions que han de justificar davant dels altres personatges. Altres companys gravaran les petites intervencions (uns dos minuts) i després seran observades i analitzades.
Els objectius principals són els de treballar l’empatia, habilitats socials, capacitat d’anàlisi i fomentar l’autonomia personal.
Cal comentar que alguns alumnes no han utilitzat mai una màquina de filmar i han tingut moltes dificultats en aquesta activitat.
AVALUACIÓ: Una vegada finalitzada l’anàlisi de cada intervenció, s’avalua personatge per personatge i cada alumne dóna una qualificació. L’alumne no es pot votar a si mateix però sí que pot comentar les coses que veu que no ha fer bé.
Les narracions audiovisuals per als alumnes de n.e.e. ha estat una mica complicat i bo i que s’ha treballat a l’aula ordinària, també s’ha intentat treballar com a suport dins dels projectes que hem realitzat a la USEE.