DISSENY I IL.LUSTRACIÓ

LES TAC A L’EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA A SECUNDÀRIA

 

 

TÍTOL DE L’ACTIVITAT

Mòdul 1. Exercici 1. Disseny de la caràtula d’un CD

 

AUTOR/A DE L’ACTIVITAT

Nom i cognoms

Joan Mola i Gibert

 

IMATGE DEL DISSENY DE LA CARÀTULA

Versió 1

caratula11

Versió 2

   imatgecar23

 

MATERIAL GRÀFIC QUE HEU UTILITZAT (adjuntar imatges originals)

imatges

imatges11imatges21

 imatgecarator1imatges31

 ANÀLISI DELS RESULTATS OBTINGUTS

La versió 1 és la que estem utilitzant aquest curs com portada del programa educatiu que es reparteix a les famílies a principi de curs, així com la caràtula de diferents CD’s amb fotos del curs.

Es juga amb imatges relacionades amb el lema del curs: “Mans, cap i cor el nostre millor tresor” i els colors corporatius de l’escola. (La meva tasca en aquesta activitat és de donar suport a en Joan Pau i treballar amb els alumnes de nee). En el 4t A n’hi ha 3 i en el B 4. Tenen moltes dificultats, especialment és que el seu grau de discapacitat és més elevat. En tenim un que té greus problemes de visió i utilitza el zoom, però estem gestionant amb l’Once la possibilitat de que ens subministri un programari específic per aquest alumne. (La setmana vinent vindrà al nostre centre la tècnica del centre de recursos de l’once per tractar el tema).

 

La versió 2 és la que utilitzaran els alumnes de la USEE (unitat de suport a l’educació especial) per fer  la portada i caràtula del CD que realitzaran en el seu projecte de recerca (cada alumne en fa un de diferent). Aquest projecte el treballen durant tot el curs i la finalitat és fer una presentació del seu treball a la resta de companys de l’aula ordinària (exposició molt senzilla, però que els fa sentir integrats). Aquest projecte de recerca està inclòs dins de les hores que tenen de projecte setmanal i la finalitat és fomentar al màxim la seva autonomia utilitzant  l’ordinador com a eina de recerca, de tractament de la informació i de disseny.

Ens trobem amb moltes dificultats, doncs molts alumnes necessiten sempre el suport d’un docent, però els resultats obtinguts són satisfactoris doncs anem pautant molt els passos i saben com buscar i guardar imatges en un fitxer

 

 

 

 

 

Mòdul 1. Exercici 2. Proposta didàctica – Disseny de la portada d’un CD

 AUTOR/ O AUTORS/ES DE L’ACTIVITAT

Nom i cognoms

Joan Mola i Gibert

Joan Pau Garcia i Català

Centre i localitat

Salesians Badalona

 

GRUP ON S’APLICA L’ACTIVITAT

Curs i característiques del grup

 Alumnes de la USEE de 4t d’ESO.

Aquest perfil d’alumnes és molt especial doncs tots tenen una discapacitat o altra. Des de paràlisi cerebral, retard d’aprenentatge o exclusió social, problemes de visió, motricitat, combinades amb altres problemàtiques com baixa autoestima o poca acceptació per part d’alguns alumnes.

COM S’INSEREIX DINS LA PROGRAMACIÓ D’EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA

Explica breument la seva ubicació dins la programació

 Aquesta activitat és interdisciplinar amb l’activitat d’Informàtica creació d’un muntatge de video amb el programa MovieMaker sobre el seu projecte de recerca..

Com el viatge és tradició fer-lo la darrera setmana abans de Setmana Santa aquesta activitat es realitza a l’inici del tercer trimestre. També caldria afegir-hi la presentació que elaboraran en finalitzar el projecte de recerca (treballat exclusivament amb el professorat de la USEE, però que hauran de presentar davant de tota l’aula ordinària).

Dins de la programació s’inclou com activitat de la unitat 4 Disseny.

 DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT

Descripció de l’activitat

I dels passos a seguir

Per desenvolupar-la.

 

 A partir de les fotografies realitzades durant el viatge fi de curs els alumnes han de realitzar un muntatge de video, la seva caràtula i la coberta de la capsa del CD.

Els alumnes primer hauran de mesurar les mides del CD i de la capsa. En aquest darrer cas poden triar la mida que volen: capsa petita, classica de DVD, format estret.

Cada alumne porta la fotocòpia d’una tapa de DVD per estudiar-la a classe. Ens fixarem en:  els elements que conté: Idioma, so, format DVD, format de pantalla. Observar la diferent tipografia, tipus de lletra, color i tamany.

 Realitzar la caratula i tapa amb el programa que desitgin (generalment treballem amb el GIMP per l’edició d’imatges i el OpenOffice Write pel tractament de textos).

Aquesta part la realitzaran a Visual i Plàstica amb el meu suport. Però a l’hora de projectes i durant aquest tercer trimestre realitzaran la caràtula i la coberta de la capsa que servirà per guardar el CD que hauran d’esposar amb un powerpoint a tota la classe.

A continuació exposaré com treballarem amb la USEE el CD i la caràtula del Projecte de Recerca.

 Objectius 

que es volen assolir                

          Reconèixer el procés de disseny present en els objectes d’ús quotidià i adreçat a resoldre problemes diversos.

          Potenciar l’autoestima de l’alumne treballant un projecte que ha estat triat per ells.

          Fomentar la inclusió a l’aula amb la resta de companys de l’aula ordinària presentant un material i exposant una feina elaborada per ells i amb un sentit molt especial.

(Aquesta caràtula de la versió 2 és la que podria treballar un alumne que és de la República Dominicana amb retard mental ). El seu projecte de recerca està relacionat amb el seu país i parla d’esportistes famosos. Un país pobre, però que en el seu treball vol fer entendre als seus companys que tenen esportistes d’elit) Apareixen uns quadrets de color blau i vermell, són els colors de la R. Dominicana, una mica es busca potenciar els seus orígens i no avergonyir-se del que són ni d’on són.

Cada caràtula tindrà una intencionalitat rellevant, en funció del tipus de treball que realitzin.

Continguts

que es treballaran

Els elements del disseny gràfic: suport, tipografia, maquetació, color

Reconeixement de la tipografia o de les diferents classes de famílies o tipus de lletres que intervenen en el disseny gràfic.

• Reconeixement de la maquetació o disposició de text i imatge com la recerca de l’equilibri estètic en una composició de disseny gràfic.

• Identificació dels factors que intervenen en el color com a element de disseny gràfic: volum, sensacions, temperatura, simbologia…

• Reconeixement de les diferents tècniques graficoplàstiques tradicionals a les quals pot recórrer el dissenyador (pintura, estampació, collage…) i les innovadores sorgides amb les noves tecnologies.

Més que valorar la importància del disseny, és valorarà el missatge que aquest ens aporti.

 

Temporització

Una setmana.

Tres hores d’informàtica per fer la pel·licula . Dos per fer la portada i caratula del CD i la tercera hora de visual s’utilitza per veure amb tota la classe les produccions realitzades pels alumnes.

Aquesta seria la temporalització durant les hores de Visual i Plàstica (treball conjunt a l’aula amb en Joan Pau).

En la versió 2 es realitzaria una vegada acabat el powerpoint de la presentació del projecte de recerca i   ensenyarien i explicarien les caràtules als companys abans de començar l’exposició.

Calculo que hi dedicarem entre dues i tres hores de projectes .

 Recursos humans i   materials necessaris

 

– Carro amb 16 portàtils.

– Fotografies del viatge fi de curs.     (Aula ordinària amb el meu suport)

—————————————————————

– Aula informàtica 10 ordinadors.

– Suport d’un vetllador.      (Projectes amb els 7 alumnes de la USEE)

 

Organització del grup

(treball individual, sessió conjunta, treball per grups…)

          A l’aula ordinària en Joan Pau ja ha explicat una mica la seva organització amb el suport meu per als alumnes de la USEE. Però quan treballem projectes aleshores estan tots junts (els que són de la USEE i prou).

         A l’aula d’informàtica disposem d’un ordinador per a cada alumne. Tanmateix, normalment hi ha un vetllador que dóna suport. A vegades per necessitats del centre no està amb el grup i només estic jo sol. És un moment per aprofitar i fer treball cooperatiu. Aleshores els que tenen més coneixements informàtics ajuden a aquells que tenen més dificultats. Cada un fa la seva feina, però tots saben el que fan els altres (per lesajudes que es donen, perquè s’ho expliquen…) La finalitat és fer “grup” i que entre ells s’ajudin. Hi ha molt bona predisposició i tots els projectes realitzats han tingut molt d`èxit.

Dificultats d’aplicació o aspectes no previstos i solucions adoptades

(en cas de dur-la a terme)

Les dificultats són moltes, doncs tenen moltes dificultats manipulatives, perden imatges, cliquen llocs que no són i ho perden tot… Però també aprenen molt. Aquests alumnes saben llegir i escriure, però tenen moltes dificultats en entendre allò que ells han escrit. L’ordinador és una eina molt agraïda que els ajuda a entendre molt més bé les coses.

Activitats d’avaluació

En aquest cas l’activitat d’avaluació és el lliurament del DVD. I forma part de les diferents activitats d’avaluació del tema de Disseny.

Criteris d’avaluació

Adonar-se que amb el disseny poden expressar missatges.

Utilitzar correctament les diferents tipografies.

Aconseguir l’equilibri estètic en la composició de la maqueta.

Aplicar correctament els factors que intervenen en el color com a element de disseny gràfic.

Esforç per aconseguir una composició organitzada.

Adonar-se de la importància d’un bon disseny.

 

 

 

VALORACIÓ COMPETENCIAL

Quins coneixements adquirits aplica?

          El disseny: sentit estètic, funcionalitat, materials emprats, cost econòmic, públic destinatari.

          La forma i la funció.

          Els elements del disseny gràfic: suport, tipografia, maquetació, color.

       –      Els símbols, logotips i imatges corporatives.

Quins nous coneixements fomenta?

  El packaging: caixes i envasos.

(Per els alumnes de la USEE són molts, doncs en funció del seu projecte de recerca hauran de buscar imatges que els ajudaran a conèixer nous conceptes. Com ballen salsa una parella, com s’agafen…)

Tal com diu la dita “més val una imatge que mil paraules”

Té connexions amb alguna altra àrea? Quina?

– Amb la informàtica i amb moltes més. Al fer un Projecte de Recerca, aquests alumnes han buscat informació i amb una caràtula han d’expressar tot allò que han escrit. També han d’aprendre a sintetitzar uns continguts en unes imatges i un títol.

 

 

 

COMPETÈNCIES BÀSIQUES QUE S’HI TREBALLEN

Detallar quins aspectes competèncial s’hi posen en joc (no cal de totes les competències si no es treballen):

 

          Competència social i ciutadana

          Competència d’autonomia i iniciativa personal

          Competència d’aprendre a aprendre

          Competència en el coneixement i interacció amb el món físic

          Competència matemàtica

          Competència en el tractament de la informació i competència digital

          Competència lingüística i audiovisual.

 

 

 

BIBLIOGRAFIA I ENLLAÇOS D’INTERÈS

           Educació Visual
Ed. EDEBÉ

 www.sixdots.de/mosaik/en/download.php (aquest link ens permet descarregar un programa per fer un mosaic amb les fotos que pugem). Si la temporalització s’ajusta a la realitat es dedica un parell d’hores d’informàtica per treballar amb el programa.

 

DATA

3 de març de 2010

 

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *