FOTOGRAFIA A LA USEE

LES TAC A L’EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA A SECUNDÀRIA

 

 

Mòdul 2. Proposta de treball a l’aula amb la fotografia

 

 

 

TÍTOL DE L’ACTIVITAT

Fotografiem la nostra maqueta

 

 

AUTOR/ O AUTORS/ES DE L’ACTIVITAT

Nom i cognoms

Joan Mola i Gibert

Centre i localitat

Salesians Badalona

 

GRUP ON S’APLICA L’ACTIVITAT

Curs i característiques del grup

 4t d’ESO

Alumnes USEE (unitat de suport d’educació especial).

Grup de 7 alumnes que dins del grup/classe reben el suport d’un pedagog (Joan Mola) i fan activitats adaptades a les seves possibilitats.

 

QUÈ ES PRETÉN TREBALLAR SOBRE LA FOTOGRAFIA

Explica breument la seva ubicació dins la programació

Bàsicament és un activitat de llenguatge de la fotografia (ens informa de com poden ser els elements de la maqueta ) i també ens pot descriure el procés d’elaboració de la maqueta.

 

COM S’INSEREIX DINS LA PROGRAMACIÓ D’EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA

Explica breument la seva ubicació dins la programació

 La programació de visual de 4t d’ESO la tenim dividida en tres blocs:

·        Llenguatge Visual

·        Formes tridimensionals

 

La nostra activitat serà interdisciplinària, doncs a part de treballar el llenguatge de la fotografia, realitzarem un treball en tres dimensions documentats amb les fotografies analitzades prèviament. En aquest treball tridimensional utilitzarem eines i materials que formen part de l’àrea tecnologia. També hauran d’escriure el procés d’elaboració del projecte mitjançant un text instructiu (àrea de llengua).

 

DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT

Descripció de l’activitat

 

 Aquesta activitat consta de diferents sessions relacionades amb la fotografia, el procés de treball i la realització final de la maqueta.

Temporització.

Detalleu breument

el contingut

de cada sessió

(Si en falten n’afegiu)

 

S1. Recollida de dades. El alumnes porten fotografies sobre el tema que volem realitzar. Aquest any (Montserrat), el curs passat (paisatge oriental: oasis, piràmides, ruïnes…).

S2. Anàlisi de les fotografies. Bàsicament ens fixem amb el pla general   i el pla de detall. oasis piramides-piedra-egipto

S3. Distribuir els detalls en l’espai que hem de construir la maqueta.

pessebre

S4. Una vegada dibuixada la maqueta distribuint els espais que volem fer, comencem a treballar les diferents parts. Abans i gràcies a les fotografies podem veure les formes i colors de les coses. (Com a proposta interessant podríem fer un seguiment fotogràfic de les diferents sessions i després fer una redacció (text instructiu), explicant a la resta de companys com ho hem fet.

S5. noemipalmeres

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Procés d’elaboració de les palmeres.

fernand

 fentpal2

 

 

 

Procés d’elaboració de les piràmides.

pintallac

Pintant diferents elements de la maqueta. (Primer tot fosc i després aclarim per aconseguir més relleu)

naixementtots

Ja només quedava posar

el cel i juntar totes les

peces. També hi vam

posar tres bombetes

per aconseguir una bona

il.luminació

 

Finalment exposen el treball realitzat a l’església de l’escola. Un projecte de més de dos mesos de feina

 Objectius 

que es volen assolir                

       Distingir el llenguatge propi de la imatge .

          Utilitzar un lèxic particular de la imatge, amb els seus codis, recursos i, tècniques.

          Valorar la importància de saber veure, mirar i interpretar les imatges.

          Utilitzar les imatges com a mitjà d’informació.

          Valorar el procés de treball i no només el resultat final.

          Obtenir una informació que després ens ajudi a realitzar un text instructiu

Continguts

que es treballaran

 Tots aquests alumnes disposen de màquines fotogràfiques i les fotografies que habitualment fan són molt senzilles, només es fixen en la globalitat del que tenen davant. La seva capacitat d’abstracció és molt limitada i els objectius a treballar amb ells seran molt limitats i molt pocs. De totes maneres, poso alguns del grup classe que alguns del grup de la USEE podrien assolir.

          La teoria del camp.

          El camp i el pla.

          La presa: composició del camp o enquadrament.

          Les classes de pla: pla genera, primer pla i pla de detall.

          Coneixement dels recursos de la imatge, en particular, el de la creació.

          Coneixement de la teoria del camp i la seva contribució a la definició d’imatge.

          Distinció de les característiques que condicionen una imatge.

          Distinció entre els termes camp i pla.

          Reconeixement de les diferents classes de preses en funció de: la posició de la càmera, la posició de l’objecte o la llum, l’òptica utilitzada o la pel·lícula emprada.

          Reconeixement de les diferents classes de pla en funció de la porció del cos humà que hi apareix: pla general, primer pla i  pla de detall.

– Només he posat els objectius referents a l’àrea de visual i relacionats amb la fotografia. Aquest projecte al ser interdisciplinari agafa molts altres objectius de visual, tecnologia, socials, llengua.

 Recursos humans i   materials necessaris

 

          Dos psicopedagogs .

          Màquina de fotografiar.

          Canó projector  (per passar les fotografies que han fet o trobat a la web).

Organització del grup

(treball individual, sessió conjunta, treball per grups…)

          És un treball individual. Cada alumne aporta la fotografia segons els seus interessos. Simplement es demana la fotografia d’un indret concret. A partir d’aquí les imatges poden ser molt variades.

          Si féssim l’activitat del seguiment del projecte, cada dia un de diferent podria portar la màquina i anar recollint fotografies dels diferents dies. En acabar es podria fer un recull de tot el material i escriure el procés de treball. Cada any ho hem fet però sense el seguiment fotogràfic.

Dificultats d’aplicació o aspectes no previstos i solucions adoptades

(en cas de dur-la a terme)

– A vegades les fotografies que ens han portat no ens aporten pràcticament res. Però es valora molt l’hàbit de la participació i la responsabilitat de portar alguna cosa.

Activitats d’avaluació

– Presentació de les diferents fotografies.

– Explicació del que veuen. (Entre tots es valoren les millors fotografies per poder després portar a terme la maqueta). Cada alumne haurà de saber explicar les característiques de les fotografies que ha portat i la seva utilitat en la confecció de la maqueta.

Criteris d’avaluació

 

          S’han de presentar les feines el dia indicat. (si no és així s’han d’adonar que no es pot desenvolupar la classe, doncs aquest mateix dia es comenten en el grup-classe).

          Participació en els comentaris de les diferents fotografies exposades.

          Qualitat de les imatges.

          Informació que ens aporten les imatges.

Qualsevol alumne pel fet de presentar el material que se li demana té una qualificació positiva. Es valora molt la participació i la responsabilitat en fer la feina dins de les seves possibilitats.

 

 

 

 

VALORACIÓ COMPETENCIAL

Quins coneixements adquirits aplica?

– En aquesta activitat es treballa la qualitat de les imatges (resolució en Megapixels), formats (jpg, bmp, gif).

Quins nous coneixements fomenta?

– Tots els relacionats amb la teoria del Pla.

Té connexions amb alguna altra àrea? Quina?

          – Informàtica:

o        Amb el GIMP realitzem modificacions i retoc d’imatges.

o        Qualitat, mides i formats de les fotografies

 

          Tecnologia:

o        Tota la maqueta ha estat realitzada gràcies a les fotografies que hem anat recollin. La pintura les proporcions… Hem utilitzat eines i materials que formen part del currículum d’aquesta àrea.

 

          Català, Castellà:

El text instructiu i la descripció. Hem utilitzat l’activitat de la maqueta i d’algunes fotografies per treballar les llengües.

 

 

 

COMPETÈNCIES BÀSIQUES QUE S’HI TREBALLEN

Detallar quins aspectes competèncial s’hi posen en joc (no cal de totes les competències si no es treballen):

 

          Competència social i ciutadana

o        Expressar les pròpies idees i escoltar les alienes

          Competència d’autonomia i iniciativa personal

          Competència d’aprendre a aprendre

          Competència en el coneixement i interacció amb el món físic

          Competència matemàtica

          Competència en el tractament de la informació i competència digital

o        Comunicar la informació amb organització i claredat

o        Utilitzar les TIC com a vehicle d’expressió artística.

          Competència lingüística i audiovisual.

o        Identificar els llenguatges visuals i entendre els seus missatges.

o        Expressar idees de forma creativa i trencat estereotips

o        Apreciar les qualitats estètiques dels missatges en els mitjans de comunicació.

 

 

 

BIBLIOGRAFIA I ENLLAÇOS D’INTERÈS

           Educació Visual i plàstica 4t ESO
ED. EDEBÉ

          http://www.fotoprix.com/revelado_fotos_digital/FTPX050030 Quadre amb les diferents resolucions de les fotografies i les seves aplicacions.

          http://bancoimagenes.isftic.mepsyd.es/ Recursos audiovisuals del  “Instituto de Tecnologias Educaticas” Hi ha una col·lecció de fotografies, i altres recursos per l’elaboració de videos

 

DATA

15 de març de 2010

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *