Processos de l’Art Contemporani

Propostes sobre els processos d’art contemporani

Exercici 1:

Farem una activitat relacionada amb el Land Art per un grup de Visual i Plàstica de 2n d’ESO. Aquesta activitat consistirà en una acció en l’entorn urbà de Llançà. Es tracta d’organitzar una espècie de joc (‘gimcana’): farem grups de 4 o 5 alumnes, cada grup haurà de pensar un recorregut dins del poble que marcarà en un mapa d’aquest. L’objectiu serà que la resta de grups puguin seguir aquest recorregut mitjançant pistes que haurà deixat un altre grup (per exemple el grup 1 seguirà el recorregut del grup 2, el 2 del 3, el 3 del 4, el 4 del 5, el 5 del 6 i el 6 de l’1). Les pistes consistiran en escultures, poemes visuals o intervencions en l’espai urbà que ens indicaran on serà la propera pista. Per exemple: la primera pista que trobem ens ha d’indicar que hem d’anar a la llar d’infant del poble, per tant podrem fer una escultura fent servir una nina i un cotxet, davant la llar d’infants trobarem una pista que ens portarà a la immobiliària Falcó, podem deixar una maqueta d’una casa amb una imatge d’un falcó, a la immobiliària trobarem una pista que ens portarà a la farmàcia, podem fer una escultura amb gasses, tiretes, xeringues…a la farmàcia trobarem una pista que es portarà a l’estació de tren, trobarem una pista en forma de mòbil feta amb tiquets de tren, a l’estació trobarem una pista que ens portarà al port, farem un vaixell de paper i li posarem una margarida (per què trobin la barca amb aquest nom), a la barca trobarem una pista que ens portarà al restaurant pacu-pacu, hi haurà dos trossos de pa amb una Q enganxada i una llauna de refresc. Això són exemples, els alumnes hauran de pensar com fer les seves pistes. Un cop acabat el recorregut els alumnes hauran de dibuixar-lo en un mapa del poble i així el compararem amb el mapa del grup que ha fet les pistes. També hauran de fer un reportatge fotogràfic de les pistes i així, farem una exposició on es combinin els mapes i les fotografies.

Per fer aquesta acció s’han de tenir en compte diversos aspectes:

  • De manera prèvia a l’activitat es farà una explicació del Land Art i també de l’art objectual (readymade, objet trouvé…) perquè els alumnes entenguin el sentit del que estan fent.

  • S’hauran de pensar aspectes de l’organització: cada grup acompanyarà la seva pista d’un distintiu (gomets de colors…) per no confondre les pistes dels diferents grups.

    S’haurà de demanar permís a l’ajuntament i acompanyar les pistes amb un petit text informatiu on s’expliqui que estem fent una activitat de l’institut, i posar-hi el segell, perquè així la gent del poble no s’estranyi i no elimini les pistes.

  • En cap cas els alumnes no podran fer intervencions que deteriorin l’entorn urbà o bé que no es puguin eliminar, com pintades…

Amb aquesta activitat pretenc que els alumnes entenguin un concepte d’art diferent a aquell al que estan habituats (pintura de cavallet) i que mitjançant una activitat que els pot resultar divertida s’hi puguin apropar, ja que en general quan el alumnes veuen processos d’art contemporani els solen rebutjar, en canvi quan ells els realitzen s’hi apropen més.

Exercici 2

Treballarem sobre la proposta de l’ecoartivisme (eco d’ecologia i artivisme d’art+activisme), es tracta d’accions que conjuguen l’art, el medi ambient i la ciència. Es tracta de propostes que pretenen preservar la biosfera i que reivindiquen una actitud respectuosa amb aquesta.

Aquest enllaç ens ho explica molt bé:

http://www.transversalia.net/index.php?option=com_content&task=view&id=119&Itemid=45

Partirem del treball d’artistes com Hans Haacke amb la seva obra gras grows, exposada en una galeria de Manhatan l’any 1966, va fer créixer gespa a la galeria com a mostra dels processos físics i biològics del canvi, la renovació i la decadència.

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:73InGzVYOL3EjM:http://lewebpedagogique.com/profdanglais/files/2009/12/Photocall-0161.jpg

e_haackebild-3grass

6-hans-haacke

Joseph Beuys amb el projecte 7000 oaks, per la Documenta 7 de Kassel al 1982. Ell ho anomenava escultures socials. Els espectadors decidien on es plantaven els arbres.

http://www.youtube.com/watch?v=R48uDEQrqMI&feature=related

Natalie Jeremijenko: Housing Birds (2006) es un projecte de desenvolupament urbà pensat pels ocells que forma part del projecte global OOZ (zoo al revés) i consisteix en adequar uns espais on els ocells hi van de manera voluntària.

http://vimeo.com/387412

natalie-jeremijenko-mud-roof

Farem un estudi de les obres d’aquests artistes (amb un grup de 4t d’ESO) posant especial atenció en perquè es considera art medi ambiental. Farem una acció d’ ecoartivisme: anirem al Cap Ras (a Llançà, és un dels pocs espais que queda per urbanitzar i està amenaçat de fer-ho) i farem diverses piles de materials, unes de deixalles (com a protesta de la mala conservació del medi) i unes d’elements naturals de la platja (com a reivindicació per la conservació de l’espai natural). L’acció també formarà part del projecte d’escoles verdes de l’Institut de Llançà. Al final de l’acció recollirem les deixalles. Filmarem i farem fotografies del procés.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *