Fotografia

En aquesta pàgina podem trobar dues propostes didàctiques relacionades amb la fotografia: Lectura de fotografies i reportatge, i fotomuntatge.

Lectura de fotografies i reportatge

Per tal de treballar la lectura de fotografies a l’aula considero que aquestes han de ser de prou interès pels alumnes, s’hi han de veure involucrats d’alguna manera.

El plantejament que faria per aquestes dues activitats és el següent:

Els alumnes han de visitar el lloc web de l’exposició Visa pour l’Image (http://www.visapourlimage.com/exhibition/4135.do), exposició que es realitza cada any a Perpinyà, i on es mostren fotografies de diferents autors en diferents llocs de la ciutat, sobre esdeveniments força punyents de la nostra actualitat (conflictes bèl·lics, socials…). L’ideal seria organitzar una excursió a la ciutat, el problema és que aquesta exposició es fa els primers dies de setembre.

Els alumnes hauran de triar 3 fotografies que els cridin l’atenció i analitzar-les seguint un esquema donat classe on es contemplaran aspectes formals (enquadrament, punt de vista, il.luminació, color…) i significatius (hauran de buscar informació sobre el conflicte representat, sobre l’autor, posar-se ala pell d’aquest, com ha fet la foto, perquè…)

Jo he triat aquestes tres fotografies del World Press Photo,el concurs de referència del fotoperiodisme mundial que troba a Perpinyà el seu espai d’exposició privilegiat.

chen-qinggang

El 14 de maig de 2008 les tropes de rescat porten un supervivent del terratrèmol esdevingut a Beichuan (Xina) el 12 de maig. Chen Qinggang era allà per ensenyar-ho al món, va guanyar el 1r premi Spot News Singles.

Luiz Vasconcelos, guanyador de la categoria Notícies Generals, amb una imatge de la presa de Manaos, de l’Amazònia brasilenya, durant la revolta del moviment dels Sense Terra,

***CORRECCIÓN***HOLANDA PREMIOS

Olivier Laban Mattei

olivier-laban-mattei

http://www.photoshelter.com/c/labanmattei/gallery/NARGIS/G0000otD.NioCuok/

Una nena corre entre llibres mullats per anar a buscar menjar al poble de Chaung Lin després del cicló de Myanmar el 23 de maig de 2008

L’anàlisi de fotografies és molt important, ja que és la manera que els alumnes tinguin criteri a l’hora de fer-ne ells.

Després de l’anàlisi han de començar a posar-se en acció. En grups de 3 faran un reportatge sobre algun esdeveniment quotidià del seu poble o d’ells mateixos (el treball d’un dia de pesca, un dia d’un infant a la llar d’infants, una nit de ‘marxa’…). El reportatge ha d’estar molt ben estructurat, constarà d’entre 10 i 15 fotografies que triaran d’entre les que hauran fet, hi haurà un guió previ (plantejament, nus desenllaç) i uns condicionants formals ( hauran d’utilitzar tots els enquadraments i punts de vista…).

Cada grup d’alumnes farà una presentació de les fotografies a classe amb un power point, o bé amb el movie maker o similar. La resta d’alumnes haurà de triar la millor fotografia del reportatge (per votacions), i l’hauran d’analitzar (crec que analitzar la feina feta pels companys pot ser un bon estímul).

Es crearà una exposició al vestíbul de l’Institut amb les fotografies triades.

Els reportatges es mostraran a la casa de cultura en les activitats de cloenda del curs, perquè tot l’institut les pugui veure.


Fotomuntatge:

Per tal de fer un fotomuntatge, faria servir el programes photoshop, gimp o fireworks. Amb tots tres programes és important el domini del treball en capes, l’eina de crear camins i seleccions, (per tal de poder tallar i enganxar elements d’una imatge a l’altre) i la manipulació de la mesura, les rotacions…i també és molt útil l’eina de clonar.

Els alumnes han de dominar les eines per tal de poder fer la seva creació, per tal és important dedicar unes sessions a realitzar unes activitats pautades com podrien ser els tutorials de photoshop, o bé hi ha editorials (Casals, per exemple) que ofereixen activitats de retoc fotogràfic pas a pas. Crec que és important que el professor/a realitzi aquestes activitats amb el projector, i que així els alumnes les puguin anar seguint. Trobo que els alumnes es perden molt en les classes d’informàtica i jo no se vosaltres,però jo no dono l’abast!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *