Aquest curs a 5è juguem a jocs matemàtics amb els nostres equips cooperatius. Abans de començar, ens llegim les instruccions del joc i un cop tots els components del grup hem entès les normes, iniciem la partida. Mentre ens divertim jugant, anem aprenent. Un cop acabada la partida, parlem sobre quina estratègia és la més adequada per complir amb els objectius del joc.
Us animeu?
Lectura compartida
Aquí us deixem algunes imatges de la lectura compartida que fem els alumnes de 5è juntament amb els de 2n.
Un cop al trimestre, els nens/es més grans acompanyen i guien els petits en l’emocionant aventura de la lectura. Escullen el llibre, el llegeixen conjuntament, s’expliquen què han llegit o entès, es miren les imatges i comparteixen junts aquesta bonica experiència.
Bona lectura!
L’ABOCADOR D’ORÍS
EL passat dimecres 13 de febrer, els nens i les nenes de cinquè vam anar a Orís a visitar l’abocador i la planta de triatge.
Quan vam arribar, ja ens esperaven l’Arnau i en Lluís. Ens van dir que havíem de fer dos grups per tal de poder veure millor les diferents instal·lacions. La sortida constava de dues parts: la visita al CTR (Centre de Tractament de Residus) i el passeig pel Dipòsit Controlat on hi havia els diferents vasos (nom tècnic que reben els forats on s’hi aboquen les deixalles).
El CTR té la funció de fer una tria o separar els residus que podem reciclar (orgànic, plàstic, vidre i metall)
del que és realment rebuig. Allà hi ha unes màquines gegants i un equip de set o vuit persones que hi treballen. Ens va impressionar tota la brossa que generen les comarques d’Osona i el Ripollès. Un cop feta la selecció, queda la resta que és el que es tira a l’abocador controlat. El lixiviat és el suc que produeixen les deixalles, i només una quarta part d’aquest líquid es pot transformar en aigua potable que, en ocasions, utilitzen els bombers per apagar el foc. De les restes orgàniques es genera adob per les plantes o bé es tira en els vorals de les carreteres o autopistes quan es fan obres. De la matèria sòlida més contaminant se’n fan boles de fang que s’enterren en llocs on no embrutin ni el sòl ni les aigües subterrànies. També es forma el gas metà, perillós i inflamable, que el transformen en energia.
Ens va fer un dia preciós i vam poder esmorzar sota el vol d’un estol de voltors, i altres aus rapinyaires, que esperaven ansiosos l’arribada d’algun camió que descarregués deixalles i restes de menjar per poder picotejar i alimentar-se.
Va ser una sortida profitosa, que ens va ensenyar moltes coses, però el més important que vam aprendre és que hem de reciclar i reduir el volum de deixalles perquè el fet d’haver d’enterrar tanta brutícia farà que, a la llarga, ens quedem sense superfície terrestre.
Alumnes de cinquè A i B
Visitem l’estació meteorològica de Vic
El passat dimecres catorze de novembre, els alumnes de cinquè, vam anar a visitar l’estació meteorològica situada davant de les pistes d’atletisme de Vic. Vam sortir de l’escola caminant i vam arribar a tres quarts de deu, aproximadament. Un cop allà, ens van rebre en Manel i l’Eduard . Vam fer dos grups, l’A i el B, i realitzàrem dues activitats paral·leles. Mentre uns observaven els diferents aparells meteorològics que hi havia a fora, els altres estaven a dins aprenent un munt de coses interessants sobre el temps atmosfèric. Les imatges i fotografies que ens van mostrar eren espectaculars així com els vídeos. Entre altres coses, vam assolir les diferències entre llamp, llampec i llamp de bola. Ens va quedar ben clar el significat d’huracà, tornado, esclafit i dimoniet. Ara també sabrem distingir els diferents tipus de núvols i quins porten pluja, neu o vent.
Entre activitat i activitat vam poder esmorzar asseguts a l’esplanada per poder agafar forces per tornar a peu cap a l’escola.
Va ser una visita molt interessant i ens va agradar moltíssim com l’Eduard i en Manel ens van explicar, de forma molt clara i entenedora, el munt de coneixements que tenen sobre aquest apassionant món de la meteorologia.
Ara ens tocarà a nosaltres demostrar algunes de les coses que hem après gràcies a l’estació meteorològica que tenim a l’escola i posar en pràctica les nostres aptituds utilitzant un dels mètodes més importants en aquest camp de la ciència i de l’observació.
Alumnes de 5è A i B
Sortida a Barcelona
El dilluns dia quinze d’octubre vam anar a Barcelona a visitar el Parlament i el Castell de Montjuïc.
Només d’arribar vam esmorzar al Parc de la Ciutadella i, a dos quarts de dotze, vam entrar al Parlament tots junts. Ens va rebre en Rafael i ens va explicar tota la història d’aquest edifici tan important.
Ens van deixar entrar a l’hemicicle i seure en els escons dels diputats i diputades. Va ser tot un honor i ens va fer moltíssima il•lusió.
Al cap d’una estona, com a sorpresa, va venir a veure’ns l’actual president del Parlament, en Roger Torrent. Vam quedar muts i bocabadats, no ens ho podíem creure. Entre tots li vam fer algunes preguntes que ell contestava amablement.
Un cop acabada aquesta visita ens vam dirigir cap al castell de Montjuïc. Allà vam dinar tots junts i vam fer una gimcana per descobrir els racons del Castell. Aquesta activitat se’ns va fer curta, però va ser molt divertida.
Finalment, vam tornar cap a l’escola cansats i emocionats. Aquesta sortida la recomanem a tothom.
Els alumnes de cinquè
COMENCEM UN NOU CURS
L’estiu ja s’ha acabat i de nou tornem a començar l’escola amb les piles carregades i amb ganes d’aprendre moltes coses noves.
Aquest any ja som a 5è, un dels grups més nombrosos de l’escola. Estem molt contents perquè ja formem part de cicle superior.
El nom de les dues classes són: el Parc Güell i la Torre Agbar, dues construccions molt importants i emblemàtiques de Catalunya.
Les nostres tutores són la Judit i la Carme, juntament amb altres mestres del cicle. Sabem que ens faran treballar de valent, però ens ho expliquen tots/es molt bé!
Desitgem que aquest curs sigui divertit i emocionant.
Esperem que us agradin les descripcions que hem fet de les nostres aules, així com les fotografies de grup que tot seguit us mostrem.
Nens i nenes de 5è A i B.
LA CLASSE DE 5è A
Pujant les escales del cantó dret trobem els penjadors a on hi pengem la jaqueta a l’hivern.
Quan entrem a la classe la veiem quadrada, molt espaiosa i organitzada.
Al cantó dret tenim la cartellera, on hi posem l’horari, la llista d’assistència i els càrrecs.
A la paret del davant de la cartellera hi trobem dos finestrals amb quatre finestres que tenen unes cortines perquè no entri massa llum.
Al davant de la classe hi ha una pissarra de guix i, al costat, una pissarra digital per fer diferents treballs.
Al cantó oposat hi tenim unes prestatgeries amb tots els llibres de classe i uns quants jocs. També hi ha una biblioteca d’aula i un suro on hi escrivim els deures i diferents treballs.
Al costat del suro hi trobem una pica per rentar-nos les mans.
Les taules estan col·locades per files i al bell mig de l’aula hi ha un passadís per poder moure’ns millor.
Alumnes de 5èA
L’AULA DE 5è B
Estem molt contents perquè aquest curs fem cinquè i ja hem començat el cicle superior. Tenim una altra classe molt bonica però una mica més petita que la de quart.
Hem estat de molta sort perquè hem estrenat taules i cadires noves de color marró; n’hi ha vint-i-set i dues de grans, la de la mestra i la de l’ordinador.
Tenim dues pissarres, una de digital i l’altra de retolador, blanca i molt moderna.
A l’esquerra de la pissarra hi ha tres finestres força grans per on entra molta llum i des d’on veiem el parc de davant de l’escola. Les persianes són tipus “screen” i van molt bé per enfosquir l’aula.
A l’altra banda de les finestres hi ha les prestatgeries i la pica d’aigua. També hi ha una cartellera on hi tenim l’horari, els càrrecs del parlament i altres fulls informatius que ens serveixen de consulta quan tenim algun dubte.
Al final de la classe hi trobem la biblioteca d’aula i un armari amb jocs de taula que farem servir quan plogui o tinguem temps lliure.
I, per acabar, només ens queda dir que, al sostre, tenim dos ventiladors força grans que ens refresquen quan tenim calor i ens ajuden a treballar millor.
Alumnes de 5è B
Les maquetes de 4t
Alumnes de 4t s’han animat i, amb l’ajuda de les famílies, han elaborat maquetes del curs del riu i del cicle de l’aigua. Ens han encantat! I que bé ens les han explicat!!! Fins hi tot un muntatge visual han creat!
Aquests dies les tenim exposades al vestíbul de l’escola perquè tothom les pugui veure.
Gràcies per la vostra col·laboració.
Fernando i Dolo
Visitem el Consell Comarcal d’Osona
Benvolguts pares,
El dia 5, dimarts, vam anar a visitar el Consell Comarcal, on ens esperaven el President (en Joan Roca, el nostre alcalde) i la consellera d’Ensenyament (l’Anna Franquesa, que per cert, és mestra i li encanta treballar amb els nens).
Ens van rebre a la sala de plens i vam poder actuar com si fos un ple de debò: instal·lats en els escons dels membres del Consell (només aquells que havien d’intervenir) els hi vam fer les preguntes que havíem preparat a classe.
Un per un, i en ordre ja establert, obríem el micròfon individual, es presentava i demanava a un dels amfitrions. Els hi vam plantejar qüestions sobre la composició del ple, serveis que presten, dificultat de la feina, preferències personals, legislatures que porten i intencions per al futur… que amb molt de gust i en un to amable ens van respondre.
No se’ns va fer pesat, tots dos s’expliquen molt bé i van ser molt carinyosos amb nosaltres.
En acabar, en Joan ens va ensenyar el seu despatx i una petita sala de reunions abans de baixar al carrer on ens vam fer una altra foto tot el grup davant de l’estàtua en la que un senyor porta un porquet a les mans. Quina gràcia ens va fer!
L’anada la vam fer a peu, la tornada en autocar.
Ara ja sabem que després de l’Ajuntament de cada municipi hi ha el Consell que treballa per tots els pobles de la comarca, estant format només per alcaldes i/o regidors dels diferents pobles de la comarca.
Va ser un matí entretingut i divertit on vam aprendre i veure moltes coses noves!
Trabalenguas
Pugem la Creu de Gurb!
Estimats pares i mares,
El passat divendres 18 de maig, nosaltres, els alumnes de 4t, vam fer una sortida a la Creu de Gurb.
Aquest any, vam sortir de l’església de St Cristòfol de Vespella, perquè un company nostre, que té dificultats per caminar, també pogués gaudir d’aquesta l’excursió. Va venir l’Oriol, un senyor de la Fundació Rodamunt , ells tenen unes cadires especials anomenades “Joelette” i li va deixar a en Houdaifa. I així, amb l’ajuda de voluntaris de la secció esportiva de la Unió excursionista de Vic, pares de l’escola, vam començar l’excursió cap a dalt la Creu de Gurb!
La cadira anava al davant, no ens esperàvem que anessin tant ràpid! Fins i tot, en algun tram nosaltres vam ajudar a pujar la cadira “Joelette. A les 11h ja havíem arribat a dalt , vam aprofitar per esmorzar i vam jugar una estona. Després, vam començar a baixar i vam parar un moment, als terrers a buscar fòssils i en vam trobar molts! Seguidament, vam continuar baixant fins al Bosc Encantat i allí vam dinar. Després de dinar vam jugar; alguns nens es van ficar dins del riu.
Ens va agradar molt aquesta excursió i ens ho vam passar molt bé.
Volem agrair tot això, a la Fundació Rodamunt, als voluntaris de la secció esportiva de la Unió Excursionista de Vic, als pares voluntaris de l’escola, AMPA, ajuntament de Gurb i als mestres de l’escola; tots ells han fet possible que el nostre company hagi pogut pujar a la Creu de Gurb per primera vegada i que nosaltres hàgim pogut gaudir d’un dia tan especial i ple d’emocions
(Text escrit per la Jana C. i Berta en nom de tots els alumnes de 4t)
A tots ens va agradar molt la sortida, sobretot a mi, perquè era la primera vegada que pujava a la Creu de Gurb i vaig poder veure el paisatge des de dalt. Em va agradar molt que els meus companys m’ajudessin a pujar amb la cadira. Va ser molt divertit quan vaig baixar un tros amb les crosses i els meus companys m’animaven cantant. Estic molt content, gràcies a tots.
Houdaifa
Mireu què bé ens ho vam passar!