![]() |
![]() |
Make a slideshow design |
Com despertar l’hàbit lector en els nostres fills i filles
Aquí teniu un qüestionari sobre les nostres actituds per fomentar l’hàbit de la lectura en els nostres infants. Trobareu més informació del vostre interès en l’apartat d’escola i família de la pàgina de la xtec (www.xtec.cat).
Pla d’Impuls a la Lectura
A la nostra escola hem apostat des de sempre per fomentar en els nostres alumnes el gust per la lectura, ja que aprendre a llegir és el pas previ a llegir per aprendre i mai no hem de deixar d’aprendre coses noves.
Aquest curs, però, és el primer que participem en el Pla d’Impuls a la Lectura del Departament d’Educació. És un projecte d’innovació de tres cursos de durada, al llarg dels quals aplicarem estratègies de comprensió lectora novedoses i fomentarem l’hàbit de llegir de maneres diverses.
Alguns dels projectes i experiències que portem a terme al nostre centre són:
BIBLIOTECA DE CENTRE: Espai amb molt bona dotació de material de lectura i àudiovisual, amb una mestra especialitzada. Seguim un pla de lectura amb activitats graduades per nivell a tota l’educació primària. Tots els cursos tenen una sessió setmanal de biblioteca amb dos mestres. La biblioteca disposa de servei de prèstec i de connexió virtual a la xarxa de biblioteques públiques.
PROJECTE AMIC LECTOR: Els alumnes de cinquè apadrinen als alumnes de primer de l’escola i durant dos anys fan trobades quinzenals a l’hora de llengua. Els alumnes del cicle superior preparen un conte que li llegeixen als petits i, al final de la sessió, fan un dibuix o alguna activitat del conte en comú a una llibreta. Aprofitem les festes tradicionals perquè els amics lectors intercanviïn cartes, postals, etc.
MITJA HORA DE LECTURA DIÀRIA: A l’horari dels infants de primària es dedica mitja hora de lectura de manera sistemàtica. Poden llegir llibres que han agafat en préstec a la biblioteca, llibres que portin de casa o utilitzar maletes de lectura que tenim a les classes.
PROGRAMA LECXIT: Experiència que portem a terme conjuntament amb la Fundació Jaume Bofill que consisteix en fer parelles lectores amb voluntaris (estudiants, mestres jubilats, etc) i amb els alumnes de 4t i 5è de primària. Els voluntaris reben una formació inicial i es pauten les activitats que es porten a terme tenint en compte les característiques dels alumnes i els seus interessos.
PLA D’INCLUSIÓ: Als cicles mitjà i superior del centre treballem l’àrea de llengua en grups reduïts i heterogenis. Els continguts de llengua (morfosintaxi, ortografia, semàntica) es treballen a partir de projectes motivadors pels infants. Els mestres donem les eines per tal que els projectes finals siguin textos escrits de qualitat i a l’abast de tots els infants.
PROJECTE DE LECTO-ESCRIPTURA:
A Parvulari, el procès de lecto-escriptura es treballa amb un projecte que anomenem “El tren dels sons”. Treballem els sons i les grafies a partir d’imatges i paraules que els infants aporten i que classifiquem segons trobem el so a inici, final o al mig de la paraula.
Pel que fa al cicle inicial, al primer curs del cicle inicial, els grups de llengua són reduïts i homogenis i els ajudem a aprendre a llegir segons l’estadi del procés on es troben. Al segon curs del cicle inicial, els grups de llengua són heterogenis i treballem l’escriptura a partir d’un personatge que envia cartes als nens i nenes, de manera que es treballen diferents tipus de textos. Els infants sempre han de contestar aquestes cartes, així que el treball és inclusiu, perquè el nivell de dificultat dels textos depèn de cada alumne. Per ells i elles resulta molt engrescador, perquè la Sheila fa una visita a l’escola cap a finals del curs i tota la feina feta cobra sentit.
PUNT D’INTERCANVI DE LECTURA D’ADULTS: Fa ja un parell de mesos que al vestíbul del centre podreu trobar una taula on intercanviar lectures d’adult, com ara revistes, novel·les, guies sobre l’entorn natural, etc. Només hi ha una norma, i és posar un llibre a canvi d’un altre. La idea és que participin les famílies, els mestres i la resta de personal no docent de l’escola.
A banda d’aquestes iniciatives i projectes, durant el curs fem d’altres activitats:
– Per Sant Jordi fem parada de llibres i Jocs Florals
– Participem al projecte Itineraris de lectura, on hem rebut la visita d’autors de lectures infantils a l’escola.
– Enguany hem celebrat la setmana del còmic, on hem demanat la col·laboració de pares i mares per tal de tenir a les classes un lot de revistes pels infants.
TOT PER FER QUE ELS NOSTRES ALUMNES ESDEVINGUIN LECTORS COMPETENTS, GRÀCIES PER AJUDAR-NOS EN AQUESTA TASCA!
____________________________
A casa, llibres per tot arreu
(Trucs per estimular el gust per la lectura)
La implicació de la família és un factor determinant per assolir l’èxit escolar. El suport que es pot oferir des de casa és bàsicament afectiu, de proximitat, de quotidià, de fer veure i viure la lectura com quelcom necessari per al creixement intel·lectual dels infants. Alguns dels petits consells que podem donar-vos són:
Habilitar un espai a casa per endreçar els seus llibres. Pot ser una prestatgeria o una senzilla maleta (folrada, això sí, amb vellut vermell a l’interior, com si fos un cofre dels tresors).
Trobar temps per llegir junts. Que l’infant noti que la mare o el pare li dedica temps, que noti que comparteixen històries, sentiments, que percebi que l’estrès i els problemes queden aparcats momentàniament.
Anar a la biblioteca. Més propera a demanar llibres en préstec, però també DVD’s, revistes especialitzades i documents que tractin dels temes que els interessin.
Regalar llibres. En els dies assenyalats (aniversaris, reis, Sant Jordi, inici de les vacances i assoliment d’un éxit escolar).
Subscriure’l a alguna revista. Que li interessi (de cotxes, tebeos, humorístiques).
Fer que el diccionari sigui de la família. És important que sempre es tingui a mà un petit diccionari per comprovar el significat de les paraules noves.
Ser un model. Comentar-li les lectures que fem, que vegi com ens ho passem bé llegint, com ens apassiona fer-ho.
Interessar-se pel que s’està llegint.
Portar sempre un llibre a sobre i aprofitar aquells moments morts a la parada del bus, a la sala d’espera del metge o a la perruqueria.
Fer que ajudi a casa. Escrivint la llista d’anar a comprar, llegint la recepta del dinar, les instruccions d’un joc de taula nou, un article d’actualitat, etc.
Animar-lo a escriure. Postals als amics, mentre estem de vacances o als avis, o a uns altres familiars si viuen junts.
Fer-lo adonar de les paraules que troba mentre van caminant per la seva població (rètols de les botigues, noms dels carrers, etiquetes d’embalatge, etc).
Deixar escampats llibres per tot arreu, fins i tot al cotxe.
L’objectiu final és fer de la lectura un gest natural i mostrar que és per tot arreu, tota la vida.
Article Guix 386-387 (Juliol-Agost 2012)