Rampes

Un dels materials que vam presentar fa poc temps a l’aula de 1 a 2 anys, són unes rodes petites, àgils i no rígides. Aquestes, les vam presentar el costat de les rampes de l’aula, deixant que el joc i la descoberta sorgir de manera espontània dels propis infants. 

Els infants, van començar explorar el material, les seves propietats sensorials d’allò que manipulaven, com el pes i el volum. Les llençaven, les portaven a l’espai de llum per veure com del forat en sortia claror, les posaven dins els plats de la cuineta com si fos menjar i altres, però el joc matemàtic pel que havíem col·locat allà el material la Rosa i la Mercè, de moment no sorgia dins l’aula. 

Sorprenentment, de manera espontània, l’Abril es va fixar com el seu company Blai les feia lliscar per terra i ella, en va copsar una, es va apropar a les rampes  i va començar a comprovar si aquests objectes rodolaven o lliscaven igual o més de pressa que si ho fèiem només en el terra. També, anava modificant la posició de les rodes a l’hora de deixar-les lliscar. Amb els dies, vam veure com l’Abril continuava fent comprovacions com per exemple, que depenen de si feia baixar les rodes amb impuls o sense impuls, les rodes baixaven més o menys ràpid. 

Altres companys i companyes del grup, van agafar el model de l’Abril de referent i van començar a reproduir-ho. A partir d’aquí, per les rampes van començar a baixar materials de tot tipus: colleres de la cuineta, peces de construcció, sabates, etc. Malgrat això, cap d’aquests materials tot i l’impuls que els i donaven, mai arribava tant lluny com les rodes. 

Com diu Josep Callís, l’aprenentatge de les matemàtiques ha de “partir de situacions reals, que són les que aporten la connexió entre l’aprenentatge i la vida i, per tant, li donen sentit. I en el camp matemàtic, a més a més, hi ha l’objectiu de cercar la generalització dels fets a partir de situacions abstractes. Aquest fet diferencial del món matemàtic, el de moure’s en un context d’abstracció i amb un llenguatge de representacions simbòliques específic, fa que el seu aprenentatge sigui encara més complicat i difícil d’adquirir. Per tant, cercar la seva connexió amb la vida i la realitat es fa molt més imprescindible”.

 

 

Mercè Riera i Rosa Vilà

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *